City Breaks in Poland. Polskie metropolie kuszą turystów z Austrii i Szwajcarii
Poczuj, doświadcz i ciesz się: polskie miasta czekają na odkrycie – zachęca Polska Organizacja Turystyczna
City break to cieszące się niesłabnącą popularnością kilkudniowe wypady do atrakcyjnych turystycznie miast. Zagraniczny Ośrodek Polskiej Organizacji Turystycznej w Wiedniu chce przekonać Austriaków i Szwajcarów, by na tego typu wypad wybrali właśnie polskie metropolie. Do przyjazdu do Wrocławia, Warszawy, Gdańska i Krakowa mają ich skusić niezwykła historia i filmowe inspiracje.
- Film tourism, czyli turystyka filmowa, to umacniający się od kilku lat trend podróżniczy, ` który daje polskim miastom dodatkową możliwość przyciągania i opowiadania o lokalnej historii przez pryzmat znanych filmów — mówi Marcin Płachno, dyrektor ZOPOT w Wiedniu i pomysłodawca kampanii prowadzonej we współpracy z austriackimi i szwajcarskimi mediami turystycznymi.
Turystyka filmowa na weekend. Polskie miasta kuszą Austriaków i Szwajcarów
I tak Kraków to działające na wyobraźnię Austriaków i Szwajcarów — zekranizowane przez Stevena Spielberga — niezwykłe losy Oskara Schindlera, który w trakcie II wojny światowej uratował niemal 1200 Żydów, a Gdańsk jest przedstawiany jako kolebka Solidarności i miejsce, gdzie laureat Oscara Andrzej Wajda kręcił najważniejsze filmy w historii polskiego kina.
W Warszawie w mariaż z filmem wchodzi nie tylko historia, ale też nowoczesność — centrum miasta pełne wieżowców i klimatycznych knajpek to wyjątkowo atrakcyjne plany filmowe. Wrocław z kolei zyskał ostatnio rozgłos jako miejsce kręcenia hollywoodzkiej sagi „Igrzyska śmierci". W jej najnowszej części, zatytułowanej „Pieśń ptaka i węża", jako arena walk głównych bohaterów posłużył jeden z najsłynniejszych wrocławskich zabytków — Hala Stulecia.
Nowe połączenia lotnicze i kolejowe. Coraz więcej turystów z Austrii i Szwajcarii odwiedza Polskę
- Dogodne połączenia lotnicze i kolejowe sprawiają, że Polska staje się coraz bardziej atrakcyjna dla Austriaków i Helwetów, nawet na krótkie, kilkudniowe pobyty. City break w Polsce jest dla nich niedrogi i wygodny logistycznie — do Wrocławia lub Krakowa można dojechać pociągiem z Wiednia w kilka godzin — dodaje Płachno. Urzędnik podkreśla, że m. in. dzięki staraniom ZOPOT w Wiedniu uruchomiono nowe połączenie kolejowe Wiedeń-Wrocław oraz dodatkowe loty pomiędzy Szwajcarią i Austrią a Krakowem i Warszawą.
Dane GUS z 2023 roku wskazują, że Austriacy i Szwajcarzy to czołowe nacje pod względem powrotu do liczby odwiedzin w Polsce, który notowano przed pandemią, w najlepszym dla polskiej turystyki roku 2019. Potwierdza to sukces innej kampanii organizowanej przez ZOPOT w Wiedniu — Poland Soul Travel. Pierwsza odsłona projektu dotarła w 2022 roku do niemal trzech milionów odbiorców, którzy mieli okazję poznać Góry Izerskie, Beskid Niski, Górny Śląsk, Kaszuby i Podlasie.

Smart travel w 5 krokach. Jak wypocząć i nie przepłacić?

Polacy rezerwują wczasy na ostatnią chwilę

Linie lotnicze Corendon Airlines świętowały 20. lecie działalności podczas spektakularnej Gali w Antalya Cosmos Theatre
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Muzyka

Dorota Gardias: Moja piosenka nagrana z Bartasem Szymoniakiem odniosła ogromny sukces. Wiążę z nią pewne plany
Prezenterka pogody podkreśla, że ma w życiu kilka pasji, które szczególnie pielęgnuje. Jedną z nich jest śpiewanie. Nuci nie tylko pod prysznicem, ale swoje umiejętności wokalne prezentuje również na eventach, imprezach okolicznościowych i w programach rozrywkowych. Dorota Gardias nie kryje satysfakcji z tego, że kilka miesięcy temu mogła zaśpiewać w duecie z Bartasem Szymoniakiem, a utwór „Wszystko i nic” bardzo przypadł do gustu odbiorcom. Teraz marzy o tym, by móc wykonać go „na żywo” podczas festiwalu.
Media i PR
Reklama suplementów diety przez influencerów podlega pewnym ograniczeniom. Kontrolują to GIS i UOKiK

Rekomendacje influencerów mają znaczenie w wielu kategoriach zakupowych. Z raportu przygotowanego przez Wavemaker „Influencerzy pod lupą: etyka w social mediach” wynika, że 30 proc. internautów bierze je pod uwagę przy podejmowaniu decyzji zakupowych dotyczących leków i suplementów diety. Reklamy suplementów diety w Polsce podlegają pewnym ograniczeniom. Przykładowo nie można przypisywać im właściwości leczniczych, bo nie są to leki, ani też właściwości wspomagających, które nie są poparte badaniami. Te kwestie sprawdza GIS. UOKiK z kolei może skontrolować poprawne oznaczenie przekazu reklamowego w social mediach.
Moda
Qczaj: Kiedyś na każde wyjście musiałem kupić sobie coś nowego. Teraz już nie chcę kupować kolejnych garniturów, by potem wyrzucać je na śmietnik

Zdaniem trenera, by zadbać o środowisko naturalne i zmniejszyć ilość odpadów, trzeba chociażby zrezygnować z impulsywnych zakupów w sklepach z odzieżą i w modzie postawić na bardziej zrównoważone rozwiązania. Qczaj zachęca więc do zmiany nawyków i refleksji nad własnymi potrzebami. Najpierw bowiem powinniśmy ocenić, czy dany zakup naprawdę jest konieczny, czy może w szafie mamy już podobną rzecz, którą z powodzeniem można ponownie wykorzystać. On sam, na przekór nieprzychylnym komentarzom i krytyce internautów, kilka razy założył już ten sam garnitur i znów za jakiś czas zamierza się w nim pokazać.