Komunikaty PR

Inteligentna turystyka, czyli jak nowe technologie zmieniają podróże

2024-08-14  |  07:00
Kontakt
CCG
CCG

CCG
02-518 Warszawa
clearcom|clearcom.pl| |clearcom|clearcom.pl
512 643 009
CCG

Branża turystyczna dynamicznie się rozwija, a liczba podróżujących na świecie ma osiągnąć 1,8 mld do 2030 roku – według danych ONZ. Wraz z tym wzrostem zapotrzebowanie na rozwiązania ułatwiające podróżowanie i zwiększające komfort staje się coraz większe. Kluczowe w rozwoju inteligentnej turystyki jest transformacyjne podejście do branży turystycznej, które promuje turystykę i gościnność za pomocą innowacyjnych technologii.

Statystyki pokazują dynamiczny wzrost zainteresowania podróżami, co napędza rozwój technologii w turystyce. Według danych GUS, od stycznia do kwietnia 2024 roku liczba zagranicznych odwiedzających Polskę wyniosła blisko 2 mln. Z kolei w 2023 roku międzynarodowy ruch turystyczny osiągnął 1,3 mld turystów, co stanowi wzrost o 44 proc. w porównaniu do 2022 roku i 88 proc. poziomu sprzed pandemii – wynika z danych ONZ. To ożywienie wspiera gospodarkę, rozwój infrastruktury oraz wymianę kulturową, ale również rozwój technologii.

Unia Europejska definiuje inteligentną turystykę jako dziedzinę wykorzystującą technologie informacyjno-komunikacyjne (ICT) do ułatwiania dostępu do produktów, usług, przestrzeni i doświadczeń związanych z turystyką i hotelarstwem. Oznacza to wprowadzanie rozwiązań korzystnych zarówno dla turystów, jak i przedsiębiorców.

Dostępność tu i teraz

Koncepcja inteligentnej turystyki obejmuje kilka rodzajów i zastosowań, z których każde służy poprawie różnych aspektów podróżowania. Obejmują one systemy z zakresu obsługi transportu w celu zapewnienia bardziej płynnej mobilności lokalnej, np. poprzez nowoczesne parkometry, biletomaty, oraz obsługę płatności bezgotówkowych.

I tak na przykład urządzenia wyposażone w terminale płatnicze umożliwiają w autobusach i tramwajach zakup biletów bezpośrednio w pojeździe, a także przez internet i aplikacje mobilne. Dzięki temu turyści i mieszkańcy mogą łatwo nabywać bilety bez konieczności szukania tradycyjnych punktów sprzedaży ani znajomości lokalnych taryf.

- Nowoczesne technologie płatnicze zyskują na popularności nie tylko w transporcie, ale również w turystyce, obejmując sektory takie jak wypożyczalnie rowerów, samochodów czy opłaty za wstęp do atrakcji turystycznych. Kluczowe jest, aby władze miast, które pragną przyciągać turystów i spełniać oczekiwania swoich mieszkańców, wdrażały również rozwiązania bezgotówkowe – mówi Elżbieta Burliga, dyrektorka ds. rozwoju biznesu w  Fiserv Polska S.A., właściciela marki PolCard from Fiserv.

Te technologiczne innowacje nie tylko ułatwiają codzienne życie, ale także przyczyniają się do tworzenia bardziej zintegrowanych i przyjaznych miast, gdzie korzystanie z różnych usług jest prostsze i bardziej efektywne.

Smartfonowy survival kit

Innym rodzajem są przyjazne dla użytkownika rozwiązania informacyjne. Smartfony są wypełnione aplikacjami, które ułatwiają życie na wielu poziomach, zwłaszcza podczas podróży. Te przyjazne dla użytkownika opcje mogą pomóc w rezerwacji hoteli, gromadząc oferty z różnych serwisów, co pozwala szybko znaleźć najlepsze propozycje w danym mieście. Bardzo ważne w tym aspekcie są również bezpieczne płatności. Sektor hotelowy jest bowiem szczególnie podatny na oszustwa z powodu konieczności udostępniania przez klientów np. numeru karty lub innych danych wrażliwych.

- Z pomocą może tu przyjść oczywiście technologia. Skutecznym rozwiązaniem tego problemu mogą być usługi takie jak tokenizacja, preautoryzacja oraz Generator Linków. Ta ostatnia umożliwia szybkie i bezpieczne generowanie linków lub kodów QR do płatności, co eliminuje potrzebę podawania danych wrażliwych. Tokenizacja z kolei przekształca rzeczywiste dane karty w unikalny token, który jest bezużyteczny, jeśli zostanie przechwycony. Preautoryzacja natomiast blokuje określoną kwotę na koncie bankowym, zapewniając bezpieczeństwo transakcji i płatności – dodaje Grzegorz Kucaba, dyrektor ds. eCommerce w Fiserv Polska S.A., właściciela marki PolCard from Fiserv.

Na rynku są także różnego rodzaju aplikacje nawigacyjne oferują dokładne mapy offline oraz obszerne bazy szlaków turystycznych, ułatwiając planowanie tras i nawigację. Aplikacje podróżnicze umożliwiają znalezienie najdogodniejszych połączeń transportowych, dostarczają informacje o lokalnych atrakcjach i pomagają zarządzać finansami, śledząc kursy wymiany walut na bieżąco.

