Obrotny jak Polak? Kiwi.com sprawdza triki Polaków na tanie podróżowanie!
Jak się okazuje, rosnące ceny i napięty budżet wcale nie muszą być barierą w podróżowaniu, a czynnikiem motywującym, by nadal móc to robić, ale inaczej niż dotychczas. Jak pokazują wyniki badań* konsumenckich przeprowadzonych przez agencję StemMark dla Kiwi.com, w tym roku niemal 40% ankietowanych z Polski swoje podróże planowała dużo uważniej niż w roku ubiegłym, a 17% szukała jedynie najtańszych okazji. Jednocześnie niemal co czwarty (23%) deklarował, że nie musiał niczego zmieniać, aby w pełni cieszyć się wakacjami. Okazuje się, że Polacy nie tylko znają, ale i chętnie sięgają po travel-hacki, dzięki którym nie muszą rezygnować z urlopowych planów. Kochamy porównywać ceny, chętnie rezerwujemy z dużym wyprzedzeniem czy nierzadko korzystamy z opcji “gdziekolwiek”, gdzie to budżet definiuje kierunek podróży. W 2024 roku w ten sposób wykonano 27,3 mln wyszukiwań.
Podróżnicze nawyki
Wyniki badań konsumenckich przeprowadzonych na zlecenie Kiwi.com pokazały, że ankietowani Polacy (23%) tuż za Czechami (33%) w tym roku nie musieli zmieniać swoich nawyków podróżniczych, aby w pełni korzystać z zaplanowanych wakacji. Dla porównania odsetek ten jest najniższy w Hiszpanii (11%) i na Węgrzech (12%).
Jednocześnie, niemal 40% respondentów z Polski przyznała, że tegoroczny urlop planowała rozważniej niż jeszcze rok wcześniej, a niemal co piąty (17%) wybierał tylko najtańsze opcje. Jak się okazuje, rosnące ceny nie muszą być barierą w podróżowaniu, a czynnikiem, który skłania do zmiany dotychczasowych nawyków i umiejętnego wyszukiwania najkorzystniejszych dla portfela ofert.
Sprawdzone przez Polaków metody
Jednym z rosnących trendów, które Kiwi.com zauważył w ostatnich latach jest korzystanie przez podróżujących z opcji wyszukiwania “gdziekolwiek”. Po pierwsze ma ona spełniać parametry finansowe i być przyjazna dla naszego portfela, pozostawiając cel podróży na drugim miejscu. W 2024 roku w ten sposób wykonano 27,3 mln wyszukiwań.
Rezerwujemy z wyprzedzeniem: Jak wskazują wyniki badań przeprowadzonych dla Kiwi.com, 48% ankietowanych z Polski, dokonuje rezerwacji lotu z wyprzedzeniem, podobnie jak Rumuni (50%) i Hiszpani (49%).
Porównujemy oferty: Chcąc dokonać najlepszego wyboru ankietowani z Polski wskazali na porównywanie ofert różnych wyszukiwarek i porównywarek podróży. Co trzeci korzysta z tej opcji - to najmniej spośród wszystkich narodowości objętych badaniem. Dla porównania na Węgrzech po to rozwiązanie sięga 44% ankietowanych, na Słowacji 45%, w Czechach i w Hiszpanii 41%, a w Rumunii 38%.
Jesteśmy wyjątkowo elastyczni: niemal co trzeci ankietowany z Polski (28%) wskazał, że jest gotowy zmienić swój kierunek podróży na rzecz tańszej opcji, a 26% termin podróży. Jeśli chodzi o zmianę destynacji, najmniej elastyczni są Rumuni (18%) oraz Słowacy (19%).
Korzystamy z promocji: co czwarty ankietowany z Polski wskazuje, że jest gotów dokonać rezerwacji na podróż w konkretne dni, kiedy obowiązuje promocja lotnicza i bilety są najtańsze.
Podróżujemy z podręcznym: niemal co piąty respondent (19%) wskazał, że w celu zaoszczędzenia podróżuje jedynie z małym plecakiem - to najmniej spośród pozostałych narodowości, wśród których z tego rozwiązania średnio korzysta co trzeci ankietowany.
Wybieramy nietypowe godziny lotów: jak się okazuje, respondenci z Polski są skłonni zrezygnować z komfortu pod postacią lotu w dogodnych dla siebie godzinach na rzecz tańszego w godzinach nocnych lub wczesno porannych (17%)
Z jakich travel hacków warto skorzystać?
- Podróżuj z pobliskich lotnisk lub na pobliskie lotniska zamiast wybierać największe porty w regionie. Te mniejsze mogą oferować lepsze ceny, czasem nawet dwukrotnie tańsze! Wprowadzając miasto wylotu i/lub przylotu na Kiwi.com, możesz wybrać lotniska w promieniu 250 km w miejscu wylotu i/lub przylotu, aby uzyskać najlepsze połączenie.
- Jeśli możesz, to zamiast szukać konkretnych dat podróży, wybierz tydzień lub miesiąc/miesiące, w których chcesz podróżować, i dodaj, ile dni chcesz spędzić w miejscu docelowym. W ten sposób możesz uzyskać tańsze opcje podróży.
- Virtual interlining: podróżowanie z własnym transferem sprawia, że przemieszczanie się jest tańsze, a łącząc oddzielne loty tworzymy unikalne plany podróży. Ta sztuczka pomaga otrzeć do dowolnego miejsca docelowego, nawet jeśli linia lotnicza nie uwzględnia go jako istniejącego w planie podróży. Wybierz „gdzie” i „kiedy” chcesz lecieć, a Kiwi.com utworzy plan podróży z oddzielnych lotów różnych linii lotniczych.
- Alerty dotyczące cen lotów śledzą lot, który Cię interesuje, i powiadamiają Cię o zmianach kosztów podróży, dzięki czemu możesz dokonać rezerwacji, gdy zobaczysz cenę, która przypadnie Ci do gustu.
*Badania przeprowadzone metodologią online interviewing (CAWI), w 6 krajach: 3033 (n=505, SK: n=506, HU: n=505, PL: n=505, RO: n=506, ES: n=506), wiek: 18-37, w dniach 13-18 maja 2024
O Kiwi.com
Kiwi.com to wiodąca globalna firma z branży technologii turystycznych z siedzibą w Czechach. Innowacyjny algorytm Kiwi.com umożliwia użytkownikom znajdowanie lepszych opcji tras i cen, których inne wyszukiwarki nie widzą, wykonując miliardy kontroli cen dziennie dla 95% globalnych zasobów lotów. Każdego dnia w witrynie Kiwi.com i kanałach partnerskich przeprowadzanych jest 100 milionów wyszukiwań. Dziennie średnio sprzedaje się ponad 70 000 miejsc.

