Powraca 14. edycja programu edukacyjnego WINIARY „Gotuj się na zmiany”
Właśnie wystartowała kolejna odsłona programu edukacyjnego dla przedszkoli i szkół podstawowych – WINIARY „Gotuj się na zmiany”. Tematem przewodnim tegorocznej edycji jest zero waste. Na uczestników czeka jeszcze więcej konkursów, niespodzianek i atrakcyjnych nagród przygotowanych we współpracy z wyjątkowymi ambasadorami.
Misja: zapobieganie marnowaniu żywności
Już od 14 lat w ramach programu WINIARY „Gotuj się na zmiany” marka uczy dzieci i młodzież racjonalnego podejścia do odżywiania, kształtuje prawidłowe nawyki i edukuje jak zapobiegać marnowaniu jedzenia. W tym roku, przygotowano jeszcze więcej treści poświęconych tematyce zero waste.
- Materiały przygotowane w ramach programu WINIARY „Gotuj się na zmiany” podzieliliśmy w cztery bloki tematyczne. Ich celem jest wprowadzenie uczestników programu w świat dobrych nawyków żywieniowych oraz edukacja ekologiczna w duchu zero waste. Poprzez zabawę, bajki oraz zadania dzieci dowiedzą się jak tworzyć smaczne, zbilansowane posiłki, w jaki sposób planować jadłospis czy listę zakupów oraz jakie znaczenie ma ograniczanie marnotrawienia żywności. Podkreślamy również rolę działań podejmowanych lokalnie, przez każdego człowieka, które są nieocenione w mierzeniu się z problemem marnowania żywności w ujęciu globalnym – mówi Magdalena Jabłońska, Ekspert ds. treści i mediów społecznościowych WINIARY.
Nowa odsłona ambasadorów programu
Z nową edycją programu powracają również, dobrze już znane, mentorki: Hela Kłobucka, zwyciężczyni siódmej edycji „MasterChef Junior”, utalentowana kucharka młodego pokolenia z przełomu gen alfa i gen Z, oraz Jagna Niedzielska, edukatorka kulinarna i polska królowa zero waste. W tym roku zadebiutuje również nowy ambasador: Dariusz Martynowicz, entuzjasta edukacji przyszłości, zaangażowany w nowatorskie inicjatywy popychające oświatę w kierunku zmian na lepsze. Jego zadaniem będzie wspieranie nauczycieli w przystosowywaniu treści edukacyjnych tak, aby były bardziej przyjazne i atrakcyjne dla uczniów. Mentorzy wzbogacą tę edycję swoim niepowtarzalnym stylem, bogactwem wiedzy i doświadczeniem, tworząc specjalne treści w duchu edutainment, czyli nauki przez zabawę. Na platformie pojawią się materiały wideo o charakterze edukacyjnym oraz rozrywkowym dostosowane do różnych grup wiekowych – przedszkolaków, uczniów klas 1-3 oraz 4-8. Akcja kierowana jest nie tylko do dzieci – nie zabraknie również materiałów edukacyjnych dla rodziców oraz pomocy naukowych i specjalnych scenariuszy dla nauczycieli, przygotowanych zgodnie z głównymi kierunkami realizacji polityki oświatowej państwa.
Konkursy z nagrodami
Marka WINIARY nie tylko edukuje, ale także nagradza za zaangażowanie i wysiłek, dlatego każdy materiał kończy się inspirującym zadaniem konkursowym. Dzieci bardziej angażują się w zajęcia, a placówki edukacyjne mogą rywalizować o atrakcyjne nagrody. Dodatkowo, na dedykowanej stronie Strona główna | Gotuj się na zmiany (gotujsienazmiany.pl) dostępne są przepisy, podcasty oraz artykuły starannie przygotowane przez ekspertów. Te wartościowe materiały stanowią wsparcie dla nauczycieli i rodziców w prowadzeniu edukacji żywieniowej w szkołach i domu.
Program WINIARY „Gotuj się na zmiany” wystartował 1. września br. i potrwa do 30 czerwca 2025 r. Rejestracja jest możliwa przez cały ten okres. Wszystkich nauczycieli zachęcamy do zgłaszania swoich placówek dydaktycznych – wystarczy wypełnić formularz zgłoszeniowy. Szczegóły i regulamin akcji dostępne są na stronie: https://gotujsienazmiany.pl/.
Więcej informacji można znaleźć w kanałach programu WINIARY „Gotuj się na zmiany”.

NDP i brak wzajemności standardów –pięta Achillesa unijnej polityki handlowej

Jak pestycydy trafiają na nasze stoły? - nowy raport ujawnia niespójności w polityce UE

Czy dzieci mogą jeść pieczarki i od jakiego wieku jest to bezpieczne?
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Muzyka

Dorota Gardias: Moja piosenka nagrana z Bartasem Szymoniakiem odniosła ogromny sukces. Wiążę z nią pewne plany
Prezenterka pogody podkreśla, że ma w życiu kilka pasji, które szczególnie pielęgnuje. Jedną z nich jest śpiewanie. Nuci nie tylko pod prysznicem, ale swoje umiejętności wokalne prezentuje również na eventach, imprezach okolicznościowych i w programach rozrywkowych. Dorota Gardias nie kryje satysfakcji z tego, że kilka miesięcy temu mogła zaśpiewać w duecie z Bartasem Szymoniakiem, a utwór „Wszystko i nic” bardzo przypadł do gustu odbiorcom. Teraz marzy o tym, by móc wykonać go „na żywo” podczas festiwalu.
Media i PR
Reklama suplementów diety przez influencerów podlega pewnym ograniczeniom. Kontrolują to GIS i UOKiK

Rekomendacje influencerów mają znaczenie w wielu kategoriach zakupowych. Z raportu przygotowanego przez Wavemaker „Influencerzy pod lupą: etyka w social mediach” wynika, że 30 proc. internautów bierze je pod uwagę przy podejmowaniu decyzji zakupowych dotyczących leków i suplementów diety. Reklamy suplementów diety w Polsce podlegają pewnym ograniczeniom. Przykładowo nie można przypisywać im właściwości leczniczych, bo nie są to leki, ani też właściwości wspomagających, które nie są poparte badaniami. Te kwestie sprawdza GIS. UOKiK z kolei może skontrolować poprawne oznaczenie przekazu reklamowego w social mediach.
Moda
Qczaj: Kiedyś na każde wyjście musiałem kupić sobie coś nowego. Teraz już nie chcę kupować kolejnych garniturów, by potem wyrzucać je na śmietnik

Zdaniem trenera, by zadbać o środowisko naturalne i zmniejszyć ilość odpadów, trzeba chociażby zrezygnować z impulsywnych zakupów w sklepach z odzieżą i w modzie postawić na bardziej zrównoważone rozwiązania. Qczaj zachęca więc do zmiany nawyków i refleksji nad własnymi potrzebami. Najpierw bowiem powinniśmy ocenić, czy dany zakup naprawdę jest konieczny, czy może w szafie mamy już podobną rzecz, którą z powodzeniem można ponownie wykorzystać. On sam, na przekór nieprzychylnym komentarzom i krytyce internautów, kilka razy założył już ten sam garnitur i znów za jakiś czas zamierza się w nim pokazać.