Ponad 60% kobiet prowadzących biznes doświadczyło kryzysu psychicznego
Nest Bank
Wołoska 24
02-675 Warszawa
magdalena.olejnicka|nestbank.pl| |magdalena.olejnicka|nestbank.pl
514 709 175
www.nestbank.pl
Choć raport podkreśla, że prowadzenie biznesu w Polsce jest trudne dla każdego przedsiębiorcy, bardziej obciążone są kobiety. 3/5 przedsiębiorczyń prowadzących własną działalność przyznaje, że doświadczyło kryzysu psychicznego, a aż 61% deklaruje przebyty epizod depresyjny.
Jak wskazują wyniki badania „Przedsiębiorcy w stanie zagrożenia” przeprowadzone Synergion na zlecenie Nest Banku, prowadzenie własnej firmy jest dla kobiet zdecydowanie bardziej obciążające niż dla mężczyzn. To wśród przedsiębiorczyń obserwuje się wyższe wartości wszystkich wskaźników sygnalizujących zagrożenie dla zdrowia psychicznego: kobiety częściej mają poczucie ciągłego zmęczenia, są przygnębione i czują się bezwartościowe. Mają też większy poziom przeciążenia pracą niż mężczyźni.
Częściowo wynika to z obarczenia myślami automatycznymi i przekonaniami, które dotykają kobiet w większym stopniu niż mężczyzn. Aż 42% przedsiębiorczyń identyfikuje się ze stwierdzeniem „moja firma świadczy o mnie”, a 3 na 10 z nich uważa, że nikt nie wykona ich zadań lepiej niż one same. Z tymi stwierdzeniami zgadza się odpowiednio 35% i 23% mężczyzn. Zjawisko „nadmiaru odpowiedzialności” wśród kobiet tylko potęguje fakt, że aż 60% z nich nie zatrudnia pracowników i prowadzi firmę samodzielnie.
Badanie „Przedsiębiorcy w stanie zagrożenia” nie pozostawia złudzeń – kondycja wszystkich przedsiębiorców w Polsce jest bardzo alarmująca, a kobiety jeszcze intensywniej odczuwają oznaki kryzysu zdrowia psychicznego. To dla kobiet prowadzenie własnej działalności jest bardziej wymagające psychicznie: jak pokazują wyniki badania, ponad 3/5 przedsiębiorczyń doświadczyło kryzysu psychicznego, a 1/4 miała myśli samobójcze – mówi Magdalena Zajkowska, wiceprezeska Nest Bank.
Strach i lęk – codzienność przedsiębiorczyń
Jak pokazują dane z badania, to kobiety częściej niż mężczyźni mają trudności z oddzieleniem życia prywatnego od zawodowego. Aż ponad połowa kobiet (54%) odkłada wszelkie „przyjemności” na przyszłość z powodu pracy (vs. 47% mężczyzn), a troska o biznes przekłada się także na zaniedbywanie higieny snu, regularności posiłków czy odpoczynku. Aż co druga kobieta prowadząca biznes przyznaje, że je cokolwiek na szybko w ciągu dnia, a 35% rezygnuje ze snu lub odpoczynku na rzecz obowiązków zawodowych. Zachowania te deklaruje odpowiednio 40% oraz 28% mężczyzn. Aż 7 na 10 kobiet prowadzących własną działalność przyznaje, że ma problemy ze snem, które dotykają połowy mężczyzn.
Większe obciążenie prowadzeniem biznesu wśród przedsiębiorczyń widoczne jest również w przypadku zagrożenia depresją. Wśród kobiet jest to aż 38%, podczas gdy w przypadku mężczyzn wynik wynosi aż 10 punktów procentowych mniej. Wśród wszystkich przedsiębiorców niemal 8/10 korzystało z profesjonalnej pomocy specjalistów, aby poprawić stan swojego zdrowia psychicznego: jak wskazują wyniki badania, to właśnie kobiety – silniej obciążone prowadzeniem biznesu - częściej szukają profesjonalnej pomocy niż mężczyźni.
Jak pokazuje raport „Przedsiębiorcy w stanie zagrożenia”, aż 87% przedsiębiorców aktywnie poszukuje pomocy w trudnościach spowodowanych prowadzeniem biznesu. I tutaj widać różnice spowodowane płcią respondentów: kobiety, bardziej dotknięte prowadzeniem działalności, częściej szukają profesjonalnej pomocy: 35% z nich korzysta z psychoterapii, podczas gdy u mężczyzn ten wskaźnik wynosi 29%. Mężczyźni natomiast częściej niż kobiety wykazują zachowania ucieczkowe, np. sięgają po alkohol – robi to 37% mężczyzn i o 10 punktów procentowych kobiet mniej. To pokazuje, że normy społeczne i kilturowe oraz płeć wpływają na to, jak przedsiębiorcy funkcjonują i jak radzą sobie z już zaistniałymi problemami – podsumowuje Aleksandra Tokarewicz, CEO Helping Hand.
W ramach kampanii „Przedsiębiorcy w stanie zagrożenia” mikroprzedsiębiorcy mają dostęp do szeregu materiałów opracowanych we współpracy z Helping Hand, platformą wsparcia zdrowia psychicznego, które są dostępne na stronie www.nestbank.pl/zdrowie.
O raporcie
Raport „Przedsiębiorcy w stanie zagrożenia” został opracowany na podstawie badań Synergion, składających się z pogłębionych wywiadów indywidualnych, a następnie sondażu na grupie 908 przedsiębiorców, reprezentatywnej pod względem struktury liczebności mikroprzedsiębiorstw w branżach i województwach według najbardziej aktualnych danych GUS. Wyniki dla mikroprzedsiębiorców zostały zestawione z wynikami badania na reprezentatywnej ze względu na strukturę płci, wieku i miejsca zamieszkania próbie 1021 osób pracujących na umowę o pracę.
Cały raport z badania można pobrać na stronie internetowej https://nestbank.pl/zdrowie.

