Komunikaty PR

Polacy chętnie sięgają po roślinne alternatywy dla produktów mlecznych

2024-08-20  |  13:09
Biuro prasowe

Produkty roślinne, w tym alternatywy dla mleka i nabiału, zyskują coraz większą popularność, zarówno w Polsce, jak i w Europie. W ostatnich 12 miesiącach asortyment z tej kategorii był obecny w 4,7 mln polskich gospodarstw domowych, co stanowi 34,6% wszystkich gospodarstw domowych w naszym kraju[1]. Wartość jego sprzedaży rok do roku wzrosła zaś o 11,3% w porównaniu do analogicznego okresu[2]. Obchodzony 22 sierpnia  Światowy Dzień Mleka Roślinnego to dobra okazja, aby przypomnieć o walorach roślinnych alternatyw dla produktów mlecznych oraz ich miejscu w korzystnej zarówno dla zdrowia, jak i planety diecie planetarnej.

Ostatnie lata przyniosły znaczący wzrost zainteresowania produktami pochodzenia roślinnego zwłaszcza wśród młodych Europejczyków, którzy coraz częściej stosują diety fleksitariańskie, wegetariańskie i wegańskie[3]. Jak pokazują badania, konsumenci sięgają po produkty roślinne głównie ze względu na zdrowie, smak oraz chęć urozmaicenia swojej codziennej diety[4]. Przekłada się to nie tylko na wzrost sprzedaży w ujęciu wartościowym, ale także wolumenowym, który rok do roku wyniósł 14%[5].  – Świadczy to o coraz większej akceptacji i popularności tych produktów wśród klientów, coraz częściej poszukujących ciekawych alternatyw dla produktów mlecznych. Optymizmem napawa fakt, że konsumenci uwzględniają produkty pochodzenia roślinnego w swojej diecie ze względu na zdrowie, ale również to, że doceniają ich różnorodność. Produkty roślinne mogą być wartościowym elementem jadłospisu każdego z nas – mówi Marek Sumiła, dyrektor zarządzający Danone i Żywiec Zdrój. Jak pokazują prognozy, rynek produktów roślinnych będzie w Europie rósł w tempie 8% do 2025 roku[6].  

Napoje roślinne w centrum uwagi

Do urzeczywistnienia tych przewidywań może przyczynić się sprzedaż napojów roślinnych, które w Polsce stanowią 77% kategorii produktów roślinnych. W pierwszej połowie 2024 roku sprzedało się ponad 30 mln litrów tych produktów[7]. Na ich popularność wpływ może mieć między innymi szeroka oferta – dostępne są bowiem m.in. napoje sojowe, owsiane, ryżowe, migdałowe czy kokosowe, a także ich wariacje smakowe. Są one nie tylko świetnym dodatkiem do kawy. Mają szerokie zastosowanie także w codziennej kuchni – mogą stanowić bazę koktajli, naleśników czy owsianek. Badania pokazują, że chętnie sięgają po nie mieszkańcy małych i średnich miejscowości, a także mieszkańcy obszarów wiejskich – odpowiednio 44% i 32%[8].

Liderem wśród kategorii produktów roślinnych jest należąca do Danone marka Alpro[9], odpowiadająca za prawie jedną trzecią sprzedaży wartościowej całej kategorii (32,6%)[10]. Pozycję tę zawdzięcza sprzedaży właśnie napojów roślinnych i roślinnych alternatyw dla jogurtów – odpowiednio na poziomie 34,6% oraz 32,7%[11].

W trosce o zdrowie i planetę 

Produkty roślinne doskonale wpisują się w koncepcję diety planetarnej, zwanej fleksitariańską, zakładającej zmniejszenie spożycia mięsa – przede wszystkim czerwonego – i cukru oraz podwojenie spożycia owoców, warzyw i nasion roślin strączkowych czy orzechów[12].  Rozwiązanie to zostało opracowane przez zespół naukowców (wchodzących w skład The EAT-Lancet Commission on Food, Planet, Health) i łączy smak oraz przyjemność jedzenia z korzyściami dla zdrowia i troską o stan planety.

Eksperci wskazują, że produkcja żywności odpowiada aktualnie za jedną czwartą globalnej emisji gazów cieplarnianych, z czego ponad połowa pochodzi z hodowli zwierząt, a najbardziej obciążająca dla klimatu jest produkcja wołowiny[13]. Ograniczenie spożycia mięsa oraz produktów pochodzenia zwierzęcego i zwiększenie w diecie obecności produktów pochodzenia roślinnego może zatem przynieść pozytywne efekty w walce z globalnym ociepleniem. Dieta planetarna jest zalecana również przez ekspertów zainicjowanego przez DANONE Interdyscyplinarnego Centrum Analiz i Współpracy „Żywność dla Przyszłości”. Jak przekonują w raporcie „Talerz przyszłości”, stosowanie jej może zapobiec nawet 11,6 mln przedwczesnych zgonów rocznie na świecie, gdyż zmniejsza ryzyko chorób – w tym dietozależnych[14].

