Komunikaty PR

Remont po polsku. Nowe badanie PAYBACK Opinion Poll

2020-05-05  |  08:20
Biuro prasowe
Do pobrania jpg ( 0.08 MB )

Remonty najchętniej przeprowadzamy od maja do sierpnia, a kuchnia to najczęściej odnawiane pomieszczenie. Tak wynika z najnowszego PAYBACK Opinion Poll. Czego jeszcze dowiedzieliśmy się o remontach w polskich domach – zarówno tych przeprowadzonych, jak i planowanych?

W najnowszym badaniu opracowanym przez PAYBACK ankietowani udzielili odpowiedzi na pytania związane z remontami swoich domów i mieszkań. Zapytaliśmy m.in. o kwoty przeznaczane na ten cel, miejsca, w których kupują materiały budowlane i artykuły wnętrzarskie, a także o źródła inspiracji.

Pandemia, czyli czas na remont?

Koronawirus najwyraźniej nie tylko nie przeszkadza Polakom w dbałości o własne lokum, lecz wręcz motywuje do ulepszania i upiększania swoich czterech kątów. Od początku pandemii 37% ankietowanych przeprowadziło remonty w swoich mieszkaniach lub domach: 23% w ciągu ostatniego roku, a 14% w ostatnim kwartale.

Duża część osób biorących udział w badaniu zaplanowała je jeszcze przed pandemią. Niemal 1/4 respondentów odnowiła lokal 2-3 lata temu. Co dziesiąty zrobił to przed 4-5 laty, a 14% jeszcze wcześniej. 15% ankietowanych na ten moment nie przeprowadziło żadnych prac remontowych w obecnym miejscu zamieszkania.

Kuchenne metamorfozy

Najczęściej remontowanym pomieszczeniem w polskim domu okazała się kuchnia: wskazało ją 25% ankietowanych. 23% badanych postawiło na zmiany w salonie, 21% w sypialni, a 20% – odnowiło łazienkę. Pokój dziecka i przedpokój zyskał nowy wygląd u 14% ankietowanych. 19% respondentów w ostatnim czasie zdecydowało się na remont generalny całego domu lub mieszkania.

Głównym powodem przeprowadzonych prac była chęć zmiany wyglądu wnętrz – w ten sposób odpowiedziało 52% uczestników badania. Duży odsetek tego typu odpowiedzi wydaje się całkowicie zrozumiały: w końcu to właśnie teraz więcej czasu spędzamy w domach, dlatego staramy się, by domowa przestrzeń cieszyła nasze oko. 18% respondentów remontowało mieszkanie lub dom ze względu na jego wiek, a w przypadku 14% ankietowanych wiązało się to z koniecznością wykończenia nowo zakupionego lokalu.

Chodź, pomaluj… moją kuchnię

W najbliższych miesiącach blisko połowa ankietowanych przymierza się do modyfikacji swoich miejsc zamieszkania. I znów niemal co piąty uczestnik badania wskazał kuchnię jako pomieszczenie, które planuje odnowić. 15% badanych zamierza wyremontować łazienkę, 12% przedpokój lub korytarz, 11% salon, a 10% sypialnię. 8% ankietowanych myśli o generalnym remoncie całego mieszkania lub domu.

Zbieżne z wcześniejszymi wynikami są także powody planowanych remontów. Najczęstszym jest ponownie chęć zmiany wyglądu pomieszczeń (48%). Co piąty respondent rozpocznie remont ze względu na wiek mieszkania lub domu, a 11% ankietowanych będzie kontynuować prace zaczęte wcześniej.

Jakie prace remontowe mają w planach Polacy? Najczęściej będzie to malowanie ścian i sufitów (35%). Na drugim miejscu: montaż lub wymiana mebli (23%). Nową podłogę planuje położyć 22% respondentów, a 16% zamierza wymienić dekoracje i dodatki. Układanie glazury i prace elektryczne planuje po 15% badanych, a prace hydrauliczne – 14%.

