Tatrzańskie Opowieści. Zakończyła się wyprawa podróżnika Mateusza Waligóry
OKK! PR
ul. Świętojesrska5/7
00-236 Warszawa
biuro@okkpr.pl
882444811
www.okkpr.pl
Polski podróżnik Mateusz Waligóra, choć ma na swoim koncie wyprawy w rejony polarne oraz marsze przez pustynie, to nadal bliskie i nieodkryte są mu miejsca w Polsce. Właśnie zakończył trwający ponad miesiąc 500 km marsz szlakami turystycznymi w polskich Tatrach. Celem tej podróży było przejście wszystkich znakowanych szlaków, a przy okazji przyjrzenie się kondycji najwyższych gór w Polsce, licznie odwiedzanych przez turystów. Geberit był jednym z partnerów przedsięwzięcia podróżnika.
Mateusz Waligóra, specjalista od wyczynowych wypraw w najbardziej odludne miejsca planety, rozpoczął swoją podróż 28 czerwca, tuż po swoim powrocie z Grenlandii, gdzie wspólnie z Łukaszem Superganem dokonał przejścia na nartach największej wyspy na kuli ziemskiej z zachodu na wschód. Zajęło im to tylko 35 dni! Tym razem, celem wyprawy Mateusza było przemierzenie wszystkich znakowanych szlaków w polskich Tatrach oraz weryfikacja kondycji najwyższych gór w Polsce, które odwiedza rocznie ponad 4 mln turystów. Wyprawa rozpoczęła się od wędrówki szlakami w rejonie Doliny Chochołowskiej, przez Dolinę Kościeliską, po Tatry wysokie w rejonie Hali Gąsienicowej i Doliny Pięciu Stawów Polskich. Najdłuższe i najbardziej wymagające przejście w Tatrach Wysokich, Mateusz zostawił na sam koniec wyprawy.
Podróżnik w swoich mediach społecznościowych relacjonował przebieg całej ekspedycji. Jako najbardziej przykre doświadczenie wspomina zatrucie się wodą z potoku na początku podróży. Przez większość wyprawy Mateusz Waligóra wędrował w upale, w ostatnich dniach pogoda się jednak zmieniła. Cała podróż zajęła mu 32 dni. Jak podsumowuje – wyprawa była w pełni udana, przemierzył każdy górski szlak, pokonując łącznie 483 km.
Tatrzańskie Opowieści skupiły się również na rozmowach Mateusza Waligóry z ludźmi - turystami, naukowcami, przyrodnikami, TOPR-owcami, pracownikami TPN, mieszkańcami. Mateusz i jego zespół nie unikali trudnych i niewygodnych kwestii. Do dyskusji został zaproszony m.in. Szymon Ziobrowski, Dyrektor Tatrzańskiego Parku Narodowego, który w rozmowie podkreślał konieczność poprawy warunków sanitarnych na terenie Parku oraz opowiedział o programie, którego celem jest podłączenie wszystkich obiektów, w których wytwarzane są ścieki, do kanalizacji. Pomocne w realizacji tego celu było partnerstwo Tatrzańskiego Parku Narodowego podczas 23. edycji konkursu KOŁO ,,Projekt Łazienki 2021”, organizowanego przez firmę Geberit na zaprojektowanie toalety publicznej w Dolinie Chochołowskiej - na jednym z najpopularniejszych szlaków w Tatrach. Zwycięski projekt ma duże szanse na zaistnienie na mapie polskich Tatr, ponieważ TPN powołał specjalny zespół projektowany, który pracuje nad jego przyszłą realizacją.
Odpowiedzialne myślenie o przyszłości, klimacie i środowisku, stanowi obecnie obowiązek każdego z nas. Zawraca na to uwagę firma Geberit, która nie tylko wdraża do swoich produktów technologie, mające na celu zmniejszenie szkodliwego działania na środowisko, ale także edukuje – organizuje i angażuje akcje, które nagłaśniają ważne tematy. Takimi zagadnieniami są m.in. deficyt toalety publicznych w Polsce czy ochrona środowiska naturalnego. Firma Geberit po raz kolejny została jednym z partnerów wyprawy Mateusza Waligóry. W ubiegłym roku, wspierała Mateusza Waligórę podczas jego wyprawy wzdłuż wybrzeża Bałtyku, podczas której podróżnik zbierał informacje na temat Morza Bałtyckiego w kontekście przyszłości i zmian klimatycznych.
To jednak nie koniec planów podróżniczych Waligóry na ten rok. W najbliższym czasie podróżnik rozpoczyna przygotowania do kolejnej ekspedycji – tym razem na biegun południowy. Wyprawa na Antarktydę to jego wielkie marzenie z dzieciństwa.
Więcej informacji na www.geberit.pl
Grupa Geberit to europejski lider w produkcji zaawansowanej technologii sanitarnej. Od momentu jej powstania w roku 1874 jest pionierem w tym sektorze, nieprzerwanie ustanawiając nowe trendy swoimi wszechstronnymi rozwiązaniami. Geberit posiada swoje przedstawicielstwa w blisko 50 krajach w Europie i na świecie, skupia w swoich zasobach 30 zakładów produkcyjnych. Największe zakłady znajdują się w Szwajcarii, Niemczech i Austrii. Siedziba główna znajduje się w Rapperswil-Jona w Szwajcarii, a sama firma jest notowana na Szwajcarskiej Giełdzie Papierów Wartościowych w Zurychu od 1999 r. Grupa Geberit wygenerowała sprzedaż w wysokości 2,9 mld franków szwajcarskich w 2017 roku zatrudniając około 12.000 pracowników. Zakres produktów obejmuje linię systemów sanitarnych (systemy instalacyjne, spłuczki, baterie umywalkowe, systemy spłukiwania, syfony, toalety myjące), wyposażenie łazienek (ceramikę sanitarną, meble łazienkowe, kabiny i wanny) oraz systemy rurowe (systemy wodociągowe i systemy kanalizacyjne).

