Komunikaty PR

“Dana” - szczeciński hotel z historią mody w tle

2024-11-29  |  10:27
Biuro prasowe
Kontakt

Martyna Dziopak
Good One PR

ul. Edwarda Jelinka 38
01-402 Warszawa
martyna.dziopak|goodonepr.pl| |martyna.dziopak|goodonepr.pl
739060588
www.goodonepr.pl

Historia “Dany” wypełniona jest ciekawymi faktami i osobistościami. Zabytkowy budynek, w którym niegdyś funkcjonowały słynne zakłady odzieżowe, a dzisiaj znajduje się czterogwiazdkowy hotel, to niewątpliwie jedna z najbardziej znanych wizytówek Szczecina. Co warto wiedzieć o tym niezwykłym obiekcie?

Zabytkowy budynek nawiązujący wyglądem do XIX-wiecznej architektury Szczecina to jeden z najbardziej kultowych obiektów w mieście. Przez lata działały tu słynne Zakłady Odzieżowe “Dana”, które zrewolucjonizowały modę nie tylko w samym Szczecinie, ale i w całej Polsce. Dziś obiekt mieszczący się u zbiegu ulicy Odzieżowej z aleją Wyzwolenia jest siedzibą hotelu należącego do J.W. Construction. 

Początek historii

Od momentu powstania, w latach 20. XX wieku, większość budynku zajmował zakład Karstadt A.G., który szył męskie ubrania pod marką własną dla sieci domów towarowych Karstadt. Firma nie była jednak jedynym rezydentem obiektu. Według źródeł, w latach 30. lokale zajmowali także m.in. oddział farbiarni Otta Badera z Dąbia, sklep z cygarami Bülow, fryzjer Gabriel, drogeria Wildego oraz firma zajmująca się handlem masłem.

Kalesony i mundury

Koniec II wojny światowej to jednocześnie początek najsłynniejszego rozdziału historii dla budynku. W październiku 1945 roku oficjalnie rozpoczęły tu swoją działalność Zakłady Odzieżowe, które początkowo specjalizowały się w produkcji kalesonów dla żołnierzy oraz mundurów dla kolejarzy, a następnie do oferty dodano też odzież roboczą i koszule flanelowe.Firma znana początkowo jako Zakłady Przemysłu Odzieżowego im. 22 Lipca w 1967 zmieniły nazwę na Zakłady Odzieżowe Dana. 

Siła kobiet “Dany”

Matką sukcesu Zakładów Odzieżowych Dana niewątpliwie jest Domicela Mazurkiewicz. Początkowo pracowała ona w firmie jako szwaczka, ale po 5 latach została dyrektorem fabryki, utrzymując swoją pozycję przez ponad 30 lat. Za jej charyzmatycznych rządów “Dana” stała się potęgą kobiecej mody, która w latach świetności zatrudniała nawet 3,5 tysiąca osób. Ogromną rolę w tworzeniu sukcesu zakładu odegrały także projektantki, m.in. Zofia Zdun-Matraszek, Iza Górska-Wójcik, Katarzyna Wróblewska oraz Halina Karpińska.

Potęga folkloru i czasy prosperity

Szczyt potęgi “Dany” to lata 60., kiedy w kolekcjach zaczęły pojawiać się charakterystyczne dla zakładu motywy ludowe, inspirowane folklorem, np. kurpiowskie czy piastowskie. Wśród kultowych projektów wypuszczanych przez słynny zakład można wymienić: sukienki “chłopki”, spódnice bananowe czy kolekcję sukienek “Kwiaty Polskie”. Odzież wychodząca spod igły “Dany” cieszyła się popularnością nie tylko z uwagi na piękny krój i projekty, ale także jakościowe materiały (koronki, jedwabie czy tweedy), ciekawe kolory i staranne wykończenie. W związku z tym, w Polsce trwało prawdziwe polowanie na ubrania z “Dany”. W projektach zakładu chętnie pokazywały się ówczesne gwiazdy estrady, takie jak Irena Santor, Irena Dziedzic czy członkinie zespołu Filipinki. 

Od zakładu do luksusowego hotelu

Domicela Mazurkiewcz przeszła na emeryturę w latach 80. pozostawiając zakład w pełnym rozkwicie. Mimo, że przez kolejne lata firma radziła sobie nadal bardzo dobrze, przeprowadzona w latach 90. prywatyzacja, a następnie kilka przekształceń sprawiły, że “Dana” ostatecznie upadła. Choć na tym jej historia się nie skończyła. Jesienią 2015 roku w historycznym budynku Grupa J.W. Construction otworzyła butikowy, luksusowy, czterogwiazdkowy Hotel Dana. Firma całkowicie zachowała zewnętrzny wygląd obiektu, budując jednocześnie oryginalne, nadające charakteru “pałacowe”, inspirowane barokiem wnętrze. Całość wystroju utrzymana jest w intensywnej i szlachetnej kolorystyce złota, czerni, czerwieni i purpury.

“Dana” w sercu towarzyskiego życia Szczecinian

Dzięki Hotelowi Dana, odrestaurowany budynek przy alei Wyzwolenia przeżywa dzisiaj swoją drugą młodość, będąc miejscem spotkań samych mieszkańców Szczecina, jak i klientów z Polski i z zagranicy przebywających tu w celach biznesowych czy turystycznych. Goście hotelowi korzystają zarówno z noclegu w 100 pokojach, z hotelowej restauracji, zaplecza konferencyjno-bankietowego, klubu muzycznego czy SPA. Przedstawiciele Hotelu dbają też o kultywowanie historii budynku. W murach dawnego zakładu mają miejsce spotkania byłych pracowników “Dany” organizowane z inicjatywy lokalnej społeczności. 

