Komunikaty PR

TomTom: 82% Polaków jest skłonnych spędzić wakacyjny urlop w kraju

2021-06-09  |  14:25
Biuro prasowe

Polacy są bardziej skłonni zaplanować wakacyjną podróż w kraju, niż wyjeżdżać zagranicę – tak wynika z najnowszego, europejskiego badania opinii*, opublikowanego przez TomTom (TOM2), specjalistę w dziedzinie technologii geolokalizacji. Najbardziej preferowanym środkiem transportu jest samochód, zaś polscy ankietowani chętnie korzystają podczas jazdy z rozwiązań nawigacyjnych, które dają kierowcom większe poczucie bezpieczeństwa.

W obliczu trwającej jeszcze pandemii COVID-19, aczkolwiek w okolicznościach coraz bardziej sprzyjających podróżowaniu, związanych z luzowaniem kolejnych obostrzeń, TomTom postanowił sprawdzić, jakie plany na wakacje mają ankietowani z Polski oraz jaka forma podróży jest przez nich najbardziej preferowana. Dla 80% respondentów numerem 1 pozostaje samochód, a w dalszej kolejności samolot (24%) oraz pociąg (22%). Skłonność do podróżowania autem wynika z bezpieczeństwa – 72% Polaków zgodziło się ze stwierdzeniem, że ta forma transportu w czasie pandemii jest bezpieczniejsza od pozostałych. Ponadto kierowcy cenią sobie większą: swobodę i elastyczność (64%), wygodę (56%), kontrolę w nieprzewidywalnych czasach (45%) oraz możliwość wzięcia większej ilości bagaży (36%).

Doceniamy lokalne atrakcje

Samochód jako najbardziej preferowana forma transportu może wynikać z faktu, że Polacy są bardziej skłonni zostać w tym roku na wakacje w kraju – odpowiedziało tak aż 82% ankietowanych. 61% respondentów wolałoby zostać w kraju ze względu na niepewność co do ograniczeń w podróżowaniu w innych państwach. Pandemia COVID-19 sprawiła też, że bardziej doceniamy swój kraj jako destynację urlopową (53%). Co więcej, jest duże prawdopodobieństwo, że ten trend utrzyma się w przyszłości. Ponad połowa polskich ankietowanych (52%) jest zdania, że nawet po pandemii jest bardziej prawdopodobne, że spędzą urlop w Polsce.

Jak wynika z badania TomTom ci, którzy woleliby na wakacje zostać w kraju, preferują przede wszystkim jego północną część. Najpopularniejsze kierunki wśród polskich ankietowanych to województwa: pomorskie (28%), zachodniopomorskie (20%) oraz warmińsko-mazurskie (19%), zaś w dalszej kolejności podkarpackie (19%) oraz małopolskie (17%). Niemal co trzeci respondent (32%) pojechałby do dwóch różnych destynacji, zaś co czwarty (25%) – do jednej. Dokładna, średnia liczba destynacji wyniosła 2,3.

Pandemia zniechęca do zagranicznych podróży

Podróż zagraniczna jest mniej popularnym wyborem, aczkolwiek wciąż ponad co trzeci ankietowany z Polski (35%) jest skłonny wybrać się do innego europejskiego kraju, zaś 11% respondentów rozważałoby wycieczkę na inny kontynent. Co nie jest zaskakujące, to pandemia COVID-19 jest istotnym czynnikiem powstrzymującym w tym roku Polaków przed podróżą zagranicę – uważa tak 48% ankietowanych badania TomTom. 44% respondentów boi się wyjeżdżać poza granice kraju z powodu pandemii. Niemal połowa Polaków (46%) nie byłaby skłonna przejść dodatkowej kwarantanny po urlopie, jeśli to byłoby warunkiem umożliwiającym podróż zagranicę.

Spośród polskich ankietowanych planujących podróżować po Europie samochodem, najpopularniejszym kierunkiem jest Chorwacja (22%). W dalszej kolejności pozostają Niemcy (19%), Słowacja (12%), Włochy (12%), Czechy (10%) oraz Hiszpania (10%).

„Ostatnie miesiące były dla Polaków trudne i wymagające, dlatego nie może dziwić, że z ostrożnym optymizmem podchodzimy do zbliżających się wakacji. Wobec różnych ograniczeń wciąż obowiązujących w związku z przekraczaniem granic, większość polskich ankietowanych w badaniu TomTom woli zostać w kraju i bardziej docenia lokalne destynacje turystyczne. To bardzo dobra wiadomość dla polskiej gospodarki. Takie tendencje Polaków sprawiają, że to samochód jest najbardziej preferowanym środkiem transportu podczas wakacyjnych wojaży” – mówi Marcin Graczyk, Engineering Manager at Traffic Analytics, TomTom.

Pandemia COVID-19 odcisnęła duże piętno na tym, w jaki sposób planujemy wakacyjne podróże. 30% ankietowanych z Polski zadeklarowało, że będzie częściej jeździć samochodem, zaś 22% ograniczy korzystanie z transportu publicznego. Niemal połowa respondentów (47%) dopiero w ostatniej chwili zaplanuje wakacyjną wycieczkę, a ponad połowa (51%) nie zarezerwuje urlopu, dopóki nie zostaną zniesione ograniczenia w podróżowaniu. Pandemia nie sprawiła, że Polacy częściej niż dotychczas wyjeżdżają na weekendy, bądź organizują sobie wycieczki jednodniowe – odpowiedziało tak kolejno tylko 22% i 34%  ankietowanych.

