SIŁA JEDNOSTKI. OFF-PÓŁNOCNA OGŁASZA PROGRAM. BILETY OD DZIŚ W SPRZEDAŻY
SIŁA JEDNOSTKI. OFF-PÓŁNOCNA OGŁASZA PROGRAM.
BILETY OD DZIŚ W SPRZEDAŻY
Charyzmatyczna Katarzyna Chlebny i Teatr Nowy Proxima w spektaklu „Kruchość wodoru. Demarczyk”, legenda piosenki aktorskiej Katarzyna Groniec w koncercie „Konstelacje” czy Artur Żmijewski i Ewa Żmijewska w zaskakującym poemacie jazzowym „Bona Sforza d’Aragona” – to kilka z propozycji VIII edycji festiwalu OFF-Północna, który odbędzie się w dniach 12-21 kwietnia w Teatrze Muzycznym w Łodzi. Tradycyjnie program wydarzenia skupiony jest wokół różnorodności form dramatyczno-muzycznych.
Tegorocznym hasłem przewodnim festiwalu OFF-Północna jest „Siła jednostki”. – Wydawać by się mogło, że w ogólnym rozrachunku nasz głos jest bez znaczenia. Często jesteśmy przekonani o tym, że jest zbyt cichy i nie ma prawa daleko zajść, a nasze działania tak naprawdę nie wywierają żadnego wpływu na życie. Nasi goście będą przekonywać jednak, że nawet najmniejszy ruch może być zaczynem do uruchomienia machiny losu, który diametralnie może się odmienić – mówi Krzysztof Wawrzyniak, kierownik artystyczny i pomysłodawca Festiwalu OFF-Północna.
Na prośbę publiczności, tegoroczną edycję poprzedzi prolog – powtórka prezentowanego w ubiegłym roku spektaklu Domu Kultury ŚWIT – „Édith i Marlene” w reżyserii Marii Seweryn i pod kierownictwem muzycznym Jana Emila Młynarskiego. Już 17 marca, o godz. 16.00 na scenę przy Północnej powrócą Elżbieta Nagel i Marcin Januszkiewicz, kreujący role połączonych pasją i przyjaźnią Édith Piaf i Marlene Dietrich.
CO W PROGRAMIE ÓSMEJ EDYCJI OFF-PÓŁNOCNA?
Festiwal otworzy, 12 kwietnia o godz. 18.30, spektakl „Bestiariusz Polski”. Studenci Szkoły Filmowej w Łodzi zabiorą publiczność w muzyczną podróż przez współczesne mity, opowiadając o bohaterach, wyroczniach i fałszywych prorokach.
W sobotę, 13 kwietnia o godz. 19.00, Teatr Nowy Proxima sięgnie po historię Czarnego Anioła w spektaklu „Kruchość wodoru. Demarczyk”. Za scenariusz i reżyserię odpowiedzialna jest Katarzyna Chlebny, doskonale znana publiczności festiwalu za sprawą autorskiego widowiska „Kora.Boska” czy występów w spektaklach, jak „Kazik, ja tylko żartowałem” i „Macabra Dolorosa”. Istotą przejmującego spektaklu o Ewie Demarczyk jest nie tyle biografia artysty, ile portret zagubionego perfekcjonisty, zatraconego w pokonywaniu samego siebie.
Weekend otwarcia festiwalu to również konkursowe emocje za sprawą otwartych przesłuchań, a następnie występu laureatów Konkursu Piosenki Aktorskiej im. Jonasza Kofty. Młodzi śpiewający artyści wystąpią przed mistrzowskim jury i powalczą o nagrody, których pula została zwiększona dzięki zaangażowaniu łódzkich przedsiębiorców, tworzących Fundację LodzArte.
– Zależy nam na wspieraniu młodych twórców i rozwijaniu ich talentów, chętnie też angażujemy się w przedsięwzięcia, które pozwalają wzmacniać markę łódzkich wydarzeń kulturalnych – podkreśla Michał Haze, prezes fundacji.
Finałowy wieczór zostanie zwieńczony koncertem „Konstelacje” Katarzyny Groniec. Inspirując się historią Evelyn McHale i słowem „eon”, artystka proponuje różnorodne doświadczenia muzyczne – od emocjonalnych momentów po chwile refleksji nad przemijaniem i miejscem ludzi we wszechświecie. Ma być to okazja do odkrywania własnej wrażliwości i spokoju w falach dźwięków, które zapadną w pamięć na długo.
Po krótkiej przerwie, w środę, 17 kwietnia o godz. 11.00 teatr przy Północnej zaprasza młodzież na spektakl Fundacji Pomysłodalnia „Nie tylko Przemyk” w reżyserii Piotra Wyszomirskiego. Spektakl przypomina mało utrwalony w pamięci zbiorowej udział i sojusz studentów oraz robotników w stanie wojennym w grudniu 1981 r. w Stoczni Gdańskiej. Integralną częścią spektaklu są wiersze Edwarda Stachury, Rafała Wojaczka, Ryszarda Milczewskiego-Bruno, ale też liryki Grzegorza Przemyka i jego matki Barbary Sadowskiej.
Zupełnie inne emocje przyniesie festiwalowy czwartek, 18 kwietnia. Wtedy to na scenie
OFF-Północna zagości Teatr Muzyczny z Torunia ze spektaklem „Piękna Lucynda”, proponując teatralną zabawę wokół przeróbki molierowskiej intrygi według Hemara w połączeniu z wyrafinowaną grą słów i muzycznością dialogów o musicalowym potencjale. Będzie więc i zakochany młodzieniec, i stary milioner zalecający się do dziewczyny, która mogłaby być jego córką, ciotka, która na temat relacji damsko-męskich wie już „wszystko” oraz dziewczyna tkwiąca w rozterce: uczucia czy stabilizacja.
W piątek, 19 kwietnia, Maciej Pawlak i Karina Komendera koncertem „Tides and Times” zabiorą publiczność w muzyczną podróż za ocean. Jako duet artyści od lat poświęcają się odnajdywaniu tego, co w Polsce wciąż nieodkryte w zakresie teatru muzycznego czy amerykańskiej piosenki aktorskiej. Tym razem proponują fragmenty uznanych amerykańskich musicali, niekoniecznie popularnych w Polsce twórców – Adama Guettela, Jasona Roberta Browna, Craiga Carnelii, Kait Kerrigan, Briana Lowdermilka czy Maury’ego Yestona.
Mocne akcenty wypełnią też weekend zamknięcia festiwalu. W sobotę, 20 kwietnia o godz. 17.00, Mateusz Deskiewicz z zespołem zaczaruje publiczność francuskimi piosenkami w kameralnym recitalu zatytułowanym „Francja elegancja”. Tego samego dnia o godzinie 19.00 w poemacie jazzowym „Bona Sforza d’Aragona” wystąpią Artur Żmijewski i Ewa Żmijewska. Wyjątkowość projektu polega na połączeniu dwóch gatunków scenicznych. Koncert, skomponowany przez jednego z najwybitniejszych polskich muzyków jazzowych – Kubę Stankiewicza, jest jednocześnie kameralną formą teatralną – lekką, dowcipną, a zarazem wzruszającą opowieścią o jednej z najbardziej intrygujących postaci w naszej historii.
Ostatniego dnia festiwalu o godz. 18.30 organizatorzy zapraszają na widowisko muzyczne „Depesze” w wykonaniu artystów Teatru Rampa. Wystawiany, po raz pierwszy w festiwalowej odsłonie, spektakl poświęcony jest muzyce kultowego zespołu Depeche Mode. Publiczność usłyszy zupełnie nowe interpretacje ich utworów w wykonaniu m.in. Marcina Januszkiewicza. Za ich aranżację odpowiada Marta Zalewska.
Bilety na Festiwal OFF-Północna można kupować od dziś w kasie Teatru Muzycznego w Łodzi oraz online, w serwisie sprzedażowym teatru: www.bilety.teatr-muzyczny.lodz.pl. Do 11 marca dla tych widzów, którzy zdecydują się na wcześniejszy zakup, organizatorzy mają specjalne niższe ceny biletów i karnetów. Szczegółowe informacje na ten temat można znaleźć na stronie internetowej festiwalu – offpolnocna.com.
Program główny zostanie dopełniony przez wydarzenia towarzyszące: rozmowy, spotkania i warsztaty, których harmonogram przedstawiony zostanie wkrótce.
Organizatorem OFF-Północna jest Teatr Muzyczny w Łodzi, a festiwal współfinansowany jest ze środków Miasta Łodzi.

