Komunikaty PR

Polacy chcą podwozić się do pracy

2024-03-05  |  10:00

Polacy chcą podwozić się do pracy. Dlaczego więc w autach ciągle wozimy powietrze?

W Polsce trzech na czterech ankietowanych kierowców pokonuje drogę do pracy samochodem samotnie. Jednocześnie ponad 88 proc. z nich deklaruje, że dofinansowanie dla kierowców na wzór tego z Francji stanowiłoby zachętę do częstszego udostępniania miejsc w ich autach w drodze do pracy, a 62 proc. pasażerów jest otwartych na skorzystanie z takiej opcji. Czy w Polsce jest potencjał na podobny do francuskiego system premiowy?

BlaBlaCar przeprowadził badanie, które pokazuje, że współdzielone przejazdy w drodze do pracy mają realny potencjał na sukces w Polsce. Do miejsca pracy wciąż najczęściej dojeżdżamy samochodem, głównie ze względu na komfort i krótszy czas podróży w porównaniu do innych środków komunikacji – tak deklaruje odpowiednio 66 i 50 proc. kierowców. 77 proc. zmotoryzowanych jedzie samotnie, mimo że na wspólną podróż nie zabrakłoby chętnych.

Ekonomia współdzielenia – mniej wydatków, więcej zalet

Obecnie 77 proc. samochodowych podróży do pracy ankietowanych użytkowników BlaBlaCar to wyprawy solo. Co trzeci z badanych kierowców na dojazdy do miejsca pracy samochodem wydaje ponad 550 zł miesięcznie, co czwarty – między 350 a 550 zł. Warto przypomnieć, że kierowcy zabierają współpasażerów ze względu na realne oszczędności. Blisko 42 proc. badanych w zeszłorocznej ankiecie BlaBlaCar zadeklarowało, że na współdzielonych przejazdach oszczędza między 30 a 50 proc. kosztów, zaś pomiędzy 50 a 70 proc. – niemal co piąty kierowca. Wśród użytkowników platformy udostępnianie miejsc w aucie na trasie do pracy nie jest jeszcze w Polsce popularne, ale badanie pokazuje, że zainteresowanych nie zabrakłoby ani z poziomu fotela za kierownicą, ani tych pasażerskich.

Większość kierowców oferujących wspólne przejazdy na długich dystansach nie zdaje sobie sprawy, że pasażerowie korzystający z platformy aktywnie poszukują alternatywnych środków codziennej komunikacji i aż 62 proc. z nich deklaruje, że większa dostępność ofert przejazdów krótkodystansowych na platformie zachęciłaby ich do regularnego dojeżdżania w ten sposób do pracy. Zarówno dla pasażerów jak i kierowców oznaczałoby to znaczne oszczędności na codziennym przemieszczaniu się. Korzyści pojawiają się jednak także w obszarach pozafinansowych. Wspólne podróże do pracy pozwoliłyby na rozluźnienie porannych i popołudniowych korków oraz niższą emisję CO2 do atmosfery. Tylko w 2023 roku kierowcy z Polski i z innych 22 krajów, w których działa BlaBlaCar, przyczynili się do ograniczenia emisji CO2 o 1,5 miliona tony.

Koniec z dojazdem do pracy tylko dla wybranych

Aż 88 proc. kierowców należących do społeczności BlaBlaCar deklaruje, że wsparcie finansowe zachęciłoby ich do częstszego udostępniania miejsc w swoich autach w podróży do miejsca pracy. Taki model dofinansowania odniósł już sukces we Francji, gdzie 50 milionów euro trafiło do kierowców zabierających pasażerów – blisko połowa tej kwoty za przejazdy na krótkich dystansach. Francuski rząd przedłużył inicjatywę na 2024 rok, jednakże kwota 100 euro wypłacana będzie tylko za przejazdy na dystansach poniżej 80 km – na przykład między domem a pracą.

Przy stworzeniu odpowiednich warunków w Polsce przejazdy współdzielone mogłyby być jednym z najchętniej wybieranych środków komunikacji do pracy zwłaszcza wśród mieszkańców małych miejscowości. Z grupy pasażerów aktywnie korzystających z BlaBlaCar, którzy deklarują zainteresowanie wspólnymi dojazdami do pracy, blisko 20 proc. mieszka na wsi, a kolejne 20 proc. w miastach do 50 tys. mieszkańców. Respondenci skłonni do wspólnych dojazdów do pracy muszą regularnie pokonywać do 10 km (44 proc.), od 11 do 30 km (34 proc.), a także od 31 km wzwyż (łącznie 21 proc.).

W mniejszych powiatach i gminach Polski, gdzie transport publiczny często zawodzi lub w ogóle nie funkcjonuje, zmotoryzowani mieszkańcy mogą wesprzeć tych, którzy borykają się z ograniczeniami komunikacyjnymi. W takiej sytuacji współdzielone przejazdy dla pracodawców oznaczałyby większy dostęp do ograniczonych komunikacyjnie pracowników, a dzięki kierowcom byłaby to ważna inicjatywa służąca wzajemnej pomocy w lokalnych społecznościach – komentuje Olgierd Szyłejko, Country Manager BlaBlaCar Polska.