Spośród respondentów, którzy nie są skłonni planować wakacyjnych podróży, 43% uznało, że nie może sobie pozwolić na urlop w tym roku, zaś 31% ankietowanych boi się podróży z powodu pandemii.

Z nawigacją bezpieczniej

Jeśli już ktoś podróżuje w wakacje samochodem, to coraz trudniej jest wyobrazić sobie jazdę bez pomocy rozwiązań nawigacyjnych. Ponad połowa kierowców z Polski (54%) korzysta z aplikacji nawigacyjnej w telefonie, 17% z nawigacji wbudowanej w pojeździe, zaś 16% z dedykowanego urządzenia nawigacyjnego.

„Wyniki badania TomTom prowadzą do wniosku, że na polskich drogach możemy w te wakacje spodziewać się dużego ruchu. Korzystanie z urządzeń nawigacyjnych pozwala kierowcom sprawnie i szybko dotrzeć do wyznaczonego celu. TomTom nieustannie udoskonala swoje rozwiązania, które są dostępne w każdej formie – aplikacji na smartfony (TomTom GO Navigation), dedykowanego urządzenia - np. TomTom GO Discover, czy też nawigacji możliwej do wyświetlenia na ekranie systemu multimedialnego w pojeździe” – dodaje Marcin Graczyk.

 

Więcej informacji na temat tego, jak globalna pandemia zmieniła mobilność, można znaleźć na stronie TomTom Traffic Index.

 

Newseria nie ponosi odpowiedzialności za treści oraz inne materiały (np. infografiki, zdjęcia) przekazywane w „Biurze Prasowym”, których autorami są zarejestrowani użytkownicy tacy jak agencje PR, firmy czy instytucje państwowe.
Ostatnio dodane
komunikaty PR z wybranej przez Ciebie kategorii
Podróże 10 najciekawszych faktów o Korei Południowej Biuro prasowe
2024-04-24 | 17:00

10 najciekawszych faktów o Korei Południowej

Korea Południowa to kraj pełen fascynującej historii, bogatej kultury i dynamicznego rozwoju. To kraj pełen kontrastów, który oferuje odwiedzającym niezapomniane doświadczenia
Podróże Atrium Kasztanowa z kolejnym biurem podróży
2024-04-24 | 11:40

Atrium Kasztanowa z kolejnym biurem podróży

Pod koniec kwietnia do Atrium Kasztanowa wprowadzi się nowy najemca - TUI. To drugie biuro podróży po Itace, otwarte w pilskiej galerii w tak krótkim odstępie czasu, i trzecie,
Podróże 10 najciekawszych faktów o Korei Południowej
2024-04-24 | 11:00

10 najciekawszych faktów o Korei Południowej

Korea Południowa to kraj pełen fascynującej historii, bogatej kultury i dynamicznego rozwoju. To kraj pełen kontrastów, który oferuje odwiedzającym niezapomniane doświadczenia

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Gwiazdy

Aleksandra Popławska: Zazwyczaj dostaję fajne prezenty. Najbardziej cieszy mnie, jak ktoś mi coś namaluje albo napisze wiersz

Aktorkę można teraz oglądać między innymi w spektaklu „Wyjątkowy prezent” w reżyserii Tomasza Sapryka. Dzięki tej sztuce widzowie mogą się przekonać, że wyszukany, drogi i niezwykle odważny upominek nie tylko może zepsuć urodzinową imprezę, ale także relacje rodzinne i przyjacielskie. Aleksandra Popławska zdaje sobie sprawę z tego, że wiele osób ma nie lada dylemat, co podarować komuś z okazji urodzin czy imienin. Jednocześnie podkreśla, że ona sama nigdy nie dostała nietrafionego prezentu, który szybko wylądował w koszu.

Media

Katarzyna Cichopek i Maciej Kurzajewski: Mamy wieloletnie doświadczenie telewizyjne. To nam pozwoliło zbudować wideopodcast „Serio?” od strony merytorycznej i technicznej

Po zwolnieniu z TVP Katarzyna Cichopek i Maciej Kurzajewski ruszyli na podbój YouTube’a. Do autorskiego wideopodcastu „Serio?” para zamierza zapraszać gości, którzy działają na różnych płaszczyznach, mają nietuzinkowe pasje i swoim postępowaniem dają dobry przykład innym. Prezenterzy wierzą, że ich nowy projekt z odcinka na odcinek będzie się cieszył coraz większą popularnością. Na razie obserwuje ich ok. 5 tys. subskrybentów. Obydwoje zapewniają, że nie boją się nowych wyzwań zawodowych, a satysfakcję sprawia im to, że przy realizacji nagrań mogą w pełni wykorzystać swoje doświadczenie telewizyjne.

Edukacja

Co piąte polskie dziecko padło ofiarą cyberprzemocy. Brakuje narzędzi, które pomogłyby z tym zjawiskiem walczyć

Według badań HBSC co szósty nastolatek na świecie padł ofiarą cyberprzemocy – informuje Europejskie Biuro Regionalne Światowej Organizacji Zdrowia (WHO). W Polsce jest pod tym względem dużo gorzej. Nawet jedno na pięcioro dzieci mogło doświadczyć przemocy w sieci – alarmują naukowcy. Grupą najbardziej narażoną na cyberprzemoc są 13-latki. Porównanie danych z obecnej i poprzedniej edycji badania wskazuje, że dotychczasowe programy przeciwdziałania przemocy, i to nie tylko w obszarze cyber, nie są skuteczne. Eksperci podkreślają, że trzeba w nie włączyć nie tylko szkoły, ale też placówki medyczne, rodziców i samą młodzież.