ŚWINIA W MASCE CZŁOWIEKA. „FOLWARK ZWIERZĘCY” TEATRU PINOKIO W ŁODZI
ŚWINIA W MASCE CZŁOWIEKA.
„FOLWARK ZWIERZĘCY” TEATRU PINOKIO W ŁODZI Z PLAKATEM MARTY FREJ
Klasyczny tekst, ale w komiksowej formule; ponadczasowy przekaz, ale zderzony z otaczającą nas cyfrową rzeczywistością – Teatr Pinokio w Łodzi przygotowuje się do premiery „Folwarku zwierzęcego” George’a Orwella, w reżyserii Gabriela Gietzky’ego. Plakat do spektaklu, powstającego z myślą o nastoletnich widzach, stworzyła uznana artystka audiowizualna – Marta Frej.
– Naszą wizję klasycznego tekstu Orwella adresujemy przede wszystkim do nastolatków, stąd przystępna forma przekazu scenicznego oraz warstwa wizualna spektaklu, oparta na kostiumach i wyrazistych, komiksowych formach – mówi reżyser, Gabriel Gietzky. – Gdy zaczęliśmy myśleć o plakacie, zależało nam na silnym przekazie, nowoczesnej formie i dotarciu do młodego widza. Stąd pomysł na współpracę z Martą Frej, artystką, koncentrującą się na przekazie, zgodnym z wartościami, jakie nam przyświecają, znakomicie poruszająca się w internetowej przestrzeni memów, którym nadała rangę artystycznego dzieła. A krytyczne spojrzenie na powierzchowną cyfrową rzeczywistość stanowi ważną warstwę naszego spektaklu – podkreśla Gabriel Gietzky,
Marta Frej zaproszenie przyjęła, choć – jak przyznaje – literacki pierwowzór jej nie zachwyca.
– Cenię celność spostrzeżeń, dotyczących natury człowieka i natury władzy, która tak ludzi uwodzi, natomiast przeszkadza mi brak szacunku do zwierząt, bo jest to opowieść o zwierzętach, które rzekomo stają się ludźmi, a zwierzęta nigdy nie zachowałyby się jak człowiek – mówi Marta Frej. – Plakat chciałam zrobić w taki sposób, żeby było widać od początku do końca, że jest to fantazja człowieka, który nie przygląda się zwierzętom. Świnia – a ja bardzo kocham świnie – która leci w kosmos, ma maskę człowieka, bo to człowiek założył jej maskę. I to jest plakat o ludziach, a nie o świniach – wyjaśnia swoją wizję artystyczną.
Marta Frej, artystka wizualna, ilustratorka, prezeska Fundacji Kulturoholizm, ukończyła Akademię Sztuk Pięknych w Łodzi. Uczestniczyła w wielu wystawach zbiorowych, miała około 50 wystaw indywidualnych. Jest laureatką nagrody Okulary Równości 2015, przyznawanej przez Fundację im. Izabeli Jarugi-Nowackiej, w kategorii prawa kobiet i przeciwdziałanie dyskryminacji z powodu płci za twórczość artystyczną zaangażowaną w obronę praw kobiet i równości płci. Jest współautorką książki „Memy i grafy”, autorką komiksu herstorycznego „Dromaderki” oraz książki „150 twarzy Marty Frej”.
Jej najbardziej znane prace to obrazy z podpisami o charakterze feministycznym, w których pojawiają się przesłanki socjologiczne. Ilustrują współczesne życie kobiet w Polsce. Były wystawiane w różnych galeriach w całej Polsce. W 2017 otrzymała nagrodę plebiscytu O!Lśnienia – Nagrody Kulturalne Onetu za nadanie memom rangi artystycznego dzieła; za feministyczną sztukę w internecie, która – dzięki swojej aktualności i bezkompromisowości – ma prawdziwą siłę. Współorganizowała Festiwal Sztuki Współczesnej w Przestrzeni Publicznej Arteria w Częstochowie. Od sierpnia 2020 mieszka i prowadzi pracownię w Gdyni.
Premiera „Folwarku zwierzęcego” odbędzie się 23 marca. Szczegółowe informacje na temat repertuaru Teatru Pinokio w Łodzi znaleźć można na stronie www.teatrpinokio.pl.

W Dzień Dziecka wyruszcie razem do krainy Calineczki

ŚWIAT, W KTÓRYM WSZYSTKO JEST MOŻLIWE PIASKOWY WILK W TEATRZE PINOKIO W ŁODZI

SIŁA OSOBOWOŚCI! ZNAMY OBSADĘ ŁÓDZKIEJ ODSŁONY „MAMMA MIA!”
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Media

Maciej Pertkiewicz: Darek „Stolarz” szukał swojej drogi zawodowej i znalazł ją w Polsacie. Jest on dla programu bardzo cenną postacią
Architekt zaznacza, że praca przy realizacji programu „Nasz nowy dom” to dla niego nie tylko ciekawe doświadczenie zawodowe, ale także możliwość spotkania na swojej drodze różnych fachowców. Jedną z takich niezwykle zdolnych i kreatywnych osób jest niewątpliwie Darek „Stolarz”, który niedawno dołączył do popularnego formatu Polsatu. Maciej Pertkiewicz już dostrzega plusy tej współpracy i wierzy, że przed nimi jeszcze wiele nietuzinkowych projektów.
Handel
Polski e-commerce rośnie w siłę. Konsumentów przyciągają przede wszystkim promocje

Rynek e-commerce w Polsce jest już wart ok. 152 mld zł. Rośnie zarówno częstotliwość zakupów, jak i średnia wartość koszyka – wynika z raportu Strategy&. Polacy doceniają wygodę zakupów przez internet, szybką dostawę i łatwy zwrot. Coraz częściej zwracają też uwagę na cenę i chętnie korzystają z promocji. To właśnie ten trend wykorzystuje Amazon.pl, organizując co roku festiwal z okazji Prime Day. W tym roku zaplanowano go po raz pierwszy aż na cztery dni: 8–11 lipca, a nie dwa jak w poprzednich latach.
Problemy społeczne
Do 2029 roku rynek pracy skurczy się o milion pracowników. Przedsiębiorcy wskazują, jak zaktywizować cztery wykluczone dotąd zawodowo grupy [DEPESZA]

W latach 2020–2029 zmiana struktury społecznej doprowadzi do skurczenia się rynku pracy aż o milion pracowników. Trend ten wymusi na pracodawcach konieczność podejmowania konkretnych działań zmierzających do aktywizacji pomijanych dotąd grup społecznych. – Inkluzywność to nie tylko kwestia etyczna, to strategiczna odpowiedź na kryzys demograficzny i niedobór siły roboczej – wskazuje Związek Przedsiębiorców i Pracodawców.