Jak składać reklamację za opóźniony lub odwołany lot?
24/7Communication Sp. z o.o.
Świętojerska 5/7
00-236 Warszawa
aleksandra.gasowska|247.com.pl| |aleksandra.gasowska|247.com.pl
+48 733 202 653
www.247.com.pl
Wyjeżdżając na upragnione i długo planowane wakacje, oczekujemy samych dobrych chwil. Marzymy o słońcu, relaksie na plaży, odkrywaniu i zwiedzaniu nowych miejsc. Niestety, może zdarzyć się, że na wakacje wylecimy z opóźnieniem lub nasz lot zostanie odwołany.
Co wtedy zrobić? Jak postępować w takich sytuacjach? Oto poradnik Join UP!
Rozporządzenie WE nr 261/2004 ustanawia wspólne zasady dotyczące odszkodowania i pomocy dla pasażerów linii lotniczych w przypadku odmowy przyjęcia na pokład, odwołania lotu lub dużego opóźnienia. Oto kroki, jak ubiegać się o odszkodowanie zgodnie z tym rozporządzeniem:
Krok 1: Sprawdź, czy przysługuje Ci odszkodowanie
Pasażerowie mogą mieć prawo do odszkodowania, jeśli:
- Lot rozpoczynał się na lotnisku w Unii Europejskiej lub przylatywał do UE i był obsługiwany przez przewoźnika z UE.
- Doszło do odmowy przyjęcia na pokład, odwołania lotu lub opóźnienia wynoszącego co najmniej:
a) dwie godziny w przypadku lotów do 1 500 km;
b) trzy godziny w przypadku lotów pomiędzy krajami Unii Europejskiej dłuższych niż 1 500 km i wszystkich innych lotów o długości pomiędzy 1 500 a 3 500 km;
c) cztery godziny w przypadku wszystkich innych lotów niż loty określone powyżej.
- Przyczyna problemu nie była spowodowana nadzwyczajnymi okolicznościami, których nie można było uniknąć (np. złe warunki pogodowe, strajki, kataklizmy, np. potopy, trzęsienia ziemi).
Krok 2: Zbierz dokumentację
Zbierz wszystkie dokumenty związane z podróżą, takie jak:
- Bilety lotnicze i karty pokładowe;
- Potwierdzenia rezerwacji;
- Dokumentacja korespondencji z linią lotniczą (e-maile, listy).
Krok 3: Skontaktuj się z linią lotniczą
Napisz formalną reklamację do linii lotniczej, w której:
- Opiszesz szczegóły problemu (data, numer lotu, trasa).
- Dołączysz kopie wszystkich dokumentów.
- Wskażesz swoje żądanie odszkodowania zgodnie z rozporządzeniem WE nr 261/2004.
Kontakt do konkretnej linii lotniczej znajdziesz na ich stronie www.
Krok 4: Czekaj na odpowiedź
Termin na rozpatrzenie reklamacji określa Prawo Lotnicze. Linia lotnicza ma 30 dni na rozpatrzenie reklamacji. Jeśli przewodnik nie udzielił odpowiedzi w tym czasie, uznaje się, że reklamacja została rozpatrzona pozytywnie.
Krok 5: Złóż skargę do organu nadzoru
Jeśli linia lotnicza odrzuci Twoje żądanie lub nie odpowie w odpowiednim czasie, możesz złożyć skargę do odpowiedniego organu nadzoru w kraju, w którym miało miejsce zdarzenie. W Polsce jest to Urząd Lotnictwa Cywilnego (ULC). https://www.ulc.gov.pl/pl/
Krok 6: Rozważ inne środki prawne
Jeśli powyższe kroki nie przyniosą rezultatu, możesz:
- Skorzystać z pomocy mediatora lub organizacji ochrony konsumentów.
- Wystąpić na drogę sądową, składając pozew przeciwko linii lotniczej.
Przykładowy wzór reklamacji do linii lotniczej
[Twoje imię i nazwisko]
[Twój adres]
[Data]
[Nazwa linii lotniczej]
[Adres linii lotniczej]
Szanowni Państwo,
Niniejszym składam reklamację w związku z [odmową przyjęcia na pokład / odwołaniem lotu / dużym opóźnieniem] lotu numer [numer lotu] na trasie [trasa] w dniu [data].
Zgodnie z rozporządzeniem WE nr 261/2004 przysługuje mi odszkodowanie w wysokości [kwota odszkodowania, jeśli znana] EUR W załączeniu przesyłam kopie dokumentów potwierdzających moją rezerwację oraz sytuację, jaka miała miejsce.
Proszę o rozpatrzenie mojej reklamacji i odpowiedź w terminie 30 dni. W przypadku braku odpowiedzi lub odmowy złożę skargę do odpowiedniego organu nadzoru oraz podejmę inne kroki prawne.
Z poważaniem,
[Twoje imię i nazwisko]
[Podpis]
Ważne kwoty odszkodowań
- 250 EUR – dla lotów do 1500 km.
- 400 EUR – dla lotów wewnątrz UE powyżej 1500 km oraz dla innych lotów o długości od 1500 km do 3500 km.
- 600 EUR – dla wszystkich innych lotów niż określone powyżej.
Upewnij się, że masz wszystkie dokumenty i postępuj zgodnie z powyższymi krokami, aby zwiększyć swoje szanse na otrzymanie odszkodowania.