Technologiczne przygody: muzea z wirtualną rzeczywistością

Inteligentna turystyka może również obejmować rozwiązania rzeczywistości rozszerzonej (AR) i wirtualnej (VR), umożliwiające turystom odkrywanie zabytków i atrakcji w zupełnie nowy sposób. Wśród muzeów oferujących wirtualne spacery są m.in. Muzeum Powstania Warszawskiego, Kopalnia Soli w Wieliczce czy Guggenheim Museum w Nowym Jorku. VR i AR pozwalają na tworzenie interaktywnych wystaw, gdzie zwiedzający mogą wchodzić w interakcję z cyfrowymi rekonstrukcjami historycznych miejsc i wydarzeń. Na przykład Muzeum Początków Państwa Polskiego w Gnieźnie oferuje interaktywne doświadczenia, które pozwalają odkrywać wczesne etapy polskiej państwowości.

Technologie, które ułatwiają życie

Inteligentna turystyka przynosi korzyści zarówno turystom, jak i mieszkańcom. Tym pierwszym zapewnia większą wygodę i łatwiejszy dostęp do informacji o atrakcjach, opcjach transportu i innych dostępnych usługach. Usprawnia również planowanie i nawigację. Rozszerzona i wirtualna rzeczywistość ożywia zaś ich ulubione miejsca.

Przyszłość turystyki jest bez wątpienia inteligentniejsza i bardziej obiecująca niż kiedykolwiek wcześniej, oferując wizję świata, w którym podróże harmonijnie łączą nowoczesną technologię z duchem przygody.

Więcej informacji
Newseria nie ponosi odpowiedzialności za treści oraz inne materiały (np. infografiki, zdjęcia) przekazywane w „Biurze Prasowym”, których autorami są zarejestrowani użytkownicy tacy jak agencje PR, firmy czy instytucje państwowe.
Źródło informacji: CCG
Ostatnio dodane
komunikaty PR z wybranej przez Ciebie kategorii
Podróże Malediwy drogie? Tak, ale tylko w resorcie! Biuro prasowe
2024-12-30 | 12:00

Malediwy drogie? Tak, ale tylko w resorcie!

Jesień i zima to zdecydowanie czas na Azje, w której panuje właśnie pora sucha i pełnia słońca. W tym roku Azja zaskoczyła wzrostem popularności w porównaniu do roku
Podróże Święta na stoku: dlaczego Polacy wybierają Austrię i Włochy?
2024-12-23 | 11:00

Święta na stoku: dlaczego Polacy wybierają Austrię i Włochy?

Coraz więcej Polaków decyduje się spędzać święta Bożego Narodzenia poza domem, szukając miejsc, które łączą tradycyjny klimat z możliwością wyjątkowego wypoczynku. W
Podróże SUN & SNOW dołącza do partnerów sieci handlowej Lidl
2024-12-19 | 16:25

SUN & SNOW dołącza do partnerów sieci handlowej Lidl

Sun & Snow Sp. z o.o dołączył do partnerów sieci handlowej Lidl. Od grudnia do końca stycznia 2025 polscy użytkownicy aplikacji Lidl Plus mają możliwość skorzystania ze zniżki

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Muzyka

S. Karpiel-Bułecka: Sam talent nie wystarczy, by odnieść sukces w branży muzycznej. Trzeba też mieć trochę szczęścia i spotkać odpowiednich ludzi

Na przestrzeni ostatnich dwóch dekad, między innymi za sprawą streamingu i powszechnego dostępu do internetu, rynek muzyczny w Polsce przeszedł prawdziwą rewolucję. Zauważają to zarówno doświadczeni artyści, jak Sebastian Karpiel-Bułecka, jak i młodsze pokolenie, reprezentowane przez Miuosha. Obaj wokaliści podkreślają, że sukces w branży muzycznej jest wynikiem wielu czynników. Lider zespołu Zakopower zaznacza, że niezależnie od sytuacji młodzi artyści powinni być konsekwentni i wierzyć w swoje możliwości, bo to jest kluczowe w budowaniu kariery.

Problemy społeczne

Strach przed porażką i brak wiary we własne siły blokują rozwój przedsiębiorczości kobiet. Częściej zakładają za to firmy z misją

Kobiety stanowią mniejszość w zarządach firm, rzadziej też niż mężczyźni zakładają własne działalności gospodarcze. W UE na taki krok decyduje się 10 proc. pracujących pań, w Polsce – 13 proc. – wynika z raportu „Biznes na wysokich obcasach” PIE. Strach przed porażką i brak wiary w swoje umiejętności powstrzymują kobiety częściej niż mężczyzn przed założeniem działalności. Kluczową rolę mogą pełnić programy mentoringowe prowadzone przez kobiety.

Muzyka

Luna: Status materialny moich rodziców przeszkadza mi w karierze. Przestaję postrzegać siebie jako niezależną artystkę, tylko córkę bogaczy

Wokalistka podkreśla, że ścieżka jej kariery i sukcesy w branży muzycznej budzą wiele emocji, również ze względu na to, czym zajmują się jej rodzice. Jest ona bowiem córką milionera Andrzeja Wielgomasa, założyciela i właściciela firmy Dawtona. Jednak jak zaznacza, to, że pochodzi z zamożnego domu, nie ułatwia jej życia, a wręcz jest swoistym balastem. Luna ma świadomość tego, że w opinii niektórych ludzi wszystko, co ma i co osiągnęła, zawdzięcza tylko bogatym rodzicom.