Komunikaty PR

Polacy chcą podwozić się do pracy

2024-03-05  |  10:00

Polacy chcą podwozić się do pracy. Dlaczego więc w autach ciągle wozimy powietrze?

W Polsce trzech na czterech ankietowanych kierowców pokonuje drogę do pracy samochodem samotnie. Jednocześnie ponad 88 proc. z nich deklaruje, że dofinansowanie dla kierowców na wzór tego z Francji stanowiłoby zachętę do częstszego udostępniania miejsc w ich autach w drodze do pracy, a 62 proc. pasażerów jest otwartych na skorzystanie z takiej opcji. Czy w Polsce jest potencjał na podobny do francuskiego system premiowy?

BlaBlaCar przeprowadził badanie, które pokazuje, że współdzielone przejazdy w drodze do pracy mają realny potencjał na sukces w Polsce. Do miejsca pracy wciąż najczęściej dojeżdżamy samochodem, głównie ze względu na komfort i krótszy czas podróży w porównaniu do innych środków komunikacji – tak deklaruje odpowiednio 66 i 50 proc. kierowców. 77 proc. zmotoryzowanych jedzie samotnie, mimo że na wspólną podróż nie zabrakłoby chętnych.

Ekonomia współdzielenia – mniej wydatków, więcej zalet

Obecnie 77 proc. samochodowych podróży do pracy ankietowanych użytkowników BlaBlaCar to wyprawy solo. Co trzeci z badanych kierowców na dojazdy do miejsca pracy samochodem wydaje ponad 550 zł miesięcznie, co czwarty – między 350 a 550 zł. Warto przypomnieć, że kierowcy zabierają współpasażerów ze względu na realne oszczędności. Blisko 42 proc. badanych w zeszłorocznej ankiecie BlaBlaCar zadeklarowało, że na współdzielonych przejazdach oszczędza między 30 a 50 proc. kosztów, zaś pomiędzy 50 a 70 proc. – niemal co piąty kierowca. Wśród użytkowników platformy udostępnianie miejsc w aucie na trasie do pracy nie jest jeszcze w Polsce popularne, ale badanie pokazuje, że zainteresowanych nie zabrakłoby ani z poziomu fotela za kierownicą, ani tych pasażerskich.

Większość kierowców oferujących wspólne przejazdy na długich dystansach nie zdaje sobie sprawy, że pasażerowie korzystający z platformy aktywnie poszukują alternatywnych środków codziennej komunikacji i aż 62 proc. z nich deklaruje, że większa dostępność ofert przejazdów krótkodystansowych na platformie zachęciłaby ich do regularnego dojeżdżania w ten sposób do pracy. Zarówno dla pasażerów jak i kierowców oznaczałoby to znaczne oszczędności na codziennym przemieszczaniu się. Korzyści pojawiają się jednak także w obszarach pozafinansowych. Wspólne podróże do pracy pozwoliłyby na rozluźnienie porannych i popołudniowych korków oraz niższą emisję CO2 do atmosfery. Tylko w 2023 roku kierowcy z Polski i z innych 22 krajów, w których działa BlaBlaCar, przyczynili się do ograniczenia emisji CO2 o 1,5 miliona tony.

Koniec z dojazdem do pracy tylko dla wybranych

Aż 88 proc. kierowców należących do społeczności BlaBlaCar deklaruje, że wsparcie finansowe zachęciłoby ich do częstszego udostępniania miejsc w swoich autach w podróży do miejsca pracy. Taki model dofinansowania odniósł już sukces we Francji, gdzie 50 milionów euro trafiło do kierowców zabierających pasażerów – blisko połowa tej kwoty za przejazdy na krótkich dystansach. Francuski rząd przedłużył inicjatywę na 2024 rok, jednakże kwota 100 euro wypłacana będzie tylko za przejazdy na dystansach poniżej 80 km – na przykład między domem a pracą.

Przy stworzeniu odpowiednich warunków w Polsce przejazdy współdzielone mogłyby być jednym z najchętniej wybieranych środków komunikacji do pracy zwłaszcza wśród mieszkańców małych miejscowości. Z grupy pasażerów aktywnie korzystających z BlaBlaCar, którzy deklarują zainteresowanie wspólnymi dojazdami do pracy, blisko 20 proc. mieszka na wsi, a kolejne 20 proc. w miastach do 50 tys. mieszkańców. Respondenci skłonni do wspólnych dojazdów do pracy muszą regularnie pokonywać do 10 km (44 proc.), od 11 do 30 km (34 proc.), a także od 31 km wzwyż (łącznie 21 proc.).

W mniejszych powiatach i gminach Polski, gdzie transport publiczny często zawodzi lub w ogóle nie funkcjonuje, zmotoryzowani mieszkańcy mogą wesprzeć tych, którzy borykają się z ograniczeniami komunikacyjnymi. W takiej sytuacji współdzielone przejazdy dla pracodawców oznaczałyby większy dostęp do ograniczonych komunikacyjnie pracowników, a dzięki kierowcom byłaby to ważna inicjatywa służąca wzajemnej pomocy w lokalnych społecznościach – komentuje Olgierd Szyłejko, Country Manager BlaBlaCar Polska.

