Komunikaty PR

PFHBiPM podsumowuje projekt

2024-09-30  |  14:00
Biuro prasowe
Do pobrania pdf ( 0.45 MB )

PFHBiPM od niemal 30 lat wspiera hodowców w ich codziennej pracy, realizując szereg przedsięwzięć, których celem jest promocja konsumpcji mleka. Z końcem 2021 roku organizacja rozpoczęła nowatorski na skalę krajową projekt, którego głównym tematem jest pierwotny wariant tego surowca – mleko A2A2. W tym roku realizowano już trzecią edycję kampanii, która właśnie dobiega końca.

Uruchomienie produkcji mleka A2A2 byłoby szansą dla polskich hodowców i przetwórców zarówno na podniesienie opłacalności produkcji mleczarskiej w Polsce, jak i większe możliwości eksportowe. I chociaż nie jest ono powszechnie dostępne w naszym kraju, to dotychczasowe działania PFHBiPM w ramach projektu „A2A2 – nowa droga produktów mlecznych – zastosowanie selekcji genomowej w produkcji żywności” pokazują, że w polskich stadach krów mlecznych drzemie potencjał do produkcji tego surowca. Co więcej, również konsumenci, po wstępnym zapoznaniu się z jego właściwościami, wyrażają zainteresowanie, chęć kupna i spożywania mleka A2A2 oraz produktów z niego wytworzonych.

Potencjał, którego nie można zmarnować

Jak przyznaje Leszek Hądzlik, Prezydent PFHBiPM, szanse na rozwój polskiego rynku mleka są duże – i świadczą o tym m.in. wyniki przeprowadzonych przez Federację na przestrzeni trzech edycji projektu badań pilotażowych w hodowlach, które zgłosiły chęć uczestnictwa w programie.

Badaniom genomowym, w toku których przeanalizowaliśmy próbki pobrane od poszczególnych sztuk bydła, poddaliśmy łącznie ponad 30 300 jałówek i krów. W 2022 roku było to 14 304 jałówki – w tym przypadku okazało się, że 49 proc. z nich ma genotyp A2A2, a kolejne 42 proc. A1A2 i może stanowić populację zapasową. W drugiej edycji, w 2023 roku, zbadaliśmy 16 001 jałówek i krów: tu 51 proc. zgenotypowanych sztuk ma genotyp A2A2, a kolejne 41 proc. A1A2 i może stanowić populację zapasową. Tak dobre wyniki genotypowania samic pozwalają z nadzieją myśleć o rozwoju rodzimego rynku mleka A2, otwierają nowe perspektywy przed hodowcami bydła mlecznego, a jednocześnie są szansą dla konsumentów, którzy z różnych względów zdrowotnych, m.in. nietolerancji pokarmowej na mleko, ograniczają lub rezygnują z jego spożycia - mówi Prezydent PFHBiPM.

Konsumenci żywo zainteresowani mlekiem A2A2

W ramach III edycji projektu „A2A2 – nowa droga produktów mlecznych – zastosowanie selekcji genomowej w produkcji żywności”, na zlecenie PFHBiPM i przy wsparciu niezależnego domu badawczego SW Research, zrealizowano badanie opinii konsumentów na temat mleka A2A2. Na 83,3 proc. ankietowanych, którzy zadeklarowali spożywanie mleka i jego przetworów, blisko połowa uznała, że z chęcią kupiłaby mleko A2A2 (49,9 proc.) lub produkty mleczne (33,3, proc.) z niego wytworzone, gdyby były one dostępne w polskich sklepach. Ankietowani wyrazili duże zainteresowanie również zakupem produktów wytworzonych z mleka A2A2, takich jak jogurty, masło, twaróg czy śmietanę. Wśród ankietowanych znalazły się także osoby, które nie piją mleka. ¼ z nich za powód rezygnacji podaje nietolerancję mleka i to również z myślą o nich – według Agnieszki Nowosielskiej, Dyrektor ds. Hodowli PFHBiPM – prowadzone są intensywne działania zmierzające do uruchomienia produkcji mleka A2A2 w Polsce.

To dodatkowa, potencjalna grupa konsumentów, do których hodowcy i przetwórcy mogliby dotrzeć z tym surowcem. Dlaczego? Mleko A2A2, czyli tzw. mleko pierwotne, wpisuje się jako nowy element dietetyki prewencyjnej. Wyróżnia je lepsza przyswajalność i pozytywny wpływ na mikrobiotę jelitową. Jest to produkt skierowany szczególnie do tych konsumentów, którzy borykają się z problemami trawiennymi po spożyciu mleka, osób z nietolerancją na mleko lub cierpiących na problemy wynikające z nadwrażliwości jelit - dodaje Agnieszka Nowosielska.

III edycja projektu

Działania tegorocznej odsłony projektu objęły komunikację zarówno online, jak i offline, wykorzystując w ten sposób potencjał koncepcji kampanii realizowanej w modelu cross-mediowym. Oprócz kontynuacji banerowej kampanii reklamowej w internetowym serwisie rolniczym oraz kampanii reklamowej w magazynie branżowym, PFHBiPM prowadzi na fanpage’u DziękujemyŻePijecieMleko na FB skierowaną do konsumentów komunikację na temat walorów i właściwości mleka, a z myślą o hodowcach – zamkniętą grupę na FB, będącą przestrzenią do wymiany doświadczeń i wiedzy profesjonalistów z branży. Ponadto na kanale YouTube PFHBiPM regularnie publikowano edukacyjne materiały wideo. W tym roku zrealizowano także trzy nowe filmy z ekspertami, w tym dwa skierowane do konsumentów i jeden do hodowców. Na październik zaplanowano także współpracę z ogólnopolskim portalem, w ramach którego powstaną materiały edukacyjne z myślą o konsumentach.

