Chorwacja – podsumowanie 2021 roku
W 2021 roku do Chorwacji przyjechało 13,8 mln Gości, którzy zrealizowali 84,1 mln noclegów, czyli o 77% więcej przyjazdów i 55% więcej noclegów niż w tym samym okresie 2020 roku. Goście zagraniczni zrealizowali 71,9 mln noclegów, a Goście krajowi 12,3 mln noclegów. To dane pochodzące z systemu eVisitor, który monitoruje ruch turystyczny generowany w obiektach komercyjnych i niekomercyjnych oraz czarterze żeglarskim. Porównując wyniki do 2019, w 2021 zrealizowano 67% przyjazdów i 77% noclegów.
„Za nami drugi rok pandemii, w którym pomimo wyzwań, Chorwacja osiągnęła najlepszy wynik turystyczny w basenie Morza Śródziemnego. Jest to efekt konsekwentnej i ciężkiej pracy wszystkich pracowników sektora turystycznego. Podejmując szybkie i skoordynowane działania zapewnili oni naszemu krajowi status bezpiecznej i dobrze przygotowanej destynacji. W 2022 wchodzimy z ogromnym optymizmem, ale również z planami zakładającymi realizację 90% ruchu turystycznego z rekordowego 2019 roku. Będziemy nadal pozycjonować Chorwację jako bezpieczny i zrównoważony kraj. Planujemy to osiągnąć dzięki celowanym kampaniom marketingowym i informacyjnym, które będą prowadzone przez cały rok z uwzględnieniem sytuacji epidemicznej na każdym z rynków” powiedział Dyrektor Generalny Chorwackiej Wspólnoty Turystycznej, Kristjan Staničić, podkreślając, że dobre wskaźniki ruchu turystycznego potwierdzają również wyniki finansowe, takie jak przychody z turystyki.
Najwięcej noclegów zrealizowano w województwie istryjskim (23,5 mln), województwie splicko-dalmatyńskim (15,5 mln) i województwie primorsko-gorańskim (15,3 mln). Kolejne miejsca zajmują województwo zadarskie (12,7 mln), szybenicko-knińskie (5,9 mln) i dubrownicko-neretwiańskie (5,4 mln). Miastami, które przyciągnęły najwięcej odwiedzających były: Zagrzeb (638 tys. przyjazdów), Rovinj (549 tys.), Dubrownik (543 tys.), Split (529 tys.) oraz Poreč (431 tys.).
Jeśli chodzi o rynki, w 2021 roku najwięcej przyjazdów odnotowano z Niemiec (2,9 mln, 84% wzrost w porównaniu do 2020), na drugim miejscu znaleźli się Goście krajowi (2,3 mln, 41% wzrost w porównaniu do 2020), Słoweńcy (1,2 mln, wzrost o 18% w porównaniu do 2020), Austriacy (1,1 mln, wzrost o 180% w porównaniu do 2020), Polacy (1 mln, wzrost o 50% w porównaniu do 2020) i Czesi (775 tys., 50% więcej w porównaniu do 2020). Dodajmy, że w porównaniu z 2019 Polacy zrealizowali o 8% więcej noclegów, Niemcy zrównali się z rekordowym 2019, Czesi zrealizowali 97% noclegów, a Słoweńcy i Austriacy około 82%.
„Gratulujemy wszystkim podmiotom branży turystycznej udanego roku. W 2021 Chorwacja ugruntowała wizerunek bezpiecznej i odpowiedzialnej destynacji, którą docenili nasi Goście. Oprócz bezpieczeństwa, zwłaszcza w dobie pandemii, Goście coraz częściej biorą pod uwagę zrównoważony rozwój, co staje się dla nich dodatkową motywacją do podróżowania. Aby jeszcze bardziej podkreślić nowy strategiczny kierunek rozwoju chorwackiej turystyki, Ministerstwo uruchamia specjalną platformę w języku angielskim poświęconą właśnie tej tematyce. Znajdą się tam informacje o ważnych dokumentach, źródłach finansowania, projektach, dobrych praktykach i certyfikatach ekologicznych, a także o innych ważnych działaniach podejmowanych przez podmioty w tym zakresie” powiedziała Minister Turystyki i Sportu Republiki Chorwacji, Nikolina Brnjac, dodając, że w ramach tego projektu stworzono również specjalne oznaczenie dla zrównoważonego rozwoju turystyki chorwackiej, Croatia Naturally Yours (chorw. Hrvatska Prirodno Tvoja).

Dlaczego warto wybrać wakacje all inclusive?

Mercure Szczyrk Resort prezentuje ofertę na Wielkanoc

Malediwy drogie? Tak, ale tylko w resorcie!
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Moda

Malwina Wędzikowska: Luksusowe marki bardzo podupadły. Miliarderzy noszą się bez logo, a influencerzy przebodźcowali odbiorców towarami z górnej półki
Prezenterka uczestniczyła w Paris Fashion Week, który dla niej jest nie tylko wydarzeniem modowym, ale i szansą do obserwacji dynamicznych zmian w branży. Malwina Wędzikowska uważa, że kryzys, z jakim boryka się obecnie rynek mody, może skłonić marki do uproszczenia swoich kolekcji oraz wprowadzenia bardziej funkcjonalnych rozwiązań. Odpowiedzią na potrzebę oszczędności oraz zrównoważonego rozwoju w modzie powinna być chociażby możliwość wykorzystania tych samych modeli w propozycjach na różne sezony. Jej zdaniem może się również zmienić kształt tradycyjnych pokazów mody, które wiążą się z dużymi kosztami i spektakularnymi efektami.
Prawo
Polska w końcówce europejskiej stawki pod względem udziału kobiet w zarządach spółek. Zmienić ma to unijna dyrektywa

Udział kobiet w zarządach i radach nadzorczych 140 największych spółek notowanych na warszawskiej giełdzie na koniec 2024 roku wyniósł 18,4 proc. – wynika z danych 30% Club Poland. Zgodnie z dyrektywą Women on Boards, żeby zapewnić równowagę płci, 33 proc. wszystkich stanowisk zarządczych powinno być zajmowane przez osoby należące do niedostatecznie reprezentowanej płci. Sytuację kobiet powinny poprawić obowiązkowe parytety, transparentność rekrutacji oraz merytoryczne kryteria wyboru kandydata.
Żywienie
Prawidłowe odżywianie ma największy wpływ na zdrowie i długość życia. Niewiele osób stosuje odpowiednią dietę

– Skomponowanie odpowiedniego jadłospisu i kultura jedzenia są obecnie sporym wyzwaniem – uważa prof. dr hab. n. med. Grzegorz Dworacki, ekspert z Uniwersytetu Medycznego w Poznaniu. Jego zdaniem zaszkodzić może nam chociażby spożywanie produktów tuż po wyjęciu ich z lodówki. Ekspert medycyny stylu życia zaznacza też, że bardzo ważną rolę w naszym organizmie odgrywają jelita, a żeby właściwie funkcjonowały, powinniśmy włączyć do swojego menu probiotyki oraz prebiotyki.