Komunikaty PR

Światowy Dzień Malbeca - wyjątkowego szczepu o dwóch rodowodach

2022-04-04  |  13:00
Biuro prasowe

Rozpoczynamy ważny miesiąc dla światowego winiarstwa. 17 kwietnia obchodzimy Światowy Dzień Malbeca, wyjątkowego szczepu winogron, który do Argentyny przywędrował aż z… Francji. Ten temperamentny szczep stał się odmianą narodową, a wina Malbec są dziś wizytówką południowoamerykańskiego winiarstwa. Jak francuska odmiana stała się argentyńską potęgą? Czym wyróżnia się ten szczep i czy każdy Malbec smakuje tak samo? 

Z Francji do Argentyny 

Malbec przywędrował do Argentyny w XIX wieku. Stało się to za sprawą francuskiego inżyniera Michela Piqueta, który sprowadził ten szczep z Francji, oraz Nicolasa Cantena, który pracował nad udoskonalaniem jego uprawy. Szybko okazało się, że to właśnie u stóp Andów Malbec znalazł idealne warunki do wzrostu. Po raz pierwszy pojawił się w Argentynie prawdopodobnie 17 kwietnia 1853 roku, dlatego właśnie tego dnia obchodzone jest argentyńskie święto World Malbec Day, czyli Światowy Dzień Malbeca. 

Celebrację tego wydarzenia zainicjowała w 2011 roku organizacja Wines of Argentina, zajmująca się promocją argentyńskiego winiarstwa na całym świecie, a wspiera ją argentyńskie Ministerstwo Spraw Zagranicznych, Argentyńska Agencja Inwestycji i Handlu Międzynarodowego oraz Argentyńska Korporacja Winiarska (COVIAR). Coroczna celebracja wina o argentyńskiej autentyczności i światowym sukcesie odbywa się nie tylko w Argentynie, ale i na całym świecie przez miłośników tego wyjątkowego szczepu.

Charakterystyka szczepu Malbec

W Argentynie znajduje się aktualnie ¾ światowych upraw tego szczepu, a winnice obejmują powierzchnię ok. 31 tysięcy hektarów. Chociaż Malbec uprawiany jest we wszystkich regionach Argentyny, szczególnie słynie z niego środkowo-zachodnia część kraju. W prowincji Mendoza znajduje się aż 75% wszystkich winnic w Argentynie. To właśnie tu, u podnóża Andów, winogrona ze szczepu Malbec mają idealne warunki do wzrostu. Duża ilość słońca, wysoka temperatura oraz niejednorodność gleb sprzyjają rozwojowi upraw winorośli, z których produkowane są jedne z najwybitniejszych odmian win na świecie. 

Wino ze szczepu Malbec charakteryzuje się ciemnoczerwonym kolorem oraz słodko-owocowym aromatem. Dzięki optymalnemu nasłonecznieniu wino Malbec jest bogate, pełne, przyjemne w smaku i posiada odpowiednią kwasowość. Dominuje w nim smak wiśni i jeżyny, wyczuwalne są także nuty czekolady i fiołków. Charakterystyczne, ciemne grona szczepu Malbec wzbogacają wino w taninę — roślinne garbniki, które odpowiadają za głęboki i wyrafinowany smak wina. Przez swój smak jest uniwersalne, doskonale komponuje się z potrawami mięsnymi (szczególnie popularną w Argentynie wołowiną), a także potrawami z grilla. Wina Malbec spożywa się także solo, szczególnie te delikatniejsze, pochodzące z cieplejszych, niżej położonych winnic w Mendozie. 

Malbec Francuski vs Malbec Argentyński

Mimo, że Francja jest ojczyzną Malbeca, nie jest to flagowe wino w tym kraju. Dlaczego? Pod koniec XIX wieku obszar winnic na terenie Francji znacznie się zmniejszył. Powodem była inwazja mszyc, które szczególnie dewastowały krzewy winne. Dodatkowo w starym świecie winiarskim, obejmującym Europę i basen Morza Śródziemnego, panuje bardziej nieprzewidywalny klimat, niż w Argentynie. Malbec nie lubi przymrozków, z którymi musieli zmagać się francuscy winiarze, dlatego o wiele lepiej rozwija się suchej i słonecznej Ameryce Południowej. Warunki klimatyczne wpłynęły również na wielkość winnej produkcji, która dziś wynosi jedynie 6 tysięcy hektarów, czyli ponad cztery razy mniej niż w Argentynie. Mniejsza ilość winnic przekłada się bezpośrednio także na wyższą cenę wina.