ŚWIAT, W KTÓRYM WSZYSTKO JEST MOŻLIWE PIASKOWY WILK W TEATRZE PINOKIO W ŁODZI

SIŁA OSOBOWOŚCI! ZNAMY OBSADĘ ŁÓDZKIEJ ODSŁONY „MAMMA MIA!”

TEATR PINOKIO W ŁODZI SŁUCHA GŁOSU WIDZÓW.
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Gwiazdy

Julia Kamińska: Elektrośmieci to duży problem. Sama mam w piwnicy zepsutą pralkę i muszę zorganizować jej wywóz
Piotr Zelt, Julia Kamińska i Klaudia Zioberczyk zauważają, że mimo wielu akcji informacyjnych i edukacyjnych nadal nie wszyscy Polacy zdają sobie sprawę z tego, że elektrośmieci, które nie są w odpowiedni sposób zutylizowane, stanowią ogromne zagrożenie dla środowiska. I choć istnieją różne możliwości przekazania zużytych, nieużywanych lub uszkodzonych urządzeń elektrycznych i elektronicznych do punktów zbiórki czy firm zajmujących się recyklingiem, to nie brakuje osób, które lekceważą wszelkie wytyczne i idą na łatwiznę. Wyrzucają takie sprzęty do zwykłych śmietników albo wywożą na przykład do lasu.
Problemy społeczne
37 proc. Ukraińców nie wie, jak zaszczepić dziecko w Polsce. Potrzebna większa edukacja w tym zakresie

Choć trzech na czterech uchodźców z Ukrainy darzy polski system ochrony zdrowia dużym zaufaniem, to 21 proc. z nich ma problem z zaufaniem do samych szczepień. To dlatego wiele ukraińskich mam podejmuje decyzję o nieszczepieniu dziecka. Dużym wyzwaniem jest więc zwiększanie ich świadomości na temat korzyści płynących ze szczepień dla zdrowia jednostek i całej populacji, a także wyjaśnianie wątpliwości związanych z ewentualnymi skutkami ubocznymi. Tę rolę edukacyjną musi wziąć na siebie polski personel systemu ochrony zdrowia.
Problemy społeczne
Muzea pomagają walczyć ze stereotypami i uprzedzeniami. To ważne dla zmieniającego się rynku pracy

Według NEMO, Sieci Europejskich Organizacji Muzealnych, społeczna rola muzeów wykracza daleko poza ich tradycyjne funkcje. W coraz bardziej spolaryzowanym świecie muzea mogą odgrywać kluczową rolę w promowaniu dialogu i spójności społecznej, zachęcać do dyskusji, mogą też pełnić rolę ośrodków integracji społecznej. Dzięki przybliżaniu obcych kultur mogą też zmienić spojrzenie na rynek pracy.