Komunikaty PR

Sterowiec Goodyear Blimp – symbol od ponad stulecia

2020-09-24  |  13:30
Biuro prasowe
Kontakt
Marlena Garucka-Kubajek
Biuro Prasowe Goodyear Polska

Przy Bażantarni 13
02-793 Warszawa
goodyear|alertmedia.pl| |goodyear|alertmedia.pl
609 329 385
https://news.goodyear.eu/pl-pl/
Do pobrania Goodyear ( 0.01 MB )

Powrót sterowca Goodyear Blimp do Europy tego lata to doskonały moment, aby świętować stulecie podniebnej innowacji, sięgającej czasów pierwszych sterowców Goodyear z początków XX wieku. Od tego czasu sterowce marki stały się globalnie rozpoznawalnym symbolem i stałym elementem wydarzeń sportowych i kulturalnych na całym świecie.

Cztery sterowce, jeden symbol

Goodyear posiada cztery sterowce. Wszystkie zostały zaprojektowane przez firmę Zeppelin i są efektem ścisłej współpracy między przedsiębiorstwami, która sięga 1924 roku. Sterowiec Goodyear Blimp latający w Europie obsługuje firma Zeppelin z siedzibą we Friedrichshafen w Niemczech. Pozostałe trzy maszyny mają swoje bazy w Stanach Zjednoczonych, w Pompano Beach na Florydzie, Carson w Kalifornii i niedaleko Akron w stanie Ohio – siedziby Goodyear Tire and Rubber Company. Kontynentalny zasięg pozwala sterowcom Goodyear Blimp uczestniczyć w 200 imprezach sportowych i rozrywkowych rocznie, we wszystkich zakątkach Ameryki Północnej.

Sterowiec jest nieodłącznym elementem wyścigów Daytona 500 – błękitnej wstęgi w kalendarzu NASCAR – dla których Goodyear jest wyłącznym dostawcą opon, a także meczów koszykówki NBA, futbolu amerykańskiego i zawodów golfowych PGA. Jeżeli dodać do tego ekscytującą obecność nowego sterowca w Le Mans i na torze Nürburgring, uzyskamy pełny obraz globalnego zasięgu sterowca Goodyear.

Historia

Historia sterowca Goodyear Blimp sięga 1912 r., kiedy inżynierowie marki po raz pierwszy opracowali tekstylne poszycie dla statków powietrznych, inspirowane osiągnięciami braci Wright sprzed zaledwie kilku lat wcześniej. W kolejnych latach Goodyear kontynuował rozwój technologii, a w 1924 r. nawiązał współpracę z niemieckim producentem sterowców Zeppelinem.

Goodyear i Zeppelin rozpoczęli pracę nad dwoma gigantycznymi sterowcami, ochrzczonymi jako Akron i Macon, które odbyły swoje pierwsze loty w 1931 i 1933 roku. W międzyczasie, w 1924 r., firmy zbudowały w Akron specjalnie zaprojektowany hangar, który posłużył jako baza. W tamtych czasach ten imponujący wyczyn inżynierski był największą wolnostojącą konstrukcją na świecie.

Program rozwoju gigantycznych sterowców w latach trzydziestych XX w. miał trzy kluczowe cele: rozwój technologii dla wojska, budowanie świadomości i zaufania do marki Goodyear oraz wzbudzenie społecznego i rządowego poparcia dla ambitnych pasażerskich lotów transoceanicznych. W owym czasie wiele osób postrzegało sterowce jako bardziej realną opcję podróży lotniczych na duże odległości niż samoloty.

Na potrzeby publicznych planów podróży lotniczych opracowano szereg kluczowych tras, w tym przeloty przez Atlantyk z Nowego Jorku lub Waszyngtonu do Paryża i Londynu oraz trasy nad Pacyfikiem, łączące Kalifornię, Hawaje, Filipiny, Japonię i Chiny. Niestety, te śmiałe zamiary były stopniowo porzucane ze względu na szybki rozwój technologii samolotowej i trudności w uzyskaniu zgody Kongresu.

W drugiej połowie XX w. sterowiec Goodyear Blimp stał się powszechnie rozpoznawalnym symbolem w całych Stanach Zjednoczonych dzięki występom na takich imprezach, jak Igrzyska Olimpijskie, Indianapolis 500, Daytona 500, międzynarodowe targi oraz mecze futbolu amerykańskiego jak Rose Bowl i Orange Bowl.

Sterowiec Goodyear ma wspaniałą historię także w Europie. Maszyna o nazwie „Europa” latała nad całym Starym Kontynentem w latach 1972-1986, biorąc udział w najważniejszych imprezach motoryzacyjnych, takich jak 24-godzinne wyścigi Le Mans i Formuły 1. Sterowiec zapewniał wyjątkowe transmisje telewizyjne słynnych wydarzeń, ale też uchwycił fascynujące obrazy nad takimi miejscami jak londyński Big Ben i rzymskie Koloseum. Był również obecny na dwóch brytyjskich weselach królewskich w latach 80-tych.

Technologia

Podobnie jak trzy amerykańskie maszyny, nowy europejski sterowiec Goodyear Blimp to półsztywny Zeppelin NT, sygnowany logo Goodyeara. Ten model to największy obecnie półsztywny sterowiec na świecie. Ma długość 75 metrów, szerokość prawie 19,5 metra i wysokość 17,4 metra. Gondola, czyli przedział pasażerki, mieści do 14 osób, które mogą podziwiać widoki przez duże panoramiczne okna. Balon wypełniony jest niepalnym helem, a całkowita pojemność sterowca wynosi 8 425 m3.

