Komunikaty PR

S·PLOT: TAK SIĘ ROBI TEATR DLA MŁODYCH NA ŚWIECIE

2024-09-26  |  12:00
Biuro prasowe

S·PLOT: TAK SIĘ ROBI TEATR DLA MŁODYCH NA ŚWIECIE

Już za dwa tygodnie – za sprawą Międzynarodowego Kongresu Sztuk Perfomatywnych dla Dzieci i Młodzieży S·PLOT – Łódź stanie się areną międzynarodowej debaty na temat przyszłości teatru dla młodego widza. Na pytanie jak go definiować, tworzyć i badać, odpowiedzi szukać będzie kilkudziesięciu ekspertów z Polski, Wielkiej Brytanii, Indonezji, Meksyku, Serbii, Holandii czy Brazylii. Wszystko po to, by w Łodzi powstał nowoczesny i wartościowy festiwal teatralny dla najmłodszych.

S·PLOT Międzynarodowy Kongres Sztuk Perfomatywnych dla Dzieci i Młodzieży, organizowany w dniach 8–11 października przez Teatr Pinokio w Łodzi to zapowiedź nowego festiwalu, którego pierwsza edycja ma się odbyć w przyszłym roku.

– We współpracy z badaczami i twórcami, którzy z różnych perspektyw analizują teatr dla dzieci i młodzieży stworzyliśmy rozbudowany program konferencji, warsztatów i spotkań. Chcemy by kongres stał się istotnym forum wymiany myśli naukowej i praktyk artystycznych, dlatego zachęcamy do zakupu akredytacji branżowej wszystkich, którym zawodowo bliska jest ta tematyka – mówi Gabriel Gietzky, dyrektor Teatru Pinokio w Łodzi, a zarazem dyrektor S·PLOTU. – Dzięki tej konferencji chcemy nie tylko pogłębić wiedzę na temat sztuk performatywnych skierowanych do młodej widowni, ale również zainicjować nowe kierunki badań i twórczości oraz wypracować formułę naszego przyszłego festiwalu – dodaje.

Tematyka kongresowych wystąpień i debat obejmuje m.in. wpływ teatru na widza najmłodszego i dorastającego, rolę teatru w regionach zagrożonych wykluczeniem oraz sposoby dostosowania formy przekazu do potrzeb osób z niepełnosprawnościami. Ważnym elementem dyskusji będą również kwestie związane z finansowaniem, programowaniem i produkcją wydarzeń teatralnych skierowanych do młodego widza.

Czterodniowe spotkanie teoretyków i twórców teatru dla młodego widza rozpoczną dwa wykłady mistrzowskie. Pierwszy z nich wygłosi dr hab. Marzenna Wiśniewska, prof. Uniwersytetu Mikołaja Kopernika w Toruniu, która mówić będzie o teatrze dla dzieci w świetle współczesnych praktyk artystycznych. Drugi to wystąpienie Hakana Silahsızoğlu z Watermans Arts Centre (Wielka Brytania) zarazem założyciela i dyrektora istambulskiego Atta Festival, który korzystając z własnych doświadczeń opowie, jak produkować i programować znaczące międzynarodowe wydarzenia popularyzujące teatr młodego widza.

– To będzie inspirujące zderzenie perspektywy teoretycznej i praktycznej. Z jednej strony zależy nam na precyzyjnej naukowej analizie wykorzystującej nowoczesne paradygmaty i metody obecne w dziedzinie wiedzy o teatrze, z drugiej – na rozpoznaniu i zdefiniowaniu dobrych praktyk, wypracowanych przez organizatorów najważniejszych wydarzeń teatralnych dla młodego widza na świecie – podkreśla Bartosz Kurowski, kurator S·PLOTU.

Stąd między innymi obecność w Łodzi mocnej reprezentacji uznanego na świecie festiwalu Międzynarodowego Festiwalu Teatrów dla Dzieci z serbskiej Suboticy. Ilija Tatić zmierzy się z tematem nieustannych wyzwań przy produkcji festiwalu teatralnego, a dr Zoran Đerić zdradzi kulisy tworzenia koncepcji artystycznej i kryteriów selekcji festiwalu.


Z kolei dr hab. Marijana Prpa Fink, prof. Academy of Arts – Novi Sad opowie o piętnastoletnim dorobku forum naukowego towarzyszącego festiwalowi.

Niektórzy z gości kongresu uczestniczyć będą w wydarzeniu online. Tak będzie w przypadku Sian MacGregor z University of Aberdeen, mówiącej o tworzeniu we współpracy z widzami zawodowego teatru w Szkocji, czy dr Pauli Gotelip z Centro Brasileiro de Teatro para Infancia e Juventude, zwracającej uwagę na otwieranie teatru na neuroróżnorodność dzieci i młodzieży.

