Pierwsza połowa wakacji za nami. Travelist.pl sprawdza, jak podróżowali Polacy
Właśnie osiągnęliśmy półmetek sezonu wakacyjnego 2022. Część turystów jest już po urlopie, a pozostali szczęśliwcy upragniony odpoczynek wciąż mają przed sobą. Eksperci portalu rezerwacyjnego Travelist.pl postanowili sprawdzić, jak podróżowali Polacy w tym czasie – dokąd się wybrali, ile wydali i jakich udogodnień poszukiwali w hotelach.
Turyści szukają, ale nie rezerwują
Zespół ekspertów Travelist.pl przyjrzał się działaniom użytkowników serwisu w odniesieniu do tegorocznego lata. Pod lupę został wzięty okres od początku tego roku do końca lipca.
W porównaniu do sezonu 2019 - ostatniego przed wybuchem pandemii - zanotowano 6-procentowy wzrost liczby wyszukiwanych terminów wakacyjnych, a jednocześnie spadek dokonywanych rezerwacji aż o 32 proc. Można więc przypuszczać, że Polacy byli chętni na wyjazd i regenerację poza domem, jednak głównym blokerem letniego urlopu okazały się dla nich zbyt wysokie ceny.
Nad morze chętniej niż w poprzednich latach
Turyści stojący przed wyborem letniej destynacji na urlop w kraju od lat najczęściej wybierają wybrzeże. Piaszczyste plaże, dostęp do Bałtyku i niezliczone atrakcje każdego lata przyciągają Polaków niczym magnes. Podobnie było i w tym sezonie – w pierwszej połowie wakacji na północ kraju wybrało się blisko 37 proc. klientów Travelist.pl. To o 4 punkty procentowe więcej niż w 2019 r. Na górskie kurorty zdecydowało się natomiast 29 proc., pogarszając statystyki sprzed 3 lat o 5 pkt. proc. Co może zaskakiwać, kolejne w zestawieniu okazały się city breaki – na zwiedzanie polskich miast skusiło się 16 proc. podróżujących.
Decyzja na ostatnią chwilę
Trend last minute wciąż nie opuszcza polskiej branży turystycznej, a liczba klientów wyznających zasadę „na ostatnią chwilę” od początku pandemii zwiększa się z roku na rok. W tym sezonie ponad 60 proc. Polaków zdecydowało o letnim wyjeździe na miesiąc lub mniej przed planowaną podróżą. 15 proc. z nich zrobiło to na tydzień przed spakowaniem walizek, a dla 8 proc. nie stanowił problemu nawet 2-dniowy odstęp.
Czego podróżujący poszukiwali w hotelach?
Eksperci portalu postanowili sprawdzić, jakie udogodnienia w hotelach są najcenniejsze dla osób odwiedzających stronę Travelist.pl. Najbardziej pożądane okazały się śniadania i obiadokolacje wliczone w cenę. Następnie obiekty położone nad morzem, a także takie, które dysponują krytym basenem. Wśród wybieranych filtrów nie zabrakło również opcji all inclusive, ofert z bonem 500+ oraz obiektów w górach i nad jeziorem.
Ceny nawet o połowę wyższe niż przed pandemią
Bałtyk przyciągał najwięcej turystów, ale on również okazał się najdroższy. Udając się w lipcu do hotelu nad morzem, Polacy musieli liczyć się ze średnią ceną za noc na poziomie 622 zł. Nieco taniej było po drugiej stronie Polski – w górach ta kwota była o prawie 40 zł niższa. Jeszcze tańsze okazały się obiekty położone nad jeziorem – tam średnia cena za noc wynosiła 537 zł. Jednak porównując te wyniki do 2019 r., mamy wzrost cen kolejno o 33% nad morzem, 18% nad jeziorami i aż o 54% w górach.
Polscy turyści muszą zmierzyć się z wyższymi kosztami – i nie dotyczy to tylko pobytów hotelowych, ale też jedzenia w restauracjach czy opłat za korzystanie z atrakcji turystycznych. Efektem tych wzrostów jest skrócenie pobytów w lipcu do średnio 4,4 dni. Jeszcze przed pandemią wakacje przeciętnego klienta portalu Travelist.pl trwały ponad 5 dni. Warto nadmienić, że średnia wartość takiego skróconego urlopu sięgnęła w tym roku 2753 zł. W 2019 r. (mimo dłuższego pobytu) było to o 525 zł mniej.

Na co zwrócić uwagę, wybierając oferty first minute?

20 lat Corendon Airlines – jubileuszowe niespodzianki na pokładzie!

Mateusz Waligóra przejechał zimą pustynię Gobi na rowerze. Samotnie.
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Problemy społeczne

37 proc. Ukraińców nie wie, jak zaszczepić dziecko w Polsce. Potrzebna większa edukacja w tym zakresie
Choć trzech na czterech uchodźców z Ukrainy darzy polski system ochrony zdrowia dużym zaufaniem, to 21 proc. z nich ma problem z zaufaniem do samych szczepień. To dlatego wiele ukraińskich mam podejmuje decyzję o nieszczepieniu dziecka. Dużym wyzwaniem jest więc zwiększanie ich świadomości na temat korzyści płynących ze szczepień dla zdrowia jednostek i całej populacji, a także wyjaśnianie wątpliwości związanych z ewentualnymi skutkami ubocznymi. Tę rolę edukacyjną musi wziąć na siebie polski personel systemu ochrony zdrowia.
Problemy społeczne
Muzea pomagają walczyć ze stereotypami i uprzedzeniami. To ważne dla zmieniającego się rynku pracy

Według NEMO, Sieci Europejskich Organizacji Muzealnych, społeczna rola muzeów wykracza daleko poza ich tradycyjne funkcje. W coraz bardziej spolaryzowanym świecie muzea mogą odgrywać kluczową rolę w promowaniu dialogu i spójności społecznej, zachęcać do dyskusji, mogą też pełnić rolę ośrodków integracji społecznej. Dzięki przybliżaniu obcych kultur mogą też zmienić spojrzenie na rynek pracy.
Żywienie
Sylwia Bomba: Nigdy nie stosowałam ozempicu. Dla mnie zdrowie jest ważniejsze niż efekt wizualny

Celebrytka uważa, że leków typu Ozempic nie powinno się stosować jako złotych środków na odchudzanie. Bo choć pozwalają one w dość krótkim czasie pozbyć się zbędnych kilogramów, to odbywa się to kosztem zdrowia. Aby więc bezpiecznie i trwale zredukować masę ciała, trzeba przede wszystkim zmodyfikować dietę i prowadzić aktywny styl życia. To długi, ale wart starania proces. Ze swojego doświadczenia Sylwia Bomba wie, że nie ma jednej cudownej tabletki, dzięki której bez żadnego wysiłku uzyskamy wymarzony rozmiar S.