Wakacje Polaków w 2022 roku – mniej rezerwacji, a pobyty krótsze i droższe
Od kilku miesięcy przedstawiciele branży turystycznej zastanawiali się, czy ogólny wzrost cen towarów i usług odwiedzie Polaków od spełniania marzeń o upragnionych urlopach. Eksperci portalu rezerwacyjnego Travelist.pl postanowili przeanalizować wskaźniki zebrane podczas letniego sezonu 2022 i – jak podają – większe wydatki wpłynęły na zmniejszenie poziomów rezerwacji o blisko 20 proc. w porównaniu do 2019 r. Co jeszcze zmieniło się względem okresu sprzed pandemii?
Chcemy podróżować, ale…
Dane portalu Travelist.pl mówią same za siebie – liczba rezerwacji na tegoroczne wakacje była niższa o prawie ⅕ w porównaniu do tego samego okresu przed pandemią. Co ciekawe, w tym samym czasie podniósł się poziom zainteresowanych letnimi pobytami – liczba wyszukań terminów wakacyjnych od początku roku w serwisie wzrosła o około 4 proc. względem 2019 r., a przeważały daty sierpniowe.
Średnio ponad 520 zł więcej za wczasy w 2022 roku
Latem 2022 r. średnia wartość rezerwacji na portalu Travelist.pl wyniosła 2617 zł, podczas gdy jeszcze rok temu była ona o 308 zł niższa, a porównując do 2019 r. – aż o 521 zł. Z kolei średnia cena za noc w hotelu wzrosła odpowiednio o 12 proc. (2021 r.) i o 27 proc. (2019 r.).
Tytuł najdroższego regionu należał w tym roku do nadmorskiego wybrzeża – było to średnio 617 zł za dobę hotelową. W polskich górach kwota ta oscylowała w granicach 589 zł, a w obiektach nad jeziorem – 553 zł.
Wyższe ceny spowodowały, że Polacy zaczęli skracać wakacyjne wyjazdy tuż po wybuchu pandemii. I tak w 2019 r. średnio trwały one 4,8 dnia, w 2021 r. 4,3 dnia, a podczas minionego sezonu 4,2 dnia.
Nadmorskie kurorty z minimalną przewagą
Pomimo wysokich cen w tradycyjnym pojedynku “morze czy góry” ten pierwszy kierunek w tym roku ponownie zwyciężył, jednak przewaga w liczbie rezerwacji była nieznaczna. Urlop nad Bałtykiem spędziło 34 proc. klientów Travelist.pl, natomiast na południe kraju udało się 31 proc. Nie zabrakło również zainteresowania city breakami – na wyjazdy połączone ze zwiedzaniem rodzimych miast zdecydowało się w czasie wakacji aż 17 proc. Polaków. Wśród TOP 3 najpopularniejszych kierunków wybieranych przez użytkowników portalu znalazły się kolejno: Gdańsk, Kołobrzeg i Kraków.
Głównie w sierpniu i na ostatnią chwilę
Wyraźnym trendem tegorocznych wakacji było skrócenie tzw. okienka rezerwacji, czyli okresu między dokonaniem rezerwacji a samym wyjazdem. Średnia wartość tego wskaźnika w 2022 r. wyniosła 34 dni, a jeszcze 3 lata temu turyści opłacali wyjazdy średnio z 42-dniowym wyprzedzeniem. Jednocześnie niemal 40% wszystkich wakacyjnych pobytów w obecnym sezonie było rezerwowanych na mniej niż 2 tygodnie przed ich rozpoczęciem.
Zdecydowanie najwięcej rezerwacji dokonano na okres od 20 lipca do 8 sierpnia. Kolejnym najchętniej kupowanym terminem okazała się sierpniówka (od 12 do 15 sierpnia) oraz ostatni weekend wakacji. Za to najmniej popularny był okres na początku sezonu – od 27 czerwca do 14 lipca.
