Dlaczego Polacy jeżdżą na city breaki? Chcą więcej zwiedzać i płacić mniej
Z badania przeprowadzonego przez SW Research na zlecenie Leonardo Hotels wynika, że więcej niż co trzecia osoba korzysta z wyjazdów w modelu city break aż kilka razy w roku. Wiemy więc, że Polacy korzystają z takiej formy wypoczynku, ale jakie są ich motywacje? Wyniki badania pokazują jasno: Polacy chcą zwiedzać duże miasta. Chcą także płacić mniej niż za dłuższe wakacje. Doskonałą ofertę zabytków i atrakcji na city break można znaleźć w Krakowie lub Warszawie.
Respondenci mają zróżnicowane motywacje
Tylko około 24% ankietowanych w ogóle nie korzysta z city breaków – pozostali korzystają z tej formy wyjazdu w różnym wymiarze. Ponieważ osoby o odmiennych upodobaniach decydują się na takie wakacje z różną częstotliwością, różni je też motywacja do wybierania się na city break. Może to być ogólny relaks, zwiedzanie konkretnych lokalizacji i zabytków, odkrywanie kultury i atrakcji turystycznych.
Warszawa posiada bogatą ofertę muzeów i wystaw. Oferta muzeów jest na tyle bogata, że każdy odwiedzający znajdzie coś, co odpowiada jego preferencjom. Muzeum Warszawskiej Pragi i Muzeum Woli to doskonałe miejsca do poznania historii dzielnic stolicy. Wielbiciele dziejów Polski i świata mogą też zajrzeć do Muzeum Powstania Warszawskiego, Muzeum Historii Żydów Polskich POLIN czy Muzeum Życia w PRL.
Również Kraków oferuje moc zabytków dla miłośników city break’ów. Poszukujący wyjątkowego, historycznego klimatu historycznych zabytków mogą wybrać się do Sukiennic, dawnej dzielnicy żydowskiej Kazimierz, na Wawel, a następnie Drogą Królewska na Rynkek Główny. Do mniej oczywistych, lecz intrygujących atrakcji można zaliczyć socrealistyczną Nową Hutę.
Co dokładnie wybierają Polacy?
Najwięcej ankietowanych wskazało, że ich motywacją jest zwiedzanie, chęć poznania miasta i jego historii oraz zobaczenie zabytków – było to 29%. Na drugim miejscu uplasowała się możliwość poznania kilku różnych miejsc, zamiast spędzania dłuższego czasu w jednym miejscu – na ten czynnik wskazało 21% respondentów. Na trzecim miejscu wymieniono aspekt finansowy, ponieważ city breaki są tańszą i bardziej dopasowaną do pieniężnych możliwości respondentów formą wypoczynku – tak twierdzi 18% ankietowanych. Pozostałe czynniki to: eventy w dużych miastach, koncerty, zakupy, ale również aspekt czasowy, ponieważ 10% ankietowanych wskazało, że nie ma czasu na dłuższe wakacje.
Równie ciekawe są odpowiedzi ankietowanych na pytanie, jaki aspekt decyduje o wyborze miejscowości na city break. Największa grupa – 31% – wskazała na ogólny koszt takiego wyjazdu. Na drugim miejscu – 23% – wskazano na zainteresowanie konkretną, jeszcze niepoznaną destynacją. Dalej wymieniano powrót do ulubionego miejsca, rekomendację znajomych, wygodne połączenia lotnicze i dojazd czy ofertę kulinarną danej miejscowości oraz ofertę miejsca noclegowego. Cena jest też głównym czynnikiem wyboru hotelu, w którym goście spędzą city break – wskazało na nią aż 60% ankietowanych.
Zapytani o najlepsze towarzystwo do wypadu, ankietowani odpowiedzieli jednoznacznie: 43% wskazało na partnera/partnerkę. Tuż za nimi znalazła się rodzina z dziećmi – 28% – oraz znajomi i przyjaciele – 17%. Zaledwie 8% ankietowanych wybrałoby się na city break w pojedynkę.
