Ślad węglowy w diecie: jak zredukować go nawet o 59%?
Obciążenie środowiska przez nadmierną emisję gazów cieplarnianych to dzisiaj jeden z kluczowych problemów ludzkości. Przyczynia się do nich m.in. produkcja żywności, w tym głównie mięsa i nabiału. Nie bez powodu więc konsumenci coraz częściej zadają sobie pytanie, jak układać jadłospis, aby zmniejszyć ślad węglowy w diecie oraz jakie produkty wybierać. Z rozwiązaniem przychodzi eatyx – marka oferująca m.in. zbilansowane, pełnowartościowe posiłki, których produkcja generuje aż o 59% niższą emisję gazów cieplarnianych niż klasyczne dania o takim samym bilansie kalorycznym.
Świadoma konsumpcja na wyciągnięcie ręki
Zanieczyszczenie środowiska, wzmożona emisja CO2, zmiany klimatu, wyjałowienie gleby czy klęski żywiołowe to tylko część problemów, z którymi mierzy się społeczeństwo. Ich dynamika nasila potrzebę zastosowania perspektywicznych rozwiązań, które skutecznie mogą minimalizować negatywny wpływu na środowisko naturalne. Dlatego też coraz częściej mówi się o potrzebie zmiany nawyków, edukacji żywieniowej i świadomych wyborach konsumenckich. Branża spożywcza jest bowiem jedną z tych, które najmocniej oddziałują na ekosystem. Także i tutaj pojawia się przysłowiowe „światełko w tunelu”. Nadzieję daje eatyx – rodzima marka oferująca alternatywy klasycznych posiłków ze znacznie mniejszym śladem węglowym, dostępna na eatyx.eu.
– Potrzeba neutralizacji wpływu na środowisko naturalne z roku na roku jest coraz mocniej zauważalna w debacie społecznej. Wystarczy spojrzeć na dane dostarczane przez Międzynarodowy Zespół ds. Zmian Klimatu ONZ. Te jasno wskazują, że przy obecnym tempie wzrostu emisji gazów cieplarnianych już w ciągu kilku dekad nastąpią zmiany, które trudno będzie odwrócić za życia naszego czy naszych dzieci. A to nie pozostanie bez wpływu na ludzkość i planetę. Ta niepokojąca wizja przyszłości daje do myślenia i mobilizuje do działania. Nie tylko konsumentów, ale coraz częściej także i marki. eatyx stworzyliśmy właśnie w odpowiedzi na te wyzwania, dzięki czemu wspiera on nie tylko nasze zdrowie, ale i planetę – mówi Grzegorz Kowalski, Prezes spółki eatyx Polska.
eatyx to marka stworzona przez założycieli OSHEE: Dariusza Gałęzewskiego i Dominika Dolińskiego oraz przedsiębiorcę Michała Sołowowa. Jej rdzeń tworzą funkcjonalne alternatywy klasycznych dań, dostępne m.in. w formie batonów czy posiłków w formie płynnej, gotowych do spożycia. Każdy z nich posiada zarówno naturalny, zbilansowany skład, jak i szerokie spektrum witamin, minerałów, niektóre także cennych probiotyków oraz adaptogenów. Brand znajduje się pod parasolem zupełnie nowej kategorii hyperfood. To z uwagi na to, że oprócz odpowiedzi na żywieniowe potrzeby ludzkości, koncentruje się także na globalnych wyzwaniach współczesnego świata.
59% mniejsza emisja CO2e
Wpływ eatyx na ochronę planety potwierdzają najnowsze wyliczenia przeprowadzone przez TerGo – organizację zajmującą się kompleksową oceną śladu węglowego w cyklu życia produktu. Eksperci TerGo w pierwszym etapie zbadali ślad węglowy zbilansowanego posiłku eatyx o smaku czekoladowym, który dostępny jest w 500-mililitrowej butelce. Badanie wykazało, że cały proces produkcyjny – począwszy od fazy produkcji, przez transport, aż po konsumpcję – emituje aż o 59% mniej ekwiwalentu dwutlenku węgla (CO2e) niż klasyczny posiłek o takiej samej kaloryczności. Analizie porównawczej poddano produkcję i przygotowanie pieczonego łososia z brązowym ryżem i brokułami, który uważany jest za jedno z najzdrowszych dań.
– Produkcja żywności odpowiada za niemal 1/4 globalnych emisji gazów cieplarnianych. Dlatego, podejmując wybory żywieniowe, powinniśmy uwzględniać także ich wpływ na środowisko – decydować się na produkty o niskim śladzie węglowym lub neutralne węglowo, a także dbać o to, by nie marnować żywności. Konsumenci są tego coraz bardziej świadomi i oczekują od marek wykazywania działań na rzecz zrównoważonego rozwoju. Dlatego potrzebujemy firm, takich jak eatyx, liczących swoje emisje i oferujące produkty pełnowartościowe, które są dobre zarówno dla człowieka, jak i dla naszej planety – mówi Ewelina Sasin, współzałożycielka & COO TerGo.
