Obrotny jak Polak? Kiwi.com sprawdza triki Polaków na tanie podróżowanie!
Jak się okazuje, rosnące ceny i napięty budżet wcale nie muszą być barierą w podróżowaniu, a czynnikiem motywującym, by nadal móc to robić, ale inaczej niż dotychczas. Jak pokazują wyniki badań* konsumenckich przeprowadzonych przez agencję StemMark dla Kiwi.com, w tym roku niemal 40% ankietowanych z Polski swoje podróże planowała dużo uważniej niż w roku ubiegłym, a 17% szukała jedynie najtańszych okazji. Jednocześnie niemal co czwarty (23%) deklarował, że nie musiał niczego zmieniać, aby w pełni cieszyć się wakacjami. Okazuje się, że Polacy nie tylko znają, ale i chętnie sięgają po travel-hacki, dzięki którym nie muszą rezygnować z urlopowych planów. Kochamy porównywać ceny, chętnie rezerwujemy z dużym wyprzedzeniem czy nierzadko korzystamy z opcji “gdziekolwiek”, gdzie to budżet definiuje kierunek podróży. W 2024 roku w ten sposób wykonano 27,3 mln wyszukiwań.
Podróżnicze nawyki
Wyniki badań konsumenckich przeprowadzonych na zlecenie Kiwi.com pokazały, że ankietowani Polacy (23%) tuż za Czechami (33%) w tym roku nie musieli zmieniać swoich nawyków podróżniczych, aby w pełni korzystać z zaplanowanych wakacji. Dla porównania odsetek ten jest najniższy w Hiszpanii (11%) i na Węgrzech (12%).
Jednocześnie, niemal 40% respondentów z Polski przyznała, że tegoroczny urlop planowała rozważniej niż jeszcze rok wcześniej, a niemal co piąty (17%) wybierał tylko najtańsze opcje. Jak się okazuje, rosnące ceny nie muszą być barierą w podróżowaniu, a czynnikiem, który skłania do zmiany dotychczasowych nawyków i umiejętnego wyszukiwania najkorzystniejszych dla portfela ofert.
Sprawdzone przez Polaków metody
Jednym z rosnących trendów, które Kiwi.com zauważył w ostatnich latach jest korzystanie przez podróżujących z opcji wyszukiwania “gdziekolwiek”. Po pierwsze ma ona spełniać parametry finansowe i być przyjazna dla naszego portfela, pozostawiając cel podróży na drugim miejscu. W 2024 roku w ten sposób wykonano 27,3 mln wyszukiwań.
Rezerwujemy z wyprzedzeniem: Jak wskazują wyniki badań przeprowadzonych dla Kiwi.com, 48% ankietowanych z Polski, dokonuje rezerwacji lotu z wyprzedzeniem, podobnie jak Rumuni (50%) i Hiszpani (49%).
Porównujemy oferty: Chcąc dokonać najlepszego wyboru ankietowani z Polski wskazali na porównywanie ofert różnych wyszukiwarek i porównywarek podróży. Co trzeci korzysta z tej opcji - to najmniej spośród wszystkich narodowości objętych badaniem. Dla porównania na Węgrzech po to rozwiązanie sięga 44% ankietowanych, na Słowacji 45%, w Czechach i w Hiszpanii 41%, a w Rumunii 38%.
Jesteśmy wyjątkowo elastyczni: niemal co trzeci ankietowany z Polski (28%) wskazał, że jest gotowy zmienić swój kierunek podróży na rzecz tańszej opcji, a 26% termin podróży. Jeśli chodzi o zmianę destynacji, najmniej elastyczni są Rumuni (18%) oraz Słowacy (19%).
Korzystamy z promocji: co czwarty ankietowany z Polski wskazuje, że jest gotów dokonać rezerwacji na podróż w konkretne dni, kiedy obowiązuje promocja lotnicza i bilety są najtańsze.
Podróżujemy z podręcznym: niemal co piąty respondent (19%) wskazał, że w celu zaoszczędzenia podróżuje jedynie z małym plecakiem - to najmniej spośród pozostałych narodowości, wśród których z tego rozwiązania średnio korzysta co trzeci ankietowany.
Wybieramy nietypowe godziny lotów: jak się okazuje, respondenci z Polski są skłonni zrezygnować z komfortu pod postacią lotu w dogodnych dla siebie godzinach na rzecz tańszego w godzinach nocnych lub wczesno porannych (17%)
Z jakich travel hacków warto skorzystać?
- Podróżuj z pobliskich lotnisk lub na pobliskie lotniska zamiast wybierać największe porty w regionie. Te mniejsze mogą oferować lepsze ceny, czasem nawet dwukrotnie tańsze! Wprowadzając miasto wylotu i/lub przylotu na Kiwi.com, możesz wybrać lotniska w promieniu 250 km w miejscu wylotu i/lub przylotu, aby uzyskać najlepsze połączenie.
- Jeśli możesz, to zamiast szukać konkretnych dat podróży, wybierz tydzień lub miesiąc/miesiące, w których chcesz podróżować, i dodaj, ile dni chcesz spędzić w miejscu docelowym. W ten sposób możesz uzyskać tańsze opcje podróży.
- Virtual interlining: podróżowanie z własnym transferem sprawia, że przemieszczanie się jest tańsze, a łącząc oddzielne loty tworzymy unikalne plany podróży. Ta sztuczka pomaga otrzeć do dowolnego miejsca docelowego, nawet jeśli linia lotnicza nie uwzględnia go jako istniejącego w planie podróży. Wybierz „gdzie” i „kiedy” chcesz lecieć, a Kiwi.com utworzy plan podróży z oddzielnych lotów różnych linii lotniczych.
- Alerty dotyczące cen lotów śledzą lot, który Cię interesuje, i powiadamiają Cię o zmianach kosztów podróży, dzięki czemu możesz dokonać rezerwacji, gdy zobaczysz cenę, która przypadnie Ci do gustu.
*Badania przeprowadzone metodologią online interviewing (CAWI), w 6 krajach: 3033 (n=505, SK: n=506, HU: n=505, PL: n=505, RO: n=506, ES: n=506), wiek: 18-37, w dniach 13-18 maja 2024
O Kiwi.com
Kiwi.com to wiodąca globalna firma z branży technologii turystycznych z siedzibą w Czechach. Innowacyjny algorytm Kiwi.com umożliwia użytkownikom znajdowanie lepszych opcji tras i cen, których inne wyszukiwarki nie widzą, wykonując miliardy kontroli cen dziennie dla 95% globalnych zasobów lotów. Każdego dnia w witrynie Kiwi.com i kanałach partnerskich przeprowadzanych jest 100 milionów wyszukiwań. Dziennie średnio sprzedaje się ponad 70 000 miejsc.

