Wakacje Polaków w 2022 roku – mniej rezerwacji, a pobyty krótsze i droższe
Od kilku miesięcy przedstawiciele branży turystycznej zastanawiali się, czy ogólny wzrost cen towarów i usług odwiedzie Polaków od spełniania marzeń o upragnionych urlopach. Eksperci portalu rezerwacyjnego Travelist.pl postanowili przeanalizować wskaźniki zebrane podczas letniego sezonu 2022 i – jak podają – większe wydatki wpłynęły na zmniejszenie poziomów rezerwacji o blisko 20 proc. w porównaniu do 2019 r. Co jeszcze zmieniło się względem okresu sprzed pandemii?
Chcemy podróżować, ale…
Dane portalu Travelist.pl mówią same za siebie – liczba rezerwacji na tegoroczne wakacje była niższa o prawie ⅕ w porównaniu do tego samego okresu przed pandemią. Co ciekawe, w tym samym czasie podniósł się poziom zainteresowanych letnimi pobytami – liczba wyszukań terminów wakacyjnych od początku roku w serwisie wzrosła o około 4 proc. względem 2019 r., a przeważały daty sierpniowe.
Średnio ponad 520 zł więcej za wczasy w 2022 roku
Latem 2022 r. średnia wartość rezerwacji na portalu Travelist.pl wyniosła 2617 zł, podczas gdy jeszcze rok temu była ona o 308 zł niższa, a porównując do 2019 r. – aż o 521 zł. Z kolei średnia cena za noc w hotelu wzrosła odpowiednio o 12 proc. (2021 r.) i o 27 proc. (2019 r.).
Tytuł najdroższego regionu należał w tym roku do nadmorskiego wybrzeża – było to średnio 617 zł za dobę hotelową. W polskich górach kwota ta oscylowała w granicach 589 zł, a w obiektach nad jeziorem – 553 zł.
Wyższe ceny spowodowały, że Polacy zaczęli skracać wakacyjne wyjazdy tuż po wybuchu pandemii. I tak w 2019 r. średnio trwały one 4,8 dnia, w 2021 r. 4,3 dnia, a podczas minionego sezonu 4,2 dnia.
Nadmorskie kurorty z minimalną przewagą
Pomimo wysokich cen w tradycyjnym pojedynku “morze czy góry” ten pierwszy kierunek w tym roku ponownie zwyciężył, jednak przewaga w liczbie rezerwacji była nieznaczna. Urlop nad Bałtykiem spędziło 34 proc. klientów Travelist.pl, natomiast na południe kraju udało się 31 proc. Nie zabrakło również zainteresowania city breakami – na wyjazdy połączone ze zwiedzaniem rodzimych miast zdecydowało się w czasie wakacji aż 17 proc. Polaków. Wśród TOP 3 najpopularniejszych kierunków wybieranych przez użytkowników portalu znalazły się kolejno: Gdańsk, Kołobrzeg i Kraków.
Głównie w sierpniu i na ostatnią chwilę
Wyraźnym trendem tegorocznych wakacji było skrócenie tzw. okienka rezerwacji, czyli okresu między dokonaniem rezerwacji a samym wyjazdem. Średnia wartość tego wskaźnika w 2022 r. wyniosła 34 dni, a jeszcze 3 lata temu turyści opłacali wyjazdy średnio z 42-dniowym wyprzedzeniem. Jednocześnie niemal 40% wszystkich wakacyjnych pobytów w obecnym sezonie było rezerwowanych na mniej niż 2 tygodnie przed ich rozpoczęciem.
Zdecydowanie najwięcej rezerwacji dokonano na okres od 20 lipca do 8 sierpnia. Kolejnym najchętniej kupowanym terminem okazała się sierpniówka (od 12 do 15 sierpnia) oraz ostatni weekend wakacji. Za to najmniej popularny był okres na początku sezonu – od 27 czerwca do 14 lipca.
Komfort przede wszystkim
Wzrost cen nie zniechęcił jednak Polaków do poszukiwania komfortu podczas swoich urlopów. Decydując się na upragnione wakacje, użytkownicy portalu chętnie korzystali z dostępnych w serwisie filtrów, by pobyty, jak najlepiej odpowiadały na ich potrzeby i oczekiwania. W tym sezonie najczęściej szukano ofert z wyżywieniem w cenie (zarówno z dwoma, jak i z trzema posiłkami) oraz z dostępem do basenu krytego.

Smart travel w 5 krokach. Jak wypocząć i nie przepłacić?

Polacy rezerwują wczasy na ostatnią chwilę

Linie lotnicze Corendon Airlines świętowały 20. lecie działalności podczas spektakularnej Gali w Antalya Cosmos Theatre
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Problemy społeczne

W 2030 roku zetki będą stanowić jedną trzecią globalnej siły roboczej. Ich odmienne od starszej generacji oczekiwania zmienią podejście firm
Wśród kluczowych kryteriów, którymi przedstawiciele pokolenia Z kierują się przy wyborze pracodawcy, są: atrakcyjne wynagrodzenie, atmosfera w firmie i zachowanie równowagi między życiem zawodowym i prywatnym. Trzy czwarte managerów nie jest zadowolonych z młodych absolwentów szkół wyższych, wskazując na ich słabą motywację, brak profesjonalizmu i niskie umiejętności organizacyjne. Analitycy rynku pracy podnoszą, że aby przyciągnąć do siebie młode talenty i utrzymać je w strukturach firmy, pracodawcy muszą wprowadzić szereg zmian, szczególnie w zakresie kultury organizacyjnej.
Muzyka
Dorota Gardias: Moja piosenka nagrana z Bartasem Szymoniakiem odniosła ogromny sukces. Wiążę z nią pewne plany

Prezenterka pogody podkreśla, że ma w życiu kilka pasji, które szczególnie pielęgnuje. Jedną z nich jest śpiewanie. Nuci nie tylko pod prysznicem, ale swoje umiejętności wokalne prezentuje również na eventach, imprezach okolicznościowych i w programach rozrywkowych. Dorota Gardias nie kryje satysfakcji z tego, że kilka miesięcy temu mogła zaśpiewać w duecie z Bartasem Szymoniakiem, a utwór „Wszystko i nic” bardzo przypadł do gustu odbiorcom. Teraz marzy o tym, by móc wykonać go „na żywo” podczas festiwalu.
Media i PR
Reklama suplementów diety przez influencerów podlega pewnym ograniczeniom. Kontrolują to GIS i UOKiK

Rekomendacje influencerów mają znaczenie w wielu kategoriach zakupowych. Z raportu przygotowanego przez Wavemaker „Influencerzy pod lupą: etyka w social mediach” wynika, że 30 proc. internautów bierze je pod uwagę przy podejmowaniu decyzji zakupowych dotyczących leków i suplementów diety. Reklamy suplementów diety w Polsce podlegają pewnym ograniczeniom. Przykładowo nie można przypisywać im właściwości leczniczych, bo nie są to leki, ani też właściwości wspomagających, które nie są poparte badaniami. Te kwestie sprawdza GIS. UOKiK z kolei może skontrolować poprawne oznaczenie przekazu reklamowego w social mediach.