Łódź - Miasto Przemian: Rewitalizacja kamienic jako symbol nowej ery miasta
Łódź, miasto o bogatej historii przemysłowej, przechodzi dynamiczną transformację, której sercem jest rewitalizacja historycznych kamienic. Ten proces, łączący podziw i szacunek dla przeszłości z nowoczesnym podejściem do urbanistyki, staje się symbolem nowej ery dla miasta. W ślad za Łodzią idą inni, a proces rewitalizacji przynosi nie tylko estetyczne, ale też finansowe korzyści.
Kamienice w Łodzi, niegdyś należące do rodzin fabrykantów, to dziś symbole bogactwa tego miasta i jego dynamicznego rozwoju przemysłowego. Przez lata zaniedbane budynki odzyskują dawny blask, stając się świadectwem odradzającej się Łodzi, która harmonijnie łączy swoją industrialną przeszłość z potrzebami współczesnych mieszkańców. Nie udałoby się to bez programów rewitalizacyjnych, dzięki którym wiele z budynków przekształcanych jest w nowoczesne przestrzenie mieszkalne, biurowe i kulturalne, zaspokajające potrzeby rozwijającego się miasta. To również szansa na wzrost gospodarczy, bowiem nowe inwestycje przyciągają turystów, inwestorów czy wyspecjalizowanych pracowników. Łódź nie tylko odnawia swoją architekturę, ale także kształtuje nową tożsamość jako miasto otwarte, innowacyjne i pełne możliwości.
Łódź w ramach projektu Rewitalizacji Obszarowej wydała już około 1,5 miliarda złotych. To łącznie około 180 odnowionych kamienic, w których powstało ponad 1000 mieszkań [1]. Nowe oblicze zyskały m.in. pofabrykancki budynek przy ul. Tuwima przeznaczony na nowoczesne biura oraz kamienice na osiedlu Księży Młyn, które dziś jest atrakcją miasta. Do 2025 roku mają zakończyć się również prace przy ul. Ogrodowej. Zespół budynków dawnych mieszkań robotników łódzkiego fabrykanta Izraela Poznańskiego będzie jedną z najdroższych, pojedynczych inwestycji w ramach projektu rewitalizacji. Jej koszt to około 100 mln złotych. W ramach programu miasto dofinansowuje również remonty zabytkowych prywatnych budynków w centrum Łodzi. W tym roku przeznaczono na ten cel 5 mln złotych.[2]
Jedną z najciekawszych prywatnych realizacji jest obecnie trwająca rewitalizacja kamienicy przy ulicy Piotrkowskiej 96, była siedziba firmy Siemens, która oprócz biura prowadziła w niej dom handlowy, sprzedając najnowsze luksusowe artykuły gospodarstwa domowego Siemens.
Kamienica Siemensa powstała w 1912 roku i wybudowana została w stylu klasycznego modernizmu. To, co wyróżnia budynek na tle innych obiektów miasta, to monumentalna, unikatowa fasada, ogromne przeszklenia, tak bardzo różniące się od klasycznej secesyjnej zabudowy Łodzi. Po rewitalizacji w kamienicy znajdować się będą luksusowe mieszkania, lokale usługowe oraz część wellness przeznaczona dla mieszkańców tej inwestycji.
„Widzimy, jak Łódź dynamicznie się rozwija, a wraz z jej rozwojem rośnie zapotrzebowanie na nowe przestrzenie mieszkalne czy miejsca noclegowe. Z jednej strony zabytkowe przestrzenie przyciągają osoby poszukujące miejsca do życia w wyjątkowej lokalizacji, z drugiej zaś odpowiada na potrzeby turystów oraz osób odwiedzających miasto w celach biznesowych. W tym kontekście rewitalizacja istniejących budynków jest nie tylko doskonałą alternatywą dla budowy nowych obiektów, ale stanowi także świetną inwestycję, którego wartość tylko będzie rosła w czasie. Kamienica Siemensa to budynek z bogatą historią: oprócz Siemensa, mieścił się tu Bank Handlowo-Przemysłowy, Czytelnik, liczne redakcje łódzkich gazet, a w murach kamienicy gościli m.in. Zofia Nałkowska, Stanisław Jerzy Lec i Jan Brzechwa” - mówi Łukasz Juśkiewicz, inwestor VP Piotrkowska 96, odpowiedzialny za odbudowę Kamienicy Finstera i Kamienicy Siemensa w Łodzi.
Odnowione kamienice i budynki przemysłowe zyskują nowy blask, jednocześnie wpisując się w tkankę miejską, zachowując historyczne walory architektoniczne i dodając miastu unikalnego charakteru. Ponadto inwestowanie w rewitalizację pozwala maksymalnie wykorzystać już istniejącą infrastrukturę, co sprzyja zrównoważonemu rozwojowi. Tego typu inwestycje generują zyski, jednocześnie ożywiając zaniedbane dotychczas dzielnice miasta.
[1] https://rewitalizacja.uml.lodz.pl/aktualnosci/artykul/rewitalizacja-zmienila-lodz-180-odnowionych-kamienic-parki-i-skwery-szczegoly-id20293/2024/4/4/
[2] https://rewitalizacja.uml.lodz.pl/aktualnosci/artykul/specjalna-strefa-rewitalizacji-wnioski-o-dofinansowanie-remontu-tylko-do-15-wrzesnia-id20454/2024/9/13/