Na co zwrócić uwagę, wybierając oferty first minute?

20 lat Corendon Airlines – jubileuszowe niespodzianki na pokładzie!

Mateusz Waligóra przejechał zimą pustynię Gobi na rowerze. Samotnie.
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Zdrowie

Katarzyna Dowbor: Jak najszybciej muszę się zaszczepić przeciw kleszczowemu zapaleniu mózgu. Do tej pory zabezpieczałam przed tymi pasożytami tylko moje zwierzęta
Prezenterka przyznaje, że do tej pory nie zdawała sobie sprawy, że kleszczowe zapalenie mózgu to taka podstępna i groźna choroba. Jest ona wywoływana przez wirusa, który dostaje się do naszego organizmu w wyniku ukłucia przez kleszcza. Dlatego tak ważne jest, by przed tymi pajęczakami zabezpieczać nie tylko naszych pupili, ale także siebie. Katarzyna Dowbor już umówiła się na przyjęcie odpowiedniej szczepionki. Z danych opracowanych przez Ośrodek Badań Socjomedycznych Instytutu Stosowanych Nauk Społecznych UW wynika, że na taki krok decyduje się zaledwie co dziesiąty Polak.
Moda
Julia Kamińska: Założyłam sobie, że w tym roku nie będę kupować żadnych nowych ubrań. Z sukcesem sprzedaję też swoje rzeczy na popularnej platformie

Aktorka chętnie podjęła wyzwanie „no-buy 2025” i jak zapewnia, w tym roku nie zamierza kupować żadnych nowych ubrań. Poza tym systematycznie „wietrzy” swoją szafę i te rzeczy, które już nie są jej potrzebne, sprzedaje przez internet albo oddaje znajomym. Julia Kamińska zaznacza też, że kompletując stylizację na czerwony dywan, stara się nie wydawać pieniędzy na nowe ubrania. Najpierw zagląda do garderoby, by znaleźć w niej coś, co można ponownie wykorzystać.
Infrastruktura
Mazowsze turystycznie radzi sobie lepiej niż przed pandemią. Odwiedzających przyciąga już nie tylko Warszawa

Województwo mazowieckie jest liderem pod względem liczby turystów. W ubiegłym roku odwiedziło je prawie 7 mln gości. I choć lokomotywą ruchu turystycznego pozostaje Warszawa, to coraz więcej osób wybiera zwiedzanie regionu w wolniejszym tempie niż w stolicy i bliżej natury. Mazowsze od lat postrzegane było jako idealny kierunek na mikrowyprawę, ale teraz przybywa osób, które chcą się tu zatrzymać na dłużej niż 1–2 dni.