Są rekordy! Podsumowanie roku na wrocławskim lotnisku
PR Expert
Przestrzenna 48/3
50-533 Wrocław
akondratowicz|prexpert.com.pl| |akondratowicz|prexpert.com.pl
+48 502 332 358
www.prexpert.com.pl
W 2019 roku port obsłużył ponad 3,5 miliona pasażerów, a we Wrocławiu zadebiutował nowy przewoźnik sieciowy, jeden z globalnych potentatów. Przedstawiamy pięć najważniejszych wydarzeń ubiegłego roku na lotnisku we Wrocławiu.
Wrocławskie lotnisko odnotowało w 2019 roku o 6% pasażerów więcej niż przed rokiem. Port obsłużył ponad 3 mln 548 tys. podróżnych. Oznacza to, że pobił swój zeszłoroczny rekord. Przypomnijmy: było to ponad 3 mln 347 tys. pasażerów – w porównaniu do poprzedniego roku przybyło więc blisko 200 tys. podróżnych.
– Nasze prognozy na 2019 rok sprawdziły się bardzo dokładnie. Najważniejsze jest jednak to, że utrzymujemy stabilne tempo wzrostu. Cieszy nas również, że równomiernie rozwijają się wszystkie segmenty ruchu, a przewoźnicy systematycznie otwierają nowe połączenia – mówi Dariusz Kuś, prezes Portu Lotniczego Wrocław.
Wrocław w globalnej sieci
W przypadku połączeń regularnych największy wzrost (11,4%) odnotowali przewoźnicy sieciowi na trasach międzynarodowych. Najpopularniejsze pod względem liczby podróżnych okazały się rejsy na trasach do Frankfurtu i Monachium (oba kierunki obsługiwane przez Lufthansę) oraz na główne lotnisko Paryża (Air France). Ogromnym powodzeniem cieszyło się również połączenie do Amsterdamu, uruchomione w maju 2019 roku przez linie KLM.
– To połączenie okazało się strzałem w dziesiątkę, doskonale wpisując się w oczekiwania pasażerów. Mamy w tej chwili bezpośrednie rejsy do największych portów przesiadkowych w Europie, co ułatwia planowanie również dalszych, transkontynentalnych podróży z Wrocławia – podkreśla Dariusz Kuś.
W ostatnich trzech latach przewoźnicy co roku otwierali nowe połączenie z Wrocławia do jednego z europejskich hubów: w 2017 do Zurychu (SWISS), w 2018 do Paryża (Air France), a w ubiegłym roku do Amsterdamu (KLM). Natomiast w tym roku ruszy nowe połączenie do Oslo-Gardermoen, które uruchomią linie Norwegian, dysponujące rozbudowaną siatką połączeń, zarówno europejskich, w tym skandynawskich, jak i transatlantyckich.
Ofertę przewoźników sieciowych uzupełniają ponadto Kopenhaga (SAS), Düsseldorf (Eurowings, Grupa Lufthansy) oraz dwa kierunki obsługiwane przez PLL LOT: Tel Awiw oraz krajowe połączenie do Warszawy (na trasie na Lotnisko Chopina przybyło w tym roku 10,4% pasażerów, głównie w ruchu tranzytowym). Łącznie z oferty tradycyjnych linii skorzystało w 2019 roku ponad 800 tys. podróżnych.
Więcej podróżnych z tanimi liniami i biurami podróży
Największy udział w ruchu pasażerskim na wrocławskim lotnisku mają przewoźnicy niskokosztowi. Tanie linie obsłużyły w 2019 roku blisko 2,2 mln podróżnych, co oznacza wzrost o blisko 3% w porównaniu do 2018 roku. Warto podkreślić, że na trasach obsługiwanych przez przewoźników niskokosztowych w samolotach zajętych było średnio ok. 90% miejsc. Od sezonu letniego 2020 w siatce wrocławskiego lotniska pojawią się trzy nowe połączenia tanich linii: Zaporoże (Ukraina), Cagliari (Włochy, Sardynia) i Zadar (Chorwacja), a już od lutego do rozkładu wracają rejsy do Bari (Włochy południowe).
Natomiast z oferty biur podróży skorzystało w 2019 roku 542 tys. podróżnych, co oznacza wzrost aż o 11,5% w porównaniu z poprzednim rokiem. – To duży sukces, osiągnięty wbrew obecnym trendom rynkowym. Złożyło się na to kilka czynników: rosnąca oferta biura podróży TUI, stabilna oferta ITAKI, zwiększenie liczby rejsów i wydłużenie czarterowego sezonu zimowego, bogatsza oferta wycieczek do cieszącej się wielką popularnością Turcji oraz bardzo atrakcyjne kierunki egzotyczne, w tym przede wszystkim Zanzibar i Zjednoczone Emiraty Arabskie – mówi Michał Kozak, manager ds. rozwoju ruchu czarterowego w Porcie Lotniczym Wrocław.
Łącznie, na tegoroczną zimową siatkę połączeń wrocławskiego lotniska składa się: 38 kierunków niskokosztowych, 9 połączeń sieciowych oraz 8 czarterowych.
Pięć najważniejszych wydarzeń 2019 roku na wrocławskim lotnisku
- W marcu lotnisko uruchomiło chatbota, czyli wirtualnego asystenta, który odpowiada na pytania podróżnych. Podpowiada m.in., jak dojechać do portu, pomaga znaleźć miejsce parkingowe na lotnisku, wysyła też powiadomienia o statusie danego rejsu. Wrocławski port wprowadził taką innowację jako pierwsze lotnisko w Polsce. Chatbot został finalistą ogólnopolskiego konkursu Dobry Wzór, w którym wyróżnione są projekty innowacyjne, funkcjonalne i dobrze zaprojektowane.
- W maju we Wrocławiu zadebiutował nowy przewoźnik – holenderskie linie KLM. Jeden z globalnych potentatów otworzył połączenie do Amsterdamu (na lotnisko Schiphol).
- W lipcu 2019 lotnisko odnotowało najlepszy miesiąc w swojej historii, obsługując blisko 388 tys. pasażerów.
- W listopadzie linie Norwegian ogłosiły otwarcie premierowego połączenia z Wrocławia na główne międzynarodowe lotnisko Oslo (Gardermoen). Zgodnie z zapowiedzią nowego przewoźnika, rejsy na tej trasie zostaną zainagurowane 30 marca.
- W grudniu Port Lotniczy Wrocław obsłużył 20-milionowego pasażera, licząc od otwarcia obecnego, nowoczesnego terminalu w marcu 2012 roku.
http://airport.wroclaw.pl/

