Rozwiązanie na wykluczenie transportowe? Przejazdy współdzielone
Wykluczenie komunikacyjne według definicji to pozbawienie możliwości korzystania z transportu publicznego mieszkańców danego obszaru. Choć na przestrzeni lat różne podmioty polityczno-gospodarcze nierzadko nie są zgodne w narracji, czy trend ten w skali kraju nasila się, czy jest w odwrocie, pozostaje faktem, iż w Polsce istnieją miejscowości, do których nie dojeżdża żaden środek transportu. Czy jest zatem remedium na ten stan rzeczy?
Według danych Głównego Urzędu Statystycznego na terenie całej Polski funkcjonuje zaledwie 480 435 km linii komunikacji autobusowej. Na przestrzeni 8 lat liczba ta zmalała o 40 proc., gdy w 2014 r. wynosiła aż 788 612 km.
Jakiś czas temu Stowarzyszenie Ekonomiki Transportu na swoim profilu na Twitterze opublikowało mapę, która dosadnie prezentuje skalę problemu wykluczenia komunikacyjnego w Polsce. Według danych SET, do około 20 proc. miejscowości w Polsce nie dojeżdża żaden transport publiczny.
Z kolei w utworzonym niedawno serwisie Chronotrains można zaobserwować jak systematycznie ograniczane połączenia kolejowe utrudniają podróżowanie Polakom z mniejszych miejscowości, ale też i dużych ośrodków miejskich. Przykładowo, połączenie kolejowe Mielec-Lublin trwać będzie 5,3 godz., a ponadto wymagać będzie aż dwóch przesiadek.
Analogiczna podróż samochodem powinna zająć niecałe dwie i pół godziny – czyli połowę czasu jazdy pociągiem. Przy skorzystaniu z przejazdów współdzielonych znalezienie transportu będzie o wiele łatwiejsze.
Według danych BlaBlaCar – tylko w tym roku kierowcy na platformie zaproponowali aż 266 punktów docelowych, gdzie startowym był wspomniany Mielec. Równie korzystnie wypadają inne miejscowości, określane jako obszary wykluczenia komunikacyjnego, np. z Ostrowi Mazowieckiej można dojechać do 213 miejscowości, a z Serocka do 162.
Co istotne, algorytm BlaBlaCar analizuje zapytania użytkowników i łączy je z ogłoszeniami przejazdów o pokrywających się w części trasach. W sytuacji, gdy kierowca pokonuje trasę z Warszawy do Lublina, a pasażer szuka oferty z miejscowości Ryki (na trasie S17) do Lublina, ogłoszenie kierowcy wyświetli się pasażerowi. Jeśli kierowca zdecyduje, że chciałby dołożyć kilka minut do czasu przejazdu i pomóc pasażerowi, otrzyma dodatkowe kilkanaście złotych do zaoszczędzenia na paliwie. Funkcja ta – w BlaBlaCar nazwana Boost – jest korzystna zarówno dla prowadzącego, jak i dla osoby poszukującej połączenia.
– Dzięki opcji Boost liczba potencjalnych tras ulega zwielokrotnieniu, a sama funkcja pozwala w mądry i efektywny sposób przeciwdziałać wykluczeniu transportowemu z obszarów znajdujących się w oddaleniu od większych szlaków – komentuje Olgierd Szyłejko, Country Manager BlaBlaCar Polska. – Pokazuje to oferta przejazdów, gdzie największa koncentracja ofert to przejazdy z małych do większych miast oraz z małych do małych – dodaje Szyłejko.
BlaBlaCar aktywnie wspiera również przewoźników autobusowych, którym w zdigitalizowanym świecie może być ciężko przebić się ze swoją ofertą. Priorytetem jest dbanie o to, by ich oferta była widoczna online, dla maksymalnie dużej grupy potencjalnych pasażerów. Stąd stale rozwijany marketplace autobusowy, dzięki któremu przewoźnicy mogą sprzedawać więcej biletów poprzez platformę.
Już teraz BlaBlaCar może pochwalić się przeszło 5 mln zarejestrowanych użytkowników, ale przejazdy współdzielone to także realna korzyść dla środowiska, w postaci znaczącej redukcji emisji CO2. Użytkownicy BlaBlaCar przyczyniają się do zmniejszenia emisji tego gazu cieplarnianego o 1,6 mln ton rocznie. To ekwiwalent całkowitej produkcji dwutlenku węgla przez transport drogowy Paryża w analogicznym okresie.
