Ślad węglowy w diecie: jak zredukować go nawet o 59%?
Obciążenie środowiska przez nadmierną emisję gazów cieplarnianych to dzisiaj jeden z kluczowych problemów ludzkości. Przyczynia się do nich m.in. produkcja żywności, w tym głównie mięsa i nabiału. Nie bez powodu więc konsumenci coraz częściej zadają sobie pytanie, jak układać jadłospis, aby zmniejszyć ślad węglowy w diecie oraz jakie produkty wybierać. Z rozwiązaniem przychodzi eatyx – marka oferująca m.in. zbilansowane, pełnowartościowe posiłki, których produkcja generuje aż o 59% niższą emisję gazów cieplarnianych niż klasyczne dania o takim samym bilansie kalorycznym.
Świadoma konsumpcja na wyciągnięcie ręki
Zanieczyszczenie środowiska, wzmożona emisja CO2, zmiany klimatu, wyjałowienie gleby czy klęski żywiołowe to tylko część problemów, z którymi mierzy się społeczeństwo. Ich dynamika nasila potrzebę zastosowania perspektywicznych rozwiązań, które skutecznie mogą minimalizować negatywny wpływu na środowisko naturalne. Dlatego też coraz częściej mówi się o potrzebie zmiany nawyków, edukacji żywieniowej i świadomych wyborach konsumenckich. Branża spożywcza jest bowiem jedną z tych, które najmocniej oddziałują na ekosystem. Także i tutaj pojawia się przysłowiowe „światełko w tunelu”. Nadzieję daje eatyx – rodzima marka oferująca alternatywy klasycznych posiłków ze znacznie mniejszym śladem węglowym, dostępna na eatyx.eu.
– Potrzeba neutralizacji wpływu na środowisko naturalne z roku na roku jest coraz mocniej zauważalna w debacie społecznej. Wystarczy spojrzeć na dane dostarczane przez Międzynarodowy Zespół ds. Zmian Klimatu ONZ. Te jasno wskazują, że przy obecnym tempie wzrostu emisji gazów cieplarnianych już w ciągu kilku dekad nastąpią zmiany, które trudno będzie odwrócić za życia naszego czy naszych dzieci. A to nie pozostanie bez wpływu na ludzkość i planetę. Ta niepokojąca wizja przyszłości daje do myślenia i mobilizuje do działania. Nie tylko konsumentów, ale coraz częściej także i marki. eatyx stworzyliśmy właśnie w odpowiedzi na te wyzwania, dzięki czemu wspiera on nie tylko nasze zdrowie, ale i planetę – mówi Grzegorz Kowalski, Prezes spółki eatyx Polska.
eatyx to marka stworzona przez założycieli OSHEE: Dariusza Gałęzewskiego i Dominika Dolińskiego oraz przedsiębiorcę Michała Sołowowa. Jej rdzeń tworzą funkcjonalne alternatywy klasycznych dań, dostępne m.in. w formie batonów czy posiłków w formie płynnej, gotowych do spożycia. Każdy z nich posiada zarówno naturalny, zbilansowany skład, jak i szerokie spektrum witamin, minerałów, niektóre także cennych probiotyków oraz adaptogenów. Brand znajduje się pod parasolem zupełnie nowej kategorii hyperfood. To z uwagi na to, że oprócz odpowiedzi na żywieniowe potrzeby ludzkości, koncentruje się także na globalnych wyzwaniach współczesnego świata.
59% mniejsza emisja CO2e
Wpływ eatyx na ochronę planety potwierdzają najnowsze wyliczenia przeprowadzone przez TerGo – organizację zajmującą się kompleksową oceną śladu węglowego w cyklu życia produktu. Eksperci TerGo w pierwszym etapie zbadali ślad węglowy zbilansowanego posiłku eatyx o smaku czekoladowym, który dostępny jest w 500-mililitrowej butelce. Badanie wykazało, że cały proces produkcyjny – począwszy od fazy produkcji, przez transport, aż po konsumpcję – emituje aż o 59% mniej ekwiwalentu dwutlenku węgla (CO2e) niż klasyczny posiłek o takiej samej kaloryczności. Analizie porównawczej poddano produkcję i przygotowanie pieczonego łososia z brązowym ryżem i brokułami, który uważany jest za jedno z najzdrowszych dań.