Dlaczego warto wybrać wakacje all inclusive?

Mercure Szczyrk Resort prezentuje ofertę na Wielkanoc

Malediwy drogie? Tak, ale tylko w resorcie!
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Gwiazdy

Joanna Liszowska: Kobiety powinno się doceniać na co dzień. Ale 8 marca można szczególnie wyrazić swoją sympatię
Aktorka uważa, że Dzień Kobiet to miła tradycja i należy ją pielęgnować. Nie trzeba wiele, by na twarzy płci pięknej pojawił się uśmiech. Wystarczą życzenia, symboliczny kwiatek czy okolicznościowy upominek. Joanna Liszowska podkreśla, że w teatrze czy na planie serialu koledzy z branży 8 marca zawsze stają na wysokości zadania i sprawiają radość paniom ze swojego otoczenia. Marta Wierzbicka natomiast zaznacza, że dla niej nie jest to szczególna okazja do świętowania. Po prostu dzień jak każdy inny.
Handel
Planowana podwyżka akcyzy na e-papierosy skłoni palaczy do wyboru bardziej szkodliwych używek. Wrócą też do tradycyjnych papierosów

Trwają prace nad projektem regulacji, która wprowadza wysoką akcyzę na e-papierosy jednorazowe, urządzenia do waporyzacji i podgrzewacze, co ma na celu ograniczenie spożycia wyrobów nikotynowych, szczególnie wśród młodzieży. Jednak eksperci podkreślają, że zmiany mogą przynieść więcej szkód niż korzyści, zmuszając konsumentów do sięgnięcia po tańsze, ale bardziej szkodliwe alternatywy i utrwalając nawyk palenia tradycyjnych papierosów. Wyższe ceny produktów alternatywnych mogą również prowadzić do wzrostu szarej strefy i trudności w realizacji założeń fiskalnych oraz uderzyć w tysiące polskich MŚP.
Infrastruktura
Priorytetem osób kupujących mieszkanie jest dostęp do zielonych terenów. To ma istotny wpływ na ich dobrostan

Badania pokazują, że Polacy cenią bliskość natury bardziej niż sąsiedztwo aptek czy żłobków. – Aby zapewnić kontakt z naturą, osiedla powinny być rozplanowane z dużym poszanowaniem środowiska – podkreślają eksperci z APA Wojciechowski Architekci, projektanci osiedla Onelife w warszawskim Powsinie.