Pomimo rosnącej inflancji Polacy nie rezygnują z podróżowania
Kiwi.com, wiodąca wyszukiwarka tanich lotów i firma traveltech, wraz z agencją badawczą Stem/Mark spytały mieszkańców Europy Środkowo-Wschodniej, w tym Polaków, o ich podejście do podróżowania i plany na najbliższe miesiące. Okazuje się, że na przestrzeni ostatnich 6 lat około 30% respondentów miała okazję udać się na zagraniczne wakacje co najmniej 5 razy. Choć rosnąca inflacja znacznie wpływa na kondycję domowego budżetu, to 54% respondentów z Polski przyznaje, że nie ma zamiaru zrezygnować z podróżowania, natomiast będzie wybierać bardziej przyjazne dla portfela kierunki lub skróci czas pobytu za granicą. Polacy w ramach oszczędności deklarują chęć ograniczenia konsumpcji, a także zmiany nawyków żywieniowych.
Czy rosnąca inflacja wpłynie na wakacyjne plany Polaków?
Wyniki badań przeprowadzone przez agencję Stem/Mark na zlecenie Kiwi.com wskazują, że w ciągu ostatnich 6 lat ponad 30% respondentów z Polski wyjechała na zagraniczne wakacje co najmniej 5 razy. Mimo trudnej sytuacji gospodarczej i rosnącej inflacji niemal 54% Polaków w najbliższych miesiącach nie ma zamiaru zrezygnować z podróżowania - zamiast tego, będzie wybierać tańsze destynacje bądź szukać jeszcze tańszych połączeń lotniczych, korzystając np. z travel hacków. 11% ankietowanych skróci czas pobytu na miejscu, z kolei ponad 18% będzie podróżować tam, gdzie chce, mimo trudnej sytuacji gospodarczej. Wyniki badania Kiwi.com wskazują, że w tej grupie najbardziej zdeterminowane do podróżowania są osoby w wieku 45-59 lat (23%).
Jak Polacy oszczędzają na wakacje?
Kiwi.com wskazuje, że na pytanie “Jak byś oszczędzał/ła, aby móc pozwolić sobie na zagraniczny wyjazd?” ponad 18% ankietowanych mężczyzn zadeklarowało, że nie musi oszczędzać, aby móc podróżować. Co ciekawe, podobnej odpowiedzi udzieliło jedynie nieco ponad 12% kobiet.
Najwięcej ankietowanych (niemal 50%), w tym ponad 53% kobiet i 43% mężczyzn, w ramach sposobu na oszczędzanie na pierwszym miejscu wskazało ograniczenie spotkań towarzyskich w lokalach na mieście, a zamiast tego organizowanie ich w domowym zaciszu.
Niemal 37% ankietowanych w wieku 18-29 lat, ograniczyłaby zakup najnowszej technologii sprzętu elektronicznego (smartphony, tablety, laptopy itp.), korzystając dłużej z tego, co już ma. Również w tej grupie wiekowej najwięcej osób deklaruje zmianę nawyków żywieniowych - lunch w restauracji zamieniliby na ten przygotowany w domu.
Na upcycling, czyli korzystanie z tego, co już posiadamy w nowy, inny i ulepszony sposób zamiast kupowania nowych rzeczy wskazało ponad 31% respondentów z Polski.
Najpopularniejsze kierunki i renesans dalekich podróży
Dane Kiwi.com potwierdzają, że następuje ożywienie dalekich, międzykontynentalnych podróży również do tych krajów w regionie Azji, które dotąd z powodu COVID-19 były raczej zaniedbane przez turystów, jak choćby Tajlandia, Wietnam czy Indie. Wśród najchętniej wybieranych, dalekich krajów, do których polscy użytkownicy już zarezerwowali podróż na 2023 rok znalazły się Zjednoczone Emiraty Arabskie, a za nimi Tajlandia, USA, Wietnam i Malediwy. W 2022 r. średnia cena biletów lotniczych wynosi około 516 EURO, podczas gdy osoby, które już dokonały rezerwacji na podróż w 2023 zapłaciły średnio 339 EURO - o 170 EURO mniej.
*Badanie przeprowadzone przez Stem/Mark na zlecenie Kiwi.com zostało wykonane metodą CAWI na reprezentatywnej próbie N=1010 Polaków w wieku od 18 do 59 Realizacja badania została przeprowadzona w październiku 2022 roku.
O Kiwi.com
- Kiwi.com to jedna z wiodących firm technologicznych w branży turystycznej z siedzibą w Czechach, zatrudniająca ponad 1500 osób na całym świecie
- Innowacyjny algorytm Kiwi.com umożliwia użytkownikom znajdowanie lepszych opcji pod kątem tras i cen, których inne wyszukiwarki nie mogą zobaczyć. W tym celu dziennie wykonuje on 2 miliardy kontroli cen w 95% globalnych zasobów lotniczych.
- Każdego dnia w witrynie Kiwi.com przeprowadzanych jest 100 milionów wyszukiwań, a dziennie sprzedawanych jest ponad 50 000 miejsc.

