O HIV w pełnym makijażu
Alfa Communications
ul. Bonifraterska 17 lok.675
00-203 Warszawa
mariola.biedrzycka|alfacommunications.pl| |mariola.biedrzycka|alfacommunications.pl
502213047
www.alfacommnunications.pl
Dziś w mediach społecznościowych rusza kampania „DQ Plus” Zjednoczenia Pozytywni w Tęczy. Do końca roku 14 performerek – drag queens – będzie mówić o zagrożeniu HIV i profilaktyce zakażenia tym wirusem m.in. na Facebooku, Instagramie i TikToku. To bardzo potrzebna akcja. Zgodnie z danymi NIZP PZH – PIB liczba odnotowywanych w Polsce zakażeń HIV ciągle rośnie. W ciągu pierwszych trzech miesięcy 2022 roku wirusa wykryto u 290 osób. W tym samym okresie w roku 2020 nowo wykrytych zakażeń było 242, a w 2018 – 223. Akcja realizowana jest dzięki grantowi otrzymanemu przez organizatorów w konkursie Pozytywnie Otwarci.
Poprzez filmy, posty graficzne, memy, informacje na temat ryzykownych zachowań i tego, jak ich unikać oraz promowanie koncepcji N=N (niewykrywalny = niezakażający) drag queens będą nakłaniać swoich fanów do bezpieczniejszych zachowań, testowania w kierunku HIV, a w razie konieczności – podejmowania skutecznego leczenia.
Projekt rozpoczyna Adelon, która już dziś opublikuje na swoich profilach na Facebooku (LucasAdelonRembas), Instagramie (LucasAdelon) oraz TikToku (Lucas_Adelon_Rembas) podstawowe informacje na temat HIV: co to jest, dlaczego należy leczyć to zakażenie, jak może do niego dojść i jak go unikać. W kolejnych tygodniach i miesiącach w akcję będą włączały się kolejne performerki w tym m.in. Elektroda, Ka Katharsis i Lula La Polaca, czyli najstarsza polska drag queen.
„Osobiste zaangażowanie tak wielu performerek umożliwia dotarcie do odbiorców w całej Polsce, ponieważ każda z nich ma inną grupę fanów, często skupioną w poszczególnych regionach, czy miastach” – powiedział koordynator projektu, Robert Piotr Łukasik ze Zjednoczenia Pozytywni w Tęczy. – „To pierwsza kampania w Polsce, w której o profilaktyce HIV mówią artystki drag queen. Idąc z duchem czasu, zamierzamy wykorzystać możliwości, jakie dają media społecznościowe. Wierzę, że nasza akcja przyniesie wymierne efekty”.
„Od lat ludzi z HIV traktuje się, jak osoby z marginesu. To niesprawiedliwe. Zaangażowałam się w kampanię Zjednoczenia Pozytywni w Tęczy, ponieważ nie akceptuję wykluczania i piętnowania. Zawsze staję po stronie człowieka. HIV to tylko choroba, a nie człowiek” – wyjaśnia swój udział Electroda.
Akcja toczy się w przestrzeni wirtualnej, ale testowanie na HIV jest w pełni realne. Bez skierowania, bezpłatnie i anonimowo można wykonać test w Punktach Konsultacyjno-Diagnostycznych, których adresy można znaleźć m.in. na stronie Krajowego Centrum ds. AIDS oraz na portalu leczhiv.pl Jeden z PKD prowadzony jest przez Zjednoczenie Pozytywni w Tęczy w Warszawie przy ul. Jagiellońskiej 34.
„Liczby mówią za siebie – nie pokonaliśmy jeszcze HIV. Dlatego tak ważna jest edukacja kierowana do wszystkich grup społecznych, w tym do fanów polskich drag queens. Zbyt wielu Polaków nie wie, że każde ryzykowne zachowanie jest powodem do zrobienia testu, ani że w razie wykrycia zakażenia należy natychmiast zgłosić się do lekarza, ponieważ dziś, dzięki nowoczesnym terapiom, z tym wirusem można normalnie żyć. Jestem pewien, że projekt Pozytywnych w Tęczy przyniesie wiele dobrego w tym obszarze” – powiedział Paweł Mierzejewski z Gilead Sciences, koordynator programu Pozytywnie Otwarci.
