ŚWINIA W MASCE CZŁOWIEKA. „FOLWARK ZWIERZĘCY” TEATRU PINOKIO W ŁODZI
ŚWINIA W MASCE CZŁOWIEKA.
„FOLWARK ZWIERZĘCY” TEATRU PINOKIO W ŁODZI Z PLAKATEM MARTY FREJ
Klasyczny tekst, ale w komiksowej formule; ponadczasowy przekaz, ale zderzony z otaczającą nas cyfrową rzeczywistością – Teatr Pinokio w Łodzi przygotowuje się do premiery „Folwarku zwierzęcego” George’a Orwella, w reżyserii Gabriela Gietzky’ego. Plakat do spektaklu, powstającego z myślą o nastoletnich widzach, stworzyła uznana artystka audiowizualna – Marta Frej.
– Naszą wizję klasycznego tekstu Orwella adresujemy przede wszystkim do nastolatków, stąd przystępna forma przekazu scenicznego oraz warstwa wizualna spektaklu, oparta na kostiumach i wyrazistych, komiksowych formach – mówi reżyser, Gabriel Gietzky. – Gdy zaczęliśmy myśleć o plakacie, zależało nam na silnym przekazie, nowoczesnej formie i dotarciu do młodego widza. Stąd pomysł na współpracę z Martą Frej, artystką, koncentrującą się na przekazie, zgodnym z wartościami, jakie nam przyświecają, znakomicie poruszająca się w internetowej przestrzeni memów, którym nadała rangę artystycznego dzieła. A krytyczne spojrzenie na powierzchowną cyfrową rzeczywistość stanowi ważną warstwę naszego spektaklu – podkreśla Gabriel Gietzky,
Marta Frej zaproszenie przyjęła, choć – jak przyznaje – literacki pierwowzór jej nie zachwyca.
– Cenię celność spostrzeżeń, dotyczących natury człowieka i natury władzy, która tak ludzi uwodzi, natomiast przeszkadza mi brak szacunku do zwierząt, bo jest to opowieść o zwierzętach, które rzekomo stają się ludźmi, a zwierzęta nigdy nie zachowałyby się jak człowiek – mówi Marta Frej. – Plakat chciałam zrobić w taki sposób, żeby było widać od początku do końca, że jest to fantazja człowieka, który nie przygląda się zwierzętom. Świnia – a ja bardzo kocham świnie – która leci w kosmos, ma maskę człowieka, bo to człowiek założył jej maskę. I to jest plakat o ludziach, a nie o świniach – wyjaśnia swoją wizję artystyczną.
Marta Frej, artystka wizualna, ilustratorka, prezeska Fundacji Kulturoholizm, ukończyła Akademię Sztuk Pięknych w Łodzi. Uczestniczyła w wielu wystawach zbiorowych, miała około 50 wystaw indywidualnych. Jest laureatką nagrody Okulary Równości 2015, przyznawanej przez Fundację im. Izabeli Jarugi-Nowackiej, w kategorii prawa kobiet i przeciwdziałanie dyskryminacji z powodu płci za twórczość artystyczną zaangażowaną w obronę praw kobiet i równości płci. Jest współautorką książki „Memy i grafy”, autorką komiksu herstorycznego „Dromaderki” oraz książki „150 twarzy Marty Frej”.
Jej najbardziej znane prace to obrazy z podpisami o charakterze feministycznym, w których pojawiają się przesłanki socjologiczne. Ilustrują współczesne życie kobiet w Polsce. Były wystawiane w różnych galeriach w całej Polsce. W 2017 otrzymała nagrodę plebiscytu O!Lśnienia – Nagrody Kulturalne Onetu za nadanie memom rangi artystycznego dzieła; za feministyczną sztukę w internecie, która – dzięki swojej aktualności i bezkompromisowości – ma prawdziwą siłę. Współorganizowała Festiwal Sztuki Współczesnej w Przestrzeni Publicznej Arteria w Częstochowie. Od sierpnia 2020 mieszka i prowadzi pracownię w Gdyni.
Premiera „Folwarku zwierzęcego” odbędzie się 23 marca. Szczegółowe informacje na temat repertuaru Teatru Pinokio w Łodzi znaleźć można na stronie www.teatrpinokio.pl.

W Dzień Dziecka wyruszcie razem do krainy Calineczki

ŚWIAT, W KTÓRYM WSZYSTKO JEST MOŻLIWE PIASKOWY WILK W TEATRZE PINOKIO W ŁODZI

SIŁA OSOBOWOŚCI! ZNAMY OBSADĘ ŁÓDZKIEJ ODSŁONY „MAMMA MIA!”
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Konsument

Polacy odczuwają brak wiedzy na temat inwestowania. Może to sprzyjać podejmowaniu nieracjonalnych decyzji finansowych
Co trzeci Polak odczuwa brak wiedzy w obszarze inwestowania, a tylko co piąty chciałby pogłębić swoją wiedzę na ten temat – wynika z badania „Poziom wiedzy finansowej Polaków 2025”. Ci, którzy na własną rękę szukają informacji i porad, coraz częściej sięgają do blogów, portali, podcastów i wideo w internecie. Eksperci przestrzegają, że finansowych i inwestycyjnych porad udzielają nie tylko specjaliści w danej dziedzinie, więc potrzebna jest zasada ograniczonego zaufania.
Handel
Do 2030 roku liczba plastikowych opakowań w e-handlu modowym może się podwoić. Ich udział najszybciej rośnie w Polsce

Wraz ze wzrostem kanału e-commerce w branży modowej rośnie liczba wykorzystywanych opakowań, z których znaczną część wciąż stanowią te z plastiku. Do 2030 roku w Polsce e-sprzedawcy zużyją 147 mln plastikowych opakowań – wynika z badania przeprowadzonego na zlecenie DS Smith. Można zauważyć rosnący trend wśród marek modowych, które coraz częściej wybierają opakowania wykonane z papieru lub materiałów z recyklingu. To o tyle istotne, że polscy konsumenci odczuwają wyrzuty sumienia z powodu ilości plastiku, w którym dostarczane są ich zamówienia.
Teatr
Alicja Węgorzewska: Trzeba dbać o rozwój kulturalny młodego pokolenia. Chcę zachęcić młodzież do przychodzenia do opery na wielkie dzieła

Dyrektor Warszawskiej Opery Kameralnej chce przyciągnąć na widownię coraz młodsze pokolenia, stąd też pomysł na współpracę ze studentami i doktorantami warszawskiego Uniwersytetu Muzycznego. Owocem jest spektakl „Prawdziwa historia Czarodziejskiego fletu” – nowa interpretacja mozartowskiego arcydzieła. Alicja Węgorzewska zapewnia, że ten tytuł na stałe zagości w repertuarze WOK-u.