Komunikaty PR

Słupski Ośrodek Kultury wystawia sztukę o HIV

2021-06-15  |  10:00
Biuro prasowe
Kontakt
Mariola Sarnowska
Alfa Communications

ul. Bonifraterska 17 lok.675
00-203 Warszawa
mariola.biedrzycka@alfacommunications.pl
502213047
www.alfacommnunications.pl
Do pobrania doc ( 0.52 MB )

Słupski Ośrodek Kultury w ramach programu Pozytywnie Otwarci przygotował przedstawienie teatralne pt. „Czy już wtedy wiedziałaś?”. Celem jest podniesienie świadomości zagrożenia HIV oraz poziomu wiedzy o możliwościach terapii i normalnego życia z tym wirusem. To bardzo potrzebne, ponieważ, jak wynika z danych NIZP-PZH, codziennie 3-4 osoby dowiadują się w Polsce o swoim seropozytywnym statusie. W dodatku tylko co 10 Polak zrobił test na HIV, a w dobie pandemii COVID-19 liczba wykonywanych badań w tym kierunku spadła prawie o połowę. Wiele osób może więc żyć, nie zdając sobie sprawy ze swojego zakażenia i nie podejmując leczenia. Premiera sztuki w Ośrodku Teatralnym Rondo Słupskiego Ośrodka Kultury już 20 czerwca.

Spektakl zaczyna się, jak wiele podobnych historii: dwoje młodych ludzi, impreza, alkohol, zbliżenie. Potem pojawia się wynikający z beztroski i niewiedzy problem: zakażenie HIV, którego można było uniknąć. Przedstawienie jest autorskim projektem zespołu Słupskiego Ośrodka Kultury opracowanym we współpracy z Aleksandrą Anuszewską, specjalistka ds. HIV/AIDS, doradcą w słupskim Punkcie Konsultacyjno-Diagnostycznym.

„Czy już wtedy wiedziałaś?” to sztuka przygotowana z myślą o młodzieży ze szkół ponadpodstawowych w Słupsku oraz Akademii Pomorskiej, a poprzez planowane umieszczenie nagrania na YouTube – także z całej Polski. Dzięki towarzyszącemu każdemu przedstawieniu spotkaniu ze specjalistką ds. HIV, młodzi ludzie uzyskają rzetelną wiedzę na temat zagrożenia wirusem, profilaktyki oraz możliwości leczenia. Pokazy będą się odbywać w słupskich szkołach we wrześniu. Podczas czerwcowej premiery w Ośrodku Teatralnym Rondo ze sztuką zapoznają się zaproszeni na premierę dyrektorzy i nauczyciele.

„W maju 2020 roku przeprowadziliśmy ankietę internetową na temat HIV/AIDS wśród młodzieży w wieku 15-23 lata. Okazało się, że młodzi ludzie wiedzą o tym wirusie bardzo niewiele. W większości są to informacje zaczerpnięte z popkultury. Chcielibyśmy pomóc uczniom i studentom podnieść świadomość dróg zakażenia HIV i możliwości terapii, a przede wszystkim wyjaśnić, dlaczego każda aktywna seksualnie osoba powinna zrobić test. Stąd pomysł na spektakl o tej tematyce” – mówi Joanna Jusianiec ze Słupskiego Ośrodka Kultury.

Wykorzystanie sztuki teatralnej, jako nośnika informacji skierowanej do młodzieży to pomysł, który sprawdził się w Słupskim Ośrodku Kultury przy przekazywaniu informacji na temat problemu narkotyków. Sztuka „Bagno” na motywach książki „My dzieci z dworca ZOO” Christine F., nastolatki z Berlina, która wpadła w uzależnienie, przygotowana siedem lat temu, nie schodziła z afisza przez pięć sezonów. Obejrzało ją 3750 widzów podczas 56 spektakli.

„Zawsze chętnie wspieramy inicjatywy mające na celu edukację młodzieży. Osoby wchodzące w dorosłość powinny wiedzieć, że warto pójść do Punktu Konsultacyjno-Diagnostycznego, gdzie można anonimowo i bez skierowania, a przede wszystkim bezpłatnie wykonać test na HIV. Gdy ta wiedza naprawdę się upowszechni, będziemy mogli pokonać epidemię HIV” – powiedział Paweł Mierzejewski z Gilead Sciences, koordynator programu Pozytywnie Otwarci.

***

Celem programu Pozytywnie Otwarci jest promocja profilaktyki HIV oraz wiedzy o możliwościach normalnego życia z wirusem. W ramach programu organizowany jest konkurs dla instytucji, które chciałyby prowadzić lub już prowadzą programy w obszarach edukacji i aktywizacji, a także profilaktyki i diagnostyki HIV/AIDS. Partnerami Programu są Prezydent m.st. Warszawy, Krajowe Centrum ds. AIDS, Narodowy Instytut Zdrowia Publicznego – PZH, „Służba Zdrowia”, wydawnictwo Termedia oraz firma Gilead Sciences, która w ciągu ostatnich dziesięciu lat przeznaczyła 2 miliony złotych na granty pozwalające realizować projekty konkursowe.

