Komunikaty PR

“Dana” - szczeciński hotel z historią mody w tle

2024-11-29  |  10:27
Biuro prasowe
Kontakt

Martyna Dziopak
Good One PR

ul. Edwarda Jelinka 38
01-402 Warszawa
martyna.dziopak|goodonepr.pl| |martyna.dziopak|goodonepr.pl
739060588
www.goodonepr.pl

Historia “Dany” wypełniona jest ciekawymi faktami i osobistościami. Zabytkowy budynek, w którym niegdyś funkcjonowały słynne zakłady odzieżowe, a dzisiaj znajduje się czterogwiazdkowy hotel, to niewątpliwie jedna z najbardziej znanych wizytówek Szczecina. Co warto wiedzieć o tym niezwykłym obiekcie?

Zabytkowy budynek nawiązujący wyglądem do XIX-wiecznej architektury Szczecina to jeden z najbardziej kultowych obiektów w mieście. Przez lata działały tu słynne Zakłady Odzieżowe “Dana”, które zrewolucjonizowały modę nie tylko w samym Szczecinie, ale i w całej Polsce. Dziś obiekt mieszczący się u zbiegu ulicy Odzieżowej z aleją Wyzwolenia jest siedzibą hotelu należącego do J.W. Construction. 

Początek historii

Od momentu powstania, w latach 20. XX wieku, większość budynku zajmował zakład Karstadt A.G., który szył męskie ubrania pod marką własną dla sieci domów towarowych Karstadt. Firma nie była jednak jedynym rezydentem obiektu. Według źródeł, w latach 30. lokale zajmowali także m.in. oddział farbiarni Otta Badera z Dąbia, sklep z cygarami Bülow, fryzjer Gabriel, drogeria Wildego oraz firma zajmująca się handlem masłem.

Kalesony i mundury

Koniec II wojny światowej to jednocześnie początek najsłynniejszego rozdziału historii dla budynku. W październiku 1945 roku oficjalnie rozpoczęły tu swoją działalność Zakłady Odzieżowe, które początkowo specjalizowały się w produkcji kalesonów dla żołnierzy oraz mundurów dla kolejarzy, a następnie do oferty dodano też odzież roboczą i koszule flanelowe.Firma znana początkowo jako Zakłady Przemysłu Odzieżowego im. 22 Lipca w 1967 zmieniły nazwę na Zakłady Odzieżowe Dana. 

Siła kobiet “Dany”

Matką sukcesu Zakładów Odzieżowych Dana niewątpliwie jest Domicela Mazurkiewicz. Początkowo pracowała ona w firmie jako szwaczka, ale po 5 latach została dyrektorem fabryki, utrzymując swoją pozycję przez ponad 30 lat. Za jej charyzmatycznych rządów “Dana” stała się potęgą kobiecej mody, która w latach świetności zatrudniała nawet 3,5 tysiąca osób. Ogromną rolę w tworzeniu sukcesu zakładu odegrały także projektantki, m.in. Zofia Zdun-Matraszek, Iza Górska-Wójcik, Katarzyna Wróblewska oraz Halina Karpińska.

Potęga folkloru i czasy prosperity

Szczyt potęgi “Dany” to lata 60., kiedy w kolekcjach zaczęły pojawiać się charakterystyczne dla zakładu motywy ludowe, inspirowane folklorem, np. kurpiowskie czy piastowskie. Wśród kultowych projektów wypuszczanych przez słynny zakład można wymienić: sukienki “chłopki”, spódnice bananowe czy kolekcję sukienek “Kwiaty Polskie”. Odzież wychodząca spod igły “Dany” cieszyła się popularnością nie tylko z uwagi na piękny krój i projekty, ale także jakościowe materiały (koronki, jedwabie czy tweedy), ciekawe kolory i staranne wykończenie. W związku z tym, w Polsce trwało prawdziwe polowanie na ubrania z “Dany”. W projektach zakładu chętnie pokazywały się ówczesne gwiazdy estrady, takie jak Irena Santor, Irena Dziedzic czy członkinie zespołu Filipinki. 

Od zakładu do luksusowego hotelu

Domicela Mazurkiewcz przeszła na emeryturę w latach 80. pozostawiając zakład w pełnym rozkwicie. Mimo, że przez kolejne lata firma radziła sobie nadal bardzo dobrze, przeprowadzona w latach 90. prywatyzacja, a następnie kilka przekształceń sprawiły, że “Dana” ostatecznie upadła. Choć na tym jej historia się nie skończyła. Jesienią 2015 roku w historycznym budynku Grupa J.W. Construction otworzyła butikowy, luksusowy, czterogwiazdkowy Hotel Dana. Firma całkowicie zachowała zewnętrzny wygląd obiektu, budując jednocześnie oryginalne, nadające charakteru “pałacowe”, inspirowane barokiem wnętrze. Całość wystroju utrzymana jest w intensywnej i szlachetnej kolorystyce złota, czerni, czerwieni i purpury.

“Dana” w sercu towarzyskiego życia Szczecinian

Dzięki Hotelowi Dana, odrestaurowany budynek przy alei Wyzwolenia przeżywa dzisiaj swoją drugą młodość, będąc miejscem spotkań samych mieszkańców Szczecina, jak i klientów z Polski i z zagranicy przebywających tu w celach biznesowych czy turystycznych. Goście hotelowi korzystają zarówno z noclegu w 100 pokojach, z hotelowej restauracji, zaplecza konferencyjno-bankietowego, klubu muzycznego czy SPA. Przedstawiciele Hotelu dbają też o kultywowanie historii budynku. W murach dawnego zakładu mają miejsce spotkania byłych pracowników “Dany” organizowane z inicjatywy lokalnej społeczności. 