Wielka Gala Liderów Polskiego Biznesu już 1 marca

Wakacje składkowe dla przedsiębiorców

Santander Bank wybrał McCANN Poland do obsługi kreatywnej segmentów MŚP i Young
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Seriale

Marta Wierzbicka: Konsultantka scen medycznych na planie serialu uważa, że w realu potrafiłabym już zrobić cesarskie cięcie. To jest bardzo duży komplement
Aktorka przyznaje, że podczas pracy na planie serialu „Szpital św. Anny” przekonała się, że niektóre procedury medyczne nie są tak proste, jak może się wydawać. Ruchy lekarza muszą być bowiem niezwykle precyzyjne i dobrze przemyślane, bo mały błąd może kosztować ludzkie życie. Marta Wierzbicka zaznacza też, że wiele uczy się od obecnego podczas kręcenia zdjęć konsultanta i dzięki roli w tej produkcji potrafi już nie tylko zszyć ranę, ale także mogłaby zrobić cesarskie cięcie.
Sport
Coraz lepsze perspektywy dla branży fitness. Sieć Xtreme Fitness Gyms zapowiada rozwój również poza Polską

Ponad połowa Polaków deklaruje aktywność fizyczną co najmniej raz w tygodniu. Jak wynika z badania przeprowadzonego na zlecenie BIG InfoMonitor, w 2025 roku 14 proc. osób planuje zwiększyć wydatki na siłownię, dietę oraz wizyty u specjalistów. W odpowiedzi na rosnące zainteresowanie sieci fitness dynamicznie rozwijają swoją działalność i dostosowują liczbę placówek do popytu. Xtreme Fitness Gyms zamierza do 2027 roku uruchomić 227 lokalizacji, w tym roku ma też powstać około 10 placówek Xtreme KiDS przeznaczonych dla dzieci. W planach jest również ekspansja zagraniczna.
Konsument
Klienci oczekują od salonów optycznych nie tylko profesjonalnych badań wzroku. Ważne jest także doradztwo w doborze oprawek

Coraz więcej osób w Polsce zmaga się z wadami wzroku. Świadczy o tym także rosnąca z roku na rok liczba skierowań do optometrystów, którzy profesjonalnie dobierają okulary lub soczewki korekcyjne. Klienci oczekują od salonów optycznych właściwej opieki konsumenckiej, kompetencji oraz indywidualnego potraktowania. Dlatego, aby wyróżnić się na rynku optycznym, sieć salonów optycznych OKKO, których właścicielem jest Medicover, stawia na połączenie kompleksowej opieki optometrycznej z doradztwem stylistów.