To nie cena lotu jest dla Polaków kluczowym czynnikiem przy wyborze wakacji
Czym Polacy kierują się głównie przy wyborze kierunku podróży? Cena lotu jest nadal istotna, tym kieruje się aż 29% respondentów badania przeprowadzonego dla Kiwi.com przez agencję badawczą Stem Mark.* Jednak to koszt i jakość zakwaterowania w miejscu docelowym uplasował się na pierwszym miejscu i został wskazany przez 43% ankietowanych. Tuż za nim bezpieczeństwo - 35% i lokalne atrakcje 30%. Jak Polacy podchodzą do podróżowania i co jest dla nich istotne? Na te i wiele innych pytań odpowiadają wyniki najnowszych badań przeprowadzonych wśród Polaków na zlecenie Kiwi.com.
Pieniądze są ważne, ale podróże jeszcze ważniejsze!
Polacy lubią podróżować i nie chcą z tego rezygnować, nawet jeśli sytuacja gospodarcza temu nie sprzyja. To wnioski z jednego z badań przeprowadzonych dla Kiwi.com przez agencję Stem Mark w 2022 roku.** Rosnąca wówczas inflacja nie wpłynęła na motywację do podróżowania, a jedynie zmieniła nawyki podróżnicze. Na przykład to, że zaczęliśmy wybierać tańsze kierunki i korzystać z travel hacków, umożliwiających zaoszczędzenie choćby na kupnie biletu. Dzisiaj, jak wskazują najnowsze wyniki badań*, jesteśmy w innym miejscu. Już nie cena za lot jest kluczowym kryterium przy wyborze kierunku, na którą wskazało 29% respondentów, a koszt zakwaterowania i jego jakość - 43%.
Wielu z nas, 35%, kieruje się bezpieczeństwem, zwłaszcza rodzice podróżujący z dziećmi, a co trzeci zwraca uwagę na ofertę lokalnych atrakcji - 30%. Co ciekawe, niemal co piąty (17%) ceni miejsca mniej popularne turystycznie, choć i tu zdarzają się wyjątki - rodzice samotnie wychowujący podróżujący z pociechami - żaden z nich nie wybrał tej opcji.
Podróżowanie a inflacja
Nie oznacza to jednak, że inflacja i wysokie ceny nie mają wpływu na to, jak podróżujemy. Wyniki badań przeprowadzonych dla Kiwi.com wskazują, że 39% respondentów tegoroczne wyjazdy planowało ostrożniej, oszczędzając na ten cel i rezerwując je z wyprzedzeniem. Niemal co piąty (17%) poszukiwał tylko niedrogich opcji, zarówno pod kątem lotu, jak i zakwaterowania, w tym więcej kobiet (21,5%) niż mężczyzn (12%), a 23% nie zmieniło nawyków podróżniczych, chcąc w pełni cieszyć się wakacjami.
Najgorętsze wakacyjne trendy
Z analizy Kiwi.com wynika, że najpopularniejszymi kierunkami wakacyjnymi nadal są te, w których możemy liczyć na solidną dawkę słońca i gwarancję dobrej pogody, choć w TOP 20 rezerwowanych pojawiają się kierunki mniej typowe. W preferencjach polskich użytkowników widać także rosnący trend podróżowania o nazwie coolcationing, czyli wybieraniem nieco chłodniejszych kierunków, aby uniknąć letnich upałów, z Danią na czele. Jeśli chodzi o Niemcy i ich 5. miejsce na liście top 20, głównym powodem mogą być Mistrzostwa Europy w piłce nożnej. O ile dotychczas (rezerwacje dokonane od 1 stycznia do 25 czerwca) większość lotów została zarezerwowana na czerwiec i początek lipca, to dane całoroczne za rok 2023 pokazują, że sierpień ogółem cieszy się większą popularnością wśród polskich podróżnych. Najwięcej osób w podróż wyruszy z Okęcia, lotniska w Krakowie (Kraków-Balice), a na trzecim miejscu uplasował się port lotniczy w Gdańsku.
Kiwi.com wskazuje, że na liście top 15 destynacji znalazły się:
- Hiszpania
- Włochy
- UK
- Norwegia
- Niemcy
- Grecja
- Francja
- Holandia
- USA
- Dania
- Portugalia
- Chorwacja
- Turcja
- Szwecja
- AlbaniaIslandia
- Cypr
- Szwajcaria
- Malta
- Bułgaria
- Tajlandia
*Badania przeprowadzone metodologią online interviewing (CAWI), w 6 krajach: 3033 (n=505, SK: n=506, HU: n=505, PL: n=505, RO: n=506, ES: n=506) w dniach 13-18 maja 2024
** Badania przeprowadzone metodologią online interviewing (CAWI) w 5 krajach: CZ: n=1012, SK: n=1008, HU: n=1014, PL: n=1010, RO: n=1010 w dniach 14. 10. - 24. 10. 2022
O Kiwi.com
Kiwi.com to wiodąca globalna firma z branży technologii turystycznych z siedzibą w Czechach. Innowacyjny algorytm Kiwi.com umożliwia użytkownikom znajdowanie lepszych opcji tras i cen, których inne wyszukiwarki nie widzą, wykonując miliardy kontroli cen dziennie dla 95% globalnych zasobów lotów. Każdego dnia w witrynie Kiwi.com i kanałach partnerskich przeprowadzanych jest 100 milionów wyszukiwań. Dziennie średnio sprzedaje się ponad 70 000 miejsc.