Remont, czyli zrób to sam

Polacy z chęcią podejmują się przeprowadzania remontów „na własną rękę”. Aż 44% osób potrafi i chce zrobić to samodzielnie, wspierając się ewentualnie pomocą bliskich. Co czwarty badany (27%) zatrudni do tego fachowców, a 29% podzieli się ze specjalistami jedynie częścią prac. Czy zatem większość Polaków rzeczywiście posiada przysłowiowy „fach w ręku”? W dziedzinie remontu własnego domu to stwierdzenie wydaje się uzasadnione.

Według naszych ankietowanych najlepszy czas na remont to najcieplejsze miesiące roku, czyli okres od maja do sierpnia. Maj i czerwiec wskazało po 41% respondentów, lipiec – 39%, a sierpień – 33%. Jak nietrudno się domyślić, najmniej popularnym okresem remontowym w roku okazała się zima. Zaledwie 14% badanych uważa, że to dobry czas na zmianę wystroju.

Remont na własny rachunek

W kwestii kosztów ostatniego remontu najwięcej badanych (29%) zmieściło się w przedziale 1000-5000 zł. Co piąty (19%) przeznaczył na ten cel między 5 a 10 tys. zł, a 16% – między 10 a 20 tys. zł. 13% wydało kwotę do tysiąca zł. Na najkosztowniejsze remonty, takie powyżej 30 tys. zł., zdecydowało się 14% ankietowanych.

W przypadku planowanych remontów 24% badanych zakłada budżet w wysokości między 10 a 20 tys. zł. 22% respondentów planuje wydać kwotę z przedziału 5-10 tys. zł, a prawie tyle samo (21%) między 1 a 5 tys. zł. 14% ankietowanych zamierza przeprowadzić remont o wartości powyżej 30 tys. zł. Na drugim biegunie znajdziemy osoby, które planują szybkie i tanie odnawianie za mniej niż tysiąc zł (12%).

W większości przypadków środki na wykonane remonty pochodziły ze zgromadzonych oszczędności (77%). 11% badanych wzięło na ten cel kredyt lub pożyczkę. Podobnie wygląda sytuacja na etapie planowania prac renowacyjnych: 71% sfinansuje przyszły remont z własnych oszczędności, a 14% weźmie w tym celu kredyt lub pożyczkę.

Wszystko w jednym miejscu, czyli zakupy w marketach budowlanych

Gdzie zaopatrujemy się w materiały do remontu? Zdecydowanie najczęstszym miejscem na tego typu zakupy są markety budowlane: wybiera je 70% ankietowanych. Małe sklepy branżowe jako swój pierwszy wybór wskazało 15% badanych, a 8% używa do tego celu internetu. W kwestii zakupów artykułów remontowo-wykończeniowych na pierwszym miejscu stoją wygoda i różnorodna oferta materiałów – najlepiej, gdy są one dostępne w jednym miejscu.

Podczas kupna artykułów do remontu najważniejsze okazują się jakość i wydajność wybieranych produktów bądź materiałów – w ten sposób odpowiedziało aż 71% badanych. 18% kieruje się przede wszystkim ceną, a tylko 4% ankietowanych wybiera produkty ze względu na markę czy producenta.

Wirtualne inspiracje i tradycyjne zakupy

Pomimo ciągłego wzrostu zainteresowania zakupami online, artykuły wyposażenia wnętrz i dodatki do domu wciąż wolimy kupować stacjonarnie (71%). W porównaniu do zakupów budowlano-remontowych, w dziedzinie aranżacji większy jest jednak odsetek osób, które w odpowiednie artykuły zaopatrują się przez internet. Robi tak bowiem 29% badanych, korzystając m.in. ze sklepów online lub portali ogłoszeniowych.

Gdzie poszukujemy wnętrzarskich inspiracji? Najczęściej w internecie (specjalistyczne portale i blogi wskazało 39% respondentów), ale też w sklepach i gazetkach reklamowych z artykułami wyposażenia wnętrz (36%). Niemal równie popularne są media społecznościowe, które zaznaczył co trzeci ankietowany. 30% badanych szuka aranżacyjnych sugestii w programach telewizyjnych poruszających tę tematykę, a 25% podpatruje rozwiązania zastosowane w domach swoich bliskich i znajomych.