Smart travel w 5 krokach. Jak wypocząć i nie przepłacić?

Polacy rezerwują wczasy na ostatnią chwilę

Linie lotnicze Corendon Airlines świętowały 20. lecie działalności podczas spektakularnej Gali w Antalya Cosmos Theatre
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Gwiazdy

Cezary Pazura: Siatkówka to nasz sport narodowy, bo naprawdę nam wychodzi. Podczas studiów byłem mistrzem w tej dyscyplinie
Aktor przyznaje, że jest wielkim pasjonatem siatkówki, stara się oglądać wszystkie rozgrywki reprezentacji i czuje ogromną satysfakcję oraz dumę, kiedy nasi zawodnicy wygrywają kolejne mecze. Podczas studiów Cezary Pazura sam zdobył tytuł najlepiej rozgrywającego turnieju, dobrze więc wie, jakich emocji dostarcza sport i rywalizacja. Z całych sił zachęca więc swoje dzieci do aktywności fizycznej, by znalazły ulubioną dyscyplinę i trenowały.
Problemy społeczne
W 2030 roku zetki będą stanowić jedną trzecią globalnej siły roboczej. Ich odmienne od starszej generacji oczekiwania zmienią podejście firm

Wśród kluczowych kryteriów, którymi przedstawiciele pokolenia Z kierują się przy wyborze pracodawcy, są: atrakcyjne wynagrodzenie, atmosfera w firmie i zachowanie równowagi między życiem zawodowym i prywatnym. Trzy czwarte managerów nie jest zadowolonych z młodych absolwentów szkół wyższych, wskazując na ich słabą motywację, brak profesjonalizmu i niskie umiejętności organizacyjne. Analitycy rynku pracy podnoszą, że aby przyciągnąć do siebie młode talenty i utrzymać je w strukturach firmy, pracodawcy muszą wprowadzić szereg zmian, szczególnie w zakresie kultury organizacyjnej.
Muzyka
Dorota Gardias: Moja piosenka nagrana z Bartasem Szymoniakiem odniosła ogromny sukces. Wiążę z nią pewne plany

Prezenterka pogody podkreśla, że ma w życiu kilka pasji, które szczególnie pielęgnuje. Jedną z nich jest śpiewanie. Nuci nie tylko pod prysznicem, ale swoje umiejętności wokalne prezentuje również na eventach, imprezach okolicznościowych i w programach rozrywkowych. Dorota Gardias nie kryje satysfakcji z tego, że kilka miesięcy temu mogła zaśpiewać w duecie z Bartasem Szymoniakiem, a utwór „Wszystko i nic” bardzo przypadł do gustu odbiorcom. Teraz marzy o tym, by móc wykonać go „na żywo” podczas festiwalu.