Już teraz każdy z konsumentów ma realne narzędzie pozwalające, za pośrednictwem diety, ograniczać negatywny wpływ na środowisko. Tych będzie jeszcze więcej – kolejnym krokiem w zakresie zrównoważonego rozwoju marki eatyx jest bowiem podjęcie prac nad wprowadzeniem produktów neutralnych dla klimatu.
Pełen raport, przygotowany przez TerGo, jest dostępny na: https://eatyx.eu/img/uploads/Raport_LCA_Oshee_Eatyx.pdf.
Więcej o eatyx można przeczytać na: https://eatyx.eu.
![Kuchnie świata na talerzu z FRoSTA! Biuro prasowe](/files/_uploaded/glownekonf_1665146849,w_254,wo_300,ho_169,_small.jpg)
Kuchnie świata na talerzu z FRoSTA!
![Egzotyczne podróże z Big-Active… bez wychodzenia z domu!](/files/_uploaded/glownekonf_1256229714,w_254,wo_300,ho_169,_small.jpg)
Egzotyczne podróże z Big-Active… bez wychodzenia z domu!
![Najlepszy sposób na idealną ICE TEA w domu](/files/_uploaded/glownekonf_2129046053,w_169,wo_300,ho_169,_small.jpg)
Najlepszy sposób na idealną ICE TEA w domu
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii
![](/files/1922771799/n-innowacje_1.png)
Jedynka Newserii
![](/files/1922771799/n-biznes_1.png)
Nie żyje Bogumiła Wander
![](/files/1922771799/wander,w_274,r_png,_small.png)
Bogumiła Wander: Bardzo tęsknię za telewizją, oglądam bez przerwy. Żałuję, że tak wcześnie odeszłam z pracy
Media
![](/files/1922771799/zawierucha-aktorstwo-foto-tam,w_274,_small.jpg)
Rafał Zawierucha: Trzeba być do zawodu aktora w jakimś stopniu powołanym. Nie można jednak mówić ludziom, jak mają żyć, na kogo głosować i co jeść
Zdaniem Rafała Zawieruchy, żeby zostać aktorem, trzeba poczuć w sobie powołanie do wykonywania tego zawodu, mieć talent i charyzmę, ale też być świadomym tego, że niesie on ze sobą wiele trudności i niełatwych decyzji. Na dobrą rolę i na sukces trzeba ciężko zapracować, ale sława jest ulotna, konkurencja duża i szybko można zostać zapomnianym. Artysta sądzi też, że nawet zdobywając dużą popularność i będąc na szczycie, nie wolno się wywyższać, uważać się za wyrocznię i dyktować innym, co mają robić i jak żyć.
Nauka
Sztuczna inteligencja wspiera lekarzy przy leczeniu niepłodności. Z rozwiązań polskiej firmy korzystają kliniki na całym świecie
![](/files/1922771799/sankowski--ai-nieplodnosc-foto,w_133,r_png,_small.png)
Według danych Światowej Organizacji Zdrowia niepłodność może dotyczyć ok. 17,5 proc. dorosłej populacji. To oznacza, że średnio jedna osoba na sześć doświadcza problemów z niepłodnością. W Polsce to może być ok. 1,5 mln par, z których część decyduje się na procedurę in vitro. Z pomocą lekarzom w jej trakcie przychodzi sztuczna inteligencja. Polska firma MIM Fertility opracowała aplikacje, które optymalizują pracę embriologów i lekarzy. – Sztuczna inteligencja nie zastąpi lekarzy, ale wspiera ich w podejmowaniu decyzji – mówi ich współtwórca prof. Piotr Sankowski.
Sport
Siatkówka z coraz większym wsparciem sponsorów. Największe firmy inwestują nie tylko w drużyny narodowe, ale i ligowe kluby
![](/files/1922771799/pge-projekt-warszawa-bb-foto,w_133,r_png,_small.png)
Polska liga siatkówki jest jednym z chętniej oglądanych w Polsce wydarzeń sportowych. W ubiegłym sezonie spotkania w fazie zasadniczej przyciągnęły do hal ponad pół miliona osób, a średnia oglądalność meczów ligowych wzrosła do ponad 84 tys. Sukcesy sportowe i zainteresowanie widzów przekładają się na coraz większe zaangażowanie sponsorów, także w siatkówkę ligową. Stołeczny zespół siatkarzy Projekt Warszawa pozyskał nowego sponsora tytularnego – została nim PGE Polska Grupa Energetyczna.