Gośćmi wydarzenia będą też zagraniczne zespoły, które zaprezentują spektakle, znakomicie wpisujące się w ideę kongresu i odpowiadające na pytanie, jak w nowym cyfrowym świecie wywołać i utrzymać zainteresowanie młodych widzów. Łódź odwiedzą cztery znakomite grupy z Hiszpanii i Niemiec. Zaprezentują się kilkakrotnie, tak aby nie tylko uczestnicy kongresu, ale również publiczność miała okazję zapoznać się z ich twórczością.

S·PLOT Międzynarodowy Kongres Sztuk Performatywnych dla Dzieci i Młodzieży został dofinansowany ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego, Miasta Łodzi oraz The Institut Ramon Llull.

Newseria nie ponosi odpowiedzialności za treści oraz inne materiały (np. infografiki, zdjęcia) przekazywane w „Biurze Prasowym”, których autorami są zarejestrowani użytkownicy tacy jak agencje PR, firmy czy instytucje państwowe.
Ostatnio dodane
komunikaty PR z wybranej przez Ciebie kategorii
Teatr ŚWIAT, W KTÓRYM WSZYSTKO JEST MOŻLIWE PIASKOWY WILK W TEATRZE PINOKIO W ŁODZI Biuro prasowe
2024-12-20 | 12:00

ŚWIAT, W KTÓRYM WSZYSTKO JEST MOŻLIWE PIASKOWY WILK W TEATRZE PINOKIO W ŁODZI

Już w styczniu młodzi widzowie Teatru Pinokio w Łodzi wyruszą w niezwykłą podróż do świata dziecięcej wyobraźni i przyjaźni. Właśnie rozpoczęły się próby do spektaklu
Teatr SIŁA OSOBOWOŚCI! ZNAMY OBSADĘ ŁÓDZKIEJ ODSŁONY „MAMMA MIA!”
2024-12-18 | 16:00

SIŁA OSOBOWOŚCI! ZNAMY OBSADĘ ŁÓDZKIEJ ODSŁONY „MAMMA MIA!”

– To oczywiste, że szukaliśmy umiejętności, aktorskich i wokalnych. Ale chcieliśmy też czegoś więcej: takiej nieopisywalnej iskry i różnorodności osobowości – tak
Teatr TEATR PINOKIO W ŁODZI SŁUCHA GŁOSU WIDZÓW.
2024-12-16 | 14:00

TEATR PINOKIO W ŁODZI SŁUCHA GŁOSU WIDZÓW.

TEATR PINOKIO W ŁODZI SŁUCHA GŁOSU WIDZÓW.   KOMFORTKI, SKRZYNECZKI I POMIESZCZENIE PIELĘGNACYJNE DLA MALUCHÓW     Teatr Pinokio w Łodzi po raz

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Nie żyje Jadwiga Jankowska-Cieślak

Jadwiga Jankowska-Cieślak: Zwykle Złota Palma otwiera ścieżkę do kariery, a mi zamknęła. W Polsce trwał wtedy stan wojenny i musiałam szybko wracać do kraju

Z wielkim smutkiem przyjęliśmy wiadomość o śmierci Jadwigi Jankowskiej-Cieślak jednej z najbardziej wybitnych polskich aktorek. Z tej okazji pragniemy podzielić się z Państwem jednym z ostatnich wywiadów, jakich udzieliła naszej redakcji.

Żywienie

Problemy społeczne

Duża zmiana w organizacji pracy w firmach. Elastyczność wśród najważniejszych oczekiwań pracowników

Dotychczasowe modele organizacji pracy w firmach nie zawsze odpowiadają na wyzwania przyszłości. Ostatnie lata zmieniły zasady gry na rynku pracy i teraz elastyczność liczy się na nim bardziej niż kiedykolwiek wcześniej. Elastyczny model pracy staje się jednym z bardziej oczekiwanych benefitów, a dla firm jest to sposób na przyciągnięcie talentów. Kolejnym jest wykorzystanie innowacyjnych narzędzi technologicznych. To jednak wymaga zarówno od pracowników, jak i od pracodawców zaangażowania w ciągłe podnoszenie kompetencji.

Gwiazdy

Wiktor Dyduła: W domu rodzinnym zawsze podtrzymywaliśmy tradycję śmigusa-dyngusa. Teraz widzę, że w miastach już zanika ten zwyczaj

Zdaniem wokalisty śmigus-dyngus może dostarczyć sporo radości, ale też być powodem kłótni, chociażby w momencie, kiedy nie wszyscy godzą się na taką zabawę. Nie ukrywa też, że w dzieciństwie najbardziej czekał właśnie na lany poniedziałek i bitwę na wiadra. Zauważa jednak, że z roku na rok ta tradycja powoli zanika, a za oblanie wodą osób, które sobie tego nie życzą, można nawet dostać mandat.