Polacy doceniają agentów nieruchomości

Co drugi Polak pozytywnie ocenia agentów nieruchomości – wynika z badania „Wizerunek pośrednika nieruchomości” zrealizowanego przez agencję badawczą IQS na zlecenie Otodom w ramach nadchodzącej edycji konkursu „Lider Nieruchomości 2021”. To niemal dwa razy więcej w porównaniu do 2017 r., kiedy taką opinię wyraziło jedynie 24% osób.[1] Branża profesjonalizuje się, co potwierdza fakt, że osobiste doświadczenia klientów przekładają się na jeszcze korzystniejszy obraz przedstawicieli tego zawodu. 56% Polaków, którzy skorzystali z usług pośrednika ocenia ich dobrze, a niemal 60% z nich chciałoby podjąć taką współpracę ponownie.
Profesjonalny partner
Wizerunek pośrednika nieruchomości w Polsce z roku na rok poprawia się. Według najnowszych danych aż 45% osób ma pozytywny obraz przedstawicieli tej branży. Zmiana wizerunku jest jeszcze bardziej wyraźna, gdy porówna się odsetek osób mających negatywny obraz agenta: z 36% badanych w 2017 r. do 15% w 2021 r.
Przedstawiciele branży kojarzeni są przede wszystkim z zaangażowaniem (59%), byciem pomocnym (58%) oraz profesjonalizmem (57%). Dla wielu osób na pozytywny odbiór pośrednika wpływa również fakt, że dba o interesy klienta (55%) oraz posiada szeroką wiedzę (51%) – doskonale zna swoje oferty, osobiście odwiedza nieruchomości oraz poznaje okolicę. Poprzez dokonywanie selekcji nieruchomości, oferowanie tylko tych aktualnych i dopasowanych do preferencji, oszczędza czas klientów. Według badania jest to jedna z kluczowych motywacji korzystania z usług agenta. Polacy cenią sobie sprawne dopełnienie formalności (52%), ograniczenie czasu, który musieliby poświęcić na wyszukiwanie ofert (51%), pomoc w znalezieniu nieruchomości skrojonej na miarę potrzeb (47%) czy bezpieczeństwo transakcji (44%).
- Agenci nieustannie pracują nad polepszeniem opinii na swój temat wśród Polaków. Widzimy dużą zmianę percepcji nie tylko pośredników, ale też całej branży, która w ostatnich latach bardzo się rozwinęła. Otodom w ramach współpracy z agencjami wspiera je dostarczając wiedzę i dzieląc się wartościowymi danymi poprzez takie inicjatywy jak np. Akademia Rozwoju Agenta czy magazyn Lighthouse. Równie ważne w pracy biur nieruchomości są dostarczane przez nas wirtualne narzędzia, które dzięki najnowszej technologii umożliwiają lepsze dopasowanie do dynamicznie zmieniającego się rynku i reagowanie na najbardziej aktualne potrzeby klientów. Sami pośrednicy zaczynają czuć potrzebę, by profesjonalizować się i wspólnie z nami wyznaczać kierunki, w jakich powinna rozwijać się branża. Ten skok jakościowy pokazują wyniki badania - osoby, które dotychczas miały okazję korzystać z usług pośrednika nieruchomości wyżej oceniają jego wkład w proces zakupowy. Co ciekawe, mają oni również dość mocno sprecyzowane oczekiwania wobec współpracy z agentem – komentuje Anna Michałkiewicz, Starszy Specjalista ds. marketingu Otodom.
Apetyt rośnie w miarę jedzenia
Z badania „Wizerunek pośrednika nieruchomości” wynika, że osoby, które w przeszłości korzystały z usług agenta, są bardziej świadome swoich oczekiwań wobec kolejnej współpracy. Dla 91% respondentów ważny jest czas na podjęcie decyzji, bez nacisku ze strony pośrednika. Niewiele mniej, bo 90% osób podkreśliło, że agent powinien weryfikować status prawny nieruchomości, które ma w swojej ofercie. Istotne są także pomoc w znalezieniu nieruchomości zgodnej z preferencjami i bezpieczeństwo transakcji (90%), jak też szeroki wybór ofert i pomoc w negocjacji najkorzystniejszej ceny (89%).
- Zaangażowanie agenta nieruchomości to dla kupującego inwestycja. Wyraźnie widzimy, jak zmienia się podejście do współpracy z nimi. Klienci są świadomi czego i w jakiej jakości oczekują. Nowoczesne narzędzia czy szeroka i aktualna wiedza dotycząca sytuacji rynkowej są tylko przykładami. Dlatego od kilku lat prowadzimy konkurs „Lider Nieruchomości”, podczas którego oceniamy pod kątem merytorycznym i jakościowym pracę agencji nieruchomości z całej Polski i wyłaniamy zwycięzców, którzy razem z nami wyznaczają nowe standardy na rynku. W najbliższej edycji - do której zgłoszenia zaczniemy przyjmować już w grudniu - razem z laureatami wypracujemy katalog dobrych praktyk. To nasza nowa inicjatywa, by wspólnie wypracować wykaz najlepszych zasad, które będą stanowiły rodzaj drogowskazu dla całej branży – podkreśla Anna Michałkiewicz, Otodom.
Agent nieruchomości idzie z duchem czasu
Wyniki badania „Wizerunek pośrednika nieruchomości” potwierdzają, że na znaczeniu zyskują nowoczesne narzędzia, które są nie tylko bardzo atrakcyjne z perspektywy kupującego i ułatwiają analizę ofert, ale także wpływają na postrzeganie agenta nieruchomości jako bardziej profesjonalnego. Zdecydowanie najbardziej atrakcyjny w ocenie klienta jest wirtualny spacer 3D. Aż 73% osób, chciałoby skorzystać z tej możliwości podczas dokonywania zakupu, a 61% badanych oczekuje, że to rozwiązanie powinien oferować profesjonalny agent nieruchomości. Wysoko na liście atrakcyjności uplasowały się także certyfikat najemcy (72%), mapa cen transakcyjnych (71%), a także wirtualny remont 3D (66%).
[1] Badanie „Wizerunek zawodu pośrednika nieruchomości” Otodom, 2017 r., https://blog.otodom.pl/2018/03/badanie-wizerunku-zawodu-posrednika-nieruchomosci-czesc-1-cel-badania-ogolna-ocena.html