Pasażerowie BlaBlaCar, którzy korzystają już z platformy w celu dojazdu do pracy, jako powód swojej decyzji podają właśnie brak odpowiednich połączeń komunikacji publicznej (34 proc.) czy brak własnego samochodu bądź prawa jazdy (35 proc.).

Badanie BlaBlaCar ujawniło, że obecnie większość podróży do pracy samochodem odbywa się samotnie, podczas gdy Polacy są istotnie zainteresowani wspólnymi przejazdami także w tym celu. Współpraca kierowców z pasażerami przyniosłaby korzyści dla obu stron, poprawiając dostępność komunikacyjną pracowników na wymagających tego obszarach kraju i zapewniając regularne oszczędności na kosztach podróżowania. Jak pokazuje przykład z Francji - model dofinansowania kierowców może być katalizatorem dobrej zmiany na polskich drogach.

* Badanie BlaBlaCar zostało przeprowadzone w lutym 2024 r. na bazie użytkowników platformy. W ankiecie wzięło udział 1231 kierowców oraz 1333 pasażerów aktywnie korzystających z platformy BlaBlaCar w Polsce.

Więcej informacji
Newseria nie ponosi odpowiedzialności za treści oraz inne materiały (np. infografiki, zdjęcia) przekazywane w „Biurze Prasowym”, których autorami są zarejestrowani użytkownicy tacy jak agencje PR, firmy czy instytucje państwowe.
Ostatnio dodane
komunikaty PR z wybranej przez Ciebie kategorii
Motoryzacja Specjalna oferta i dodatkowe rabaty na SUV-y i crossovery Toyoty. Wybiera je już połowa klientów Biuro prasowe
2025-05-14 | 12:00

Specjalna oferta i dodatkowe rabaty na SUV-y i crossovery Toyoty. Wybiera je już połowa klientów

Siedem SUV-ów Toyoty jest dostępne w specjalnej ofercie podczas Dni Otwartych w salonach marki w całej Polsce. Od 12 do 17 maja u dilerów można otrzymać rabaty,
Motoryzacja Rejestracja samochodów za granicą. Czy to się nadal opłaca? Kto może skorzystać?
2025-04-07 | 15:00

Rejestracja samochodów za granicą. Czy to się nadal opłaca? Kto może skorzystać?

Rejestracja samochodu poza granicami Polski to temat, który wraca regularnie na fora motoryzacyjne i do rozmów przedsiębiorców. Choć może się wydawać, że to
Motoryzacja Rower wodorowy odporny na mrozy - alternatywa na zimowe trasy
2024-12-30 | 12:00

Rower wodorowy odporny na mrozy - alternatywa na zimowe trasy

Jazda rowerem w sezonie zimowym stawia przed rowerzystami nie lada wyzwania, zwłaszcza gdy korzystają z jednośladów ze wspomaganiem elektrycznym. Klasyczne baterie litowo-jonowe w takich

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Problemy społeczne

37 proc. Ukraińców nie wie, jak zaszczepić dziecko w Polsce. Potrzebna większa edukacja w tym zakresie

Choć trzech na czterech uchodźców z Ukrainy darzy polski system ochrony zdrowia dużym zaufaniem, to 21 proc. z nich ma problem z zaufaniem do samych szczepień. To dlatego wiele ukraińskich mam podejmuje decyzję o nieszczepieniu dziecka. Dużym wyzwaniem jest więc zwiększanie ich świadomości na temat korzyści płynących ze szczepień dla zdrowia jednostek i całej populacji, a także wyjaśnianie wątpliwości związanych z ewentualnymi skutkami ubocznymi. Tę rolę edukacyjną musi wziąć na siebie polski personel systemu ochrony zdrowia.

Problemy społeczne

Muzea pomagają walczyć ze stereotypami i uprzedzeniami. To ważne dla zmieniającego się rynku pracy

Według NEMO, Sieci Europejskich Organizacji Muzealnych, społeczna rola muzeów wykracza daleko poza ich tradycyjne funkcje. W coraz bardziej spolaryzowanym świecie muzea mogą odgrywać kluczową rolę w promowaniu dialogu i spójności społecznej, zachęcać do dyskusji, mogą też pełnić rolę ośrodków integracji społecznej. Dzięki przybliżaniu obcych kultur mogą też zmienić spojrzenie na rynek pracy.

Żywienie

Sylwia Bomba: Nigdy nie stosowałam ozempicu. Dla mnie zdrowie jest ważniejsze niż efekt wizualny

Celebrytka uważa, że leków typu Ozempic nie powinno się stosować jako złotych środków na odchudzanie. Bo choć pozwalają one w dość krótkim czasie pozbyć się zbędnych kilogramów, to odbywa się to kosztem zdrowia. Aby więc bezpiecznie i trwale zredukować masę ciała, trzeba przede wszystkim zmodyfikować dietę i prowadzić aktywny styl życia. To długi, ale wart starania proces. Ze swojego doświadczenia Sylwia Bomba wie, że nie ma jednej cudownej tabletki, dzięki której bez żadnego wysiłku uzyskamy wymarzony rozmiar S.