Kiwi.com sprawdza, w jakie role najczęściej się wcielamy na urlopie.
Jak wskazują wyniki badania przeprowadzonego wśród respondentów z Polski na zlecenie Kiwi.com, Polacy mają bardzo bogate plany podróżnicze. Co trzeci ankietowany ma zamiar udać się w podróż co najmniej 2-3 razy w tym roku, i również co trzeci planując urlop, wciela się w rolę organizatora, który czuwa nad sprawnym przebiegiem rezerwacji lotów i zakwaterowania. Niemal co czwarty staje się przewodnikiem, a 20% respondentów to tzw. carpe diem lovers, czyli idą na żywioł, stawiając na spontaniczność i chwytanie chwil. Organizator, content creator, aspirujący lokals - Kiwi.com sprawdza, jakie inne role odgrywamy, kiedy urlop za pasem.
Lubimy organizować, ale niewiele mniej cenimy spontaniczność
- Organizator
Wyniki badań przeprowadzonych na zlecenie Kiwi.com wskazują, że 30% respondentów z Polski w trakcie planowania podróży przyjmuje rolę organizatorów, dbając o sprawny przebieg rezerwacji lotów i zakwaterowania w miejscu docelowym. Okazuje się jednak, że wśród 6 narodowości objętych badaniem, są takie, wśród których niemal co drugi podróżujący poczuwa się do tej roli. Pierwsze miejsce należy do mieszkańców Rumunii, z których 44% nadzoruje proces planowania i dopinania szczegółów, tuż za nimi są Czesi - 43%, Węgrzy - 42%, Hiszpanie - 41% i Słowacy 40%.
- Content creator
Za to, jak wskazują badania Kiwi.com, prym wiedziemy w “tworzeniu treści”, czyli relacjonowaniu i uwiecznianiu podróży na filmach i zdjęciach. Rolę content creatora odgrywa aż 14% objętych badaniem!
- Travel guide
Okazuje się, że wraz z Hiszpanami (25%), Polacy (23%) są liderami w kategorii “travel guide” - kochamy przewodzić, zdobywać cenne informacje, przeczesywać blogi i fora, aby pobyt w miejscu docelowym był wyjątkowy i pełen atrakcji.
- Idący na żywioł
Idący na żywioł - to kolejna rola, w której Polacy czują się najlepiej na tle pozostałych narodowości objętych badaniem. Co piąty (21%) chwyta chwile, celebrując spokój, pełen relaks i spontaniczność, stroniąc od planowania i dopinania szczegółów. Co ciekawe, rola ta jest najmniej popularna wśród Hiszpanów (8%)!
- Tłumacz
Kiwi.com wskazuje, że niemal co dziesiąty (8%) Polak bierze na siebie rolę tłumacza, który przekłada zawiłości lokalnego języka pozostałym członkom grupy, w tym dwa razy więcej kobiet niż mężczyzn. W tej kategorii liderem są Czesi z wynikiem 12%, a tuż za nimi Rumuni (11%).
- Aspirujący lokals
To już ostatnia kategoria, tak zwana wannabe local, czyli osoba, która chce infiltrować lokalną kulturę i życie tak bardzo, jak to możliwe. Wśród polskich respondentów zaledwie 3% bierze na siebie to niełatwe zadanie, podobnie jak wśród ankietowanych z pozostałych krajów, gdzie odsetek jest na zbliżonym poziomie.
Najgorętsze wakacyjne trendy
Z analizy Kiwi.com wynika, że najpopularniejszymi kierunkami wakacyjnymi nadal są te, w których możemy liczyć na solidną dawkę słońca i gwarancję dobrej pogody, choć w TOP 20 rezerwowanych pojawiają się kierunki mniej typowe. O ile dotychczas (rezerwacje dokonane od 1 stycznia do 15 maja) większość lotów została zarezerwowana na czerwiec i początek lipca, to dane całoroczne za rok 2023 pokazują, że sierpień ogółem cieszy się większą popularnością wśród polskich podróżnych. Najwięcej osób w podróż wyruszy z Okęcia, lotniska w Krakowie (Kraków-Balice), a na trzecim miejscu uplasował się port lotniczy w Gdańsku.
