Komunikaty PR

Samolot nie tylko do latania

2020-08-28  |  15:10
Biuro prasowe

28 sierpnia świętujemy Dzień Lotnictwa Polskiego. Tego dnia w 1932 roku porucznik Franciszek Żwirko oraz inżynier Stanisław Wigury zwyciężyli w międzynarodowych zawodach lotniczych ,,Challange” w Berlinie. Sukces przyniosła im latająca maszyna RWD-6. Wydarzenie określane było jako ogromne osiągnięcie Polaków, zarówno utalentowanych pilotów, jak i autorów projektu wspaniałego samolotu. W latach 30., polską myślą techniczną zafascynowany był również Jan Wedel, wnuk założyciela marki E.Wedel oraz założyciel Fabryki Czekolady na warszawskim Kamionku, który swój samolot RWD-13 SP-WDL wykorzystywał w niecodzienny sposób.

Jan Wedel – biznesmen i wizjoner

Jan Wedel był nie tylko zdolnym cukiernikiem, znawcą czekolady i lokalnym filantropem, ale również innowacyjnym przedsiębiorcą. Po przejęciu kierownictwa po ojcu Emilu zmienił nazwę firmy na „Fabryka Czekolady E.Wedel Spółka Akcyjna” i zaczął wprowadzać przełomowe zmiany, dzięki którym został okrzyknięty wizjonerem. Z sukcesem wdrażał nowoczesne metody produkcji, zarządzania oraz innowacyjne rozwiązania marketingowe. Na zlecenie Jana Wedla w 1926 r. powstał kultowy logotyp Chłopca na zebrze, który określany był wówczas jako wyjątkowo oryginalny i egzotyczny i do dziś jest regularnie wykorzystywany w komunikacji marki. Zebra podkreśla pochodzenie jakościowego ziarna kakaowca, czyli Ghanę, a wraz z chłopcem stanowią zgraną parę przyjaciół. Logotyp jest dziełem włoskiego artysty Leonetto Capiello.  

Na początku lat 30. Jan Wedel przeniósł Fabrykę Czekolady E.Wedel z niewielkiej lokalizacji na Szpitalnej do nowego dużego budynku przy ulicy Zamoyskiego w Warszawie. Od tamtej pory Wedel mógł realizować pomysły z największym rozmachem – zainwestował w niespotykaną dotąd maszynę vendingową oraz polski samolot użytkowy.

Niezwykły samolot 

Ogromne sukcesy przyniósł Wedlowi zakup samolotu RWD-13 z floty Ligii Obrony Powietrznej i Przeciwgazowej. Standardowo RWD były malowane w kolorze czerwonym, jednak model Jana Wedla był niebieski, ze srebrnymi elementami, a na jego kadłubie widniał logotyp E.Wedel. Maszyna lotnicza była wykorzystywana do transportu i projektów specjalnych. Dzięki niej przedsiębiorstwo mogło szybko zrealizować dostawy do portu w Gdyni, gdzie słodycze były przekazywane dla pasażerów rejsów transatlantyckich. Co więcej, samolot dostarczał słodycze także do sklepów firmowych za granicą m.in. w Kopenhadze i Paryżu. Specjalne loty kursowały nawet do szwajcarskiej posiadłości Ignacego Paderewskiego. 

Najciekawszy jest jednak fakt, iż maszyna lotnicza stała się narzędziem marketingowym marki. Podczas plenerowych wydarzeń, w Warszawie z samolotu zrzucane były ulotki, za które można było zdobyć czekoladę. Z kolei wypoczywającym nad morzem Polakom nad morzem za pomocą wedlowskiego RWD-13 plażowicze mogli złapać z nieba pralinkę. 

Samolot Wedla wsławił się również w trudnych okresach historii naszego kraju. W 1939 r. był on wykorzystywany w obronie wrześniowej, następnie został ewakuowany do Rumunii, gdzie przepadł bez wieści. Ostatnim znanym pilotem lotniczej maszyny była Stefania Wojtulanis. Co roku, podczas dni otwartych Fabryki E.Wedel - Nocy Muzeów, można zobaczyć replikę sławnej maszyny, wykonaną przez Andrzeja Doroszewicza. Marka E.Wedel do dziś wykorzystuje samolot w swoich działaniach wizerunkowych. Kultową maszynę znajdziemy m.in. na nowych opakowaniach niektórych produktów E.Wedel m.in. na  czekolada mocno mlecznej z orzechami laskowymi.

