To nie cena lotu jest dla Polaków kluczowym czynnikiem przy wyborze wakacji
Czym Polacy kierują się głównie przy wyborze kierunku podróży? Cena lotu jest nadal istotna, tym kieruje się aż 29% respondentów badania przeprowadzonego dla Kiwi.com przez agencję badawczą Stem Mark.* Jednak to koszt i jakość zakwaterowania w miejscu docelowym uplasował się na pierwszym miejscu i został wskazany przez 43% ankietowanych. Tuż za nim bezpieczeństwo - 35% i lokalne atrakcje 30%. Jak Polacy podchodzą do podróżowania i co jest dla nich istotne? Na te i wiele innych pytań odpowiadają wyniki najnowszych badań przeprowadzonych wśród Polaków na zlecenie Kiwi.com.
Pieniądze są ważne, ale podróże jeszcze ważniejsze!
Polacy lubią podróżować i nie chcą z tego rezygnować, nawet jeśli sytuacja gospodarcza temu nie sprzyja. To wnioski z jednego z badań przeprowadzonych dla Kiwi.com przez agencję Stem Mark w 2022 roku.** Rosnąca wówczas inflacja nie wpłynęła na motywację do podróżowania, a jedynie zmieniła nawyki podróżnicze. Na przykład to, że zaczęliśmy wybierać tańsze kierunki i korzystać z travel hacków, umożliwiających zaoszczędzenie choćby na kupnie biletu. Dzisiaj, jak wskazują najnowsze wyniki badań*, jesteśmy w innym miejscu. Już nie cena za lot jest kluczowym kryterium przy wyborze kierunku, na którą wskazało 29% respondentów, a koszt zakwaterowania i jego jakość - 43%.
Wielu z nas, 35%, kieruje się bezpieczeństwem, zwłaszcza rodzice podróżujący z dziećmi, a co trzeci zwraca uwagę na ofertę lokalnych atrakcji - 30%. Co ciekawe, niemal co piąty (17%) ceni miejsca mniej popularne turystycznie, choć i tu zdarzają się wyjątki - rodzice samotnie wychowujący podróżujący z pociechami - żaden z nich nie wybrał tej opcji.
Podróżowanie a inflacja
Nie oznacza to jednak, że inflacja i wysokie ceny nie mają wpływu na to, jak podróżujemy. Wyniki badań przeprowadzonych dla Kiwi.com wskazują, że 39% respondentów tegoroczne wyjazdy planowało ostrożniej, oszczędzając na ten cel i rezerwując je z wyprzedzeniem. Niemal co piąty (17%) poszukiwał tylko niedrogich opcji, zarówno pod kątem lotu, jak i zakwaterowania, w tym więcej kobiet (21,5%) niż mężczyzn (12%), a 23% nie zmieniło nawyków podróżniczych, chcąc w pełni cieszyć się wakacjami.
Najgorętsze wakacyjne trendy
Z analizy Kiwi.com wynika, że najpopularniejszymi kierunkami wakacyjnymi nadal są te, w których możemy liczyć na solidną dawkę słońca i gwarancję dobrej pogody, choć w TOP 20 rezerwowanych pojawiają się kierunki mniej typowe. W preferencjach polskich użytkowników widać także rosnący trend podróżowania o nazwie coolcationing, czyli wybieraniem nieco chłodniejszych kierunków, aby uniknąć letnich upałów, z Danią na czele. Jeśli chodzi o Niemcy i ich 5. miejsce na liście top 20, głównym powodem mogą być Mistrzostwa Europy w piłce nożnej. O ile dotychczas (rezerwacje dokonane od 1 stycznia do 25 czerwca) większość lotów została zarezerwowana na czerwiec i początek lipca, to dane całoroczne za rok 2023 pokazują, że sierpień ogółem cieszy się większą popularnością wśród polskich podróżnych. Najwięcej osób w podróż wyruszy z Okęcia, lotniska w Krakowie (Kraków-Balice), a na trzecim miejscu uplasował się port lotniczy w Gdańsku.
