Komunikaty PR

Nowe pokolenie konsumentów. Świadome wybory żywieniowe generacji Z

2022-07-27  |  13:00
Biuro prasowe

Jacy są zoomerzy?

Generacja Z, nazywana niekiedy post-millenials, to osoby, które odciskają coraz silniejsze piętno w różnych sferach życia społecznego i zawodowego. Są to osoby urodzone w drugiej połowie lat 90. lub w pierwszej dekadzie XXI wieku. Zoomerzy, bo tak potocznie określa się przedstawicieli tej generacji, są dziś odpowiedzialni za szereg zarówno drobnych, jak i dużych decyzji zakupowych. Z tego względu coraz więcej świadomych producentów, marketerów i handlowców chętnie słucha ich potrzeb, właśnie do nich dostosowując swoją ofertę. Jacy są zoomerzy? Przede wszystkim nie znają życia bez Internetu i mediów społecznościowych. Są otwarci, mobilni, kreatywni i oczekują częstych zmian. Zoomerów nazywa się także nieprzypadkowo pokoleniem C, co ma nawiązywać do słów: connect, communicate, change. Te zaś chyba najtrafniej podsumowują to internetowe pokolenie, które chętnie opowiada się za zmianami w różnych obszarach życia społecznego, nie odkładając przy tym na bok swojego smartfona.

Wybory żywieniowe Zetek

Rosnąca świadomość konsumencka to trend, który dla Zetek nie jest niczym odkrywczym. Dla wielu nie jest obojętne, co jedzą oraz co będą jedli w przyszłości. Z amerykańskiego raportu Food and Health Survey (2022) wynika, że aż 73% Zoomerów wierzy, że jest bardziej zaniepokojona tym, jak dieta wpływa na środowisko niż inne generacje. W porównaniu z baby boomers (urodzeni w latach powojennego wyżu) pokolenie Z jest znacznie bardziej skłonne do kupowania produktów z małym śladem węglowym lub neutralnych pod względem emisji dwutlenku węgla, a także oznaczonych jako plant-based (oparty na roślinach).

Zarówno z mojego osobistego doświadczenia, jak i z obserwacji w firmie wynika, że młodsze pokolenia w większym stopniu interesują się produktami bio czy żywnością roślinną. Mnie do zainteresowania się żywnością «plant-based» zainspirowały córki. Po krótkim czasie zmieniłem ścieżkę kariery zawodowej i w pełni oddałem się sektorowi roślinnemu. Tendencję do sięgania przez młodych po to, co zdrowe, ekologiczne czy roślinne, potwierdzają także liczne badania – komentuje Rafał Maranowski, członek zespołu Planty, marki specjalizującej się w roślinnej żywności.

Jak czytamy w raporcie przygotowanym przez Heinrich-Böll-Stiftung i Instytut na rzecz Ekorozwoju („Atlas Mięsa” 2022): młode Polki i młodzi Polacy jedzą coraz mniej mięsa i częściej chcą ograniczyć jego konsumpcję w przyszłości. Wybory te mogą wpływać na politykę w Polsce w najbliższych dziesięcioleciach. Jak dodaje Rafał Maranowski:

Z analiz SW Research (2022) wynika, że aż 39% osób z pokolenia Z co najmniej raz w tygodniu sięga po żywność ekologiczną. Myślę, że ten trend w kolejnych latach będzie się nasilał. Nie zapominajmy również, że to właśnie generacja Z odpowiedzialna jest za manifest radykalnej zmiany produkcji spożywczej na bardziej zrównoważoną, którego pierwsze słowa brzmią «the future of our food is at risk». Jesteśmy więc świadkami znaczącej zmiany, której zarówno my jako producenci, jak i inne grupy społeczne, w tym politycy, ekonomiści czy medycy, nie powinniśmy bagatelizować.

Ku lepszej przyszłości

Rośnie nowe pokolenie konsumentów odwracających dotychczasowe paradygmaty i tworzących nowe piramidy żywieniowe, w których to ekologia i zrównoważony rozwój zaczynają odgrywać kluczową rolę. Przyszłość sektora żywności oraz naszej planety są dziś w ich rękach. Jak odpowiadamy na ich postulaty?