Lekcja: AI. Szkolenia o sztucznej inteligencji dla nauczycieli

Jak uczyć o ekologii? Ogólnopolski Klub EkoEdukatora zaprasza na nieodpłatne szkolenia dla nauczycieli

Nie ma wakacji od prac sezonowych – trwają cały rok. Jacy pracownicy są najbardziej poszukiwani?
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Psychologia

Bartłomiej Nowosielski: Kluczowe w leczeniu otyłości jest odpowiednie nastawienie psychiczne. Otoczenie nie zawsze jest wyrozumiałe i empatyczne
Aktor przyznaje, że osoby otyłe z powodu swojego wyglądu często przez otoczenie są odrzucane, marginalizowane i hejtowane. Brak akceptacji i zrozumienia wynika między innymi z tego, że nie brakuje tych, którzy myślą stereotypami i ich zdaniem dodatkowe kilogramy są wynikiem złego odżywiania i lenistwa. Bartłomiej Nowosielski tłumaczy, że otyłość jest chorobą przewlekłą, która wymaga leczenia. By terapia była skuteczna, potrzeba silnej woli i wielu wyrzeczeń. Dla niego w chwilach zwątpienia niezwykle ważne jest również wsparcie ze strony bliskich.
Problemy społeczne
Hejt w sieci dotyka coraz więcej dzieci w wieku szkolnym. Rzadko mówią o tym dorosłym

Coraz większa grupa dzieci zaczyna korzystać z internetu już w wieku siedmiu–ośmiu lat – wynika z raportu NASK „Nastolatki 3.0”. Wtedy też stykają się po raz pierwszy z hejtem, którego jest coraz więcej w mediach społecznościowych. Według raportu NASK ponad 2/3 młodych internautów uważa, że mowa nienawiści jest największym problemem w sieci. Co więcej, dzieci rzadko mówią o takich incydentach dorosłym, dlatego tym istotniejsze są narzędzia technologiczne służące ochronie najmłodszych.
Prawo
Kobietobójstwo jest typem przestępstwa niedookreślonym przez polskie prawo. Świadomość na ten temat jest wciąż zbyt mała

Brakuje usystematyzowanych danych na temat skali problemu, jakim jest kobietobójstwo – wskazuje organizacja Femicide in Poland. U źródeł problemu leży brak uspójnienia baz danych prowadzonych przez poszczególne organy państwowe. Organizacja pracuje nad narzędziami, które pozwolą je zgromadzić w jednym miejscu i udostępnić w formie interaktywnej mapy. Jej przedstawicielka wskazuje również na inne fundamentalne obszary do poprawy. To w szczególności egzekwowanie istniejącego prawa i intensyfikacja działań na rzecz edukacji.