Dziś Międzynarodowy Dzień Szczęścia
Ponad połowa osób, które wzięły udział w ankiecie przeprowadzonej przez agencję badawczą Stem/Mark na zlecenie Kiwi.com, planuje swoje podróże z dużym wyprzedzeniem, i co druga z nich czerpie radość już na etapie samego planowania. Nawet fakt, że czasem muszą wyjść ze swojej strefy komfortu ma na nich korzystny wpływ i sprawia, że czują się szczęśliwi. Chcąc przyłączyć się do obchodów 10. rocznicy Międzynarodowego Dnia Szczęścia, który przypada na 20 marca, Kiwi.com, firma z sektora traveltech, zwróciła się do swoich fanów i obserwujących w kanałach społecznościowych, i spytała, co sprawia, że są szczęśliwi w podróży. Badanie zostało przeprowadzone na kilku rynkach: w Polsce, Czechach, Słowacji, Węgrzech i Rumunii, a jego wyniki zinterpretowane przez psycholog, zajmującą się świadomością zdrowia psychicznego.
Z okazji 10. obchodów Międzynarodowego Dnia Szczęścia, Kiwi.com, firma zajmująca się technologiami podróżniczymi, zwróciła się do swoich fanów i obserwujących ją w kanałach społecznościowych z pytaniem, co sprawia, że są szczęśliwi w trakcie podróżowania.
“W Kiwi.com wierzymy, że największą wolnością, jaką mamy, jest wybór miejsca, w którym możemy poczuć się wolni i które możemy odkrywać. Podróżowanie to wyjątkowe doświadczenie, które może uaktywnić i odblokować drzemiące w nas ogromne pokłady szczęścia, dlatego chcielibyśmy, aby ludzie to celebrowali. To również powód, dla którego zapytaliśmy naszych fanów i obserwujących nasz profil w mediach społecznościowych, o to, jakie chwile i miejsca kojarzą się im ze szczęściem.”- powiedział Andrew Parker Blagg, wiceprezes ds. Marki i Globalnej Komunikacji w Kiwi.com.
„Wszystko od momentu wyjścia z domu do samego powrotu. Droga do celu, dotarcie, i każdy jeden spędzony tam dzień.” – to odpowiedź jednego z użytkowników Facebooka z Węgier.
Badanie[1] przeprowadzone przez agencję Stem/Mark dla Kiwi.com potwierdza, że ponad połowa respondentów planuje swoje podróże z wyprzedzeniem, aby mieć na co czekać, co planować i o czym rozmawiać. Dotyczy to zwłaszcza Czechów, gdzie potwierdza to 64 % respondentów, a w Polsce co drugi ankietowany. Z badania wynika, że już sam etap planowania wyjazdu większości ludzi sprawia wielką radość. Na Węgrzech dotyczy to ponad 60% respondentów, z kolei Polska uplasowała się na 5. pozycji z wynikiem nieco ponad 46%. To, co ankietowanym z Polski daje największą radość, to możliwość doświadczania i dzielenia się wrażeniami po przyjeździe z bliskimi (niemal 43%), satysfakcja, że na swojej bucket liście mogą zaznaczyć kolejny kraj, który udało im się zobaczyć (niemal 37%), a także możliwość czerpania z życia garściami, poprzez podróżowanie (ponad 42,5%).
„Nie jest zaskoczeniem, że planowanie, rezerwowanie wycieczek, dzielenie się opowieściami o naszych wakacjach i oglądanie zdjęć, kiedy dobiegną końca sprawia, że czujemy się szczęśliwi. W końcu to oczekiwanie i podekscytowanie przed naszymi wakacjami zwykle trwają dłużej niż same wakacje.” – wyjaśnia Veronika Luňová, psycholog z Praskiej Integracji, zajmująca się świadomością zdrowia psychicznego. Według niej, cały ten proces przygotowywania wyjazdu może zapewnić ludziom poczucie kontroli nad swoim życiem, a także bardzo potrzebną przerwę od codziennych zajęć. „Czasami może to być rezerwacja i planowanie wakacji, które sprawiają wrażenie, jakbyśmy już przenieśli się w miejsce, do którego planujemy dotrzeć.” – dodała.
Słoneczne plaże to najszczęśliwsze miejsca
Obserwujący Kiwi.com w mediach społecznościowych w przeprowadzonej ankiecie wskazali różne, tętniące życiem miasta, takie jak Singapur, Las Vegas, Boston i Wenecja, jako miejsca, które nieoczekiwanie ich uszczęśliwiły. Jednak według badania 70% lub więcej osób różnych narodowości wybrało słoneczną plażę na miejsce, w którym czuliby pełnię szczęścia. Małe i malownicze miasteczka, ośnieżone górskie szczyty czy kwieciste łąki i wzgórza były zdecydowanie bardziej preferowane od dużych miast. Ankietowani z Polski najszczęśliwszym miejscem na wakacje jednogłośnie okrzyknęli słoneczne plaże (niemal 70%), usłane kwiatami pola, łąki i wzgórza (45%), malownicze miasteczka (40,5%), a także kojące zmysły i ciche rzeki (niemal 37%). Rozległe pustynie należą do miejsc najrzadziej utożsamianych ze szczęściem, nie tylko wśród respondentów z Polski, ale i z pozostałych krajów.
