PFHBiPM podsumowuje projekt
PFHBiPM od niemal 30 lat wspiera hodowców w ich codziennej pracy, realizując szereg przedsięwzięć, których celem jest promocja konsumpcji mleka. Z końcem 2021 roku organizacja rozpoczęła nowatorski na skalę krajową projekt, którego głównym tematem jest pierwotny wariant tego surowca – mleko A2A2. W tym roku realizowano już trzecią edycję kampanii, która właśnie dobiega końca.
Uruchomienie produkcji mleka A2A2 byłoby szansą dla polskich hodowców i przetwórców zarówno na podniesienie opłacalności produkcji mleczarskiej w Polsce, jak i większe możliwości eksportowe. I chociaż nie jest ono powszechnie dostępne w naszym kraju, to dotychczasowe działania PFHBiPM w ramach projektu „A2A2 – nowa droga produktów mlecznych – zastosowanie selekcji genomowej w produkcji żywności” pokazują, że w polskich stadach krów mlecznych drzemie potencjał do produkcji tego surowca. Co więcej, również konsumenci, po wstępnym zapoznaniu się z jego właściwościami, wyrażają zainteresowanie, chęć kupna i spożywania mleka A2A2 oraz produktów z niego wytworzonych.
Potencjał, którego nie można zmarnować
Jak przyznaje Leszek Hądzlik, Prezydent PFHBiPM, szanse na rozwój polskiego rynku mleka są duże – i świadczą o tym m.in. wyniki przeprowadzonych przez Federację na przestrzeni trzech edycji projektu badań pilotażowych w hodowlach, które zgłosiły chęć uczestnictwa w programie.
Badaniom genomowym, w toku których przeanalizowaliśmy próbki pobrane od poszczególnych sztuk bydła, poddaliśmy łącznie ponad 30 300 jałówek i krów. W 2022 roku było to 14 304 jałówki – w tym przypadku okazało się, że 49 proc. z nich ma genotyp A2A2, a kolejne 42 proc. A1A2 i może stanowić populację zapasową. W drugiej edycji, w 2023 roku, zbadaliśmy 16 001 jałówek i krów: tu 51 proc. zgenotypowanych sztuk ma genotyp A2A2, a kolejne 41 proc. A1A2 i może stanowić populację zapasową. Tak dobre wyniki genotypowania samic pozwalają z nadzieją myśleć o rozwoju rodzimego rynku mleka A2, otwierają nowe perspektywy przed hodowcami bydła mlecznego, a jednocześnie są szansą dla konsumentów, którzy z różnych względów zdrowotnych, m.in. nietolerancji pokarmowej na mleko, ograniczają lub rezygnują z jego spożycia - mówi Prezydent PFHBiPM.
Konsumenci żywo zainteresowani mlekiem A2A2
W ramach III edycji projektu „A2A2 – nowa droga produktów mlecznych – zastosowanie selekcji genomowej w produkcji żywności”, na zlecenie PFHBiPM i przy wsparciu niezależnego domu badawczego SW Research, zrealizowano badanie opinii konsumentów na temat mleka A2A2. Na 83,3 proc. ankietowanych, którzy zadeklarowali spożywanie mleka i jego przetworów, blisko połowa uznała, że z chęcią kupiłaby mleko A2A2 (49,9 proc.) lub produkty mleczne (33,3, proc.) z niego wytworzone, gdyby były one dostępne w polskich sklepach. Ankietowani wyrazili duże zainteresowanie również zakupem produktów wytworzonych z mleka A2A2, takich jak jogurty, masło, twaróg czy śmietanę. Wśród ankietowanych znalazły się także osoby, które nie piją mleka. ¼ z nich za powód rezygnacji podaje nietolerancję mleka i to również z myślą o nich – według Agnieszki Nowosielskiej, Dyrektor ds. Hodowli PFHBiPM – prowadzone są intensywne działania zmierzające do uruchomienia produkcji mleka A2A2 w Polsce.
To dodatkowa, potencjalna grupa konsumentów, do których hodowcy i przetwórcy mogliby dotrzeć z tym surowcem. Dlaczego? Mleko A2A2, czyli tzw. mleko pierwotne, wpisuje się jako nowy element dietetyki prewencyjnej. Wyróżnia je lepsza przyswajalność i pozytywny wpływ na mikrobiotę jelitową. Jest to produkt skierowany szczególnie do tych konsumentów, którzy borykają się z problemami trawiennymi po spożyciu mleka, osób z nietolerancją na mleko lub cierpiących na problemy wynikające z nadwrażliwości jelit - dodaje Agnieszka Nowosielska.
III edycja projektu
Działania tegorocznej odsłony projektu objęły komunikację zarówno online, jak i offline, wykorzystując w ten sposób potencjał koncepcji kampanii realizowanej w modelu cross-mediowym. Oprócz kontynuacji banerowej kampanii reklamowej w internetowym serwisie rolniczym oraz kampanii reklamowej w magazynie branżowym, PFHBiPM prowadzi na fanpage’u DziękujemyŻePijecieMleko na FB skierowaną do konsumentów komunikację na temat walorów i właściwości mleka, a z myślą o hodowcach – zamkniętą grupę na FB, będącą przestrzenią do wymiany doświadczeń i wiedzy profesjonalistów z branży. Ponadto na kanale YouTube PFHBiPM regularnie publikowano edukacyjne materiały wideo. W tym roku zrealizowano także trzy nowe filmy z ekspertami, w tym dwa skierowane do konsumentów i jeden do hodowców. Na październik zaplanowano także współpracę z ogólnopolskim portalem, w ramach którego powstaną materiały edukacyjne z myślą o konsumentach.
Działania od samego początku prowadzimy trzytorowo. Kierujemy je do hodowców, przetwórni mleka i konsumentów. Ten model nam się sprawdza i daje naprawdę dobre efekty. Aby hodowcy decydowali się na genotypowanie i wyodrębnianie stad produkujących wyłącznie mleko A2A2, muszą mieć motywację w postaci przekonanych do skupu takiego mleka mleczarni, a jednocześnie – wyedukowanych i świadomych walorów tego mleka konsumentów, którzy będą sięgać po ten surowiec i wytworzone z niego produkty. Dlatego nie wybrażam sobie, by komunikacja projektu nie była skierowana równocześnie do tych trzech grup - przyznaje Leszek Hądzlik.
Przed nami jeszcze dużo pracy, ale mając na względzie efekty dotychczasowych działań, jesteśmy spokojni, że podołamy wszystkim wyzwaniom. Wspieramy, partnerujemy i trzymamy rękę na pulsie. Mamy ogromną nadzieję, że już wkrótce Polska będzie mogła stanąć ramię w ramię z pozostałymi krajami produkującymi mleko A2A2 – dodaje.
III edycja projektu „A2A2 - nowa droga produktów mlecznych – zastosowanie selekcji genomowej w produkcji żywności – edycja 2024” wystartowała w marcu, a zakończy się w październiku br. Projekt jest współfinansowany z Funduszu Promocji Mleka. Więcej informacji o projekcie na stronie http://a2a2.pfhb.pl.