Na co zwrócić uwagę, wybierając oferty first minute?

20 lat Corendon Airlines – jubileuszowe niespodzianki na pokładzie!

Mateusz Waligóra przejechał zimą pustynię Gobi na rowerze. Samotnie.
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Nie żyje Jadwiga Jankowska-Cieślak

Jadwiga Jankowska-Cieślak: Zwykle Złota Palma otwiera ścieżkę do kariery, a mi zamknęła. W Polsce trwał wtedy stan wojenny i musiałam szybko wracać do kraju
Gwiazdy

Wiktor Dyduła: W domu rodzinnym zawsze podtrzymywaliśmy tradycję śmigusa-dyngusa. Teraz widzę, że w miastach już zanika ten zwyczaj
Zdaniem wokalisty śmigus-dyngus może dostarczyć sporo radości, ale też być powodem kłótni, chociażby w momencie, kiedy nie wszyscy godzą się na taką zabawę. Nie ukrywa też, że w dzieciństwie najbardziej czekał właśnie na lany poniedziałek i bitwę na wiadra. Zauważa jednak, że z roku na rok ta tradycja powoli zanika, a za oblanie wodą osób, które sobie tego nie życzą, można nawet dostać mandat.
Handel
Konsumpcja jaj w Polsce rośnie. Przy zakupie Polacy zwracają uwagę na to, z jakiego chowu pochodzą

Zarówno spożycie, jak i produkcja jaj w Polsce notują wzrosty. Znacząca większość konsumentów przy zakupie jajek zwraca uwagę na to, czy pochodzą one z chowu klatkowego. Polska jest jednym z liderów w produkcji i eksporcie jajek w UE, ale ma też wśród nich największy udział kur w chowie klatkowym. Oczekiwania konsumentów przyczyniają się powoli do zmiany tych statystyk.
Infrastruktura
Mazowsze ze specjalną ofertą na Wielkanoc i majówkę. Rośnie zainteresowanie podróżami po regionie

Okres wielkanocny i majówkowy, które w tym roku wypadają bardzo blisko siebie, to czas wzmożonego ruchu turystycznego na Mazowszu. Region, który w ubiegłym roku odwiedziła rekordowa liczba turystów, przyciąga m.in. bogactwem kulturowym, różnorodną ofertą atrakcji i nadwiślańskimi krajobrazami. W okresie Wielkiej Nocy w wielu miejscach odbywają się wydarzenia, które mają przybliżyć świąteczne tradycje pielęgnowane od pokoleń.