Erasmus+. Białostoccy uczniowie we Włoszech i na Łotwie
Masz-Media Ida Marzenna Szwaczko
Waszyngtona 18/213
15-269 Białystok
maszmedia|wp.pl | |maszmedia|wp.pl
693400464
www.maszmedia.pl
Rzymskie fontanny i akwedukty, łotewskie bagna i wodna elektrownia – uczniowie Zespołu Szkół Społecznych przy Fabrycznej zwiedzali europejskie miejsca, związane z wodą w ramach unijnego projektu „Every drop counts”.
„Liczy się każda kropla” to projekt z programu Erasmus+, w którym uczestniczy sześć szkół z Polski, Czech, Włoch, Łotwy, Litwy i Hiszpanii, a jego celem jest rozszerzenie wiedzy na temat wody, jej roli w przyrodzie i życiu człowieka. Wymiany międzynarodowe są jedną z form realizacji projektowych celów.
Włoska przygoda
W marcu do Rzymu wyjechała grupa czterech licealistek i dwóch nauczycielek ze szkoły przy Fabrycznej. Uczestnicy odwiedzali miejsca związane z wodą - widzieli najpiękniejsze rzymskie fontanny i starożytne akwedukty, spacerowali wzdłuż rzeki Tybr, podziwiali rzymskie mosty i poznawali ich historię. Ich przewodnikami byli uczniowie z ITC Calamendrei IIS via Emery w Rzymie.
- To szkoła integracyjna, w której spotkaliśmy również uczniów z autyzmem – jeden z nich z entuzjazmem wspominał wymianę w Polsce – opowiada Agata Ratkiewicz, koordynatorka projektu w ZSS Fundacji Edukacji „Fabryczna 10”. - Najbardziej zachwyciło mnie ogromne zaangażowanie młodzieży włoskiej, która włożyła dużo pracy w przygotowanie wizyty, przygotowali gry integracyjne i wspólny mecz siatkówki, towarzyszyli nam wszędzie na spacerach, wycieczkach i szkolnych lunchach.
Białostockie licealistki podkreślają rolę takich wyjazdów w przełamywaniu bariery językowej, różnic kulturowych, a także możliwość integracji z rówieśnikami z innych europejskich szkół.
- Bardzo podobała mi się intensywność zajęć, a zarazem poczucie swobody, jakie towarzyszyło mi w ciągu dnia - mówi Maria Choruży. - Mogłam też obserwować różnice i podobieństwa między mną, a rówieśnikami z innych krajów.
- Próbowaliśmy lokalnych potraw, zaskakująco smacznych. Wspaniale wspominam międzynarodowe zajęcia integracyjne i wspólną grę w siatkówkę – dodaje Julia Wnuk. A jej koleżanki Ewa Dźwigaj i Julia Syczewska wspominają wrażenia ze zwiedzania Rzymu i jego zbytków – Koloseum, Forum Romanum, Panteonu.
- Dużo nauczyłyśmy się o starożytnych akweduktach i włoskich fontannach;
Dowiedziałyśmy się wielu interesujących i mniej znanych ciekawostek – wspominają uczennice.
Z kolei nauczycielka języków – Ewa Tyburczy chwali sobie możliwość wymiany doświadczeń z nauczycielami z innych krajów:
- Ten wyjazd jeszcze raz uświadomił mi wagę tych relacji. Pięknie jest móc zobaczyć, jak wygląda praca nauczyciela w innym kraju, aby zaczerpnąć coś nowego do swojej pracy i poszerzyć horyzonty.
Łotewskie klimaty
W kwietniowym wyjeździe do miejscowości Sigulda i Malpils na Łotwie wzięło udział 5 uczniów i 3 nauczycielki. Również podczas tej wyprawy tematem przewodnim była woda.
- Zwiedziliśmy elektrownię wodną i muzeum hydroelektrowni. Dowiedzieliśmy się między innymi, że odnawialne źródła energii w Łotwie stanowią znaczny procent całkowitej energii – opowiada Agata Ratkiewicz.- Byliśmy też na ciekawej i pełnej przygód wycieczce na bagnach.
- Tych kilka dni spędzonych z ludźmi z Łotwy, Litwy i Czech pokazało, że jesteśmy do siebie podobni – z poczuciem humoru, życzliwością, otwartością na drugiego człowieka, chęcią pomagania - wspomina nauczycielka Joanna Bezzubik. - Utwierdziłam się w przekonaniu, że - choć różni (kulturowo, językowo) - to mamy takie samo spojrzenie na ekologię, współczesny świat i jego zagrożenia oraz przyszłość. Myślę, że uczestnictwo w takich projektach jest szczególnie wartościowe dla młodych ludzi, otwierając ich na innego człowieka, wspólne wartości i dając poczucie przynależności do wspólnego świata.
Licealistka Zuzanna Kozłowska przyznaje, że wyjazd na Łotwę wywarł na niej niezapomniane wrażenie:
- Sigulda jest piękna - zachwyca i pozostawia uczucie, że chce się tam wrócić. Poznawałam fascynującą kulturę łotewską i wyjątkowe osoby, miałam możliwość wypróbowania swojego angielskiego, ale też poznania wielu słów i zwrotów łotewskich – opowiada. Z kolei Maya Manos wspomina pobyt w
okolicach Mālpils, w którym brali udział także uczniowie z Łotwy, Litwy oraz Czech.
- Poznaliśmy istotne obiekty Łotwy, związane z wodą, np. bagna Kemeri, po których spacerowaliśmy z przewodnikiem oraz elektrownie wodne w pobliżu Mālpils i Ķegums – mówi licealistka. - Mieliśmy okazję pojeździć na łyżwach w Ogre i przygotowywaliśmy posiłki w szkole w Mālpils.
Zdaniem nauczycielki Moniki Braun – udział w projekcie to nie tylko okazja do dyskusji na temat roli wody i zagrożeń ekologicznych z nią związanych.
- To przede wszystkim możliwość przekraczania granic - tych fizycznych, poprzez wizyty w krajach partnerskich i tych własnych: poznawanie ludzi, kultur ich krajów, obyczajów, kuchni; uczenie się otwartości, tolerancji, współpracy. Zaangażowanie w projekt owocuje zdobyciem umiejętności przydatnych w przyszłym życiu, również zawodowym.
W maju uczniowie ze szkoły przy Fabrycznej wybierają się na Litwę – będzie to ostatnia szkolna mobilność w ramach projektu „Every drop counts”.

