Stół, komoda, biurko. Szkło w meblach
Pilkington IGP
ul. Portowa 24
27-600 Sandomierz
Ewelina.Wojcicka|pl.nsg.com| |Ewelina.Wojcicka|pl.nsg.com
+48 22 548 75 03
https://www.pilkington.com/pl-PL/pl
Szkło używane jest w meblarstwie od setek lat, ale dopiero dwudziestowieczny rozwój technologii produkcyjnych pozwolił na uwolnienie jego potencjału. Szkło jest współcześnie często stosowane w meblach i blatach. Najnowocześniejsze technologie szklane umożliwiają spełnienie wymagań każdego projektanta.
Używane od setek lat
Ciężko jest sobie wyobrazić współczesność bez szkła. Świadczą o tym liczne fakty – np. w Stanach Zjednoczonych co roku zużywa się dziesięć milionów ton szkła[1]. Jest ono powszechnie używane w szeroko rozumianej architekturze, oknach, używa się go również jako materiału wykończeniowego i konstrukcyjnego mebli.
Szklane elementy w meblach znane są od setek lat, ale dopiero rozwój technologii produkcyjnych w dwudziestym wieku otworzył przed nimi nieznane wcześniej możliwości. Nie zmienia to faktu, że we wcześniejszych stuleciach szkło również było popularnym materiałem w meblarstwie. Dla przykładu, caryca Katarzyna miała szklane drzwi, ściany, łuki i kolumny w swoim pałacu w Carskim Siole, a rosyjscy szklarze wykonali szklane łoże dla szacha Persji w 1824 roku[2].
Szkło pozwala wprowadzić do wnętrza świeżość i nowoczesność, więc nie powinno dziwić, że było jednym z ulubionych materiałów dwudziestowiecznych projektantów. Używali go twórcy art deco i moderniści, świetnie również odnalazło się we współczesnych stylach wnętrzarskich, takich jak skandynawski czy minimalistyczny.
Najsłynniejsze szklane projekty
W meblarstwie szkło najczęściej używane jest do produkcji stołów. Jednym z najsłynniejszych jest zaprojektowany przez Isamu Noguchiego stolik kawowy znany jako stół Noguchi[3]. Łączył on w sobie obłą, biomorficzną szklaną taflę z krągłymi, drewnianymi nogami i był jednym z największych sukcesów Herman Miller, znanej w USA firmy meblarskiej. Również Oscar Niemeyer, słynny brazylijski architekt, znany z projektu Brasilii, wykonał stoły i biurka na zlecenie włoskiej firmy Estel. Są one uznawane za arcydzieła minimalistycznego dizajnu[4].
Ze szkła można tworzyć nie tylko stoły, ale również krzesła. Słynne jest, wykonane w całości ze szkła, krzesło Shiro Kuramaty[5]. Serię szklanych krzeseł wykonał również Guillermo Santoma, kataloński projektant[6]. Jak widać, szkło może być nie tylko jednym z materiałów, może również być głównym tworzywem konstrukcyjnym mebla.
Żeby móc zaspokoić potrzeby i kreatywność projektantów, branża szklarska cały czas pracuje nad rozwijaniem swoich technologii i produktów, które z powodzeniem spełniają coraz to bardziej wyszukane gusta i wymagania rynku. Jednym z nich jest Pilkington Optiwhite™, bezbarwne szkło o obniżonej zawartości żelaza. Jest to jeden z produktów najchętniej wykorzystywany w meblarstwie z uwagi na swoją bezbarwność, co ma ogromne znaczenie m. in. wszędzie tam, gdzie widoczne są krawędzie.
Szkło ożywi każde wnętrze
Rozwiązania takie jak Pilkington Optiwhite™, dzięki wysokiej przepuszczalności światła oraz dużej transparentności jest w stanie rozświetlić każdą przestrzeń i wprowadzić do niej żywą grę świateł. Użyte w gablotach lub drzwiczkach uwydatni ukryte za szklaną przegrodą przedmioty, a użyte w stołach lub blatach jest w stanie pięknie je wyeksponować, nadając wnętrzu elegancji i charakteru.
Szkło hartowane sprawdzi się w łazienkach i kuchniach, gdzie może posłużyć jako materiał na płytki czy kafelki – mówi Magdalena Skoczyńska, Strategic Sales & VAP Manager Pilkington Polska. – Jego wysoka wytrzymałość sprawia, że świetnie sprawdzi się również jako półka. Jest odporne na działanie wody, jak też ciepła. Dodatkowo, jest łatwe do utrzymania w czystości, co bezpośrednio przekłada się na jego popularność w pomieszczeniach narażonych na zabrudzenie. Jednakże, nic nie stoi na przeszkodzie, żeby używać go w meblach do salonu czy sypialni.
Jak widać, współczesne szkło pozwala na spełnienie nawet najbardziej wymagających i ekstrawaganckich projektów. Świetnie sprawdzi się w praktycznie każdej przestrzeni, rozświetlając je i optycznie powiększając. Wybór różnych typów szkła np. samoczyszczące czy antymikrobowe otwiera nieskończone możliwości przed projektantami w ich codziennej pracy ze szkłem.
