Chorwacja – podsumowanie 2021 roku
W 2021 roku do Chorwacji przyjechało 13,8 mln Gości, którzy zrealizowali 84,1 mln noclegów, czyli o 77% więcej przyjazdów i 55% więcej noclegów niż w tym samym okresie 2020 roku. Goście zagraniczni zrealizowali 71,9 mln noclegów, a Goście krajowi 12,3 mln noclegów. To dane pochodzące z systemu eVisitor, który monitoruje ruch turystyczny generowany w obiektach komercyjnych i niekomercyjnych oraz czarterze żeglarskim. Porównując wyniki do 2019, w 2021 zrealizowano 67% przyjazdów i 77% noclegów.
„Za nami drugi rok pandemii, w którym pomimo wyzwań, Chorwacja osiągnęła najlepszy wynik turystyczny w basenie Morza Śródziemnego. Jest to efekt konsekwentnej i ciężkiej pracy wszystkich pracowników sektora turystycznego. Podejmując szybkie i skoordynowane działania zapewnili oni naszemu krajowi status bezpiecznej i dobrze przygotowanej destynacji. W 2022 wchodzimy z ogromnym optymizmem, ale również z planami zakładającymi realizację 90% ruchu turystycznego z rekordowego 2019 roku. Będziemy nadal pozycjonować Chorwację jako bezpieczny i zrównoważony kraj. Planujemy to osiągnąć dzięki celowanym kampaniom marketingowym i informacyjnym, które będą prowadzone przez cały rok z uwzględnieniem sytuacji epidemicznej na każdym z rynków” powiedział Dyrektor Generalny Chorwackiej Wspólnoty Turystycznej, Kristjan Staničić, podkreślając, że dobre wskaźniki ruchu turystycznego potwierdzają również wyniki finansowe, takie jak przychody z turystyki.
Najwięcej noclegów zrealizowano w województwie istryjskim (23,5 mln), województwie splicko-dalmatyńskim (15,5 mln) i województwie primorsko-gorańskim (15,3 mln). Kolejne miejsca zajmują województwo zadarskie (12,7 mln), szybenicko-knińskie (5,9 mln) i dubrownicko-neretwiańskie (5,4 mln). Miastami, które przyciągnęły najwięcej odwiedzających były: Zagrzeb (638 tys. przyjazdów), Rovinj (549 tys.), Dubrownik (543 tys.), Split (529 tys.) oraz Poreč (431 tys.).
Jeśli chodzi o rynki, w 2021 roku najwięcej przyjazdów odnotowano z Niemiec (2,9 mln, 84% wzrost w porównaniu do 2020), na drugim miejscu znaleźli się Goście krajowi (2,3 mln, 41% wzrost w porównaniu do 2020), Słoweńcy (1,2 mln, wzrost o 18% w porównaniu do 2020), Austriacy (1,1 mln, wzrost o 180% w porównaniu do 2020), Polacy (1 mln, wzrost o 50% w porównaniu do 2020) i Czesi (775 tys., 50% więcej w porównaniu do 2020). Dodajmy, że w porównaniu z 2019 Polacy zrealizowali o 8% więcej noclegów, Niemcy zrównali się z rekordowym 2019, Czesi zrealizowali 97% noclegów, a Słoweńcy i Austriacy około 82%.
„Gratulujemy wszystkim podmiotom branży turystycznej udanego roku. W 2021 Chorwacja ugruntowała wizerunek bezpiecznej i odpowiedzialnej destynacji, którą docenili nasi Goście. Oprócz bezpieczeństwa, zwłaszcza w dobie pandemii, Goście coraz częściej biorą pod uwagę zrównoważony rozwój, co staje się dla nich dodatkową motywacją do podróżowania. Aby jeszcze bardziej podkreślić nowy strategiczny kierunek rozwoju chorwackiej turystyki, Ministerstwo uruchamia specjalną platformę w języku angielskim poświęconą właśnie tej tematyce. Znajdą się tam informacje o ważnych dokumentach, źródłach finansowania, projektach, dobrych praktykach i certyfikatach ekologicznych, a także o innych ważnych działaniach podejmowanych przez podmioty w tym zakresie” powiedziała Minister Turystyki i Sportu Republiki Chorwacji, Nikolina Brnjac, dodając, że w ramach tego projektu stworzono również specjalne oznaczenie dla zrównoważonego rozwoju turystyki chorwackiej, Croatia Naturally Yours (chorw. Hrvatska Prirodno Tvoja).
Malediwy drogie? Tak, ale tylko w resorcie!
Święta na stoku: dlaczego Polacy wybierają Austrię i Włochy?
SUN & SNOW dołącza do partnerów sieci handlowej Lidl
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii
Jedynka Newserii
Muzyka
S. Karpiel-Bułecka: Sam talent nie wystarczy, by odnieść sukces w branży muzycznej. Trzeba też mieć trochę szczęścia i spotkać odpowiednich ludzi
Na przestrzeni ostatnich dwóch dekad, między innymi za sprawą streamingu i powszechnego dostępu do internetu, rynek muzyczny w Polsce przeszedł prawdziwą rewolucję. Zauważają to zarówno doświadczeni artyści, jak Sebastian Karpiel-Bułecka, jak i młodsze pokolenie, reprezentowane przez Miuosha. Obaj wokaliści podkreślają, że sukces w branży muzycznej jest wynikiem wielu czynników. Lider zespołu Zakopower zaznacza, że niezależnie od sytuacji młodzi artyści powinni być konsekwentni i wierzyć w swoje możliwości, bo to jest kluczowe w budowaniu kariery.
Problemy społeczne
Strach przed porażką i brak wiary we własne siły blokują rozwój przedsiębiorczości kobiet. Częściej zakładają za to firmy z misją
Kobiety stanowią mniejszość w zarządach firm, rzadziej też niż mężczyźni zakładają własne działalności gospodarcze. W UE na taki krok decyduje się 10 proc. pracujących pań, w Polsce – 13 proc. – wynika z raportu „Biznes na wysokich obcasach” PIE. Strach przed porażką i brak wiary w swoje umiejętności powstrzymują kobiety częściej niż mężczyzn przed założeniem działalności. Kluczową rolę mogą pełnić programy mentoringowe prowadzone przez kobiety.
Muzyka
Luna: Status materialny moich rodziców przeszkadza mi w karierze. Przestaję postrzegać siebie jako niezależną artystkę, tylko córkę bogaczy
Wokalistka podkreśla, że ścieżka jej kariery i sukcesy w branży muzycznej budzą wiele emocji, również ze względu na to, czym zajmują się jej rodzice. Jest ona bowiem córką milionera Andrzeja Wielgomasa, założyciela i właściciela firmy Dawtona. Jednak jak zaznacza, to, że pochodzi z zamożnego domu, nie ułatwia jej życia, a wręcz jest swoistym balastem. Luna ma świadomość tego, że w opinii niektórych ludzi wszystko, co ma i co osiągnęła, zawdzięcza tylko bogatym rodzicom.