Polacy są zmęczeni i potrzebują relaksu - wyniki badań Kiwi.com
Polacy potrzebują odpoczynku i co trzeci ankietowany ma zamiar wyjechać przynajmniej 2-3 razy na urlop, po to, żeby solidnie odpocząć - tak wskazują najnowsze wyniki badań przeprowadzone przez agencję Stem Mark dla Kiwi.com.* Spośród 6 krajów objętych badaniem (Polska, Czechy, Słowacja, Rumunia, Węgry, Hiszpania), Polacy plasują się na trzecim miejscu narodów, które będą najczęściej podróżować, ustępując miejsca Słowakom (44%) i Węgrom (38%). 77% ankietowanych w Polsce deklaruje, że potrzebuje odpoczynku i pełnego relaksu, a co drugi ma w planach aktywny wypoczynek połączony ze zwiedzaniem. Kiwi.com sprawdza tegoroczne urlopowe plany Polaków.
Motywacje podróżnicze
To, że wielu Polaków spędzi urlop za granicą jest pewne. Tym bardziej, że jak wskazują wyniki najnowszych badań przeprowadzonych przez agencję badawczą Stem Mark dla Kiwi.com, cena lotu nie stanowi bariery i kluczowego kryterium wyboru destynacji, a koszt i jakość zakwaterowania - wedle 43% respondetów.*
Co trzeci ankietowany w wieku 18-37 lat ma zamiar podróżować co najmniej 2-3 razy w granicach Europy. Zdecydowana większość, bo aż 77% deklaruje, że w planach ma odpoczynek i relaks, tzw. słodkie nicnierobienie. Co ciekawe, na taką formę wypoczynku wskazuje 80% kobiet versus 73% mężczyzn i aż 85% ankietowanych nieposiadających dzieci (versus 79% rodziców z dziećmi).
Co drugi respondent z Polski (52%) ma zamiar wykorzystać czas urlopu nie tylko na błogi odpoczynek, ale również aktywne eksplorowanie miejsca docelowego, zwiedzanie i poznawanie lokalnej kultury, a co dziesiąty (12%) uda się w odwiedziny do swoich krewnych i przyjaciół.
Jak nasze lokalne trendy wyglądają na tle pozostałych narodowości objętych badaniem? Wyniki badań przeprowadzonych dla Kiwi.com wskazują, że 61% respondentów (w wieku od 18 do 37 lat) z 6 krajów (Polska, Czechy, Słowacja, Węgry, Rumunia, Hiszpania) wyjedzie w tym roku za granicę więcej niż raz, głównie w granicach Europy. Najczęściej będą podróżować Słowacy - aż 44% uda się w zagraniczną podróż co najmniej 2-3 razy, a na drugim miejscu Węgrzy z wynikiem 38%. Polska w ujęciu międzynarodowym zajmuje trzecie miejsce z wynikiem 32% respondentów, którzy będą w tym roku odpoczywać co najmniej 2-3 razy. Główną motywacją do podróżowania jest relaks i odpoczynek (73%). Z wyjątkiem Hiszpanów, którzy wolą poznawać nowe miejsca i lokalną kulturę.
Co będziemy robić na miejscu?
Wyniki badań dla Kiwi.com wskazują, że 77% ankietowanych w Polsce ma zamiar relaksować się. W tej dyscyplinie pokonaliśmy niemal wszystkie pozostałe narodowości, jedynie Węgrzy wyprzedzają nas z wynikiem 81%.
Największą popularnością cieszy się “nicnierobienie” i oddawanie się chwili - tak deklaruje 45% respondentów, w tym 49% kobiet i 42% mężczyzn, a prym wiodą Millenialsi z wynikiem 51% versus generacja Z, spośród której 36% ma takie plany.
Na pewno będziemy obcować z naturą - tak wskazuje 44% ankietowanych, a także skupimy się na sobie, swoim zdrowiu psychicznym i tzw. “self-connection” - tak deklaruje 30% ankietowanych. Co ciekawe, Polacy znacznie bardziej niż pozostałe narodowości objęte badaniem (Czechy, Słowacja, Węgry, Rumunia, Hiszpania) chcą eksplorować tętniące życie metropolii - aż 28%, z kolei opcja ta jest najmniej popularna wśród Czechów (14%) i Słowaków (16%). Również Słowacy najmniej są zainteresowani nocnym życiem, zaledwie 7% ankietowanych wskazało taka odpowiedź.
Najgorętsze wakacyjne trendy
Z analizy Kiwi.com wynika, że najpopularniejszymi kierunkami wakacyjnymi nadal są te, w których możemy liczyć na solidną dawkę słońca i gwarancję dobrej pogody, choć w TOP 20 rezerwowanych pojawiają się kierunki mniej typowe. O ile dotychczas (rezerwacje dokonane od 1 stycznia do 15 maja) większość lotów została zarezerwowana na czerwiec i początek lipca, to dane całoroczne za rok 2023 pokazują, że sierpień ogółem cieszy się większą popularnością wśród polskich podróżnych. Najwięcej osób w podróż wyruszy z Okęcia, lotniska w Krakowie (Kraków-Balice), a na trzecim miejscu uplasował się port lotniczy w Gdańsku.
Kiwi.com wskazuje, że na liście top 15 destynacji znalazły się:
- Hiszpania
- Włochy
- UK
- Grecja
- Norwegia
- Francja
- USA
- Niemcy
- Portugalia
- Holandia
- Dania
- Albania
- Turcja
- Chorwacja
- Islandia
- Szwecja
- Szwajcaria
- Cypr
- Indonezja
- Malta
*Badania przeprowadzone metodologią online interviewing (CAWI), w 6 krajach: 3033 (n=505, SK: n=506, HU: n=505, PL: n=505, RO: n=506, ES: n=506), wiek: 18-37, w dniach 13-18 maja 2024
O Kiwi.com
Kiwi.com to wiodąca globalna firma z branży technologii turystycznych z siedzibą w Czechach. Innowacyjny algorytm Kiwi.com umożliwia użytkownikom znajdowanie lepszych opcji tras i cen, których inne wyszukiwarki nie widzą, wykonując miliardy kontroli cen dziennie dla 95% globalnych zasobów lotów. Każdego dnia w witrynie Kiwi.com i kanałach partnerskich przeprowadzanych jest 100 milionów wyszukiwań. Dziennie średnio sprzedaje się ponad 70 000 miejsc.