Kiwi.com wskazuje, że na liście top 20 destynacji znalazły się:
- Hiszpania
- Włochy
- UK
- Grecja
- Norwegia
- Francja
- USA
- Niemcy
- Portugalia
- Holandia
- Dania
- Albania
- Turcja
- Chorwacja
- Islandia
- Szwecja
- Szwajcaria
- Cypr
- Indonezja
- Malta
*Badania przeprowadzone metodologią online interviewing (CAWI), w 6 krajach: 3033 (n=505, SK: n=506, HU: n=505, PL: n=505, RO: n=506, ES: n=506), wiek: 18-37, w dniach 13-18 maja 2024
O Kiwi.com
Kiwi.com to wiodąca globalna firma z branży technologii turystycznych z siedzibą w Czechach. Innowacyjny algorytm Kiwi.com umożliwia użytkownikom znajdowanie lepszych opcji tras i cen, których inne wyszukiwarki nie widzą, wykonując miliardy kontroli cen dziennie dla 95% globalnych zasobów lotów. Każdego dnia w witrynie Kiwi.com i kanałach partnerskich przeprowadzanych jest 100 milionów wyszukiwań. Dziennie średnio sprzedaje się ponad 70 000 miejsc.
Malediwy drogie? Tak, ale tylko w resorcie!
Święta na stoku: dlaczego Polacy wybierają Austrię i Włochy?
SUN & SNOW dołącza do partnerów sieci handlowej Lidl
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii
Jedynka Newserii
Muzyka
S. Karpiel-Bułecka: Sam talent nie wystarczy, by odnieść sukces w branży muzycznej. Trzeba też mieć trochę szczęścia i spotkać odpowiednich ludzi
Na przestrzeni ostatnich dwóch dekad, między innymi za sprawą streamingu i powszechnego dostępu do internetu, rynek muzyczny w Polsce przeszedł prawdziwą rewolucję. Zauważają to zarówno doświadczeni artyści, jak Sebastian Karpiel-Bułecka, jak i młodsze pokolenie, reprezentowane przez Miuosha. Obaj wokaliści podkreślają, że sukces w branży muzycznej jest wynikiem wielu czynników. Lider zespołu Zakopower zaznacza, że niezależnie od sytuacji młodzi artyści powinni być konsekwentni i wierzyć w swoje możliwości, bo to jest kluczowe w budowaniu kariery.
Problemy społeczne
Strach przed porażką i brak wiary we własne siły blokują rozwój przedsiębiorczości kobiet. Częściej zakładają za to firmy z misją
Kobiety stanowią mniejszość w zarządach firm, rzadziej też niż mężczyźni zakładają własne działalności gospodarcze. W UE na taki krok decyduje się 10 proc. pracujących pań, w Polsce – 13 proc. – wynika z raportu „Biznes na wysokich obcasach” PIE. Strach przed porażką i brak wiary w swoje umiejętności powstrzymują kobiety częściej niż mężczyzn przed założeniem działalności. Kluczową rolę mogą pełnić programy mentoringowe prowadzone przez kobiety.
Muzyka
Luna: Status materialny moich rodziców przeszkadza mi w karierze. Przestaję postrzegać siebie jako niezależną artystkę, tylko córkę bogaczy
Wokalistka podkreśla, że ścieżka jej kariery i sukcesy w branży muzycznej budzą wiele emocji, również ze względu na to, czym zajmują się jej rodzice. Jest ona bowiem córką milionera Andrzeja Wielgomasa, założyciela i właściciela firmy Dawtona. Jednak jak zaznacza, to, że pochodzi z zamożnego domu, nie ułatwia jej życia, a wręcz jest swoistym balastem. Luna ma świadomość tego, że w opinii niektórych ludzi wszystko, co ma i co osiągnęła, zawdzięcza tylko bogatym rodzicom.