Smart travel w 5 krokach. Jak wypocząć i nie przepłacić?

Polacy rezerwują wczasy na ostatnią chwilę

Linie lotnicze Corendon Airlines świętowały 20. lecie działalności podczas spektakularnej Gali w Antalya Cosmos Theatre
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Media

Maciej Pertkiewicz: Darek „Stolarz” szukał swojej drogi zawodowej i znalazł ją w Polsacie. Jest on dla programu bardzo cenną postacią
Architekt zaznacza, że praca przy realizacji programu „Nasz nowy dom” to dla niego nie tylko ciekawe doświadczenie zawodowe, ale także możliwość spotkania na swojej drodze różnych fachowców. Jedną z takich niezwykle zdolnych i kreatywnych osób jest niewątpliwie Darek „Stolarz”, który niedawno dołączył do popularnego formatu Polsatu. Maciej Pertkiewicz już dostrzega plusy tej współpracy i wierzy, że przed nimi jeszcze wiele nietuzinkowych projektów.
Handel
Polski e-commerce rośnie w siłę. Konsumentów przyciągają przede wszystkim promocje

Rynek e-commerce w Polsce jest już wart ok. 152 mld zł. Rośnie zarówno częstotliwość zakupów, jak i średnia wartość koszyka – wynika z raportu Strategy&. Polacy doceniają wygodę zakupów przez internet, szybką dostawę i łatwy zwrot. Coraz częściej zwracają też uwagę na cenę i chętnie korzystają z promocji. To właśnie ten trend wykorzystuje Amazon.pl, organizując co roku festiwal z okazji Prime Day. W tym roku zaplanowano go po raz pierwszy aż na cztery dni: 8–11 lipca, a nie dwa jak w poprzednich latach.
Problemy społeczne
Do 2029 roku rynek pracy skurczy się o milion pracowników. Przedsiębiorcy wskazują, jak zaktywizować cztery wykluczone dotąd zawodowo grupy [DEPESZA]

W latach 2020–2029 zmiana struktury społecznej doprowadzi do skurczenia się rynku pracy aż o milion pracowników. Trend ten wymusi na pracodawcach konieczność podejmowania konkretnych działań zmierzających do aktywizacji pomijanych dotąd grup społecznych. – Inkluzywność to nie tylko kwestia etyczna, to strategiczna odpowiedź na kryzys demograficzny i niedobór siły roboczej – wskazuje Związek Przedsiębiorców i Pracodawców.