– Badanie potwierdza, że jeżdżący na city breaki skupiają się na zwiedzaniu. Leonardo Hotels to marka, która funkcjonuje w tkance miasta w sposób organiczny. Dlatego zachęcanie gości do zwiedzania i korzystania z ofert Warszawy i Krakowa jest dla nas naturalne. Nasze hotele znajdują się w dogodnych punktach tych miast, co stanowi świetną bazę wypadową, ale także pozwala zobaczyć unikatową część miejscowości już w okolicy samego hotelu – komentuje Iwona Furtek, Cluster Poland Marketing Manager, Leonardo Hotels Polska.
Największe miasta Polski zapraszają do zwiedzania zabytków
Największe miasta naszego kraju, takie jak stolica i Miasto Królów Polski, posiadają szeroką ofertę zabytków i atrakcji – jest ona m.in. odpowiedzią na preferencje Polaków, którzy wskazywali na te czynniki jako motywację do wybrania się na city break.
Warszawa to nie tylko Pałac Kultury i Nauki czy Zamek Królewski: miasto ma do zaoferowania dużo bardziej zróżnicowane atrakcje. Na odwiedzających czekają Bulwary Wiślane z szeroką ofertą gastronomiczną, koncertami, możliwością wypożyczenia leżaków i innymi atrakcjami. Rowerzystów może zainteresować nowo uruchomiony most pieszo-rowerowy, który łączy dwie strony miasta.
– Wśród atrakcji gastronomicznych wymienić można Targ Śniadaniowy na Żoliborzu, ciekawych wystawców nie brakuje też w odnowionych kompleksach industrialnych, takich jak Elektrownia Powiśle, Centrum Praskie Koneser, Fabryka Norblina czy Browary Warszawskie – podpowiada Barbara Paszkowska z Warszawskiej Organizacji Turystycznej.
Do zwiedzania Warszawy zapraszają NYX Hotel Warsaw oraz Leonardo Royal Warsaw.
Miasto Królów może pochwalić się bogatą ofertą dla zwiedzających, szczególnie dla wielbicieli mniej lub bardziej konwencjonalnych wystaw muzealnych. Kraków obfituje w unikatowe kolekcje dzieł i muzea, z drugiej strony znajdziemy oryginalne miejsca jak Muzeum Banksy’ego, wystawa figurek LEGO czy WOMAI Kraków Centrum Nauki i Zmysłów. Położone u podnóża Wzgórza Wawelskiego Bulwary Wiślane to jedno z ulubionych miejsc wypoczynku w słoneczne letnie miesiące. Zarówno mieszkańcy, jak i turyści wybierają je na spacer, jogging, jazdę na rowerze – niespieszny relaks w mieście. Wyróżnić należy Muzeum Sztuki i Techniki Japońskiej Manggha – ikonę nowoczesnej architektury oraz ciekawe oddziały Muzeum Krakowa z Podziemnym Rynkiem, znajdującym się dokładnie pod płytą Rynku Głównego.
Do zwiedzania Krakowa zapraszają Leonardo Boutique City Center Kraków i Leonardo Boutique Old Town Kraków.
Oferta atrakcji w Warszawie i Krakowie została opracowana we współpracy z Warszawską Organizacją Turystyczną i Kraków Convention Bureau.
.
O BADANIU:
Badanie przeprowadziła agencja SW Research na zlecenie Leonardo Hotels Polska w maju 2024 roku. Metoda badawcza: wywiady on–line (CAWI) na panelu internetowym SW Panel. Próba badawcza i respondenci: przeprowadzono 802 ankiet z reprezentatywną próbą Polek i Polaków powyżej 18 roku życia, zgodnie z rozkładem płci, wieku i klasy wielkości miejscowości.