„Dla wielu z nas słoneczna plaża oznacza oderwanie się od codzienności i daje poczucie ucieczki od codziennego stresu. Morskie kąpiele, plażowanie czy podziwianie krajobrazów to odświeżające doświadczenia, które potrafią tchnąć w nas nowe życie.” – argumentowała Luňová i dodała: „Chociaż indywidualne preferencje i okoliczności zawsze będą odgrywać pewną rolę, czy to plażowanie, kojący odgłos morskich fal, piękno otaczającej natury czy sama świadomość, że jesteśmy daleko od naszej rutyny i czynników stresujących, nie ma się czemu dziwić, dlaczego to właśnie słoneczna plaża jest kojarzona, jako miejsce dające szczęście.”
Słodkie nic nierobienie czy adrenalina?
Z badania wynika, że ludzie często kojarzą wypoczynek i relaks ze szczęściem, kiedy wiąże się on z plażowaniem, podziwianiem wschodów i zachodów słońca itp.
Najnowsze badanie Kiwi.com dodatkowo wskazuje, że dla największej liczby ankietowanych z Polski (niemal 64%) to piesza turystyka jest formą odpoczynku, którą utożsamiają ze szczęściem. Zaraz po nich, oprócz wspomnianego już plażowania (niemal 59%) czy podziwiania wschodów i zachodów słońca (56%) respondenci wymienili smakowanie lokalnej kuchni na tętniącym życiem rynku (51%). Wisienką na torcie jest roadtrip - przemieszczanie się po kraju samochodem i podziwianie lokalnej scenerii (50%), ale z wykluczeniem campera. Okazuje się, że podróżowanie camperem nie kojarzy się z relaksem czy szczęściem, jedynie 12% ankietowanych uznało ją za takie. To samo dotyczy przemierzania rozległych pustyni samochodem (tylko 8,7%).
Wyniki badania obalają mit, jakoby odwiedzanie znanych i eleganckich restauracji miałoby być tym, co uszczęśliwi nas najbardziej - jedynie 23% ankietowanych tak zadeklarowało.
„Podczas podróży możemy doświadczać przygód i ekscytacji, odkrywając nowe miejsca i kultury czy poznając nowych ludzi. To poczucie nowości zdecydowanie może przyczynić się do naszego dobrego samopoczucia.” – powiedziała Luňová. Wśród ankietowanych widać wyraźny trend, że bardziej skłaniają się ku podniesieniu poziomu adrenaliny, wyjściu ze strefy komfortu lub zdobyciu pewności siebie, podejmując nowe wyzwania i znajdując rozwiązania trudnych sytuacji.
„Powodów, dla których ludzie podróżują, jest tak wiele i są tak różnorodne, jak kierunki i miejsca, które wybierają i rezerwują z nami. Niezależnie od tego, czy jest to poznawanie nowych kultur, nowych ludzi, czy po prostu odpoczywanie z ludźmi, których kochają, to wszyscy szukają własnej wersji i definicji szczęścia. Właśnie dlatego codziennie robimy to, co robimy, aby mieć pewność, że tanie podróże stoją otworem i są dostępne dla wszystkich.” – Parker Blagg skomentował wyniki ankiety w mediach społecznościowych.
„Oglądanie zdjęć i dzielenie się historiami, których doświadczyliśmy, daje nam możliwość ponownego odwiedzenia miejsc i przeżycia wszystkiego jeszcze raz. Cały proces, począwszy od planowania, a skończywszy na dzieleniu się wspomnieniami, może przyczynić się do dobrego samopoczucia i szczęścia. Być może dlatego ludzie wciąż chcą podróżować, szukając nowych doświadczeń i okazji do doznawania radości i szczęścia, a także do rozwoju osobistego.” – podsumowała psycholog.
- koniec -
Veronika Luňová jest psychologiem w Prague Integration. W swojej pracy koncentruje się na budowaniu świadomości w zakresie zdrowia psychicznego w organizacjach, a także na zapewnieniu indywidualnych porad mieszkańcom i imigrantom mieszkającym w Czechach. Veronika pochodzi z Czech, jednak ostatnie 6 lat spędziła mieszkając za granicą i podróżując do różnych miejsc.
Prague Integration to firma zapewniająca wsparcie zdrowia psychicznego imigrantom oraz mieszkańców w Pragi. To zespół 30 specjalistów, posługujący się 15 językami, który oferuje wsparcie potrzebującym, zarówno w formie online, jak i spotkania na żywo. Oferowane usługi adresowane są do osób indywidualnych, par, dzieci, nastolatków, a także firm/klientów korporacyjnych..
O Kiwi.com
Kiwi.com to wiodąca globalna firma z branży technologii turystycznych z siedzibą w Czechach, zatrudniająca ponad 1500 osób na całym świecie. Innowacyjny algorytm Kiwi.com umożliwia użytkownikom znajdowanie lepszych opcji tras i cen, których inne wyszukiwarki nie widzą, wykonując 2 miliardy kontroli cen dziennie dla 95% globalnych zasobów lotów. Każdego dnia w witrynie Kiwi.com i kanałach partnerskich przeprowadzanych jest 100 milionów wyszukiwań. Dziennie średnio sprzedaje się ponad 60 000 miejsc.
[1] Badanie zostało przeprowadzone przez agencję Stem/Mark w Czechach, Słowacji, na Węgrzech, w Polsce i Rumunii wśród osób w wieku 18-41 lat, które przynajmniej dwukrotnie w ciągu ostatnich 6 lat wyjeżdżały na zagraniczne wakacje. Dane zostały zebrane w pierwszym tygodniu marca 2023 r. z udziałem 500 respondentów w każdym kraju.

