Kiwi.com przyjrzała się, gdzie spędzimy nadchodzący urlop
Wyniki badań przeprowadzonych przez firmę ARC Rynek i Opinia na zlecenie Kiwi.com pokazały, że ponad 45% Polaków i aż 62% mieszkańców największych polskich miast w tym roku ma w planach zagraniczne podróże, głównie w obrębie Europy. Wybierając wakacyjny kierunek niemal co 3 z nas (27%) będzie kierował się rekomendacjami rodziny i przyjaciół, starając się znaleźć balans między atrakcyjnością miejsca pobytu, a budżetem jaki można przeznaczyć na podróż. Kiwi.com, firma travel-tech, która wykorzystuje technologię i innowacje, aby wyszukać tanie loty, których nie udaje się znaleźć innym wyszukiwarkom, przyjrzała się, które kraje w tym roku spełnią powyższe wakacyjne kryteria. Dokąd i za ile wybierzemy się na nadchodzący letni urlop?
Ponad połowa respondentów (58%) badania przeprowadzonego przez ARC Rynek i Opinia na zlecenie Kiwi.com ostatni raz za granicą miała okazję wyjechać przed 2020 rokiem. Dwa lata przerwy w doświadczaniu przygód i smakowania świata było na tyle dotkliwe, że niemal 50% z nas w tym roku zamierza spędzić urlop poza granicami. Główny powód? Wedle 92% ankietowanych wyjazd na wakacje z pewnością poprawiłby nastrój i samopoczucie.
Główne kryteria wyboru kierunku
- Budżet
Budżet, jakim dysponujemy niewątpliwie wpływa na planowanie podróży. Ponad 4/5 respondentów biorących udział w badaniu na zlecenie Kiwi.com zgadza się, że w czasie planowania podróży jest to istotna kwestia. Podobnie ważna jest dla nas wymarzona destynacja podróży. Aż 2/3 badanych przyznaje, że stara się wypośrodkować te dwie kwestie, próbując znaleźć balans między atrakcyjnością miejsca pobytu, a budżetem jaki można przeznaczyć na podróż.
- Inspiracje wyjazdowe
Wybierając kierunek podróży niemal co 3 z nas bierze pod uwagę rekomendacje rodziny i przyjaciół.
Z podpowiedzi blogów podróżniczych korzysta około 13% respondentów, a jedynie 4% marzy o podróżach w miejsca, w które udali się celebryci i influencerzy, których obserwują.
- Średnia cena biletu
Z analiz Kiwi.com wynika, że w tym roku jak dotąd średnia cena biletu na preferowanych przez podróżnych kierunkach w ramach Europy wynosi 66 EURO - to taniej niż w 2019 roku, kiedy koszt biletu wyniósł 80 EURO.
Osoby, które zdecydują wybrać się w dłuższą, międzykontynentalną podróż za bilet zapłacą około 429 EURO i na poziomie porównywalnym z 2019 rokiem kiedy koszt ten wynosił 447 EURO.
Preferowany styl podróżowania
Dane Kiwi.com pokazują*, że w porównaniu do ubiegłego roku liczba rezerwacji z Polski znacznie wzrosły, trzykrotnie przekraczając rezerwacje z 2019 roku. 67% z nas na miejscu planuje zostać do trzech dni, 13% od czterech do sześciu dni, a 16% wybiera się na długie, trwające od jednego do dwóch tygodni wakacje.
Jakie mamy wakacyjne plany w tym roku?
W tym roku Polacy postawili zdecydowanie na słońce i ciepło, z jednym małym wyjątkiem. TOP 5 najpopularniejszych destynacji to Włochy, Hiszpania, Wielka Brytania, Grecja i Francja.
2022 | 2019 |
| 1.Hiszpania |
| 2. Włochy |
| 3. Wielka Brytania |
| 4. Norwegia |
| 5. Ukraina |
Średnia cena biletu w 2022 roku | Średnia cena biletu w 2019 roku |
66 EURO | 80 EURO |
Najpopularniejsze trasy lotów z Warszawy to Paryż, Londyn, Barcelona i Rzym. Z kolei z Krakowa i Katowic najwięcej podróżnych uda się do Mediolanu.
*Rezerwacje dokonane na Kiwi.com od 1.1 - 2.6 na okres od 1.6-31.8 każdego roku.
Metodologia badania:
Badanie przeprowadzone przez ARC Rynek i Opinia na zlecenie Kiwi.com zostało wykonane metodą CAWI na reprezentatywnej próbie N=1006 Polaków w wieku od 18 do 65 lat oraz dodatkowo w grupie mieszkańców największych miast Polski (miasta powyżej 500 000 mieszkańców) N=300.
Realizacja badania została przeprowadzona w grudniu 2021 oraz styczniu 2022 roku.

Smart travel w 5 krokach. Jak wypocząć i nie przepłacić?

Polacy rezerwują wczasy na ostatnią chwilę

Linie lotnicze Corendon Airlines świętowały 20. lecie działalności podczas spektakularnej Gali w Antalya Cosmos Theatre
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Muzyka

Dorota Gardias: Moja piosenka nagrana z Bartasem Szymoniakiem odniosła ogromny sukces. Wiążę z nią pewne plany
Prezenterka pogody podkreśla, że ma w życiu kilka pasji, które szczególnie pielęgnuje. Jedną z nich jest śpiewanie. Nuci nie tylko pod prysznicem, ale swoje umiejętności wokalne prezentuje również na eventach, imprezach okolicznościowych i w programach rozrywkowych. Dorota Gardias nie kryje satysfakcji z tego, że kilka miesięcy temu mogła zaśpiewać w duecie z Bartasem Szymoniakiem, a utwór „Wszystko i nic” bardzo przypadł do gustu odbiorcom. Teraz marzy o tym, by móc wykonać go „na żywo” podczas festiwalu.
Media i PR
Reklama suplementów diety przez influencerów podlega pewnym ograniczeniom. Kontrolują to GIS i UOKiK

Rekomendacje influencerów mają znaczenie w wielu kategoriach zakupowych. Z raportu przygotowanego przez Wavemaker „Influencerzy pod lupą: etyka w social mediach” wynika, że 30 proc. internautów bierze je pod uwagę przy podejmowaniu decyzji zakupowych dotyczących leków i suplementów diety. Reklamy suplementów diety w Polsce podlegają pewnym ograniczeniom. Przykładowo nie można przypisywać im właściwości leczniczych, bo nie są to leki, ani też właściwości wspomagających, które nie są poparte badaniami. Te kwestie sprawdza GIS. UOKiK z kolei może skontrolować poprawne oznaczenie przekazu reklamowego w social mediach.
Moda
Qczaj: Kiedyś na każde wyjście musiałem kupić sobie coś nowego. Teraz już nie chcę kupować kolejnych garniturów, by potem wyrzucać je na śmietnik

Zdaniem trenera, by zadbać o środowisko naturalne i zmniejszyć ilość odpadów, trzeba chociażby zrezygnować z impulsywnych zakupów w sklepach z odzieżą i w modzie postawić na bardziej zrównoważone rozwiązania. Qczaj zachęca więc do zmiany nawyków i refleksji nad własnymi potrzebami. Najpierw bowiem powinniśmy ocenić, czy dany zakup naprawdę jest konieczny, czy może w szafie mamy już podobną rzecz, którą z powodzeniem można ponownie wykorzystać. On sam, na przekór nieprzychylnym komentarzom i krytyce internautów, kilka razy założył już ten sam garnitur i znów za jakiś czas zamierza się w nim pokazać.