Komunikaty PR

PFHBiPM podsumowuje projekt

2024-09-30  |  14:00
Biuro prasowe
Do pobrania pdf ( 0.45 MB )

PFHBiPM od niemal 30 lat wspiera hodowców w ich codziennej pracy, realizując szereg przedsięwzięć, których celem jest promocja konsumpcji mleka. Z końcem 2021 roku organizacja rozpoczęła nowatorski na skalę krajową projekt, którego głównym tematem jest pierwotny wariant tego surowca – mleko A2A2. W tym roku realizowano już trzecią edycję kampanii, która właśnie dobiega końca.

Uruchomienie produkcji mleka A2A2 byłoby szansą dla polskich hodowców i przetwórców zarówno na podniesienie opłacalności produkcji mleczarskiej w Polsce, jak i większe możliwości eksportowe. I chociaż nie jest ono powszechnie dostępne w naszym kraju, to dotychczasowe działania PFHBiPM w ramach projektu „A2A2 – nowa droga produktów mlecznych – zastosowanie selekcji genomowej w produkcji żywności” pokazują, że w polskich stadach krów mlecznych drzemie potencjał do produkcji tego surowca. Co więcej, również konsumenci, po wstępnym zapoznaniu się z jego właściwościami, wyrażają zainteresowanie, chęć kupna i spożywania mleka A2A2 oraz produktów z niego wytworzonych.

Potencjał, którego nie można zmarnować

Jak przyznaje Leszek Hądzlik, Prezydent PFHBiPM, szanse na rozwój polskiego rynku mleka są duże – i świadczą o tym m.in. wyniki przeprowadzonych przez Federację na przestrzeni trzech edycji projektu badań pilotażowych w hodowlach, które zgłosiły chęć uczestnictwa w programie.

Badaniom genomowym, w toku których przeanalizowaliśmy próbki pobrane od poszczególnych sztuk bydła, poddaliśmy łącznie ponad 30 300 jałówek i krów. W 2022 roku było to 14 304 jałówki – w tym przypadku okazało się, że 49 proc. z nich ma genotyp A2A2, a kolejne 42 proc. A1A2 i może stanowić populację zapasową. W drugiej edycji, w 2023 roku, zbadaliśmy 16 001 jałówek i krów: tu 51 proc. zgenotypowanych sztuk ma genotyp A2A2, a kolejne 41 proc. A1A2 i może stanowić populację zapasową. Tak dobre wyniki genotypowania samic pozwalają z nadzieją myśleć o rozwoju rodzimego rynku mleka A2, otwierają nowe perspektywy przed hodowcami bydła mlecznego, a jednocześnie są szansą dla konsumentów, którzy z różnych względów zdrowotnych, m.in. nietolerancji pokarmowej na mleko, ograniczają lub rezygnują z jego spożycia - mówi Prezydent PFHBiPM.

Konsumenci żywo zainteresowani mlekiem A2A2

W ramach III edycji projektu „A2A2 – nowa droga produktów mlecznych – zastosowanie selekcji genomowej w produkcji żywności”, na zlecenie PFHBiPM i przy wsparciu niezależnego domu badawczego SW Research, zrealizowano badanie opinii konsumentów na temat mleka A2A2. Na 83,3 proc. ankietowanych, którzy zadeklarowali spożywanie mleka i jego przetworów, blisko połowa uznała, że z chęcią kupiłaby mleko A2A2 (49,9 proc.) lub produkty mleczne (33,3, proc.) z niego wytworzone, gdyby były one dostępne w polskich sklepach. Ankietowani wyrazili duże zainteresowanie również zakupem produktów wytworzonych z mleka A2A2, takich jak jogurty, masło, twaróg czy śmietanę. Wśród ankietowanych znalazły się także osoby, które nie piją mleka. ¼ z nich za powód rezygnacji podaje nietolerancję mleka i to również z myślą o nich – według Agnieszki Nowosielskiej, Dyrektor ds. Hodowli PFHBiPM – prowadzone są intensywne działania zmierzające do uruchomienia produkcji mleka A2A2 w Polsce.

To dodatkowa, potencjalna grupa konsumentów, do których hodowcy i przetwórcy mogliby dotrzeć z tym surowcem. Dlaczego? Mleko A2A2, czyli tzw. mleko pierwotne, wpisuje się jako nowy element dietetyki prewencyjnej. Wyróżnia je lepsza przyswajalność i pozytywny wpływ na mikrobiotę jelitową. Jest to produkt skierowany szczególnie do tych konsumentów, którzy borykają się z problemami trawiennymi po spożyciu mleka, osób z nietolerancją na mleko lub cierpiących na problemy wynikające z nadwrażliwości jelit - dodaje Agnieszka Nowosielska.

III edycja projektu

Działania tegorocznej odsłony projektu objęły komunikację zarówno online, jak i offline, wykorzystując w ten sposób potencjał koncepcji kampanii realizowanej w modelu cross-mediowym. Oprócz kontynuacji banerowej kampanii reklamowej w internetowym serwisie rolniczym oraz kampanii reklamowej w magazynie branżowym, PFHBiPM prowadzi na fanpage’u DziękujemyŻePijecieMleko na FB skierowaną do konsumentów komunikację na temat walorów i właściwości mleka, a z myślą o hodowcach – zamkniętą grupę na FB, będącą przestrzenią do wymiany doświadczeń i wiedzy profesjonalistów z branży. Ponadto na kanale YouTube PFHBiPM regularnie publikowano edukacyjne materiały wideo. W tym roku zrealizowano także trzy nowe filmy z ekspertami, w tym dwa skierowane do konsumentów i jeden do hodowców. Na październik zaplanowano także współpracę z ogólnopolskim portalem, w ramach którego powstaną materiały edukacyjne z myślą o konsumentach.