– Podczas rewitalizacji i adaptacji budynku na hotel dbaliśmy o to, by ten zabytkowy obiekt zachował swoją autentyczność i walory architektoniczno-historyczne. Dzięki temu budynek wciąż pozostaje ważnym punktem na turystycznej mapie Szczecina i przyciąga gości z całej Polski, którzy chcą osobiście “zderzyć” się z bogatą historią tego miejsca – mówi Marzena Bednarczyk, Dyrektor Hotelu Dana.

J.W. Construction to jeden z największych  i najbardziej znanych polskich deweloperów mieszkaniowych z ponad 30-letnim doświadczeniem na rynku nieruchomości. Firma może pochwalić się liczbą ponad 35 tysięcy sprzedanych mieszkań oraz ponad 600 domów w Warszawie, Katowicach, Łodzi, Gdyni, Krakowie, Poznaniu i Szczecinie, a także poza krajem. W portfolio JWC znajdują się także nieruchomości aparthotelowo-komercyjne, jak Wola Invest czy Jerozolimskie Invest w Warszawie oraz obiekty hotelowe: kompleks Czarny Potok Resort&Spa w Krynicy Zdroju, Hotel Dana w Szczecinie czy sieć Hoteli 500 nad Zegrzem, w Tarnowie Podgórnym oraz w Strykowie. J.W. Construction ma także w swojej grupie kapitałowej własną spółkę wykonawczą oraz fabrykę w Tłuszczu. Więcej informacji na temat firmy oraz aktualnie realizowanych inwestycji można znaleźć na stronie www.jwc.pl. 

​Źródła:

https://www.poznajhistorie.pl/monument/szczecin-dana

https://pomeranica.pl/wiki/Zak%C5%82ady_Przemys%C5%82u_Odzie%C5%BCowego_%E2%80%9EDana%E2%80%9D 

https://szczecin.tvp.pl/50254722/historia-zakladow-odziezowych-powstaje-muzeum-dany-i-odry 

Newseria nie ponosi odpowiedzialności za treści oraz inne materiały (np. infografiki, zdjęcia) przekazywane w „Biurze Prasowym”, których autorami są zarejestrowani użytkownicy tacy jak agencje PR, firmy czy instytucje państwowe.
Źródło informacji: Good One PR
Ostatnio dodane
komunikaty PR z wybranej przez Ciebie kategorii
Podróże Malediwy drogie? Tak, ale tylko w resorcie! Biuro prasowe
2024-12-30 | 12:00

Malediwy drogie? Tak, ale tylko w resorcie!

Jesień i zima to zdecydowanie czas na Azje, w której panuje właśnie pora sucha i pełnia słońca. W tym roku Azja zaskoczyła wzrostem popularności w porównaniu do roku
Podróże Święta na stoku: dlaczego Polacy wybierają Austrię i Włochy?
2024-12-23 | 11:00

Święta na stoku: dlaczego Polacy wybierają Austrię i Włochy?

Coraz więcej Polaków decyduje się spędzać święta Bożego Narodzenia poza domem, szukając miejsc, które łączą tradycyjny klimat z możliwością wyjątkowego wypoczynku. W
Podróże SUN & SNOW dołącza do partnerów sieci handlowej Lidl
2024-12-19 | 16:25

SUN & SNOW dołącza do partnerów sieci handlowej Lidl

Sun & Snow Sp. z o.o dołączył do partnerów sieci handlowej Lidl. Od grudnia do końca stycznia 2025 polscy użytkownicy aplikacji Lidl Plus mają możliwość skorzystania ze zniżki

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Muzyka

Luna: Status materialny moich rodziców przeszkadza mi w karierze. Przestaję postrzegać siebie jako niezależną artystkę, tylko córkę bogaczy

Wokalistka podkreśla, że ścieżka jej kariery i sukcesy w branży muzycznej budzą wiele emocji, również ze względu na to, czym zajmują się jej rodzice. Jest ona bowiem córką milionera Andrzeja Wielgomasa, założyciela i właściciela firmy Dawtona. Jednak jak zaznacza, to, że pochodzi z zamożnego domu, nie ułatwia jej życia, a wręcz jest swoistym balastem. Luna ma świadomość tego, że w opinii niektórych ludzi wszystko, co ma i co osiągnęła, zawdzięcza tylko bogatym rodzicom.

Konsument

Kobiety podchodzą ostrożne do pracowniczych planów kapitałowych. Większość z nich traktuje PPK jako poduszkę finansową

Z ponad 3,6 mln uczestników pracowniczych planów kapitałowych (PPK) 48 proc. stanowią kobiety – wynika z danych PFR Portal PPK. Zdaniem ekspertów podchodzą one bardzo ostrożnie do tego typu programów i starają się uzupełniać wiedzę na temat działania mechanizmów finansowych. Większość z nich traktuje PPK jako poduszkę finansową, ale coraz więcej osób widzi w nich instrument inwestycyjny.

Media

Maciej Rock: Nie mam ulubionego gatunku muzyki ani wykonawcy. Zetknięcie się z artystami wykonującymi muzykę rockową, mroczną czy disco polo jest niezwykle fascynujące

Prezenter tłumaczy, że rolą prowadzących „Must Be the Music” jest między innymi wspieranie i motywowanie uczestników programu, którzy stresują się przed wejściem na scenę. Wartością dodaną jest natomiast dla niego to, że może poznać artystów, którzy grają niezwykle różnorodną muzykę, i bywa tak, że jakieś wykonanie bądź utwór dosłownie „wbija go w fotel”. Maciej Rock zapewnia, że nie zamyka się na żaden gatunek. Często jakieś nietuzinkowe utwory odkrywa dzięki rekomendacjom znajomych.