Inteligentna turystyka, czyli jak nowe technologie zmieniają podróże
Branża turystyczna dynamicznie się rozwija, a liczba podróżujących na świecie ma osiągnąć 1,8 mld do 2030 roku – według danych ONZ. Wraz z tym wzrostem zapotrzebowanie na rozwiązania ułatwiające podróżowanie i zwiększające komfort staje się coraz większe. Kluczowe w rozwoju inteligentnej turystyki jest transformacyjne podejście do branży turystycznej, które promuje turystykę i gościnność za pomocą innowacyjnych technologii.
Statystyki pokazują dynamiczny wzrost zainteresowania podróżami, co napędza rozwój technologii w turystyce. Według danych GUS, od stycznia do kwietnia 2024 roku liczba zagranicznych odwiedzających Polskę wyniosła blisko 2 mln. Z kolei w 2023 roku międzynarodowy ruch turystyczny osiągnął 1,3 mld turystów, co stanowi wzrost o 44 proc. w porównaniu do 2022 roku i 88 proc. poziomu sprzed pandemii – wynika z danych ONZ. To ożywienie wspiera gospodarkę, rozwój infrastruktury oraz wymianę kulturową, ale również rozwój technologii.
Unia Europejska definiuje inteligentną turystykę jako dziedzinę wykorzystującą technologie informacyjno-komunikacyjne (ICT) do ułatwiania dostępu do produktów, usług, przestrzeni i doświadczeń związanych z turystyką i hotelarstwem. Oznacza to wprowadzanie rozwiązań korzystnych zarówno dla turystów, jak i przedsiębiorców.
Dostępność tu i teraz
Koncepcja inteligentnej turystyki obejmuje kilka rodzajów i zastosowań, z których każde służy poprawie różnych aspektów podróżowania. Obejmują one systemy z zakresu obsługi transportu w celu zapewnienia bardziej płynnej mobilności lokalnej, np. poprzez nowoczesne parkometry, biletomaty, oraz obsługę płatności bezgotówkowych.
I tak na przykład urządzenia wyposażone w terminale płatnicze umożliwiają w autobusach i tramwajach zakup biletów bezpośrednio w pojeździe, a także przez internet i aplikacje mobilne. Dzięki temu turyści i mieszkańcy mogą łatwo nabywać bilety bez konieczności szukania tradycyjnych punktów sprzedaży ani znajomości lokalnych taryf.
- Nowoczesne technologie płatnicze zyskują na popularności nie tylko w transporcie, ale również w turystyce, obejmując sektory takie jak wypożyczalnie rowerów, samochodów czy opłaty za wstęp do atrakcji turystycznych. Kluczowe jest, aby władze miast, które pragną przyciągać turystów i spełniać oczekiwania swoich mieszkańców, wdrażały również rozwiązania bezgotówkowe – mówi Elżbieta Burliga, dyrektorka ds. rozwoju biznesu w Fiserv Polska S.A., właściciela marki PolCard from Fiserv.
Te technologiczne innowacje nie tylko ułatwiają codzienne życie, ale także przyczyniają się do tworzenia bardziej zintegrowanych i przyjaznych miast, gdzie korzystanie z różnych usług jest prostsze i bardziej efektywne.
Smartfonowy survival kit
Innym rodzajem są przyjazne dla użytkownika rozwiązania informacyjne. Smartfony są wypełnione aplikacjami, które ułatwiają życie na wielu poziomach, zwłaszcza podczas podróży. Te przyjazne dla użytkownika opcje mogą pomóc w rezerwacji hoteli, gromadząc oferty z różnych serwisów, co pozwala szybko znaleźć najlepsze propozycje w danym mieście. Bardzo ważne w tym aspekcie są również bezpieczne płatności. Sektor hotelowy jest bowiem szczególnie podatny na oszustwa z powodu konieczności udostępniania przez klientów np. numeru karty lub innych danych wrażliwych.
- Z pomocą może tu przyjść oczywiście technologia. Skutecznym rozwiązaniem tego problemu mogą być usługi takie jak tokenizacja, preautoryzacja oraz Generator Linków. Ta ostatnia umożliwia szybkie i bezpieczne generowanie linków lub kodów QR do płatności, co eliminuje potrzebę podawania danych wrażliwych. Tokenizacja z kolei przekształca rzeczywiste dane karty w unikalny token, który jest bezużyteczny, jeśli zostanie przechwycony. Preautoryzacja natomiast blokuje określoną kwotę na koncie bankowym, zapewniając bezpieczeństwo transakcji i płatności – dodaje Grzegorz Kucaba, dyrektor ds. eCommerce w Fiserv Polska S.A., właściciela marki PolCard from Fiserv.
Na rynku są także różnego rodzaju aplikacje nawigacyjne oferują dokładne mapy offline oraz obszerne bazy szlaków turystycznych, ułatwiając planowanie tras i nawigację. Aplikacje podróżnicze umożliwiają znalezienie najdogodniejszych połączeń transportowych, dostarczają informacje o lokalnych atrakcjach i pomagają zarządzać finansami, śledząc kursy wymiany walut na bieżąco.
