Komunikaty PR

Polacy chętnie jeżdżą do Wilna | Dane dotyczące turystyki

2024-05-14  |  12:29
Biuro prasowe

Wraz z nadejściem wiosny Wileńskie Centrum Informacji Turystycznej otworzyło swoje drzwi dla mieszkańców stolicy i jej gości w nowej siedzibie przy ul. Pilies 7. W ubiegłym roku centrum odwiedziło ponad 54 tysiące turystów – о 20 proc. więcej niż w latach poprzednich. Większość z nich, około 74 proc., stanowili obcokrajowcy, najwięcej turystów pochodziło z Niemiec, Polski, Wielkiej Brytanii i Francji. Turystów najbardziej interesują zabytki, wycieczki, różne usługi rozrywkowe i turystyczne, możliwości doznań gastronomicznych i wydarzenia miejskie.

Z pomocą przychodzi sztuczna inteligencja

Nowe Centrum Informacji Turystycznej zaoferuje odwiedzającym różnorodne doświadczenia, poznanie kultury i historii miasta oraz wypróbowanie ciekawych form spędzania wolnego czasu. Dyrektorka agencji turystyki i rozwoju miasta „Go Vilnius”, Dovilė Aleksandravičienė, zauważa, że ​​spersonalizowane usługi planowania podróży, interaktywna prezentacja Wilna i wirtualny asystent sprawią, że każdy gość odkryje wyjątkowe oblicze Wilna.

„W nowym Centrum Informacji Turystycznej wykorzystywana jest sztuczna inteligencja – wirtualny asystent będzie komunikował się według wybranych tematów, biorąc pod uwagę pożądane tempo zwiedzania i czas dostępny w Wilnie. Dzięki temu każdemu można zaoferować spersonalizowany plan podróży, który odpowiada jego osobistym potrzebom i oczekiwaniom. Zależy nam na tym, aby zapewnić turystom pozytywne doświadczenia, które, mamy nadzieję, zachęcą ich do powrotu tutaj, a jednocześnie polecą wizytę w stolicy Litwy swoim bliskim, przyjaciołom czy współpracownikom” – mówi dyrektorka „Go Vilnius”. Dla wygody turystów od maja do września godziny pracy Centrum Informacji zostaną wydłużone: odwiedzić można będzie codziennie od godz. 9:00 do 19:00.

Dzieci będą miały się czym zająć, gdy rodzice będą zajęci planowaniem trasy: w nowym centrum będą mogły tworzyć na specjalnej interaktywnej ścianie, której podstawą jest specjalnie stworzone graffiti przedstawiające symbole Wilna.

Liczba turystów wzrosła o 12 proc.

W 2023 roku sumie Wilno odwiedziło prawie 1,2 mln. gości, z czego obcokrajowcy stanowili 69 proc. W porównaniu do roku 2022 ogólny wzrost liczby wszystkich turystów wyniósł 12 proc. Według różnych obliczeń, jeden obcokrajowiec wydaje w mieście średnio 94 euro dziennie. Całkowita turystyka przyjazdowa w 2023 r. wygenerowała dla stolicy około 224 mln. Euro dochodu.

Szczególnie duży wzrost napływu turystów odnotowano z Polski – w porównaniu do 2022 roku Wilno odwiedziło aż o 58 proc. więcej turystów. W tym roku w ciągu pierwszych trzech miesięcy do Wilna przybyło już ponad 13 000 Polaków, a Wilno co roku cieszy się szczególnym zainteresowaniem w okresie majówki. Natomiast długi weekend przypadający na Boże Ciało w końcu maja, w tym roku zbiegnie się z obchodzonym 1 czerwca w Wilnie Festiwalem Chłodnika.

Turyści zazwyczaj odkrywają Wilno jako cel city breaku, a najczęściej odwiedzanymi miejscami są Wieża Giedymina, Góra Trzech Krzyży, Uniwersytet Wileński, Pałac Władców Litewskich, Katedra Wileńska z dzwonnicą, Muzeum Okupacji i Walk o Wolność, Republika Zarzecza, Targowisko Paupio, dzielnica Szklana, Muzeum MO, więzienie na Łukiszkach.

W tym sezonie turystycznym w Wilnie otworzyły się nowe atrakcje – niedawno odrestaurowany Pałac Sapiehów, najnowszy oddział Muzeum Narodowego – Dom urzędnika zamku u podnóża Góry Giedymina, Muzeum Kultury i Tożsamości Litewskich Żydów, nowe przestrzenie w Wieży Telewizyjnej oraz inne.