Newseria nie ponosi odpowiedzialności za treści oraz inne materiały (np. infografiki, zdjęcia) przekazywane w „Biurze Prasowym”, których autorami są zarejestrowani użytkownicy tacy jak agencje PR, firmy czy instytucje państwowe.
Ostatnio dodane
komunikaty PR z wybranej przez Ciebie kategorii
Motoryzacja Specjalna oferta i dodatkowe rabaty na SUV-y i crossovery Toyoty. Wybiera je już połowa klientów Biuro prasowe
2025-05-14 | 12:00

Specjalna oferta i dodatkowe rabaty na SUV-y i crossovery Toyoty. Wybiera je już połowa klientów

Siedem SUV-ów Toyoty jest dostępne w specjalnej ofercie podczas Dni Otwartych w salonach marki w całej Polsce. Od 12 do 17 maja u dilerów można otrzymać rabaty,
Motoryzacja Rejestracja samochodów za granicą. Czy to się nadal opłaca? Kto może skorzystać?
2025-04-07 | 15:00

Rejestracja samochodów za granicą. Czy to się nadal opłaca? Kto może skorzystać?

Rejestracja samochodu poza granicami Polski to temat, który wraca regularnie na fora motoryzacyjne i do rozmów przedsiębiorców. Choć może się wydawać, że to
Motoryzacja Rower wodorowy odporny na mrozy - alternatywa na zimowe trasy
2024-12-30 | 12:00

Rower wodorowy odporny na mrozy - alternatywa na zimowe trasy

Jazda rowerem w sezonie zimowym stawia przed rowerzystami nie lada wyzwania, zwłaszcza gdy korzystają z jednośladów ze wspomaganiem elektrycznym. Klasyczne baterie litowo-jonowe w takich

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Gwiazdy

Julia Kamińska: Elektrośmieci to duży problem. Sama mam w piwnicy zepsutą pralkę i muszę zorganizować jej wywóz

Piotr Zelt, Julia Kamińska i Klaudia Zioberczyk zauważają, że mimo wielu akcji informacyjnych i edukacyjnych nadal nie wszyscy Polacy zdają sobie sprawę z tego, że elektrośmieci, które nie są w odpowiedni sposób zutylizowane, stanowią ogromne zagrożenie dla środowiska. I choć istnieją różne możliwości przekazania zużytych, nieużywanych lub uszkodzonych urządzeń elektrycznych i elektronicznych do punktów zbiórki czy firm zajmujących się recyklingiem, to nie brakuje osób, które lekceważą wszelkie wytyczne i idą na łatwiznę. Wyrzucają takie sprzęty do zwykłych śmietników albo wywożą na przykład do lasu.

Problemy społeczne

37 proc. Ukraińców nie wie, jak zaszczepić dziecko w Polsce. Potrzebna większa edukacja w tym zakresie

Choć trzech na czterech uchodźców z Ukrainy darzy polski system ochrony zdrowia dużym zaufaniem, to 21 proc. z nich ma problem z zaufaniem do samych szczepień. To dlatego wiele ukraińskich mam podejmuje decyzję o nieszczepieniu dziecka. Dużym wyzwaniem jest więc zwiększanie ich świadomości na temat korzyści płynących ze szczepień dla zdrowia jednostek i całej populacji, a także wyjaśnianie wątpliwości związanych z ewentualnymi skutkami ubocznymi. Tę rolę edukacyjną musi wziąć na siebie polski personel systemu ochrony zdrowia.

Problemy społeczne

Muzea pomagają walczyć ze stereotypami i uprzedzeniami. To ważne dla zmieniającego się rynku pracy

Według NEMO, Sieci Europejskich Organizacji Muzealnych, społeczna rola muzeów wykracza daleko poza ich tradycyjne funkcje. W coraz bardziej spolaryzowanym świecie muzea mogą odgrywać kluczową rolę w promowaniu dialogu i spójności społecznej, zachęcać do dyskusji, mogą też pełnić rolę ośrodków integracji społecznej. Dzięki przybliżaniu obcych kultur mogą też zmienić spojrzenie na rynek pracy.