Technologiczne przygody: muzea z wirtualną rzeczywistością
Inteligentna turystyka może również obejmować rozwiązania rzeczywistości rozszerzonej (AR) i wirtualnej (VR), umożliwiające turystom odkrywanie zabytków i atrakcji w zupełnie nowy sposób. Wśród muzeów oferujących wirtualne spacery są m.in. Muzeum Powstania Warszawskiego, Kopalnia Soli w Wieliczce czy Guggenheim Museum w Nowym Jorku. VR i AR pozwalają na tworzenie interaktywnych wystaw, gdzie zwiedzający mogą wchodzić w interakcję z cyfrowymi rekonstrukcjami historycznych miejsc i wydarzeń. Na przykład Muzeum Początków Państwa Polskiego w Gnieźnie oferuje interaktywne doświadczenia, które pozwalają odkrywać wczesne etapy polskiej państwowości.
Technologie, które ułatwiają życie
Inteligentna turystyka przynosi korzyści zarówno turystom, jak i mieszkańcom. Tym pierwszym zapewnia większą wygodę i łatwiejszy dostęp do informacji o atrakcjach, opcjach transportu i innych dostępnych usługach. Usprawnia również planowanie i nawigację. Rozszerzona i wirtualna rzeczywistość ożywia zaś ich ulubione miejsca.
Przyszłość turystyki jest bez wątpienia inteligentniejsza i bardziej obiecująca niż kiedykolwiek wcześniej, oferując wizję świata, w którym podróże harmonijnie łączą nowoczesną technologię z duchem przygody.
Spokojny wypoczynek w najpiękniejszych miastach sieci Cittaslow w Türkiye
Sprawdzone sposoby na zdrowie i relaks w polskich górach
Francja poza utartym szlakiem – poznaj 10 niezwykłych miejsc
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii
Jedynka Newserii
Nie żyje Bogumiła Wander
Bogumiła Wander: Bardzo tęsknię za telewizją, oglądam bez przerwy. Żałuję, że tak wcześnie odeszłam z pracy
Media
Agnieszka Hyży i Maciej Rock: W tym roku nie wyjeżdżamy na wakacje, od świtu do nocy ciężko pracujemy. Chcemy, żeby poranki „Halo tu Polsat” były najlepsze na rynku
Już tylko chwile dzielą nas od startu nowego porannego formatu „Halo tu Polsat”. Przygotowania idą pełną parą, a prowadzący program wakacje spędzają w studiu. Agnieszka Hyży i Maciej Rock w tym roku nie mogą sobie pozwolić na dłuższy urlop, bo muszą być do dyspozycji producentów, tym bardziej że jednocześnie trwają nagrania do kolejnej edycji „Twoja Twarz Brzmi Znajomo”, gdzie również będą gospodarzami.
Media
Tomasz Jacyków: Bardzo modny tego lata jest nurt bieliźniany. Hitem są spodenki udające męskie bokserki
Zdaniem Tomasza Jacykowa w letnich stylizacjach możemy sobie pozwolić na więcej, ale trzeba pamiętać, że szorty, koszulki bez ramiączek, mocno wycięte topy i zwiewne spódniczki zamiast podkreślać atuty sylwetki, mogą tylko uwypuklić jej mankamenty i niedoskonałości. W konsekwencji źle dobrane wakacyjne zestawienia zamiast zachwycać, budzą niesmak. Poza tym coś, co idealnie pasuje na plażę, niekoniecznie musi dobrze wyglądać na ulicy. Stylista z uwagą śledzi bieżące trendy i jak przyznaje, bardzo podoba mu się chociażby eksponowanie bielizny i czynienie jej ważnym elementem codziennych stylizacji.
Prawo
Ostatni moment na przyjęcie standardów ochrony małoletnich w placówkach pracujących z dziećmi. Przepisy mają pomóc walczyć ze zjawiskiem przemocy wobec najmłodszych
15 sierpnia mija termin wprowadzenia standardów ochrony małoletnich (SOM) we wszystkich instytucjach pracujących z dziećmi. Poza oczywistymi placówkami, takimi jak szkoły, przedszkola czy kluby sportowe, obowiązek ten dotyczy także np. hoteli czy szpitali. Wdrożenie przez te instytucje odpowiednich procedur zapobiegawczych i interwencyjnych ma doprowadzić docelowo do zmniejszenia skali przemocy i nadużyć wobec najmłodszych. – Standardy ochrony małoletnich przez to, że są obowiązkowe i dotyczą tak wielu organizacji i instytucji, będą prawdziwą zmianą społeczną, o ile świadomie podejdziemy do ich przygotowania i wdrażania – podkreśla Agata Sotomska z Fundacji Dajemy Dzieciom Siłę.