Kiwi.com wskazuje, że na liście top 15 destynacji znalazły się:
- Hiszpania
- Włochy
- UK
- Norwegia
- Niemcy
- Grecja
- Francja
- Holandia
- USA
- Dania
- Portugalia
- Chorwacja
- Turcja
- Szwecja
- AlbaniaIslandia
- Cypr
- Szwajcaria
- Malta
- Bułgaria
- Tajlandia
*Badania przeprowadzone metodologią online interviewing (CAWI), w 6 krajach: 3033 (n=505, SK: n=506, HU: n=505, PL: n=505, RO: n=506, ES: n=506) w dniach 13-18 maja 2024
** Badania przeprowadzone metodologią online interviewing (CAWI) w 5 krajach: CZ: n=1012, SK: n=1008, HU: n=1014, PL: n=1010, RO: n=1010 w dniach 14. 10. - 24. 10. 2022
O Kiwi.com
Kiwi.com to wiodąca globalna firma z branży technologii turystycznych z siedzibą w Czechach. Innowacyjny algorytm Kiwi.com umożliwia użytkownikom znajdowanie lepszych opcji tras i cen, których inne wyszukiwarki nie widzą, wykonując miliardy kontroli cen dziennie dla 95% globalnych zasobów lotów. Każdego dnia w witrynie Kiwi.com i kanałach partnerskich przeprowadzanych jest 100 milionów wyszukiwań. Dziennie średnio sprzedaje się ponad 70 000 miejsc.
Malediwy drogie? Tak, ale tylko w resorcie!
Święta na stoku: dlaczego Polacy wybierają Austrię i Włochy?
SUN & SNOW dołącza do partnerów sieci handlowej Lidl
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii
Jedynka Newserii
Muzyka
S. Karpiel-Bułecka: Sam talent nie wystarczy, by odnieść sukces w branży muzycznej. Trzeba też mieć trochę szczęścia i spotkać odpowiednich ludzi
Na przestrzeni ostatnich dwóch dekad, między innymi za sprawą streamingu i powszechnego dostępu do internetu, rynek muzyczny w Polsce przeszedł prawdziwą rewolucję. Zauważają to zarówno doświadczeni artyści, jak Sebastian Karpiel-Bułecka, jak i młodsze pokolenie, reprezentowane przez Miuosha. Obaj wokaliści podkreślają, że sukces w branży muzycznej jest wynikiem wielu czynników. Lider zespołu Zakopower zaznacza, że niezależnie od sytuacji młodzi artyści powinni być konsekwentni i wierzyć w swoje możliwości, bo to jest kluczowe w budowaniu kariery.
Problemy społeczne
Strach przed porażką i brak wiary we własne siły blokują rozwój przedsiębiorczości kobiet. Częściej zakładają za to firmy z misją
Kobiety stanowią mniejszość w zarządach firm, rzadziej też niż mężczyźni zakładają własne działalności gospodarcze. W UE na taki krok decyduje się 10 proc. pracujących pań, w Polsce – 13 proc. – wynika z raportu „Biznes na wysokich obcasach” PIE. Strach przed porażką i brak wiary w swoje umiejętności powstrzymują kobiety częściej niż mężczyzn przed założeniem działalności. Kluczową rolę mogą pełnić programy mentoringowe prowadzone przez kobiety.
Muzyka
Luna: Status materialny moich rodziców przeszkadza mi w karierze. Przestaję postrzegać siebie jako niezależną artystkę, tylko córkę bogaczy
Wokalistka podkreśla, że ścieżka jej kariery i sukcesy w branży muzycznej budzą wiele emocji, również ze względu na to, czym zajmują się jej rodzice. Jest ona bowiem córką milionera Andrzeja Wielgomasa, założyciela i właściciela firmy Dawtona. Jednak jak zaznacza, to, że pochodzi z zamożnego domu, nie ułatwia jej życia, a wręcz jest swoistym balastem. Luna ma świadomość tego, że w opinii niektórych ludzi wszystko, co ma i co osiągnęła, zawdzięcza tylko bogatym rodzicom.