Dlaczego warto wybrać wakacje all inclusive?

Mercure Szczyrk Resort prezentuje ofertę na Wielkanoc

Malediwy drogie? Tak, ale tylko w resorcie!
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Żywienie

Sylwia Bomba: Przez 10 lat odchudzałam się bezskutecznie. Potrafiłam codziennie biegać 15 km albo w ogóle nie jeść
Influencerka od lat mierzy się z insulinoopornością. Zanim jednak trafiła na odpowiednich specjalistów i podjęła właściwe leczenie, jej waga wciąż stała w miejscu – mimo stosowania restrykcyjnych diet i morderczych treningów. Dopiero trafna diagnoza i wdrożenie odpowiedniej diety pozwoliła Sylwii Bombie zrzucić 30 kg.
Problemy społeczne
Na rynku nieruchomości rośnie popularność rewitalizacji. Odnowa dotyczy nie tylko zabytkowych budynków, ale też dawnych terenów poprzemysłowych

Rewitalizacja byłych terenów przemysłowych i budynków jest kluczowym aspektem zrównoważonego rozwoju miejskiego i szansą na zachowanie dziedzictwa kulturowego. Jak podkreślają eksperci Deloitte’a, prawidłowo przeprowadzona rewitalizacja może pobudzić do życia dany obszar miasta i zwiększyć jego atrakcyjność inwestycyjną. Poprawi też jakość życia mieszkańców.
Transport
Wypadki pod wpływem alkoholu częściej powodują młodzi kierowcy. Sytuację poprawiają kontrole prędkości oraz stanu trzeźwości kierujących

Najczęściej do picia i wsiadania za kierownicę przyznają się osoby, które nie ukończyły jeszcze 20. roku życia – informuje Centrum Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego, opierając się na dostępnych statystykach i badaniach opinii społecznej. Między innymi z tego powodu ważna jest prewencja oraz systematyczne kontrole stanu trzeźwości kierowców. W ub.r. w Polsce doszło do 1201 wypadków drogowych, których sprawcami były osoby pod wpływem alkoholu. Zginęły w nich 154 osoby.