Polacy mylą piwo alkoholowe i bezalkoholowe - połowa z nich chce zakazu reklamy dla obu wariantów

Wzrasta rynek świeżej żywności online – w Markecie Świeżości DPD już ponad 70 partnerów

Międzynarodowy Dzień Szczęścia i tiramisu – przypadek czy przeznaczenie?
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Gwiazdy

Piotr Zelt: Pęknięcie w Polsce jest bardzo głębokie. Myślę, że strona zwycięska w tych wyborach zadba o to, żeby te podziały były coraz głębsze
Aktor nie ukrywa swojego rozgoryczenia wynikiem wyborów prezydenckich. Jego zdaniem podziały w naszym kraju są tak głębokie, że Karol Nawrocki nigdy nie będzie prezydentem wszystkich Polaków. Piotr Zelt uważa, że minimalne zwycięstwo kandydata popieranego przez PiS może mieć dalsze niekorzystne konsekwencje. Zastanawia się więc, jaka przyszłość nas czeka, a jego rokowania raczej nie są nasycone optymizmem.
Farmacja
Samoleczenie generuje w UE oszczędności na poziomie 40 mld euro rocznie. Dzięki temu odciążone są europejskie systemy zdrowotne

Każdego roku Europejczycy leczą samodzielnie ok. 1,2 mld drobnych dolegliwości, w tym przeziębienie czy niestrawność. Zdaniem ekspertów wzmocnienie tych kompetencji społeczeństwa może być remedium na braki kadrowe w opiece zdrowotnej i jej deficyt budżetowy. Sięganie po leki bez recepty (OTC), suplementy diety i wyroby lecznicze pozwala uniknąć ok. 120 mln konsultacji lekarskich w skali roku, co odpowiada pracy nawet 36 tys. lekarzy pierwszego kontaktu. Samoleczenie generuje w UE oszczędności na poziomie 40 mld euro rocznie – wynika z danych przedstawionych podczas 61. konferencji AESGP, która odbyła się w Warszawie.
Konsument
Polacy odczuwają brak wiedzy na temat inwestowania. Może to sprzyjać podejmowaniu nieracjonalnych decyzji finansowych

Co trzeci Polak odczuwa brak wiedzy w obszarze inwestowania, a tylko co piąty chciałby pogłębić swoją wiedzę na ten temat – wynika z badania „Poziom wiedzy finansowej Polaków 2025”. Ci, którzy na własną rękę szukają informacji i porad, coraz częściej sięgają do blogów, portali, podcastów i wideo w internecie. Eksperci przestrzegają, że finansowych i inwestycyjnych porad udzielają nie tylko specjaliści w danej dziedzinie, więc potrzebna jest zasada ograniczonego zaufania.