Krótkie składy, czyste etykiety, informowanie o pochodzeniu składników czy miejscu produkcji, przyznawane certyfikacje, redukcja plastiku w opakowaniach, ograniczenie emisji CO2 – m.in. na te aspekty zwracają dziś uwagę zarówno producenci, jak i świadomi konsumenci stojący przed półkami sklepowymi. Za lepszej jakości, zdrowszą, ekologicznie produkowaną żywność jesteśmy skłonni dopłacać więcej. Jak komentują eksperci: część producentów dąży do tego, by redukować dysproporcję cen standardowej oraz ekożywności, by ta druga stawała się bardziej dostępna dla konsumentów z różną zasobnością portfela. Jest to również ważne w czasie niestabilności gospodarczej i galopującej inflacji, gdy coraz baczniej śledzimy ceny produktów spożywczych. Czy postulaty zoomerów przetrwają próbę tego trudnego okresu?

Newseria nie ponosi odpowiedzialności za treści oraz inne materiały (np. infografiki, zdjęcia) przekazywane w „Biurze Prasowym”, których autorami są zarejestrowani użytkownicy tacy jak agencje PR, firmy czy instytucje państwowe.
Ostatnio dodane
komunikaty PR z wybranej przez Ciebie kategorii
Styl życia 11 tysięcy automatów paczkowych w sieci DPD Pickup Biuro prasowe
2025-08-13 | 11:50

11 tysięcy automatów paczkowych w sieci DPD Pickup

DPD Polska utrzymuje dynamikę rozbudowy infrastruktury logistycznej OOH – sieć DPD Pickup liczy 33 tys. automatów i punktów, z czego już 11 tys. stanowią
Styl życia Nakręć mile, nie promile. Rusza dziewiąta edycja kampanii Trzymaj Pion
2025-07-21 | 09:00

Nakręć mile, nie promile. Rusza dziewiąta edycja kampanii Trzymaj Pion

Tegoroczne hasło kampanii prowadzonej przez Grupę Żywiec „Nakręć mile, nie promile” ma zachęcić użytkowników jednośladów do odpowiedzialności za
Styl życia Każda Puszka Cenna wspólnie z Żabka Polska edukowała na temat systemu kaucyjnego na wrocławskim Placu Solnym
2025-06-11 | 11:30

Każda Puszka Cenna wspólnie z Żabka Polska edukowała na temat systemu kaucyjnego na wrocławskim Placu Solnym

Już 1 października rusza w Polsce system kaucyjny. Aby odzyskać kaucję doliczoną do zakupu napoju w puszcze, konsumenci będą musieli spełnić kilka warunków. Inicjatywa

Więcej ważnych informacji

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Media

Prawo

Kolejne polskie miasta chcą być przyjazne dzieciom. Planują stworzyć najmłodszym dobre warunki do rozwoju

Cztery miasta w Polsce posiadają tytuł Miasta Przyjaznego Dzieciom nadany przez UNICEF Polska. Dziewięć kolejnych miast czeka na certyfikację, a w ostatnich miesiącach do programu zgłosiło się kilka następnych. Na całym świecie inicjatywa została przyjęta już w ponad 4 tys. samorządów, a w Hiszpanii objęła połowę dziecięcej populacji miast. Program UNICEF-u ma na celu zachęcenie włodarzy do traktowania najmłodszych obywateli w sposób podmiotowy, respektowania ich praw i zaproszenia ich do współdecydowania o przyszłości.

Media

Agnieszka Hyży: W „Halo, tu Polsat” wreszcie mogę wykorzystać swoją wiedzę, wykształcenie i doświadczenie. Bardzo się tam rozwijam

Przy okazji prezentacji nowej ramówki Polsatu Agnieszka Hyży chwaliła programy, jakie proponuje stacja, i strategię działania Edwarda Miszczaka. Prezenterka przekonuje, że jesień spędzi albo w studiu, bo jest gospodynią weekendowego pasma śniadaniowego „Halo, tu Polsat” i show „Twoja Twarz Brzmi Znajomo”, albo przed telewizorem. Zamierza oglądać m.in. „Taniec z gwiazdami” i „Milionerów”.