Polacy rezerwują wczasy na ostatnią chwilę

Linie lotnicze Corendon Airlines świętowały 20. lecie działalności podczas spektakularnej Gali w Antalya Cosmos Theatre

Na co zwrócić uwagę, wybierając oferty first minute?
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Psychologia

Bartłomiej Nowosielski: Kluczowe w leczeniu otyłości jest odpowiednie nastawienie psychiczne. Otoczenie nie zawsze jest wyrozumiałe i empatyczne
Aktor przyznaje, że osoby otyłe z powodu swojego wyglądu często przez otoczenie są odrzucane, marginalizowane i hejtowane. Brak akceptacji i zrozumienia wynika między innymi z tego, że nie brakuje tych, którzy myślą stereotypami i ich zdaniem dodatkowe kilogramy są wynikiem złego odżywiania i lenistwa. Bartłomiej Nowosielski tłumaczy, że otyłość jest chorobą przewlekłą, która wymaga leczenia. By terapia była skuteczna, potrzeba silnej woli i wielu wyrzeczeń. Dla niego w chwilach zwątpienia niezwykle ważne jest również wsparcie ze strony bliskich.
Problemy społeczne
Hejt w sieci dotyka coraz więcej dzieci w wieku szkolnym. Rzadko mówią o tym dorosłym

Coraz większa grupa dzieci zaczyna korzystać z internetu już w wieku siedmiu–ośmiu lat – wynika z raportu NASK „Nastolatki 3.0”. Wtedy też stykają się po raz pierwszy z hejtem, którego jest coraz więcej w mediach społecznościowych. Według raportu NASK ponad 2/3 młodych internautów uważa, że mowa nienawiści jest największym problemem w sieci. Co więcej, dzieci rzadko mówią o takich incydentach dorosłym, dlatego tym istotniejsze są narzędzia technologiczne służące ochronie najmłodszych.
Prawo
Kobietobójstwo jest typem przestępstwa niedookreślonym przez polskie prawo. Świadomość na ten temat jest wciąż zbyt mała

Brakuje usystematyzowanych danych na temat skali problemu, jakim jest kobietobójstwo – wskazuje organizacja Femicide in Poland. U źródeł problemu leży brak uspójnienia baz danych prowadzonych przez poszczególne organy państwowe. Organizacja pracuje nad narzędziami, które pozwolą je zgromadzić w jednym miejscu i udostępnić w formie interaktywnej mapy. Jej przedstawicielka wskazuje również na inne fundamentalne obszary do poprawy. To w szczególności egzekwowanie istniejącego prawa i intensyfikacja działań na rzecz edukacji.