Zrównoważona produkcja

Należy jednak pamiętać, że wartościowe produkty pochodzenia roślinnego powinny powstawać w sposób zrównoważony.

Alpro oferuje najszersze na rynku portfolio produktów roślinnych, które w zależności od wariantu, dostarczają wartościowych składników takich jak: białko, błonnik, wapń czy witaminy (B2, B12, D2 i E). Nasze produkty powstają z wysokiej jakości składników, pochodzących ze sprawdzonych źródeł. Przykładowo soja, którą wykorzystujemy, pochodzi z krajów europejskich oraz Kanady. Nigdy nie pozyskiwaliśmy nasion soi z obszarów wylesionych w Amazonii lub innych lasów deszczowych. Z kolei migdały wykorzystywane do produkcji produktów Alpro pochodzą z rejonu Morza Śródziemnego. W trakcie ich uprawy podlewane są przede wszystkim wodą deszczową. Gdy tej brakuje, rolnicy stosują nawadnianie kropelkowe, czyli takie, które dostarcza tyle wody, ile faktycznie potrzebuje roślina – podkreśla Marek Sumiła.

Warto również dodać, że Alpro posiada certyfikat B Corp od 2018 roku. Jego przyznanie poprzedza restrykcyjny proces weryfikacji, badający realny wpływ przedsiębiorstwa na środowisko oraz szerokie grono interesariuszy w całym łańcuchu wartości. Otrzymanie certyfikatu jest jednocześnie podjęciem zobowiązania do ciągłej realizacji strategii zrównoważonego rozwoju i aktywnego wprowadzania rozwiązań odpowiadających na wyzwania społeczne i środowiskowe. W 2022 r. ten sam certyfikat uzyskał dystrybutor Alpro w Polsce – Danone sp. z o.o.

Różnorodność i jakość na wagę złota

Kluczem do przyciągnięcia uwagi konsumentów jest szeroka gama produktów, zarówno alternatyw dla mleka, jak i jogurtów, pozwalająca na ich różnorodne wykorzystanie. Napoje sojowe, owsiane, kokosowe czy migdałowe od Alpro świetnie sprawdzą się np. jako baza do koktajli, z kolei te z linii Barista idealnie pasują do kawy. W ofercie marki konsumenci znajdą także szeroki wybór sojowej alternatywy dla jogurtów, a także alternatywę dla jogurtu typu skyr, którą na krajowym rynku oferuje aktualnie wyłącznie Alpro.

 


[1] Danone za NielsenIQ, Panel Handlu Detalicznego, Cała Polska (Indeks spożywczy), Sprzedaż wartościowa i wolumenowa (w kg) w 1000, Zmiana sprzedaży wartościowej i wolumenowej w %, Udziały wartościowe i wolumenowe w % w okresie Tydzień 27 2022-Tydzień 26 2023 i odpowiednio Tydzień 27 2023-Tydzień 26 2024, Kategoria: Produkty roślinne - napoje roślinne i roślinne alternatywy dla jogurtów, deserów i śmietan; segmenty zdefiniowane przez Danone (Prawa autorskie © 2024, NielsenIQ).

[2] Tamże.

[3] Raport „Plant-Based Eating in Europe”, Euromonitor International, 2023.

[4] Kantar Brand Health Tracking; styczeń-grudzień 2023.

[5] Danone za NielsenIQ, Panel Handlu Detalicznego, Cała Polska (Indeks spożywczy), Sprzedaż wartościowa i wolumenowa (w kg) w 1000, Zmiana sprzedaży wartościowej i wolumenowej w %, Udziały wartościowe i wolumenowe w % w okresie Tydzień 27 2022-Tydzień 26 2023 i odpowiednio Tydzień 27 2023-Tydzień 26 2024, Kategoria: Produkty roślinne – napoje roślinne i roślinne alternatywy dla jogurtów, deserów i śmietan; segmenty zdefiniowane przez Danone (Prawa autorskie © 2024, NielsenIQ).

[6] Raport „Plant-Based Eating in Europe”, Euromonitor International, 2023.

[7] Danone za NielsenIQ, Panel Handlu Detalicznego, Cała Polska (Indeks spożywczy), Sprzedaż wartościowa i wolumenowa (w kg) w 1000, Zmiana sprzedaży wartościowej i wolumenowej w %, Udziały wartościowe i wolumenowe w % w okresie Tydzień 1-Tydzień 26 2023 i odpowiednio Tydzień 1-Tydzień 26 2024, Kategoria: Produkty roślinne – napoje roślinne i roślinne alternatywy dla jogurtów, deserów i śmietan; segmenty zdefiniowane przez Danone (Prawa autorskie © 2024, NielsenIQ).

[8] GFK, Analiza Point of Entry dla kategorii Napojów Roślinnych; kwiecień 2022-marzec 2023.