Działania od samego początku prowadzimy trzytorowo. Kierujemy je do hodowców, przetwórni mleka i konsumentów. Ten model nam się sprawdza i daje naprawdę dobre efekty. Aby hodowcy decydowali się na genotypowanie i wyodrębnianie stad produkujących wyłącznie mleko A2A2, muszą mieć motywację w postaci przekonanych do skupu takiego mleka mleczarni, a jednocześnie – wyedukowanych i świadomych walorów tego mleka konsumentów, którzy będą sięgać po ten surowiec i wytworzone z niego produkty. Dlatego nie wybrażam sobie, by komunikacja projektu nie była skierowana równocześnie do tych trzech grup - przyznaje Leszek Hądzlik.

Przed nami jeszcze dużo pracy, ale mając na względzie efekty dotychczasowych działań, jesteśmy spokojni, że podołamy wszystkim wyzwaniom. Wspieramy, partnerujemy i trzymamy rękę na pulsie. Mamy ogromną nadzieję, że już wkrótce Polska będzie mogła stanąć ramię w ramię z pozostałymi krajami produkującymi mleko A2A2 – dodaje.

 

III edycja projektu „A2A2 - nowa droga produktów mlecznych – zastosowanie selekcji genomowej w produkcji żywności – edycja 2024” wystartowała w marcu, a zakończy się w październiku br. Projekt jest współfinansowany z Funduszu Promocji Mleka. Więcej informacji o projekcie na stronie http://a2a2.pfhb.pl.  

Więcej informacji
Newseria nie ponosi odpowiedzialności za treści oraz inne materiały (np. infografiki, zdjęcia) przekazywane w „Biurze Prasowym”, których autorami są zarejestrowani użytkownicy tacy jak agencje PR, firmy czy instytucje państwowe.
Ostatnio dodane
komunikaty PR z wybranej przez Ciebie kategorii
Żywienie Jak pestycydy trafiają na nasze stoły? - nowy raport ujawnia niespójności w polityce UE Biuro prasowe
2025-06-30 | 06:00

Jak pestycydy trafiają na nasze stoły? - nowy raport ujawnia niespójności w polityce UE

Czy pestycydy wracają na nasze stoły? Najnowszy raport rzuca światło na poważne niespójności w polityce rolnej i handlowej Unii Europejskiej. Analiza wskazuje, że mimo
Żywienie Czy dzieci mogą jeść pieczarki i od jakiego wieku jest to bezpieczne?
2025-06-26 | 15:00

Czy dzieci mogą jeść pieczarki i od jakiego wieku jest to bezpieczne?

Pieczarki to jedne z najczęściej wybieranych grzybów w polskich domach – są delikatne w smaku, łatwe w przygotowaniu i dostępne przez cały rok. Ale
Żywienie Polacy mylą piwo alkoholowe i bezalkoholowe - połowa z nich chce zakazu reklamy dla obu wariantów
2025-04-29 | 06:00

Polacy mylą piwo alkoholowe i bezalkoholowe - połowa z nich chce zakazu reklamy dla obu wariantów

Problem z odróżnieniem piw alkoholowych i bezalkoholowych, potrzeba wyraźnego zróżnicowania opakowań dla obu wariantów oraz całkowity zakaz reklamy

Więcej ważnych informacji

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Psychologia

Otyłość nie wynika z braku samodyscypliny czy lenistwa. Ta poważna choroba niesie ze sobą 200 różnych powikłań

– Walka z otyłością wymaga nie tylko wprowadzenia zmian w stylu życia i sposobie odżywiania, ale przede wszystkim zrozumienia, że jest to choroba zarówno o podłożu fizycznym, jak i psychicznym – podkreśla psycholog Adrianna Sobol. Niestety często to schorzenie jest postrzegane jako wynik braku dyscypliny, nieprawidłowej diety lub lenistwa, co jest błędnym i krzywdzącym stereotypem. W rzeczywistości otyłość jest bowiem poważną chorobą, która niesie ze sobą wiele powikłań zdrowotnych i wymaga kompleksowego podejścia. Kluczowymi elementami, które mogą się przyczynić do skuteczniejszego leczenia i poprawy jakości funkcjonowania pacjentów, jest wsparcie emocjonalne oraz zwiększenie dostępności do specjalistów.

Prawo

Seniorzy zyskają na rencie wdowiej średnio 350 zł miesięcznie. Od 2027 roku świadczenie jeszcze wzrośnie

Z początkiem lipca ruszyły wypłaty tzw. renty wdowiej. Ponad milion wniosków o świadczenie wpłynęło do wszystkich organów emerytalno-rentowych, przy czym zdecydowana większość do ZUS. Pierwszego dnia do 86 tys. osób trafiło łącznie blisko 317 mln zł, z czego ponad 30 mln zł to kwota, o którą wzrosły wypłaty w związku z zastosowaniem zbiegu świadczeń.

Motoryzacja

Qczaj: Na drogach szybkiego ruchu lubię mocniej wcisnąć pedał gazu. Niebawem planuję też zrobić prawo jazdy na motocykl

Trener podkreśla, że decyzja o zrobieniu prawa jazdy była jedną z najlepszych w jego życiu. Teraz, kiedy odpowiedni dokument ma już w kieszeni, z ogromną przyjemnością wsiada za kierownicę i mknie przed siebie. Najbardziej lubi drogi szybkiego ruchu, bo tam może mocniej wcisnąć pedał gazu. W innych okolicznościach jednak jeździ z dużą rozwagą, dostosowując prędkość do warunków panujących na jezdni. Qczaj zdradza też, że kolejnym krokiem będzie kurs na prawo jazdy na motocykl.