 

Newseria nie ponosi odpowiedzialności za treści oraz inne materiały (np. infografiki, zdjęcia) przekazywane w „Biurze Prasowym”, których autorami są zarejestrowani użytkownicy tacy jak agencje PR, firmy czy instytucje państwowe.
Ostatnio dodane
komunikaty PR z wybranej przez Ciebie kategorii
Podróże Smart travel w 5 krokach. Jak wypocząć i nie przepłacić? Biuro prasowe
2025-06-24 | 08:50

Smart travel w 5 krokach. Jak wypocząć i nie przepłacić?

Czerwiec jest miesiącem o którym marzy większość uczniów – oznacza on odpoczynek i planowanie wymarzonych wakacji. Co ciekawe, w tym roku Polacy stawiają na
Podróże Polacy rezerwują wczasy na ostatnią chwilę
2025-06-05 | 12:20

Polacy rezerwują wczasy na ostatnią chwilę

Z najnowszych badań serwisu turystycznego e-wczasy.pl wynika, że w 2025 roku Polacy coraz częściej odkładają planowanie wakacji na ostatnią chwilę. Ten trend potwierdzają
Podróże Linie lotnicze Corendon Airlines świętowały 20. lecie działalności podczas spektakularnej Gali w Antalya Cosmos Theatre
2025-05-26 | 15:30

Linie lotnicze Corendon Airlines świętowały 20. lecie działalności podczas spektakularnej Gali w Antalya Cosmos Theatre

Corendon Airlines, jeden z wiodących europejskich przewoźników lotniczych, uczcił 20. lecie swojego istnienia podczas wyjątkowej gali zorganizowanej w Antalya Cosmos Theatre.

Więcej ważnych informacji

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Muzyka

Dorota Gardias: Moja piosenka nagrana z Bartasem Szymoniakiem odniosła ogromny sukces. Wiążę z nią pewne plany

Prezenterka pogody podkreśla, że ma w życiu kilka pasji, które szczególnie pielęgnuje. Jedną z nich jest śpiewanie. Nuci nie tylko pod prysznicem, ale swoje umiejętności wokalne prezentuje również na eventach, imprezach okolicznościowych i w programach rozrywkowych. Dorota Gardias nie kryje satysfakcji z tego, że kilka miesięcy temu mogła zaśpiewać w duecie z Bartasem Szymoniakiem, a utwór „Wszystko i nic” bardzo przypadł do gustu odbiorcom. Teraz marzy o tym, by móc wykonać go „na żywo” podczas festiwalu.

Media i PR

Reklama suplementów diety przez influencerów podlega pewnym ograniczeniom. Kontrolują to GIS i UOKiK

Rekomendacje influencerów mają znaczenie w wielu kategoriach zakupowych. Z raportu przygotowanego przez Wavemaker „Influencerzy pod lupą: etyka w social mediach” wynika, że 30 proc. internautów bierze je pod uwagę przy podejmowaniu decyzji zakupowych dotyczących leków i suplementów diety. Reklamy suplementów diety w Polsce podlegają pewnym ograniczeniom. Przykładowo nie można przypisywać im właściwości leczniczych, bo nie są to leki, ani też właściwości wspomagających, które nie są poparte badaniami. Te kwestie sprawdza GIS. UOKiK z kolei może skontrolować poprawne oznaczenie przekazu reklamowego w social mediach.

Moda

Qczaj: Kiedyś na każde wyjście musiałem kupić sobie coś nowego. Teraz już nie chcę kupować kolejnych garniturów, by potem wyrzucać je na śmietnik

Zdaniem trenera, by zadbać o środowisko naturalne i zmniejszyć ilość odpadów, trzeba chociażby zrezygnować z impulsywnych zakupów w sklepach z odzieżą i w modzie postawić na bardziej zrównoważone rozwiązania. Qczaj zachęca więc do zmiany nawyków i refleksji nad własnymi potrzebami. Najpierw bowiem powinniśmy ocenić, czy dany zakup naprawdę jest konieczny, czy może w szafie mamy już podobną rzecz, którą z powodzeniem można ponownie wykorzystać. On sam, na przekór nieprzychylnym komentarzom i krytyce internautów, kilka razy założył już ten sam garnitur i znów za jakiś czas zamierza się w nim pokazać.