[9] Danone za NielsenIQ, Panel Handlu Detalicznego, Cała Polska (Indeks spożywczy), Sprzedaż wartościowa i wolumenowa (w kg) w 1000, % w okresie Tydzień 1-Tydzień 26 2023 i odpowiednio Tydzień 1-Tydzień 26 2024, Kategoria: Produkty roślinne wg marek, segmenty zdefiniowane przez Danone (Prawa autorskie © 2024, NielsenIQ).

[10] Danone za NielsenIQ, Panel Handlu Detalicznego, Cała Polska (Indeks spożywczy), Sprzedaż wartościowa i wolumenowa (w kg) w 1000, Zmiana sprzedaży wartościowej i wolumenowej w %, Udziały wartościowe i wolumenowe w % w okresie Tydzień 1-Tydzień 26 2023 i odpowiednio Tydzień 1-Tydzień 26 2024, Kategoria: Produkty roślinne, marka Alpro w segmentach, segmenty zdefiniowane przez Danone (Prawa autorskie © 2024, NielsenIQ).

[11] Tamże.

[12] Raport „Talerz Przyszłości”: https://danone.pl/assets/interdyscyplinarne/Raport_Talerz_Przyszlosci_2023.pdf.

[13] Jak jeść zdrowo i dbać o planetę. Dieta planetarna w praktyce. - Narodowe Centrum Edukacji Żywieniowej (pzh.gov.pl)

[14] Willett, W. i in., Food in the Anthropocene: the EAT-Lancet Commission on healthy diets from sustainable food systems, „Lancet” 2019, Vol. 393, s. 447–492, DOI: 10.1016/S0140-6736(18)31788-4.

Newseria nie ponosi odpowiedzialności za treści oraz inne materiały (np. infografiki, zdjęcia) przekazywane w „Biurze Prasowym”, których autorami są zarejestrowani użytkownicy tacy jak agencje PR, firmy czy instytucje państwowe.
Ostatnio dodane
komunikaty PR z wybranej przez Ciebie kategorii
Żywienie Polacy mylą piwo alkoholowe i bezalkoholowe - połowa z nich chce zakazu reklamy dla obu wariantów Biuro prasowe
2025-04-29 | 06:00

Polacy mylą piwo alkoholowe i bezalkoholowe - połowa z nich chce zakazu reklamy dla obu wariantów

Problem z odróżnieniem piw alkoholowych i bezalkoholowych, potrzeba wyraźnego zróżnicowania opakowań dla obu wariantów oraz całkowity zakaz reklamy
Żywienie Wzrasta rynek świeżej żywności online – w Markecie Świeżości DPD już ponad 70 partnerów
2025-04-09 | 10:45

Wzrasta rynek świeżej żywności online – w Markecie Świeżości DPD już ponad 70 partnerów

Jeszcze dekadę temu zakupy spożywcze online wydawały się rozwiązaniem dla nielicznych. Zmieniające się nawyki konsumentów i rosnące oczekiwania wobec jakości
Żywienie Międzynarodowy Dzień Szczęścia i tiramisu – przypadek czy przeznaczenie?
2025-03-19 | 23:00

Międzynarodowy Dzień Szczęścia i tiramisu – przypadek czy przeznaczenie?

Tiramisu, comfort food i szczęście na zamówienie. Jak jedzenie poprawia nastrój w Międzynarodowy Dzień Szczęścia. Szczęście ma wiele smaków, ale jeden

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Muzyka

Media

Przygotowania do Polsat Hit Festiwal trwają cały rok. To olbrzymie przedsięwzięcie logistyczne

Już dziś wieczorem w Operze Leśnej w Sopocie startuje Polsat Hit Festiwal. Maciej Rock, jeden z prowadzących to wydarzenie, podkreśla, że w przygotowanie takiego projektu angażują się setki osób, którym powierzone są określone zadania. By w stu procentach zrealizować założony scenariusz, trzeba włożyć wiele wysiłku, bo przy tak prestiżowej imprezie nie ma miejsca na przypadek. Prezenter nie urywa, że mimo wieloletniego doświadczenia zawodowego, przed wyjściem na scenę towarzyszy mu stres.

Polityka

Kampania prezydencka na ostatniej prostej. Temat ochrony zdrowia na drugim planie

Zdaniem przedstawicieli Naczelnej Izby Lekarskiej temat ochrony zdrowia w kampanii prezydenckiej, prowadzonej przed I turą wyborów, zszedł na dalszy plan. Kandydaci na najwyższy urząd w Polsce nie podawali – poza tematem składki zdrowotnej – w tym obszarze konkretów, a skupili się na kampanijnych ogólnikach i zapewnieniach. Zabrakło poruszenia wielu ważnych kwestii dotyczących m.in. przyszłości zawodów medycznych, kształcenia lekarzy, walki z agresją wobec medyków czy pomysłów na skrócenie kolejek do specjalistów i poprawy finansowania.