– Podczas rewitalizacji i adaptacji budynku na hotel dbaliśmy o to, by ten zabytkowy obiekt zachował swoją autentyczność i walory architektoniczno-historyczne. Dzięki temu budynek wciąż pozostaje ważnym punktem na turystycznej mapie Szczecina i przyciąga gości z całej Polski, którzy chcą osobiście “zderzyć” się z bogatą historią tego miejsca – mówi Marzena Bednarczyk, Dyrektor Hotelu Dana.

J.W. Construction to jeden z największych  i najbardziej znanych polskich deweloperów mieszkaniowych z ponad 30-letnim doświadczeniem na rynku nieruchomości. Firma może pochwalić się liczbą ponad 35 tysięcy sprzedanych mieszkań oraz ponad 600 domów w Warszawie, Katowicach, Łodzi, Gdyni, Krakowie, Poznaniu i Szczecinie, a także poza krajem. W portfolio JWC znajdują się także nieruchomości aparthotelowo-komercyjne, jak Wola Invest czy Jerozolimskie Invest w Warszawie oraz obiekty hotelowe: kompleks Czarny Potok Resort&Spa w Krynicy Zdroju, Hotel Dana w Szczecinie czy sieć Hoteli 500 nad Zegrzem, w Tarnowie Podgórnym oraz w Strykowie. J.W. Construction ma także w swojej grupie kapitałowej własną spółkę wykonawczą oraz fabrykę w Tłuszczu. Więcej informacji na temat firmy oraz aktualnie realizowanych inwestycji można znaleźć na stronie www.jwc.pl. 

​Źródła:

https://www.poznajhistorie.pl/monument/szczecin-dana

https://pomeranica.pl/wiki/Zak%C5%82ady_Przemys%C5%82u_Odzie%C5%BCowego_%E2%80%9EDana%E2%80%9D 

https://szczecin.tvp.pl/50254722/historia-zakladow-odziezowych-powstaje-muzeum-dany-i-odry 

Newseria nie ponosi odpowiedzialności za treści oraz inne materiały (np. infografiki, zdjęcia) przekazywane w „Biurze Prasowym”, których autorami są zarejestrowani użytkownicy tacy jak agencje PR, firmy czy instytucje państwowe.
Źródło informacji: Good One PR
Ostatnio dodane
komunikaty PR z wybranej przez Ciebie kategorii
Podróże Dlaczego warto wybrać wakacje all inclusive? Biuro prasowe
2025-03-03 | 11:10

Dlaczego warto wybrać wakacje all inclusive?

Wakacje all inclusive to jeden z najpopularniejszych sposobów na spędzenie urlopu. Ta formuła wypoczynku cieszy się dużą popularnością ze względu na liczne korzyści,
Podróże Mercure Szczyrk Resort prezentuje ofertę na Wielkanoc
2025-02-24 | 10:50

Mercure Szczyrk Resort prezentuje ofertę na Wielkanoc

Wielkanoc w górach zapowiada się nader ciekawie. Otwarty we wrześniu 2024 roku hotel Mercure Szczyrk Resort zaprasza na niezapomniane wrażenia i błogi relaks w samym
Podróże Malediwy drogie? Tak, ale tylko w resorcie!
2024-12-30 | 12:00

Malediwy drogie? Tak, ale tylko w resorcie!

Jesień i zima to zdecydowanie czas na Azje, w której panuje właśnie pora sucha i pełnia słońca. W tym roku Azja zaskoczyła wzrostem popularności w porównaniu do roku

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Gwiazdy

Joanna Liszowska: Kobiety powinno się doceniać na co dzień. Ale 8 marca można szczególnie wyrazić swoją sympatię

Aktorka uważa, że Dzień Kobiet to miła tradycja i należy ją pielęgnować. Nie trzeba wiele, by na twarzy płci pięknej pojawił się uśmiech. Wystarczą życzenia, symboliczny kwiatek czy okolicznościowy upominek. Joanna Liszowska podkreśla, że w teatrze czy na planie serialu koledzy z branży 8 marca zawsze stają na wysokości zadania i sprawiają radość paniom ze swojego otoczenia. Marta Wierzbicka natomiast zaznacza, że dla niej nie jest to szczególna okazja do świętowania. Po prostu dzień jak każdy inny.

Handel

Planowana podwyżka akcyzy na e-papierosy skłoni palaczy do wyboru bardziej szkodliwych używek. Wrócą też do tradycyjnych papierosów

Trwają prace nad projektem regulacji, która wprowadza wysoką akcyzę na e-papierosy jednorazowe, urządzenia do waporyzacji i podgrzewacze, co ma na celu ograniczenie spożycia wyrobów nikotynowych, szczególnie wśród młodzieży. Jednak eksperci podkreślają, że zmiany mogą przynieść więcej szkód niż korzyści, zmuszając konsumentów do sięgnięcia po tańsze, ale bardziej szkodliwe alternatywy i utrwalając nawyk palenia tradycyjnych papierosów. Wyższe ceny produktów alternatywnych mogą również prowadzić do wzrostu szarej strefy i trudności w realizacji założeń fiskalnych oraz uderzyć w tysiące polskich MŚP.

Infrastruktura

Priorytetem osób kupujących mieszkanie jest dostęp do zielonych terenów. To ma istotny wpływ na ich dobrostan

Badania pokazują, że Polacy cenią bliskość natury bardziej niż sąsiedztwo aptek czy żłobków. – Aby zapewnić kontakt z naturą, osiedla powinny być rozplanowane z dużym poszanowaniem środowiska – podkreślają eksperci z APA Wojciechowski Architekci, projektanci osiedla Onelife w warszawskim Powsinie.