Dlaczego doświadczeni inwestorzy wolą lokować kapitał w apartamenty premium, niż w nieruchomości z segmentu popularnego?

Rośnie przekonanie, że ceny nieruchomości mogą spadać. Przynajmniej te ofertowe

Cena i funkcjonalność - to decyduje o zakupie mikroapartamentów
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Moda

Kajra: Nie mam problemu z tym, żeby zakładać te same ubrania wiele razy lub łączyć w inny sposób. Kupuję mało rzeczy, nie lubię wybierać i przymierzać
Piosenkarka przekonuje, że rzadko kupuje ubrania, bo po pierwsze – nie lubi tego robić, a poza tym nie ma też czasu na buszowanie po galeriach. Jeśli już musi coś wybrać na jakąś okazję, to przegląda ofertę polskich marek i rodzimych projektantów. Kajra lubi też dobrze wykorzystać dany element garderoby i nie widzi problemu, by kilka razy pojawić się w tej samej stylizacji.
Podróże
Eliza Gwiazda: Polskie hotele to już nie są te sprzed 10-15 lat. Nie ma takiej zachcianki, której pięciogwiazdkowe obiekty by nie spełniły

Influencerka zauważa, że w Polsce jest coraz więcej atrakcyjnych hoteli z bogatą ofertą dostosowaną do zróżnicowanych potrzeb gości. Jest w nich coraz więcej udogodnień, atrakcji i komfortowych rozwiązań, które sprawiają, że pobyt w danym obiekcie jest prawdziwą przyjemnością. Eliza Gwiazda wykorzystuje swoją wiedzę i doświadczenia, będąc w jury konkursu na najpiękniejszy hotel w Polsce.
Konsument
Alkohol najbardziej rozpowszechnioną substancją psychoaktywną u młodzieży. Coraz większa popularność e-papierosów

Niemal trzy czwarte uczniów w wieku 15–16 lat już sięgnęło po alkohol. Jak wynika z badania ESPAD 2024, to wciąż najbardziej wśród młodzieży rozpowszechniona substancja psychoaktywna. W ostatnich 20 latach o ponad 20 pp. spadł odsetek nastolatków palących papierosy, ale prawie 70 proc. 17–18-latków przyznaje, że sięgnęło w swoim życiu po e-papierosa. Eksperci wskazują na potrzebę nie tylko bardziej restrykcyjnego ograniczania dostępności tych produktów dla młodych ludzi, ale też o działania na rzecz edukacji zdrowotnej i kompleksowego podejścia do profilaktyki i leczenia uzależnień, bez podziału na poszczególne grupy substancji.