***
Celem programu Pozytywnie Otwarci jest promocja profilaktyki HIV oraz wiedzy o możliwościach normalnego życia z wirusem. W ramach programu organizowany jest konkurs dla instytucji, które chciałyby prowadzić lub już prowadzą programy w obszarach edukacji i aktywizacji, a także profilaktyki i diagnostyki HIV/AIDS. Partnerami Programu są Prezydent m.st. Warszawy, Krajowe Centrum ds. AIDS, Narodowy Instytut Zdrowia Publicznego PZH – Państwowy Instytut Badawczy, „Służba Zdrowia”, wydawnictwo Termedia oraz firma Gilead Sciences, która w ciągu ostatnich jedenastu lat przeznaczyła ponad 2 miliony złotych na granty pozwalające realizować projekty konkursowe.
Dodatkowych informacji udziela:
Mariola Sarnowska
Biuro Organizacyjne Pozytywnie Otwarci
tel: +48 502 213 047
biuro@pozytywnieotwarci.pl
www.pozytywnieotwarci.pl
„Nie gadaj, tylko się zbadaj!” – PZU zachęca do profilaktyki onkologicznej
Marka alessandro wspiera Różowy Październik
Leczenie alignerami - jak osiągnąć najlepszy rezultat?
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii
Jedynka Newserii
Muzyka
Enej: Przygotowujemy się do świątecznej trasy koncertowej. Kiedyś tradycja kolędowania była naturalna, a dzisiaj młodzież się tego wstydzi
Za muzykami zespołu Enej niezwykle pracowite miesiące – premiera nowego albumu, imprezy promocyjne, dziesiątki koncertów. Ale i pod koniec roku Piotr Sołoducha i Mirosław Ortyński nie zamierzają próżnować. Już teraz przygotowują się bowiem do świątecznej trasy, podczas której będzie można usłyszeć autorskie aranżacje najpiękniejszych polskich i ukraińskich kolęd okraszone ciekawymi opowieściami.
Moda
Monika Miller: Moja szafa jest dosyć mała. Lepiej jest mieć mniej rzeczy świetnej jakości, niż kupować kilogramy ubrań i za pół roku je wyrzucać
Aktorka jest zwolenniczką recyklingu, dawania garderobie drugiego życia i korzystania z opakowań biodegradowalnych. Jak zauważa, kupując sobie często nowe ubrania i dodatki, czy to dla przyjemności, czy też podążając za trendami, zapominamy, że proces produkcji odzieży pochłania duże ilości wody i prądu, a transport jej do sklepów generuje ślad węglowy. Monika Miller przekonuje, że nie chce się przyczyniać do obciążania środowiska, dlatego kupuje z głową. Ma więc w szafie niewiele rzeczy, ale są one dobrej jakości i służą przez długi czas.
Edukacja
Nowotwór wykryty na wczesnym etapie może być całkowicie wyleczalny. Tylko co trzeci Polak wykonuje jednak regularne badania profilaktyczne
Polacy najbardziej boją się chorób nowotworowych, ale nie doceniają roli profilaktyki, która ma największe znaczenie dla skutecznego leczenia raka – wynika z badania „Polki i Polacy a choroby i zdrowie”. Dane Ministerstwa Zdrowia i Narodowego Instytutu Zdrowia Publicznego,, wskazują, że problem niskiego uczestnictwa w badaniach przesiewowych związany jest raczej z przekonaniami oraz poziomem wiedzy na ich temat, a nie wydolnością systemu czy brakiem dostępu do badań. Zmianie tej sytuacji ma służyć kampania „Nie gadaj, tylko się zbadaj” uruchomiona przez PZU. Eksperci chcą zachęcać nie tylko do regularnych badań, ale też zmiany stylu życia na zdrowszy.