Komfort przede wszystkim
Wzrost cen nie zniechęcił jednak Polaków do poszukiwania komfortu podczas swoich urlopów. Decydując się na upragnione wakacje, użytkownicy portalu chętnie korzystali z dostępnych w serwisie filtrów, by pobyty, jak najlepiej odpowiadały na ich potrzeby i oczekiwania. W tym sezonie najczęściej szukano ofert z wyżywieniem w cenie (zarówno z dwoma, jak i z trzema posiłkami) oraz z dostępem do basenu krytego.
![Bezpieczne wakacje: standardy ochrony dzieci w branży hotelarskiej Biuro prasowe](/files/_uploaded/glownekonf_1140084680,w_169,wo_300,ho_169,_small.jpg)
Bezpieczne wakacje: standardy ochrony dzieci w branży hotelarskiej
![Termy Karkonosze Resort & Spa – oaza spokoju i równowagi](/files/_uploaded/glownekonf_162924537,w_254,wo_300,ho_169,_small.jpg)
Termy Karkonosze Resort & Spa – oaza spokoju i równowagi
![Coolcationig - kiedy klimat dyktuje kierunek podróży](/files/_uploaded/glownekonf_2109028850,w_225,wo_300,ho_169,_small.jpg)
Coolcationig - kiedy klimat dyktuje kierunek podróży
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii
![](/files/1922771799/n-innowacje_1.png)
Jedynka Newserii
![](/files/1922771799/n-biznes_1.png)
Gwiazdy
![](/files/1922771799/poplawska-boks-plany-foto-ram,w_274,_small.jpg)
Aleksandra Popławska: Pomysł na trenowanie boksu zrodził się u mnie z fascynacji Sashą Sidorenko. Dyscyplina ta wymaga skupienia, a właśnie tego mi na co dzień brakuje
Aktorka zaznacza, że trenuje boks, bo pozwala jej nauczyć się trzeźwo myśleć, analizować i szybko podejmować decyzje. Z uprawiania tej dyscypliny czerpie sporą przyjemność, zwłaszcza że robi to pod okiem mistrzyni – Sashy Sidorenko. Aleksandra Popławska podkreśla, że dla niej nie tyle liczy się zwycięstwo na ringu, ile taktyka gry, jaką przyjmuje się wobec przeciwnika.
Konsument
Problem wykorzystywania seksualnego dzieci online wymaga pilnych regulacji. To może wymagać rezygnacji w pewnym stopniu z szyfrowania korespondencji
![](/files/1922771799/wojtasik-regulacje-2-foto,w_133,r_png,_small.png)
– Problem wykorzystywania seksualnego dzieci w internecie potrzebuje konkretnych regulacji – podkreślają eksperci Fundacji Dajemy Dzieciom Siłę. I liczą, że pojawią się one zarówno na forum krajowym, jak i unijnym. Dziś tymczasowe rozporządzenie, wprowadzając odstępstwo od przepisów UE dotyczących prywatności, daje platformom internetowym możliwość dobrowolnego wykrywania materiałów przedstawiających seksualne wykorzystywanie dzieci. Nowe propozycje przepisów na forum zakładają jednak, że zmieni się to w obowiązek. To budzi szereg pytań o prywatność i potencjalne nadużycia.
Teatr
Eliza Rycembel: Sztukę „Czułe słówka” zrobiliśmy na podstawie znanego filmu. Udało się uwspółcześnić tę historię i przenieść ją na nasze realia
![](/files/1922771799/czule-slowka-aktorzy,w_133,r_png,_small.png)
Już po pierwszych przedstawieniach Eliza Rycembel i Krzysztof Dracz widzą, że bardziej współczesna teatralna wersja obsypanego Oscarami kinowego hitu sprzed 40 lat również przypadła do gustu widzom. „Czułe słówka” w reżyserii Pawła Paszta to historia wzruszająca, ale nie ckliwa, z odpowiednią dozą akcentów dramatycznych i komediowych. Spektakl opowiada o trudnej relacji nadopiekuńczej matki i córki, która czując się przytłoczona jej miłością i oczekiwaniami, decyduje się na szybkie małżeństwo i opuszczenie domu.