Komunikaty PR

Pierwsza połowa wakacji za nami. Travelist.pl sprawdza, jak podróżowali Polacy

2022-08-01  |  10:00
Biuro prasowe

Właśnie osiągnęliśmy półmetek sezonu wakacyjnego 2022. Część turystów jest już po urlopie, a pozostali szczęśliwcy upragniony odpoczynek wciąż mają przed sobą. Eksperci portalu rezerwacyjnego Travelist.pl postanowili sprawdzić, jak podróżowali Polacy w tym czasie – dokąd się wybrali, ile wydali i jakich udogodnień poszukiwali w hotelach. 

 

Turyści szukają, ale nie rezerwują

Zespół ekspertów Travelist.pl przyjrzał się działaniom użytkowników serwisu w odniesieniu do tegorocznego lata. Pod lupę został wzięty okres od początku tego roku do końca lipca. 

W porównaniu do sezonu 2019 - ostatniego przed wybuchem pandemii - zanotowano 6-procentowy wzrost liczby wyszukiwanych terminów wakacyjnych, a jednocześnie spadek dokonywanych rezerwacji aż o 32 proc. Można więc przypuszczać, że Polacy byli chętni na wyjazd i regenerację poza domem, jednak głównym blokerem letniego urlopu okazały się dla nich zbyt wysokie ceny. 

 

Nad morze chętniej niż w poprzednich latach

Turyści stojący przed wyborem letniej destynacji na urlop w kraju od lat najczęściej wybierają wybrzeże. Piaszczyste plaże, dostęp do Bałtyku i niezliczone atrakcje każdego lata przyciągają Polaków niczym magnes. Podobnie było i w tym sezonie – w pierwszej połowie wakacji na północ kraju wybrało się blisko 37 proc. klientów Travelist.pl. To o 4 punkty procentowe więcej niż w 2019 r. Na górskie kurorty zdecydowało się natomiast 29 proc., pogarszając statystyki sprzed 3 lat o 5 pkt. proc. Co może zaskakiwać, kolejne w zestawieniu okazały się city breaki – na zwiedzanie polskich miast skusiło się 16 proc. podróżujących. 

 

Decyzja na ostatnią chwilę

Trend last minute wciąż nie opuszcza polskiej branży turystycznej, a liczba klientów wyznających zasadę „na ostatnią chwilę” od początku pandemii zwiększa się z roku na rok. W tym sezonie ponad 60 proc. Polaków zdecydowało o letnim wyjeździe na miesiąc lub mniej przed planowaną podróżą. 15 proc. z nich zrobiło to na tydzień przed spakowaniem walizek, a dla 8 proc. nie stanowił problemu nawet 2-dniowy odstęp. 

 

Czego podróżujący poszukiwali w hotelach? 

Eksperci portalu postanowili sprawdzić, jakie udogodnienia w hotelach są najcenniejsze dla osób odwiedzających stronę Travelist.pl. Najbardziej pożądane okazały się śniadania i obiadokolacje wliczone w cenę. Następnie obiekty położone nad morzem, a także takie, które dysponują krytym basenem. Wśród wybieranych filtrów nie zabrakło również opcji all inclusive, ofert z bonem 500+ oraz obiektów w górach i nad jeziorem. 

 

Ceny nawet o połowę wyższe niż przed pandemią 

Bałtyk przyciągał najwięcej turystów, ale on również okazał się najdroższy. Udając się w lipcu do hotelu nad morzem, Polacy musieli liczyć się ze średnią ceną za noc na poziomie 622 zł. Nieco taniej było po drugiej stronie Polski – w górach ta kwota była o prawie 40 zł niższa. Jeszcze tańsze okazały się obiekty położone nad jeziorem – tam średnia cena za noc wynosiła 537 zł. Jednak porównując te wyniki do 2019 r., mamy wzrost cen kolejno o 33% nad morzem, 18% nad jeziorami i aż o 54% w górach.