Na co zwrócić uwagę, wybierając oferty first minute?

20 lat Corendon Airlines – jubileuszowe niespodzianki na pokładzie!

Mateusz Waligóra przejechał zimą pustynię Gobi na rowerze. Samotnie.
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Żywienie

Wiktor Dyduła: Praca w charakterze kelnera jest bardzo ciężka fizycznie i psychicznie. Dlatego trzeba dawać napiwki, bo nawet 5 zł może zrobić komuś dzień
Zanim usłyszała o nim cała Polska, Wiktor Dyduła zarabiał między innymi jako animator zabaw dla dzieci, kelner i uliczny grajek. Każde zajęcie miało swoje plusy i minusy, ale jego najbardziej cieszyło to, że dzięki nim może poznawać ciekawych ludzi. Wokalista podkreśla, że ma duży szacunek do pieniądza i prawie zawsze daje też napiwki, bo wie, że to najlepsza forma docenienia pracy tych, którzy nas obsługują w kawiarni czy restauracji.
Ochrona środowiska
Wokół utylizacji odpadów medycznych narosło wiele mitów. Nowoczesne instalacje pozwalają wykorzystać ten proces do produkcji ciepła i energii

Według różnych szacunków w Polsce powstaje od 60 do nawet 200 tys. t odpadów medycznych. Wymagają one specjalnego trybu postępowania, innego niż dla odpadów komunalnych – jedyną dopuszczalną i obowiązującą w świetle polskiego prawa metodą jest ich spalanie. Obecnie zakłady przetwarzania odpadów to nowoczesne instalacje połączone z odzyskiem energii. Termiczne przekształcenie odpadów może też być elementem gospodarki o obiegu zamkniętym.
Moda
Piotr Zelt: Nie latam po sklepach i nie zawalam sobie szafy jakimiś niepotrzebnymi ciuchami. Mam sporo ubrań, które mają po 20 lat, i cały czas je noszę

Aktor zaznacza, że jego garderoba jest skromna, ale zawiera dobre jakościowo ubrania, które choć były kupione nawet dwie dekady temu, wciąż wyglądają jak nowe. Jego zdaniem nie warto ulegać sezonowym trendom i gromadzić w szafie wielu rzeczy, które modne są zaledwie kilka miesięcy. Zamiast tego lepiej zainwestować w ponadczasowe kurtki, marynarki czy buty z dobrych materiałów i dbać o nie tak, by posłużyły jak najdłużej.