“Ósmy cud świata” - zapomniany projekt kolejowy wart 1,5 miliarda dolarów
Za gigantyczną inwestycją stał zwany “ojcem Miami” Henry Flagler (1830–1913), który był dyrektorem w Rockefeller, Andrews & Flagler, a później założycielem Standard Oil. Milioner zainteresował się Florydą, szukając cieplejszego klimatu dla swojej schorowanej pierwszej żony pod koniec lat siedemdziesiątych XIX wieku. Po powrocie na Florydę w 1881 roku został konstruktorem i deweloperem hoteli wypoczynkowych i linii kolejowych wzdłuż wschodniego wybrzeża. Sieć kolejowa Flaglera stała się znana jako Overseas Railroad i była przedłużeniem linii kolejowej Florida East Coast Railway do Key West. Kursowanie na linii rozpoczęto w 1905 r. i działało one od 1912 do 1935 roku, kiedy to zostało częściowo zniszczone przez huragan.
Po ogłoszeniu przez Stany Zjednoczone w 1905 roku budowy Kanału Panamskiego, Flagler był szczególnie zainteresowany połączeniem Key West z kontynentem. Key West, najbliższy Kanałowi port głębinowy w Stanach Zjednoczonych, mógłby nie tylko skorzystać z handlu kubańskiego i Ameryki Łacińskiej, ale otwarcie kanału dałoby znaczące możliwości handlowe z Zachodnim Wybrzeżem. Początkowo nazywana „szaleństwem Flaglera”, budowa kolei zagranicznej wymagała wielu innowacji inżynieryjnych, a także ogromnych nakładów pracy i środków pieniężnych. Gdy podjęto decyzję o kontynuowaniu projektu, w pewnym momencie podczas budowy zatrudnionych było cztery tysiące ludzi. Podczas siedmioletniej budowy trzy huragany - jeden w latach 1906, 1909 i 1910 - zagroziły wstrzymaniem projektu. Jego koszt wyniósł wówczas ponad 50 milionów dolarów, co stanowi w przeliczeniu na obecne wartości ponad 1,5 miliarda.
Pomimo trudności, ostatnie połączenie linii kolejowej Florida East Coast Railway do Trumbo Point w Key West zostało ukończone w 1912 roku. W tym roku dumny Henry Flagler wjechał pierwszym pociągiem w swoim prywatnym wagonie do Key West, zaznaczając zakończenie budowy linii kolejowej. Zamorskie połączenie z Key West oraz połączenie kolejowe z całym wschodnim wybrzeżem Florydy. Projekt był powszechnie znany jako „ósmy cud świata”. W ciągu kilku lat działalności wielkość ruchu towarowego była rozczarowująca, ponieważ przewidywany wzrost żeglugi towarowej przez Kanał Panamski na Key West nie doszedł do skutku.
Duża część trasy kolejki została poważnie uszkodzona i częściowo zniszczona podczas huraganu 5 kategorii w 1935 r. nazywanego „burzą stulecia”. Zabił on ponad 400 osób i zdewastował Long Key i przyległe tereny. Pociąg ratunkowy z wyjątkiem lokomotywy parowej został przewrócony przez falę sztormową, a ponad 64 km torów zostało zmytych przez huragan. Zbankrutowana linia kolejowa Florida East Coast Railway nie była w stanie odbudować zniszczonych odcinków. Mosty i pozostałości zostały sprzedane stanowi Floryda, który zbudował autostradę do Key West, wykorzystując większość pozostałej infrastruktury kolejowej.
Key West - słoneczna perła Florydy
To najbardziej wysunięty na południe punkt kontynentalnych Stanów Zjednoczonych, połączony 42 mostami Overseas Highway - jeden z nich o długości 11 km - położonych pomiędzy Oceanem Atlantyckim, Zatoką Florydzką i Zatoką Meksykańską. Key West to obok wysp hawajskich jedna z najbardziej znanych wyspiarskich atrakcji turystyczno-wypoczynkowych USA. To słoneczne miasto leżące na archipelagu Florida Keys, mające tylko 24 tys. mieszkańców żyjących na powierzchni 18 km kw, jest odwiedzane corocznie przez ponad 3 miliony turystów.