Prawie 1/3 ankietowanych twierdzi przy tym, że posiada wypracowany, niezależny od przemijających mód gust wnętrzarski. 16% osób przyznało też, że lubi trzymać rękę na pulsie aktualnych trendów. Najwięcej respondentów (52%) szuka jednak kompromisów, podążając za nowinkami tylko wtedy, gdy naprawdę przypadną im do gustu.

Newseria nie ponosi odpowiedzialności za treści oraz inne materiały (np. infografiki, zdjęcia) przekazywane w „Biurze Prasowym”, których autorami są zarejestrowani użytkownicy tacy jak agencje PR, firmy czy instytucje państwowe.
Ostatnio dodane
komunikaty PR z wybranej przez Ciebie kategorii
Dom Wejdź w wir wiosennych przygotowań z Foxy Tornado Biuro prasowe
2024-04-30 | 10:30

Wejdź w wir wiosennych przygotowań z Foxy Tornado

Wiosenna nieodmiennie kojarzy nam się z wiosennymi porządkami.Jak zdążyć ze wszystkim zanim w drzwiach staną goście? Z pomocą przychodzi Foxy Tornado – uniwersalny, niezwykle
Dom Trwałość i elegancja - gresy na elewacji
2024-04-30 | 01:00

Trwałość i elegancja - gresy na elewacji

Elewacje stanowią nie tylko nieodłączny element architektury, ale także wizytówkę każdego budynku, definiując jego charakter, styl i estetykę. Architekci
Dom Gresy na meblach - nowe spojrzenie na aranżację
2024-04-30 | 01:00

Gresy na meblach - nowe spojrzenie na aranżację

Początkowo płytki kojarzyły nam się głównie z podłogami i ścianami w kuchniach, łazienkach czy przedpokojach. Ich trwałość i łatwość w utrzymaniu czystości czyniły je

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Prawo

Rodziny zastępcze w kryzysie z powodu braku odpowiedniego wsparcia państwa. Zespoły robocze pracują nad wypracowaniem nowych przepisów

Na koniec 2022 roku w pieczy zastępczej przebywało 72,8 tys. dzieci, przy czym nieco ponad 56 tys. w pieczy rodzinnej. Od 2020 roku wzrasta ogólna liczba wychowanków placówek opiekuńczo-wychowawczych kosztem rodzin zastępczych, których jest coraz mniej. – Problemem jest niedofinansowanie całego systemu, brakuje też wsparcia i szkoleń dla rodziców – podkreśla Agnieszka Smarzyńska, prezeska Fundacji Happy Kids. Powołane niedawno przez resort polityki społecznej zespoły robocze mają wypracować nowe rozwiązania, które zapobiegną kryzysowi w pieczy zastępczej w Polsce.

Film

Julia Kamińska: Najnowszy singiel pokazuje moje drugie, wulgarne oblicze. Nie chcę się już bać, tylko móc wreszcie wyrażać siebie nawet w bardzo odważnych tekstach

Wokalistka podkreśla, że poprzez utwór „Dobrze się mamy MSNR” chciała zaprezentować odbiorcom nieco inne oblicze niż to, które znają z jej dotychczasowych projektów zawodowych. Niektórych jej nowa odsłona zaskoczyła, a nawet zbulwersowała. Julia Kamińska nie boi się jednak krytyki i również w swojej twórczości chce podejmować tematy trudne i kontrowersyjne. A już w maju ukaże się jej debiutancka płyta. Jesienią natomiast artystka zamierza wyruszyć w trasę koncertową właśnie z piosenkami z tego albumu.

Gwiazdy

Joanna Jędrzejczyk: Przygotowuję się do udziału w stand-upach. Będę miała 30 występów i spróbuję rozśmieszyć gości swoimi historiami

Na pewien czas zawodniczka MMA zamienia ring na scenę i dołącza do stand-upowego teamu. Czeka ją 30 występów, do których musi się solidnie przygotować, by zaciekawić widzów i porwać ich do wspólnej zabawy. Joanna Jędrzejczyk ma nadzieję, że sprawdzi się w roli stand-uperki, a jeśli nawet zdarzą się jej jakieś potknięcia, to nie zamierza się poddawać, bo przecież to dopiero jej pierwszy taki projekt, a trening czyni mistrza, zarówno w sporcie, jak i w aktorstwie.