Działania od samego początku prowadzimy trzytorowo. Kierujemy je do hodowców, przetwórni mleka i konsumentów. Ten model nam się sprawdza i daje naprawdę dobre efekty. Aby hodowcy decydowali się na genotypowanie i wyodrębnianie stad produkujących wyłącznie mleko A2A2, muszą mieć motywację w postaci przekonanych do skupu takiego mleka mleczarni, a jednocześnie – wyedukowanych i świadomych walorów tego mleka konsumentów, którzy będą sięgać po ten surowiec i wytworzone z niego produkty. Dlatego nie wybrażam sobie, by komunikacja projektu nie była skierowana równocześnie do tych trzech grup - przyznaje Leszek Hądzlik.

Przed nami jeszcze dużo pracy, ale mając na względzie efekty dotychczasowych działań, jesteśmy spokojni, że podołamy wszystkim wyzwaniom. Wspieramy, partnerujemy i trzymamy rękę na pulsie. Mamy ogromną nadzieję, że już wkrótce Polska będzie mogła stanąć ramię w ramię z pozostałymi krajami produkującymi mleko A2A2 – dodaje.

 

III edycja projektu „A2A2 - nowa droga produktów mlecznych – zastosowanie selekcji genomowej w produkcji żywności – edycja 2024” wystartowała w marcu, a zakończy się w październiku br. Projekt jest współfinansowany z Funduszu Promocji Mleka. Więcej informacji o projekcie na stronie http://a2a2.pfhb.pl.  

Więcej informacji
Newseria nie ponosi odpowiedzialności za treści oraz inne materiały (np. infografiki, zdjęcia) przekazywane w „Biurze Prasowym”, których autorami są zarejestrowani użytkownicy tacy jak agencje PR, firmy czy instytucje państwowe.
Ostatnio dodane
komunikaty PR z wybranej przez Ciebie kategorii
Żywienie Pizza Hut wprowadza cyfrowe rozwiązania dla miłośników pizzy w Polsce Biuro prasowe
2024-10-01 | 11:20

Pizza Hut wprowadza cyfrowe rozwiązania dla miłośników pizzy w Polsce

Pizza Hut Polska wprowadza cyfrowe innowacje, które odmienią doświadczenia klientów. Rozmaite technologie, takie jak kody QR pozwalające składać zamówienia online do
Żywienie Jak wołowina z USA zmieniała rynek kulinarny nad Wisłą
2024-09-27 | 18:00

Jak wołowina z USA zmieniała rynek kulinarny nad Wisłą

Budowanie rynku wołowiny premium w Polsce to proces, który rozpoczął się niemal dwie dekady temu, kiedy steki były jeszcze egzotycznym rarytasem. Obecnie Polacy coraz chętniej
Żywienie Znak V dla menu wegańskiego Manor House SPA
2024-09-27 | 15:39

Znak V dla menu wegańskiego Manor House SPA

Wegańskie dania serwowane w restauracji hotelu Manor House SPA po raz kolejny uzyskały symbol Fundacji Viva!, który potwierdza, że tutejsza karta wegańska jest odpowiednia dla

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Muzyka

Margaret: Wymowa języka francuskiego jest dla mnie bardzo wymagająca. Teraz znowu zaśpiewam w tym języku i mam nadzieję, że pójdzie mi lepiej

Wokalistka już po raz drugi w swojej karierze została zaproszona do udziału w show French Touch. Pięć lat temu na scenie towarzyszył jej Willy William i w duecie zaśpiewali utwór „Ego”. Margaret zaznacza, że nie było to łatwe zadanie, bo po prostu nie zna języka francuskiego. I do tej pory w tej kwestii nic się nie zmieniło, bo choć podoba jej się brzmienie tego języka i lubi słuchać Francuzów, to jej samej dużą trudność sprawia wymowa poszczególnych słów. Dlatego też i tym razem liczy na wyrozumiałość artysty, z którym będzie współpracować.

Media

Monika Mrozowska: Wcieliłam się w rolę prowadzącej formatu youtubowo-instagramowego. Testuję menu w restauracjach i rozmawiam z ciekawymi gośćmi

W rozmowie z agencją Newseria Lifestyle aktorka zdradza, że zawodowo jest teraz mocno zaangażowana w dwa projekty. Pracuje nad kolekcją bielizny dla znanej marki i nad kanałem wideo, w którym będzie testowała menu w różnych warszawskich restauracjach i rozmawiała z ciekawymi gośćmi. Przed wakacjami Monika Mrozowska zaskoczyła też diametralną zmianą fryzury, ale jak podkreśla – ta metamorfoza nie była wyrazem ekstrawagancji, nie chodziło też o charakteryzację do nowej roli.

Transport

Pozytywne doświadczenia w podróży mogą poprawić kondycję fizyczną i psychiczną. Naukowcy zbadali to za pomocą teorii fizyki

Naukowcy z Australii sprawdzili, w jakim stopniu turystyka wpływa na naszą kondycję oraz jaki ma wpływ na ciało i psychikę. Wykorzystali do tego teorię stosowaną do tej pory w fizyce. Wnioski nie są jednoznaczne. Podróżowanie sprzyja poprawie zdrowia, pozytywnie oddziałując na najważniejsze układy w organizmie, i opóźnia proces starzenia, ale wyjazdy mogą mieć też negatywne konsekwencje, w postaci np. większego narażenia na choroby zakaźne, wypadki czy przemoc.