Refleksja na temat ekologii również wśród turystów
SAROTA PR
al. płk. Beliny-Prażmowskiego 69/7
31-514 Kraków
anna.gondek|sarota.pl | |anna.gondek|sarota.pl
+48 570 909 177
www.sarota.pl
Świadomość zmian klimatycznych i wpływu człowieka na środowisko systematycznie wzrasta. 82% Polaków deklaruje, że dba o ekologię. Idee związane z ruchem zero waste przenikają do życia codziennego: konsumpcji, zakupów. Coraz częściej ekologią zainteresowani są również turyści. Globalnie aż 81% z nich uważa, że kluczowe stało się podróżowanie w sposób zrównoważony.
Urlop od ekologii?
Rozwój turystyki doprowadził do problemów ze środowiskiem w wielu zakątkach świata. Wakacje, kojarzone z odpoczynkiem, dla niektórych stanowiły pretekst do przerwy w segregacji odpadów, łamania zakazów obowiązujących w parkach narodowych czy gromadzenia pamiątek pochodzących z nielegalnych źródeł. Na szczęście trendy związane ze eko podróżowaniem (slow‚ responsible, sustainable travel) w ostatnich latach intensywnie się rozwijają. Aż dwie trzecie turystów (61%) twierdzi, że pandemia zachęciła ich do bardziej zrównoważonego podróżowania. Miesiące zamknięcia skłoniły do refleksji i chęci wprowadzania pozytywnych zmian w życiu codziennym.
Lokalność, szacunek i współpraca
Aż trzy czwarte podróżujących (73%) chce doświadczać autentycznej lokalnej kultury. To właśnie szacunek do tradycji kraju oraz jego środowiska naturalnego są kluczowe dla eko-podróżowania. Aby wychodzić naprzeciw oczekiwaniom klientów branża turystyczna inwestuje w rozwiązania przyjazne dla środowiska. 3 na 4 partnerów noclegowych Booking.com twierdzi, że wdrożyło w swoich obiektach działania zgodne z zasadami zrównoważonego rozwoju (segregacja odpadów, sprzątanie tylko w razie potrzeby, sensory ograniczające zużycie prądu). Firma Boataround, oferująca platformę do rezerwacji łodzi online, podjęła współpracę z organizacją pozarządową Sailors for Sustainability i edukuje turystów na temat proekologicznych zachowań. W roku 2022 przedstawiciele platformy planują kontrolę portów i ich wpływu na lokalny ekosystem. Głównym celem będzie wsparcie obsługi we wdrażaniu odnawialnych źródeł energii.
Łodzie z panelami słonecznymi
Troska o środowisko naturalne coraz częściej towarzyszy również żeglarzom. Jedna na cztery łodzie rezerwowane przez platformę Boataround jest wyposażona w ekologiczne rozwiązania takie jak na przykład specjalne zbiorniki na odpady i generatory wiatru. W Grecji czy na Karaibach co druga żaglówka posiada panele słoneczne.
– Zainteresowanie ekologicznymi rozwiązaniami wśród klientów systematycznie rośnie. Część turystów obawia się wyższych kosztów wynajmu ekologicznych łodzi. Jednak te wyposażone w panele słoneczne wcale nie są droższe niż standardowe. W najbliższych latach możemy spodziewać się wzrostu popularności także innych przyjaznych dla środowiska rozwiązań, np. generatorów wiatrowych. Coraz częściej są one montowane w nowych łodziach – podkreśla Pavel Pribiš, założyciel i CEO platformy Boataround.
Źródła:
- Badanie Polskiego Komitetu Energii Elektrycznej zrealizowane przez Instytut Badań Rynkowych i Społecznych w dniach 3-5 stycznia 2022 r.
- Booking.com 2021 Sustainable Travel Report
O Boataround
Boataround to największa na świecie platforma rezerwacji i wynajmu łodzi online. Założona w 2016 roku przez Janę Escher i Pavla Pribiša firma działa w 71 krajach. Serwis internetowy i pomoc dla klientów są dostępne w 26 językach, w tym w języku polskim. Platforma łączy ponad 2 tys. firm czarterowych i właścicieli łodzi z wynajmującymi, oferując 27 tys. jachtów w 1,4 tys. lokalizacji. Zapewnia gwarancję najniższej ceny, lokalne opcje płatności i elastyczne warunki rezerwacji, współpracuje m.in. z grupą ubezpieczeniową ERGO, aby zapewniać klientom szeroką formę ochrony. Boatraround notuje najwyższe w branży oceny obsługi klienta (4,8/5 według Trustpilot).
Święta na stoku: dlaczego Polacy wybierają Austrię i Włochy?
SUN & SNOW dołącza do partnerów sieci handlowej Lidl
Przewodnik MICHELIN 2025: 32 nowe restauracje prezentują mistrzostwo tureckiej g
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii
Jedynka Newserii
Muzyka
Wiktor Dyduła: Znam osoby w branży muzycznej wypalone z powodu nadmiaru pracy. To, co kiedyś sprawiało im przyjemność, teraz jest zawodowym obowiązkiem
Artysta promuje obecnie swój najnowszy singiel zatytułowany „Szybkie tempo” i właśnie z taką prędkością od trzech lat podbija polski rynek muzyczny. Piosenkarz zdaje sobie jednak sprawę z tego, jakie wyzwania narzuca życie w ciągłym biegu, dlatego on sam, mimo że prężnie rozwija swoją karierę i czerpie ogromną radość ze śpiewania, od czasu do czasu zatrzymuje się i patrzy na to, co robi z innej perspektywy, by złapać tak potrzebny dystans. Wiktor Dyduła przyznaje bowiem, że w branży muzycznej nie brakuje osób, które skarżą się na zbyt duże obciążenie psychiczne i wypalenie zawodowe.