Co piąty kierowca BlaBlaCar to kobieta
W 2022 i 2021 roku kobiety prowadziły co niemal piąte auto, które zabierało pasażerów w ramach platformy wspólnych przejazdów BlaBlaCar. Wbrew stereotypom pasażerowie oceniają, że kobiety są za kółkiem równie sprawne, co mężczyźni. Ze statystyk wynika też, że dużo rzadziej uczestniczą w wypadkach.
– Na początku byłam bardzo niechętna, aby zabierać pasażerów. Na kierowcy zawsze ciąży duża odpowiedzialność, poza tym bałam się stereotypów, pt. “blondynka, to pewnie nie umie jeździć” – mówi Kinga, która od dwóch lat dojeżdża ok. 140 km do pracy.
Dziś regularnie zabiera ze sobą pasażerów w ramach platformy wspólnych przejazdów BlaBlaCar. Część z nich to także mężczyźni, którzy często dziękują za sprawną jazdę. Za sprawą częstych kursów Kinga ma już grono stałych pasażerów, z którymi utrzymuje relacje poza platformą. Spotykają się w wolnym czasie, wymieniają zdjęciami i trzymają kciuki za życiowe wybory. Ostatnio za wybór nowej pracy przez Kingę.
– Mam dni, kiedy czekam tylko do tej 15, aby podjechać po daną osobę, bo wiem, że wspólna podróż troszkę mnie odstresuje po ciężkim dniu w pracy. Nie pamiętam, kiedy ostatni raz jechałam w ciszy ze swoimi pasażerami – śmieje się.
Kinga to jedna z tysięcy kobiet, które regularnie kursują po Polsce w ramach BlaBlaCar – największym na świecie serwisie, służącym do łączenia osób podróżujących samochodem na długich dystansach. Jak wynika z danych firmy, ok. co piąty jej kierowca to tak naprawdę kobieta (w 2021 i 2022 r. było to kolejno 18,3 i 18,9 proc.).
Jeszcze chętniej kobiety korzystają z BlaBlaCar jako pasażerki. Z danych firmy wynika, że w latach 2021-2022 roku kobiety stanowiły pomiędzy 47-48% wszystkich podróżnych przejazdów wspólnych na platformie.
Kobiety prowadzą bezpieczniej niż mężczyźni
Wolne miejsca dla pasażerów to nie jedyna rzecz, którą wnoszą kobiety za kierownicą. Są one również ostrożniejsze na drodze – według Instytutu Transportu Samochodowego uczestniczą zaledwie w co trzecim (38 proc.) wypadku drogowym. Bezpieczną jazdę kobiet potwierdzają również pasażerowie korzystający ze wspólnych przejazdów. Każdy użytkownik, który odbył podróż przez BlaBlaCar może ocenić swojego kierowcę w skali od 1 do 5, przyznając oceny w kilku kategoriach.
– Wbrew popularnym stereotypom nasze wewnętrzne statystyki pokazują, że kierowcy są oceniani na równie wysokim poziomie, niezależnie od płci – mówi Olgierd Szyłejko, country manager w BlaBlaCar Polska. – W 2022 roku obie grupy otrzymały identyczną średnią ocenę – 4,94 w pięciostopniowej skali. W 2023 roku obserwujemy nawet lekki wzrost ocen, przyznawanych kobietom w porównaniu do mężczyzn.
Co ważne, kierowcy też mogą oceniać i sprawdzać pasażerów. Kinga przed każdym przejazdem przegląda komentarze na temat swoich współtowarzyszy podróży, dzięki czemu ma pewność, że podróż upłynie w przyjemnej atmosferze. Na początku roku BlaBlaCar wprowadził także możliwość zweryfikowania profilu, zwiększając tym samym poziom wiarygodności i bezpieczeństwa swoich użytkowników.
– Kiedyś w ramach żartu o kobietach za kółkiem spytałam jednego pasażera, czy przeżył ze mną tę jazdę. Zaśmiał się, że lepiej być nie mogło i został moim regularnym pasażerem na dłużej – śmieje się Kinga.
***
O BlaBlaCar
BlaBlaCar jest największą na świecie sieć transportowa oparta na społeczności, umożliwiająca przeszło 100 milionom użytkowników korzystanie z przejazdów współdzielonych w 22 krajach. BlaBlaCar wykorzystuje technologię, aby zapełnić puste miejsca w samochodach, łącząc członków społeczności poszukujących wspólnego przejazdu samochodem lub autobusem i sprawiając, że podróżowanie staje się bardziej przystępne, towarzyskie i wygodne. Przyjazna dla środowiska i ludzi sieć BlaBlaCar pozwala co roku ograniczyć emisję CO2 o 1,6 miliona ton i umożliwia nawiązanie 120 milionów kontaktów. Więcej informacji znajduje się na stronie www.blablacar.com

Na co zwrócić uwagę, wybierając oferty first minute?

20 lat Corendon Airlines – jubileuszowe niespodzianki na pokładzie!

Mateusz Waligóra przejechał zimą pustynię Gobi na rowerze. Samotnie.
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Problemy społeczne

37 proc. Ukraińców nie wie, jak zaszczepić dziecko w Polsce. Potrzebna większa edukacja w tym zakresie
Choć trzech na czterech uchodźców z Ukrainy darzy polski system ochrony zdrowia dużym zaufaniem, to 21 proc. z nich ma problem z zaufaniem do samych szczepień. To dlatego wiele ukraińskich mam podejmuje decyzję o nieszczepieniu dziecka. Dużym wyzwaniem jest więc zwiększanie ich świadomości na temat korzyści płynących ze szczepień dla zdrowia jednostek i całej populacji, a także wyjaśnianie wątpliwości związanych z ewentualnymi skutkami ubocznymi. Tę rolę edukacyjną musi wziąć na siebie polski personel systemu ochrony zdrowia.
Problemy społeczne
Muzea pomagają walczyć ze stereotypami i uprzedzeniami. To ważne dla zmieniającego się rynku pracy

Według NEMO, Sieci Europejskich Organizacji Muzealnych, społeczna rola muzeów wykracza daleko poza ich tradycyjne funkcje. W coraz bardziej spolaryzowanym świecie muzea mogą odgrywać kluczową rolę w promowaniu dialogu i spójności społecznej, zachęcać do dyskusji, mogą też pełnić rolę ośrodków integracji społecznej. Dzięki przybliżaniu obcych kultur mogą też zmienić spojrzenie na rynek pracy.
Żywienie
Sylwia Bomba: Nigdy nie stosowałam ozempicu. Dla mnie zdrowie jest ważniejsze niż efekt wizualny

Celebrytka uważa, że leków typu Ozempic nie powinno się stosować jako złotych środków na odchudzanie. Bo choć pozwalają one w dość krótkim czasie pozbyć się zbędnych kilogramów, to odbywa się to kosztem zdrowia. Aby więc bezpiecznie i trwale zredukować masę ciała, trzeba przede wszystkim zmodyfikować dietę i prowadzić aktywny styl życia. To długi, ale wart starania proces. Ze swojego doświadczenia Sylwia Bomba wie, że nie ma jednej cudownej tabletki, dzięki której bez żadnego wysiłku uzyskamy wymarzony rozmiar S.