Key West leży jedynie 171 km od Hawany, zaś z Miami dojedziemy tam malowniczym łańcuchem wysp ciągnącym się na długości 200 km. Znajdziemy tu południowy kraniec kultowej magistrali U.S. Route 1 i pozostałości nieistniejącej już kultowej linii kolejowej Florida East Coast Railway. W przedpandemicznym roku turystyka na wyspie wygenerowała prawie 200 milionów dolarów wpływów podatkowych.
Autor / fot.: © Adam Białas, ekspert rynku, dziennikarz, globtroter i CEO w Agencji “Bialas Consulting & Solutions”
Malediwy drogie? Tak, ale tylko w resorcie!
Święta na stoku: dlaczego Polacy wybierają Austrię i Włochy?
SUN & SNOW dołącza do partnerów sieci handlowej Lidl
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii
Jedynka Newserii
Media
Damian Janikowski: Radosław Majdan to jest superkompan na wyprawy, na zakupy i megagość do pogadania
Były zapaśnik podkreśla, że udział w programie „Mistrzowskie pojedynki. Eternal Glory” nie był dla niego szczególnie trudnym wyzwaniem, ponieważ wiele z konkurencji przypominało mu codzienne treningi. Mimo to Damian Janikowski nie czuł się pewnie, gdyż rywalizował z utalentowanymi sportowcami, takimi jak Adam Kszczot czy Jakub Rzeźniczak. Zauważył też, że Radosław Majdan, a prywatnie jego sąsiad, nie był groźnym przeciwnikiem, ale raczej świetnym towarzyszem wyprawy.
Zdrowie
Eksperci: e-papierosy to poważny problem wśród dzieci. Nowe przepisy to dobry krok, ale absolutnie niewystarczający
Konsumpcja e-papierosów wśród młodzieży rośnie alarmująco: statystyki pokazują, że sięga po nie już ponad 20 proc. nastolatków w wieku 13–15 lat. Eksperci alarmują, że takie produkty są specjalnie zaprojektowane pod młodych użytkowników, oferując atrakcyjne smaki, opakowania i marketing. Rząd skierował do Sejmu projekt nowelizacji przepisów, który wprowadza zakaz sprzedaży wszystkich e-papierosów i woreczków nikotynowych nieletnim oraz ogranicza możliwość ich używania w miejscach publicznych. Jednak specjaliści podkreślają, że konieczne jest dalsze uszczelnienie przepisów, zwłaszcza w zakresie sprzedaży internetowej. Konsultant krajowy ds. zdrowia publicznego, prof. Łukasz Balwicki, mówi wprost, że należy wyeliminować z obrotu jednorazowe e-papierosy, jako produkty najbardziej atrakcyjne dla dzieci i młodzieży.
Teatr
Jadwiga Jankowska-Cieślak i Daniel Olbrychski po 50 latach znów zagrają małżeństwo w sztuce „Przebłyski”. „To duża rozkosz spotkać się po tylu latach”
Twórcy sztuki zatytułowanej „Przebłyski” podkreślają, że jest to spektakl – lustro każdej pary. Kreowani przez Jadwigę Jankowską-Cieślak i Daniela Olbrychskiego Rosa i Abrasza przez lata byli małżeństwem, a w chwili śmierci mężczyzny widzowie dostają kompendium wiedzy o ich niełatwym życiu. Odtwórca głównej roli cieszy się, że znów może się spotkać na scenie z aktorką, która od lat robi na nim ogromne wrażenie. Przyznaje też, że Serge Kribus napisał ten tekst z myślą o nim i zależało mu, żeby zagrał tę sztukę w Paryżu. Najpierw jednak przedstawienie zostanie zaprezentowane w polskiej wersji.