Newseria nie ponosi odpowiedzialności za treści oraz inne materiały (np. infografiki, zdjęcia) przekazywane w „Biurze Prasowym”, których autorami są zarejestrowani użytkownicy tacy jak agencje PR, firmy czy instytucje państwowe.
Źródło informacji: Alfa Communications
Ostatnio dodane
komunikaty PR z wybranej przez Ciebie kategorii
Zdrowie Zdrowie zaczyna się od profilaktyki: Samoleczenie fundamentem nowoczesnej polityki zdrowotnej UE Biuro prasowe
2025-06-02 | 01:00

Zdrowie zaczyna się od profilaktyki: Samoleczenie fundamentem nowoczesnej polityki zdrowotnej UE

Dzięki decyzjom samodzielnie podejmowanym przez pacjentów rocznie w Europie udaje się uniknąć nawet 120 milionów konsultacji lekarskich. – Samoleczenie
Zdrowie Cena zaniedbania – ile naprawdę kosztuje brak skutecznej terapii ran?
2025-05-21 | 17:00

Cena zaniedbania – ile naprawdę kosztuje brak skutecznej terapii ran?

Problem owrzodzeń przewlekłych dotyka nawet miliona Polaków – według danych z Porozumienia na rzecz Profesjonalnej Terapii Ran liczba ta wynosi od 760 tys. do 1,1 mln. Choć
Zdrowie Neurologiczne choroby rzadkie w Lublinie leczą modelowo
2025-05-15 | 17:00

Neurologiczne choroby rzadkie w Lublinie leczą modelowo

Pod hasłem „choroby rzadkie” kryje się długa lista różnych i w większości uwarunkowanych genetycznie schorzeń. – Patrząc na te choroby zbiorczo, okazuje

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Media

Maciej Pertkiewicz: Kasia Dowbor na planie programu interesowała się remontami i była dociekliwa. Niczego nie udawała tylko na potrzeby zdjęć

Architekt niezwykle miło wspomina współpracę z Katarzyną Dowbor przy realizacji programu „Nasz nowy dom”. I mimo że nie jest już ona gospodynią tego formatu, to nadal utrzymują ze sobą kontakt, wymieniają się doświadczeniami i mają wiele wspólnych tematów do rozmów. Maciej Pertkiewicz zaznacza, że na planie zdjęciowym prezenterka nie przyglądała się kolejnym etapom remontów z założonymi rękami, ale brała w nich czynny udział, by jak najwięcej się nauczyć. Nie bała się żadnej pracy, pomagała zrywać tynki, malować ściany czy też montować poszczególne elementy wyposażenia.

Konsument

Australijscy rodzice zaniepokojeni kierowanymi do dzieci reklamami niezdrowej żywności. Duże poparcie społeczne dla ich ograniczenia

Blisko 90 proc. rodziców i opiekunów w Australii wyraża zaniepokojenie nadmierną ekspozycją dzieci na reklamy niezdrowej żywności – wynika z badania naukowców z Deakin University w Australii. Dlatego chcą jego ograniczenia w różnych mediach i środowiskach. Zdaniem badaczy poparcie społeczne dla regulacji dotyczących marketingu niezdrowej żywności jest czynnikiem warunkującym ich wprowadzenie przez decydentów.

Gwiazdy

Mateusz Banasiuk: Dużo czytam swojemu synowi, bo kiedyś mój tata też mi czytał. Lektury lepiej wpływają na jego wyobraźnię i wyciszenie niż oglądanie bajek

Aktor zaznacza, że kultywuje rodzinną tradycję i z przyjemnością czyta swojemu synkowi. Przed laty bowiem jego tata zachęcał go do lektury, a teraz on pokazuje 7,5-letniemu Henrykowi, jaką wartość mają książki. Mateusz Banasiuk wspiera kampanię #TataTeżCzyta i zachęca też do tego, by rozwijać wyobraźnię dzieci nie tylko poprzez śledzenie historii opowiedzianych w bajkach, ale również tworząc własne opowieści. W jego rodzinie dużą popularnością cieszy się motyw pod hasłem „Chłopczyk i gruchocik”.

Nasza strona używa cookies między innymi w celu gromadzenia statystyk oraz prawidłowego funkcjonowania serwisu. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień Twojej przegladarki oznacza, że ciasteczka będa zapisywane na Twoim urządzeniu. Pamietaj, że zawsze możesz zmienić te ustawienia. Kliknij tutaj aby zamknąć