KONIEC
O firmie:
NSG Group jest obecnie jednym z największych światowych producentów szkła i produktów szklanych, działającym w trzech podstawowych sektorach: Motoryzacyjnym, Architektonicznym i Nowych Technologii. Sektor motoryzacyjny obsługuje rynek oryginalnego wyposażenia, części zamienne i specjalistyczne rynki szyb transportowych. Sektor architektoniczny dostarcza szkło do zastosowań architektonicznych, energii słonecznej oraz cyfrowych oznakowań i wyświetlaczy. Produkty technologiczne obejmują bardzo cienkie szkło do wyświetlaczy, soczewki i światłowody do drukarek oraz włókno szklane używane w separatorach akumulatorów i paskach rozrządu silnika. Posiadamy duże udziały w większości rynków produktów architektonicznych i motoryzacyjnych na świecie, o szerokim zasięgu geograficznym, co pozwala nam odpowiadać na potrzeby klientów, których działalność, szczególnie w przypadku rynku oryginalnych szyb samochodowych, ma coraz bardziej globalny charakter. Obecnie, NSG Group prowadzi działalność produkcyjną na całym świecie i prowadzi sprzedaż w ponad 100 krajach. W roku podatkowym zakończonym 31 marca 2020 r. sprzedaż Grupy wyniosła ok. 4,60 miliarda euro. Z łącznej sprzedaży Grupy 38% zrealizowano w Europie, 28% w Azji, łącznie z Japonią i 27% w obu Amerykach.
Więcej informacji można znaleźć na stronie internetowej www.pilkington.pl.
Kontakt dla dziennikarzy:
Ewelina Wójcicka, Marketing Communications Coordinator, Pilkington IGP
tel.: +48 22 548 75 03
e-mail: Ewelina.Wojcicka@pl.nsg.com
[1] https://cen.acs.org/materials/inorganic-chemistry/glass-recycling-US-broken/97/i6
[2] https://www.cmog.org/article/glass-furniture-19th-century
[3] https://www.idesign.wiki/coffee-table-isamu-noguchi-1944/
[4] https://www.idesign.wiki/estel-executive-collection-by-oscar-niemeyer/
[5] https://www.moma.org/collection/works/155077
[6] http://www.etageprojects.com/mirage-by-guillermo-santom
Proste przyjemności na zimowe wieczory
Sylwester poza domem? Sprawdź, czy twój dom jest przygotowany na włamanie
Łazienka inspirowana kolorem roku 2025 – jak ją urządzić?
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii
Jedynka Newserii
Media
Damian Janikowski: Radosław Majdan to jest superkompan na wyprawy, na zakupy i megagość do pogadania
Były zapaśnik podkreśla, że udział w programie „Mistrzowskie pojedynki. Eternal Glory” nie był dla niego szczególnie trudnym wyzwaniem, ponieważ wiele z konkurencji przypominało mu codzienne treningi. Mimo to Damian Janikowski nie czuł się pewnie, gdyż rywalizował z utalentowanymi sportowcami, takimi jak Adam Kszczot czy Jakub Rzeźniczak. Zauważył też, że Radosław Majdan, a prywatnie jego sąsiad, nie był groźnym przeciwnikiem, ale raczej świetnym towarzyszem wyprawy.
Zdrowie
Eksperci: e-papierosy to poważny problem wśród dzieci. Nowe przepisy to dobry krok, ale absolutnie niewystarczający
Konsumpcja e-papierosów wśród młodzieży rośnie alarmująco: statystyki pokazują, że sięga po nie już ponad 20 proc. nastolatków w wieku 13–15 lat. Eksperci alarmują, że takie produkty są specjalnie zaprojektowane pod młodych użytkowników, oferując atrakcyjne smaki, opakowania i marketing. Rząd skierował do Sejmu projekt nowelizacji przepisów, który wprowadza zakaz sprzedaży wszystkich e-papierosów i woreczków nikotynowych nieletnim oraz ogranicza możliwość ich używania w miejscach publicznych. Jednak specjaliści podkreślają, że konieczne jest dalsze uszczelnienie przepisów, zwłaszcza w zakresie sprzedaży internetowej. Konsultant krajowy ds. zdrowia publicznego, prof. Łukasz Balwicki, mówi wprost, że należy wyeliminować z obrotu jednorazowe e-papierosy, jako produkty najbardziej atrakcyjne dla dzieci i młodzieży.
Teatr
Jadwiga Jankowska-Cieślak i Daniel Olbrychski po 50 latach znów zagrają małżeństwo w sztuce „Przebłyski”. „To duża rozkosz spotkać się po tylu latach”
Twórcy sztuki zatytułowanej „Przebłyski” podkreślają, że jest to spektakl – lustro każdej pary. Kreowani przez Jadwigę Jankowską-Cieślak i Daniela Olbrychskiego Rosa i Abrasza przez lata byli małżeństwem, a w chwili śmierci mężczyzny widzowie dostają kompendium wiedzy o ich niełatwym życiu. Odtwórca głównej roli cieszy się, że znów może się spotkać na scenie z aktorką, która od lat robi na nim ogromne wrażenie. Przyznaje też, że Serge Kribus napisał ten tekst z myślą o nim i zależało mu, żeby zagrał tę sztukę w Paryżu. Najpierw jednak przedstawienie zostanie zaprezentowane w polskiej wersji.