Polscy turyści muszą zmierzyć się z wyższymi kosztami – i nie dotyczy to tylko pobytów hotelowych, ale też jedzenia w restauracjach czy opłat za korzystanie z atrakcji turystycznych. Efektem tych wzrostów jest skrócenie pobytów w lipcu do średnio 4,4 dni. Jeszcze przed pandemią wakacje przeciętnego klienta portalu Travelist.pl trwały ponad 5 dni. Warto nadmienić, że średnia wartość takiego skróconego urlopu sięgnęła w tym roku 2753 zł. W 2019 r. (mimo dłuższego pobytu) było to o 525 zł mniej.

Newseria nie ponosi odpowiedzialności za treści oraz inne materiały (np. infografiki, zdjęcia) przekazywane w „Biurze Prasowym”, których autorami są zarejestrowani użytkownicy tacy jak agencje PR, firmy czy instytucje państwowe.
Ostatnio dodane
komunikaty PR z wybranej przez Ciebie kategorii
Podróże Smart travel w 5 krokach. Jak wypocząć i nie przepłacić? Biuro prasowe
2025-06-24 | 08:50

Smart travel w 5 krokach. Jak wypocząć i nie przepłacić?

Czerwiec jest miesiącem o którym marzy większość uczniów – oznacza on odpoczynek i planowanie wymarzonych wakacji. Co ciekawe, w tym roku Polacy stawiają na
Podróże Polacy rezerwują wczasy na ostatnią chwilę
2025-06-05 | 12:20

Polacy rezerwują wczasy na ostatnią chwilę

Z najnowszych badań serwisu turystycznego e-wczasy.pl wynika, że w 2025 roku Polacy coraz częściej odkładają planowanie wakacji na ostatnią chwilę. Ten trend potwierdzają
Podróże Linie lotnicze Corendon Airlines świętowały 20. lecie działalności podczas spektakularnej Gali w Antalya Cosmos Theatre
2025-05-26 | 15:30

Linie lotnicze Corendon Airlines świętowały 20. lecie działalności podczas spektakularnej Gali w Antalya Cosmos Theatre

Corendon Airlines, jeden z wiodących europejskich przewoźników lotniczych, uczcił 20. lecie swojego istnienia podczas wyjątkowej gali zorganizowanej w Antalya Cosmos Theatre.

Więcej ważnych informacji

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Podróże

Problemy społeczne

Stres w życiu zawodowym może działać destrukcyjnie. O profilaktykę muszą zadbać zarówno pracownicy, jak i pracodawcy

Co czwarty Polak doświadcza w pracy wysokiego lub bardzo wysokiego stresu, a trzech na czterech pracowników znajduje się w stresowej sytuacji zawodowej przynajmniej raz w tygodniu – wynika z badań Instytutu Psychologii Stresu. Najwyższy poziom częstego stresu dotyczy kobiet i pracowników powyżej 55. roku życia. To grupy najbardziej narażone na poczucie przeciążenia obowiązkami zawodowymi, co odbija się na ich zdrowiu fizycznym i psychicznym, a w kontekście społecznym niesie ze sobą poważne skutki ekonomiczne. W Unii Europejskiej stres zabija rocznie nawet 10 tys. osób.

Gwiazdy

Maciej Dowbor: Ostatnio kupiłem zdalnie sterowane motorówki dla córki. Ten wspólnie spędzony czas pozwala oderwać dzieci od smartfonów

Zdaniem prezentera nawet niepozorny gadżet może pomóc w budowaniu relacji ze swoimi pociechami i tworzeniu pięknych wspomnień. On sam przekonał się o tym, kiedy jego siedmioletnia córka chętnie zaczęła się bawić małymi, zdalnie sterowanymi motorówkami. Teraz kolekcja systematycznie się powiększa, a w zabawie bierze udział cała rodzina.