*„Polska w liczbach 2023”, Główny Urząd Statystyczny i Departament Opracowań Statystycznych
* * *
LEONARDO HOTELS CENTRAL EUROPE, z siedzibą w Berlinie, odpowiada za portfolio hoteli w Niemczech, Austrii, Szwajcarii, Polsce, Czechach, na Węgrzech, w Rumunii, Francji, Hiszpanii i we Włoszech. Sieć działa w 10 krajach i 47 destynacjach, a jej portfolio oferuje 107 hoteli z ponad 17 000 pokojami. Jej marki to Leonardo Hotels, Leonardo Royal Hotels, Leonardo Boutique Hotels, NYX Hotels by Leonardo Hotels i Leonardo Limited Edition. Znane są z dogodnych lokalizacji, wysokich standardów obsługi, a także nowoczesnego wystroju wnętrz z regionalnym charakterem.
Leonardo Hotels Central Europe jest częścią Fattal Hotel Group, która została założona w 1998 roku przez Davida Fattala. Aktualnie w Europie i Izraelu działa ponad 270 hoteli grupy z ponad 48 000 pokojami w 117 lokalizacjach i 20 krajach. Portfolio marek obejmuje Leonardo Hotels, Leonardo Royal Hotels, Leonardo Boutique Hotels, NYX Hotels by Leonardo Hotels, Leonardo Limited Edition, Jurys Inn, Herods, U Hotels, 7 Minds, Rooms by Fattal, Fattal Terminal, Master Collection i Switch up. Izraelska grupa hotelowa jest notowana na Giełdzie Papierów Wartościowych w Tel Awiwie (TASE). www.leonardo-hotels.com
Malediwy drogie? Tak, ale tylko w resorcie!
Święta na stoku: dlaczego Polacy wybierają Austrię i Włochy?
SUN & SNOW dołącza do partnerów sieci handlowej Lidl
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii
Jedynka Newserii
Muzyka
S. Karpiel-Bułecka: Sam talent nie wystarczy, by odnieść sukces w branży muzycznej. Trzeba też mieć trochę szczęścia i spotkać odpowiednich ludzi
Na przestrzeni ostatnich dwóch dekad, między innymi za sprawą streamingu i powszechnego dostępu do internetu, rynek muzyczny w Polsce przeszedł prawdziwą rewolucję. Zauważają to zarówno doświadczeni artyści, jak Sebastian Karpiel-Bułecka, jak i młodsze pokolenie, reprezentowane przez Miuosha. Obaj wokaliści podkreślają, że sukces w branży muzycznej jest wynikiem wielu czynników. Lider zespołu Zakopower zaznacza, że niezależnie od sytuacji młodzi artyści powinni być konsekwentni i wierzyć w swoje możliwości, bo to jest kluczowe w budowaniu kariery.
Problemy społeczne
Strach przed porażką i brak wiary we własne siły blokują rozwój przedsiębiorczości kobiet. Częściej zakładają za to firmy z misją
Kobiety stanowią mniejszość w zarządach firm, rzadziej też niż mężczyźni zakładają własne działalności gospodarcze. W UE na taki krok decyduje się 10 proc. pracujących pań, w Polsce – 13 proc. – wynika z raportu „Biznes na wysokich obcasach” PIE. Strach przed porażką i brak wiary w swoje umiejętności powstrzymują kobiety częściej niż mężczyzn przed założeniem działalności. Kluczową rolę mogą pełnić programy mentoringowe prowadzone przez kobiety.
Muzyka
Luna: Status materialny moich rodziców przeszkadza mi w karierze. Przestaję postrzegać siebie jako niezależną artystkę, tylko córkę bogaczy
Wokalistka podkreśla, że ścieżka jej kariery i sukcesy w branży muzycznej budzą wiele emocji, również ze względu na to, czym zajmują się jej rodzice. Jest ona bowiem córką milionera Andrzeja Wielgomasa, założyciela i właściciela firmy Dawtona. Jednak jak zaznacza, to, że pochodzi z zamożnego domu, nie ułatwia jej życia, a wręcz jest swoistym balastem. Luna ma świadomość tego, że w opinii niektórych ludzi wszystko, co ma i co osiągnęła, zawdzięcza tylko bogatym rodzicom.