Pasażerowie BlaBlaCar, którzy korzystają już z platformy w celu dojazdu do pracy, jako powód swojej decyzji podają właśnie brak odpowiednich połączeń komunikacji publicznej (34 proc.) czy brak własnego samochodu bądź prawa jazdy (35 proc.).

Badanie BlaBlaCar ujawniło, że obecnie większość podróży do pracy samochodem odbywa się samotnie, podczas gdy Polacy są istotnie zainteresowani wspólnymi przejazdami także w tym celu. Współpraca kierowców z pasażerami przyniosłaby korzyści dla obu stron, poprawiając dostępność komunikacyjną pracowników na wymagających tego obszarach kraju i zapewniając regularne oszczędności na kosztach podróżowania. Jak pokazuje przykład z Francji - model dofinansowania kierowców może być katalizatorem dobrej zmiany na polskich drogach.

* Badanie BlaBlaCar zostało przeprowadzone w lutym 2024 r. na bazie użytkowników platformy. W ankiecie wzięło udział 1231 kierowców oraz 1333 pasażerów aktywnie korzystających z platformy BlaBlaCar w Polsce.

Więcej informacji
Newseria nie ponosi odpowiedzialności za treści oraz inne materiały (np. infografiki, zdjęcia) przekazywane w „Biurze Prasowym”, których autorami są zarejestrowani użytkownicy tacy jak agencje PR, firmy czy instytucje państwowe.
Ostatnio dodane
komunikaty PR z wybranej przez Ciebie kategorii
Motoryzacja Średni wiek samochodu w Polsce jest o 3,6 roku większy niż średnia dla UE Biuro prasowe
2024-07-09 | 01:00

Średni wiek samochodu w Polsce jest o 3,6 roku większy niż średnia dla UE

W tym roku prawdopodobny jest najwyższy od lat import indywidualny używanych samochodów. To często starsze auta – średnio ponad 12-letnie. Średnia wieku samochodu
Motoryzacja Rzeź średnich firm transportowych
2024-07-09 | 01:00

Rzeź średnich firm transportowych

Średnie firmy transportowe, które rozwinęły firmy do kilkunastu pojazdów, teraz wyprzedają park maszynowy. Właściciel, jeżdżąc na 2 auta „ze szwagrem”, ma
Motoryzacja Krynica-Zdrój na trasie Wielkiej Wyprawy Maluchów
2024-07-05 | 08:53

Krynica-Zdrój na trasie Wielkiej Wyprawy Maluchów

Wielka Wyprawa Maluchów to wyjątkowa akcja społeczna w formie podróży charytatywnej Fiatami 126p z Warszawy aż do Monte Cassino. Celem przedsięwzięcia, w które

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Ochrona środowiska

Patrzenie na zieleń może zwiększyć komfort życia mieszkańców miast. Najbardziej kojąco działał widok drzew

Zmniejszenie odczucia lęku i zwiększenie odprężenia to główne korzyści wynikające z nawet wzrokowego kontaktu z zielenią – dowiedli brytyjscy i izraelscy naukowcy. Okazało się, że największe korzyści czerpiemy z patrzenia na drzewa, a wyraźny dobroczynny wpływ natury na dobrostan psychiczny można zauważyć nawet po krótkim spacerze. To ważne wskazówki dla urbanistów, które mogą być pomocne w optymalnym planowaniu przestrzeni miejskiej. Kontakt wzrokowy z zielenią nie wpływa natomiast na zdolności poznawcze.

Gwiazdy

Edyta Herbuś: Joga pozwala mi zadbać o systematyczny przepływ dobrej energii i harmonię. Mam bardzo dobry kontakt ze swoim ciałem

Tancerka kompleksowo dba o swoje zdrowie i o ciało. Nie daje sobie taryfy ulgowej i zawsze, niezależnie od ilości obowiązków zawodowych, stara się znaleźć czas, by wykonać pakiet ulubionych ćwiczeń. Edyta Herbuś zdążyła się już przekonać, że niezwykle korzystny wpływ na jej kondycję i dobre samopoczucie ma także joga. Systematyczne jej praktykowanie umożliwia bowiem swobodny przepływ energii i pozwala utrzymać życiową równowagę. Nie ukrywa więc, że jest wielką miłośniczką tej aktywności i poleca ją także innym.

Handel

E-konsumenci wybierają jak najszybsze i najprostsze opcje płatności online. Coraz bardziej interesują się płatnościami odroczonymi i ratalnymi

Szybkie płatności, a w szczególności Blik, to metody najchętniej wybierane przez klientów podczas zakupów internetowych. W ostatnim czasie rośnie jednak popularność płatności odroczonych oraz rozłożenia płatności na raty – twierdzą przedstawiciele e-commerce. Niezmiennie ktoś, kto chce osiągnąć sukces w handlu w sieci, musi oferować wszystkie możliwe metody płatności. Jeśli klient nie znajdzie na stronie swojej ulubionej, zwykle rezygnuje z zakupu.