Na co zwrócić uwagę, wybierając oferty first minute?

20 lat Corendon Airlines – jubileuszowe niespodzianki na pokładzie!

Mateusz Waligóra przejechał zimą pustynię Gobi na rowerze. Samotnie.
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Nie żyje Jadwiga Jankowska-Cieślak

Jadwiga Jankowska-Cieślak: Zwykle Złota Palma otwiera ścieżkę do kariery, a mi zamknęła. W Polsce trwał wtedy stan wojenny i musiałam szybko wracać do kraju
Muzyka

Wiktor Dyduła: Produkcja płyt i nagrywanie teledysków są niezwykle kosztowne. Jeśli nie ma pomocy wytwórni fonograficznej, można założyć zbiórkę na ten cel
Wokalista przyznaje, że często na barkach artystów jest nie tylko przygotowanie materiału na płytę, ale także zebranie pieniędzy na jej nagranie, produkcję i wszelkie działania promocyjne. To wszystko sporo kosztuje. On sam może w tej kwestii liczyć na wsparcie wytwórni fonograficznej, więc jest mu łatwiej, natomiast ci, którzy są zdani sami na siebie, mają twardy orzech do zgryzienia. Dlatego też Wiktor Duduła pochwala chociażby zakładanie publicznych zbiórek na taki cel.
Farmacja
Właściciele psów i kotów szczególnie narażeni na choroby odkleszczowe. Nie decydują się jednak na profilaktyczne szczepienia

Eksperci ostrzegają, że Polska znajduje się w czołówce krajów Europy Środkowej pod względem liczby zachorowań na kleszczowe zapalenie mózgu, a mimo to poziom zaszczepienia przeciwko tej chorobie pozostaje dramatycznie niski. Tymczasem zmiany klimatyczne, coraz wyższe temperatury, migracje kleszczy i zanik sezonowości ich aktywności powodują, że ryzyko zakażenia jest coraz większe – nie tylko w lesie, ale i w mieście, parku czy ogrodzie, a nawet w domu, szczególnie tam, gdzie mieszkają zwierzęta.
Dom i ogród
Eliza Gwiazda: Bez chemii naprawdę można wysprzątać mieszkanie na błysk. Wiele rzeczy da się doczyścić na przykład sodą

Influencerka lubi, gdy w jej domu wszystko lśni, i ma swoje sprawdzone metody sprzątania bez używania chemii. Popularne składniki, które można znaleźć w każdej kuchni, takie jak soda, ocet czy kwasek cytrynowy, okazują się bowiem równie skuteczne i wydajne jak detergenty. Eliza Gwiazda zaznacza, że naturalne metody sprzątania i czyszczenia różnych powierzchni są przyjazne dla środowiska oraz bezpieczne dla domowników i zwierząt.