Niemniej, aby mieć porównanie francuskiej odmiany wina Malbec ze szczepem argentyńskim, należy skosztować obu. Warto zacząć od wina Nampe Malbec lub Los Haroldos Malbec, wytrawnych propozycji prosto z Mendozy, które zrzeszone jest w winiarskim projekcie Winna Argentyna.

 

Newseria nie ponosi odpowiedzialności za treści oraz inne materiały (np. infografiki, zdjęcia) przekazywane w „Biurze Prasowym”, których autorami są zarejestrowani użytkownicy tacy jak agencje PR, firmy czy instytucje państwowe.
Ostatnio dodane
komunikaty PR z wybranej przez Ciebie kategorii
Żywienie Rozgrzewające napary i dania z Dalekiego Wschodu! Biuro prasowe
2024-10-07 | 13:05

Rozgrzewające napary i dania z Dalekiego Wschodu!

Jesień to czas, gdy szukamy ciepła nie tylko w przytulnych swetrach i kocach, ale także w smakach, które rozgrzeją nas od środka. Jeżeli chodzi o kulinarną podróż po ciepłe,
Żywienie Ciasteczka neapolitańskie w jesiennych barwach
2024-10-07 | 01:00

Ciasteczka neapolitańskie w jesiennych barwach

Jesień to czas, gdy natura maluje świat ciepłymi kolorami, a my chętniej sięgamy po słodkości, które idealnie pasują do długich wieczorów pod kocem z kubkiem aromatycznej
Żywienie Czas na gotowe zupy! - wystartowała jesienna kampania marki JemyJemy
2024-10-04 | 09:45

Czas na gotowe zupy! - wystartowała jesienna kampania marki JemyJemy

Marka JemyJemy, lider* na rynku zup gotowych z półki, wraz z początkiem października rozpoczęła szeroko zakrojoną kampanię mediową, obejmującą OOH, digital, social

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Muzyka

Moda

Monika Miller: Moja szafa jest dosyć mała. Lepiej jest mieć mniej rzeczy świetnej jakości, niż kupować kilogramy ubrań i za pół roku je wyrzucać

Aktorka jest zwolenniczką recyklingu, dawania garderobie drugiego życia i korzystania z opakowań biodegradowalnych. Jak zauważa, kupując sobie często nowe ubrania i dodatki, czy to dla przyjemności, czy też podążając za trendami, zapominamy, że proces produkcji odzieży pochłania duże ilości wody i prądu, a transport jej do sklepów generuje ślad węglowy. Monika Miller przekonuje, że nie chce się przyczyniać do obciążania środowiska, dlatego kupuje z głową. Ma więc w szafie niewiele rzeczy, ale są one dobrej jakości i służą przez długi czas.

Edukacja

Nowotwór wykryty na wczesnym etapie może być całkowicie wyleczalny. Tylko co trzeci Polak wykonuje jednak regularne badania profilaktyczne

Polacy najbardziej boją się chorób nowotworowych, ale nie doceniają roli profilaktyki, która ma największe znaczenie dla skutecznego leczenia raka – wynika z badania „Polki i Polacy a choroby i zdrowie”. Dane Ministerstwa Zdrowia i Narodowego Instytutu Zdrowia Publicznego,, wskazują, że problem niskiego uczestnictwa w badaniach przesiewowych związany jest raczej z przekonaniami oraz poziomem wiedzy na ich temat, a nie wydolnością systemu czy brakiem dostępu do badań. Zmianie tej sytuacji ma służyć kampania „Nie gadaj, tylko się zbadaj” uruchomiona przez PZU. Eksperci chcą zachęcać nie tylko do regularnych badań, ale też zmiany stylu życia na zdrowszy.