Sterowiec Goodyear Blimp napędzają trzy silniki o mocy 200 KM każdy, co daje łączną moc podobną do tej w samochodach wyścigowych LMP2 startujących w Le Mans. Silniki są połączone ze śmigłami za pomocą skrzyni biegów, a cały zestaw pozwala na imponującą zwrotność: sterowiec może nawet obracać się wokół własnej osi podczas lotu. Może również startować i lądować w pionie.

Taka konfiguracja mocy zapewnia sterowcowi Goodyear Blimp maksymalną prędkość 125 km/h i zasięg 1000 km. Jego maksymalna wysokość lotu wynosi 3000 metrów. Zazwyczaj leci wzdłuż głównych dróg i autostrad, co pozwala personelowi naziemnemu podążać za nim i w razie potrzeby udzielać pomocy.

Dzięki dużemu zasięgowi i niskiej emisji hałasu sterowiec Goodyear Blimp jest doskonałą platformą do relacjonowania z powietrza ważnych wydarzeń, co będzie kluczowym elementem jego roli m.in. w Nürburgring. Z łatwością może zawisnąć w miejscu i jest przy tym znacznie cichszy niż śmigłowiec.

Najnowszy sterowiec Goodyear Blimp powrócił do Europy tego lata, aby uświetnić ponowne zaangażowanie marki w europejskie i międzynarodowe wyścigi, w tym w 24-godzinny wyścig Le Mans. Powrót ten, a także ekspansja Goodyear na kilka serii wyścigów samochodów turystycznych, prototypów, GT i elektrycznych, to coś, co warto świętować w wielkim stylu.

 

 

Newseria nie ponosi odpowiedzialności za treści oraz inne materiały (np. infografiki, zdjęcia) przekazywane w „Biurze Prasowym”, których autorami są zarejestrowani użytkownicy tacy jak agencje PR, firmy czy instytucje państwowe.
Źródło informacji: Biuro Prasowe Goodyear Polska
Ostatnio dodane
komunikaty PR z wybranej przez Ciebie kategorii
Motoryzacja Nowego Mercedesa zamówisz w kolorze „Beczki” swojego dziadka albo wymarzonego klasyka Biuro prasowe
2025-05-27 | 15:00

Nowego Mercedesa zamówisz w kolorze „Beczki” swojego dziadka albo wymarzonego klasyka

Strategia Mercedesa zakłada wzrost znaczenia topowych modeli – od sportowych maszyn AMG przez luksusowe Maybachy aż po „przygodową” Klasę G. Cel: nie tylko
Motoryzacja Specjalna oferta i dodatkowe rabaty na SUV-y i crossovery Toyoty. Wybiera je już połowa klientów
2025-05-14 | 12:00

Specjalna oferta i dodatkowe rabaty na SUV-y i crossovery Toyoty. Wybiera je już połowa klientów

Siedem SUV-ów Toyoty jest dostępne w specjalnej ofercie podczas Dni Otwartych w salonach marki w całej Polsce. Od 12 do 17 maja u dilerów można otrzymać rabaty,
Motoryzacja Rejestracja samochodów za granicą. Czy to się nadal opłaca? Kto może skorzystać?
2025-04-07 | 15:00

Rejestracja samochodów za granicą. Czy to się nadal opłaca? Kto może skorzystać?

Rejestracja samochodu poza granicami Polski to temat, który wraca regularnie na fora motoryzacyjne i do rozmów przedsiębiorców. Choć może się wydawać, że to

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Konsument

Polacy odczuwają brak wiedzy na temat inwestowania. Może to sprzyjać podejmowaniu nieracjonalnych decyzji finansowych

Co trzeci Polak odczuwa brak wiedzy w obszarze inwestowania, a tylko co piąty chciałby pogłębić swoją wiedzę na ten temat – wynika z badania „Poziom wiedzy finansowej Polaków 2025”. Ci, którzy na własną rękę szukają informacji i porad, coraz częściej sięgają do blogów, portali, podcastów i wideo w internecie. Eksperci przestrzegają, że finansowych i inwestycyjnych porad udzielają nie tylko specjaliści w danej dziedzinie, więc potrzebna jest zasada ograniczonego zaufania.

Handel

Do 2030 roku liczba plastikowych opakowań w e-handlu modowym może się podwoić. Ich udział najszybciej rośnie w Polsce

Wraz ze wzrostem kanału e-commerce w branży modowej rośnie liczba wykorzystywanych opakowań, z których znaczną część wciąż stanowią te z plastiku. Do 2030 roku w Polsce e-sprzedawcy zużyją 147 mln plastikowych opakowań – wynika z badania przeprowadzonego na zlecenie DS Smith. Można zauważyć rosnący trend wśród marek modowych, które coraz częściej wybierają opakowania wykonane z papieru lub materiałów z recyklingu. To o tyle istotne, że polscy konsumenci odczuwają wyrzuty sumienia z powodu ilości plastiku, w którym dostarczane są ich zamówienia.

Teatr

Alicja Węgorzewska: Trzeba dbać o rozwój kulturalny młodego pokolenia. Chcę zachęcić młodzież do przychodzenia do opery na wielkie dzieła

Dyrektor Warszawskiej Opery Kameralnej chce przyciągnąć na widownię coraz młodsze pokolenia, stąd też pomysł na współpracę ze studentami i doktorantami warszawskiego Uniwersytetu Muzycznego. Owocem jest spektakl „Prawdziwa historia Czarodziejskiego fletu” – nowa interpretacja mozartowskiego arcydzieła. Alicja Węgorzewska zapewnia, że ten tytuł na stałe zagości w repertuarze WOK-u.