– Produkcja żywności odpowiada za niemal 1/4 globalnych emisji gazów cieplarnianych. Dlatego, podejmując wybory żywieniowe, powinniśmy uwzględniać także ich wpływ na środowisko – decydować się na produkty o niskim śladzie węglowym lub neutralne węglowo, a także dbać o to, by nie marnować żywności. Konsumenci są tego coraz bardziej świadomi i oczekują od marek wykazywania działań na rzecz zrównoważonego rozwoju. Dlatego potrzebujemy firm, takich jak eatyx, liczących swoje emisje i oferujące produkty pełnowartościowe, które są dobre zarówno dla człowieka, jak i dla naszej planety – mówi Ewelina Sasin, współzałożycielka & COO TerGo.
Już teraz każdy z konsumentów ma realne narzędzie pozwalające, za pośrednictwem diety, ograniczać negatywny wpływ na środowisko. Tych będzie jeszcze więcej – kolejnym krokiem w zakresie zrównoważonego rozwoju marki eatyx jest bowiem podjęcie prac nad wprowadzeniem produktów neutralnych dla klimatu.
Pełen raport, przygotowany przez TerGo, jest dostępny na: https://eatyx.eu/img/uploads/Raport_LCA_Oshee_Eatyx.pdf.
Więcej o eatyx można przeczytać na: https://eatyx.eu.
Skyry – codzienna dawka mocy, z Piątnicy, no bo skąd!
Ciasta na sylwestrowy stół
Marnowanie żywności w święta: wyrzucamy 1,6 kg jedzenia na osobę [BADANIE]
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii
Jedynka Newserii
Teatr
Daniel Olbrychski: Praca mnie konserwuje, gdybym nie grał, tobym się błyskawicznie zestarzał. Walczę, żeby widzowie nie dostrzegali na scenie mojej osiemdziesiątki
Daniel Olbrychski uznawany jest za jednego z najwybitniejszych aktorów filmowych i teatralnych swojego pokolenia. W dorobku ma wiele znakomitych ról i już od dawna mógłby odcinać kupony od sławy, ale jak podkreśla – nie zamierza rezygnować z pracy. Z przyjemnością przyjmuje kolejne propozycje zawodowe i mierzy się z nowymi rolami, bo dzięki takiej aktywności nie czuje upływającego czasu. Za trzy tygodnie artysta będzie świętował okrągłe urodziny.
Edukacja
Idea STEM zmienia podejście do edukacji dzieci na całym świecie. Doświadczanie i współpraca zamiast wykładów
Odejście od wykładowej metody prowadzenia zajęć na rzecz doświadczeń, współpracy i partnerskich relacji z nauczycielem to podstawowe założenia idei edukacyjnej STEM. Ma ona wspierać rozwój dzieci i młodzieży w kierunkach, jakie wytycza zmieniająca się rzeczywistość i na jakie nastawiony będzie rynek pracy za kilka lat. Globalnie rynek edukacji STEM do końca dekady podwoi swoje przychody. Ten światowy trend jest obserwowany i rozwijany również w Polsce, m.in. poprzez projekt STEM Kindloteka.
Handel
Finansowanie, technologia i wola polityczna sprzyjają walce o klimat. Dołączają do niej także konsumenci
Eksperci apelują o intensyfikację wysiłków na rzecz ochrony klimatu. Tym bardziej że teraz są ku temu sprzyjające warunki: finansowanie, wola polityczna i zaawansowane technologie. Coraz częściej idzie za tym także gotowość społeczeństwa do zmian. Choć w kontekście zielonej rewolucji mówi się przede wszystkim o transformacji energetycznej i ograniczaniu emisji CO2, dbanie o zmiany zaczyna się również na poziomie decyzji konsumenckich. Polacy mają tego świadomość i wdrażają proekologiczne nawyki w codzienną rutynę i zakupy.