***
O BlaBlaCar
BlaBlaCar jest największą na świecie sieć transportowa oparta na społeczności, umożliwiająca przeszło 100 milionom użytkowników korzystanie z przejazdów współdzielonych w 22 krajach. BlaBlaCar wykorzystuje technologię, aby zapełnić puste miejsca w samochodach, łącząc członków społeczności poszukujących wspólnego przejazdu samochodem lub autobusem i sprawiając, że podróżowanie staje się bardziej przystępne, towarzyskie i wygodne. Przyjazna dla środowiska i ludzi sieć BlaBlaCar pozwala co roku ograniczyć emisję CO2 o 1,6 miliona ton i umożliwia nawiązanie 120 milionów kontaktów. Więcej informacji znajduje się na stronie www.blablacar.com
Jak składać reklamację za opóźniony lub odwołany lot?
Nowy program poleceń dla użytkowników Travelist.pl
Ruszyła hotelowa wyprzedaż – Summer Black Weeks na Travelist
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii
![](/files/1922771799/n-innowacje_1.png)
Jedynka Newserii
![](/files/1922771799/n-biznes_1.png)
Nie żyje Bogumiła Wander
![](/files/1922771799/wander,w_274,r_png,_small.png)
Bogumiła Wander: Bardzo tęsknię za telewizją, oglądam bez przerwy. Żałuję, że tak wcześnie odeszłam z pracy
Dom i ogród
![](/files/1922771799/pawlikowska-indianie-dzungla-foto-ram,w_274,_small.jpg)
Beata Pawlikowska: Wiele razy planowałam życie w różnych miejscach z dala od Polski. Kupiłam nawet kawałek dżungli w Amazonii
Podróżniczka zaznacza, że choć do tej pory przemierzyła świat wzdłuż i wszerz, odwiedzając wiele nietuzinkowych zakątków, to najbardziej ze wszystkich ukochała sobie dżunglę amazońską. Ma do tego miejsca ogromny sentyment, lubi tam wracać i ładować życiowe akumulatory. Jak zaznacza, przebywanie wśród Indian, którzy są niezwykle dobrzy, prawdomówni i uczciwi, przywraca jej wiarę w ludzi i w lepszy świat. Beata Pawlikowska cieszy się również z tego, że kiedyś udało jej się kupić kawałek dżungli i ten wyjątkowy nabytek ma dla niej szczególne znaczenie.
Handel
Branża kosmetyczna z coraz większym wpływem na krajową gospodarkę. Polska jest piątym największym eksporterem kosmetyków w UE
![](/files/1922771799/zeranska-branza-beauty-2,w_133,r_png,_small.png)
Z najnowszego raportu „Kosmetyczna Polska”, który opublikowano po siedmiu latach od poprzedniego raportu o stanie sektora, wynika, że krajowa branża kosmetyczna jest w dobrej kondycji, z roku na rok się rozwija, a jej znaczenie zarówno dla polskiej gospodarki, jak i eksportu rośnie. Zmieniają się odbiorcy polskich kosmetyków, co związane jest z brexitem i sankcjami nałożonymi na Rosję. Prognozy zakładają dalszy wzrost wartości sektora, jednak stoi przed nim wiele wyzwań, z których najważniejsze dotyczą implementacji przepisów Europejskiego Zielonego Ładu.
Ochrona środowiska
Ocieplenie się klimatu oznacza poważne zmiany leśnego ekosystemu. Sosny, świerki czy modrzewie będą stopniowo zastępowane innymi gatunkami
![](/files/1922771799/swierkosz-gatunki-drzew-foto,w_133,r_png,_small.png)
Sosna zwyczajna, świerk pospolity, modrzew europejski i brzoza brodawkowata zajmują dziś 75 proc. powierzchni lasów w Polsce. Te cztery gatunki są najbardziej wrażliwe na wzrost temperatury i jego pośrednie skutki. Wielomiesięczne okresy suszy i gwałtowne huragany osłabiają drzewostany, które następnie padają ofiarą patogenów pojawiających się w naszym klimacie. – Nie grozi nam wylesienie, tylko wyparcie jednych gatunków przez inne. W konsekwencji czeka nas rewolucyjna zmiana ekosystemów – ocenia przyrodnik, dr hab. Krzysztof Świerkosz, prof. Uniwersytetu Wrocławskiego.