Polacy rezerwują wczasy na ostatnią chwilę

Linie lotnicze Corendon Airlines świętowały 20. lecie działalności podczas spektakularnej Gali w Antalya Cosmos Theatre

Na co zwrócić uwagę, wybierając oferty first minute?
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Psychologia

Qczaj: Moja siostra przeszła załamanie psychiczne. Dźwigamy na swoich barkach bardzo dużo i czasami po prostu nie mamy już siły
Trener przeżył niedawno prawdziwe chwile grozy po tym, gdy jego siostra trafiła do szpitala. Mimo że jest już dorosła, to nadal czuje się za nią odpowiedzialny, tak samo jak wtedy, kiedy opiekował się nią po wyjeździe mamy do USA. Jednocześnie Qczaj apeluje do tych, którzy zmagają się z jakimś kryzysem psychicznym, by nie wstydzili się mówić o swoich problemach i mieli odwagę prosić o pomoc. Dzięki temu można zapobiec tragedii.
Konsument
Otyłość i niedożywienie u seniorów często idą w parze. Źródłem problemu często tańsza, wysokoprzetworzona żywność

Niemal 64 proc. osób między 65. a 74. rokiem życia ma nadmierną masę ciała. Co piąty senior cierpi z powodu niedożywienia. Szczególną sytuacją jest taka, w której osoba starsza jest otyła, ale jednocześnie niedożywiona jakościowo. U źródeł problemów żywieniowych leżą z jednej strony mechanizmy związane z fizjologią starzenia się oraz różne choroby towarzyszące, a z drugiej – czynniki ekonomiczne i psychologiczne, takie jak samotność czy brak wystarczających środków. Eksperci zwracają uwagę na to, że ważne jest edukowanie i aktywizowanie seniorów, ponieważ zarówno otyłość, jak i niedożywienie prowadzą do poważnych konsekwencji zdrowotnych.
Gwiazdy
Anna Powierza: Mimo wyniku wyborów prezydenckich z czasem będzie mniej podziałów w społeczeństwie. Chciałabym pierwszej damy, która stoi po stronie kobiet

Aktorka nie dziwi się, że wynik wyborów prezydenckich budzi tak ogromne emocje, bo przecież niemal równej połowie głosujących niezwykle trudno pogodzić się z tym, że nie wygrał właśnie ich faworyt. Eksperci zastanawiają się, jak będzie teraz wyglądał polityczny krajobraz, rządzący już podejmują pewne kroki, a Anna Powierza chce wierzyć, że nowy lokator Pałacu Prezydenckiego sprosta wyzwaniu i udowodni, że głos oddany na niego nie został zmarnowany. Na wysokości zadania powinna także stanąć jego żona.