Test Fest
Alfa Communications
ul. Bonifraterska 17 lok.675
00-203 Warszawa
mariola.biedrzycka|alfacommunications.pl| |mariola.biedrzycka|alfacommunications.pl
502213047
www.alfacommnunications.pl
Na tegorocznym podlaskim święcie muzyki elektronicznej – Up to Date Festival w Białymstoku, dostępne będą bezpłatne, szybkie testy w kierunku HIV. Uczestnicy imprezy będą mieli ponadto okazję porozmawiać o profilaktyce chorób przenoszonych drogą płciową. Wszystko w ramach akcji Test Fest prowadzonej przez białostockie Stowarzyszenie Faros, laureata konkursu Pozytywnie Otwarci. Akcja odbędzie się podczas dwóch pierwszych dni festiwalu – 2 i 3 września.
Już zaczęły się pojawiać w Białymstoku plakaty z informacjami na temat chorób przenoszonych drogą płciową zachęcające do testów. Również w autobusach komunikacji miejskiej wyświetlane są informacje na ten temat. I jedne, i drugie zapraszają do namiotu-stoiska przygotowywanego przez Stowarzyszenie Faros na białostockim Stadionie Miejskim na czas pierwszych dwóch dni Up to Date, czyli 2 i 3 września. W trakcie festiwalu będą do niego zapraszać wolontariusze rozdający ulotki z informacjami na temat profilaktyki HIV. Pod namiotem czekać będą certyfikowani doradcy ds. HIV/AIDS, którzy chętnie porozmawiają, wyjaśnią, kiedy najlepiej przeprowadzić test na HIV, ale też na HCV i kiłę. Zainteresowanych skierują do pielęgniarki, która na miejscu wykona szybki test.
„Z powodu pandemii COVID-19 liczba osób testujących się w kierunku zakażenia HIV w białostockim Punkcie Konsultacyjno-Diagnostycznym spadła ze średnio 600 rocznie do 250. Mówimy o jedynym Punkcie Konsultacyjno-Diagnostycznym w województwie podlaskim z niemal 1,2 mln mieszkańców! Problem jest poważny, bo to oznacza, że wiele osób może w naszym województwie żyć z HIV, nie zdając sobie z tego sprawy. Na stoisku uczestnicy festiwalu będą mogli porozmawiać z certyfikowanymi doradcami ds. HIV/AIDS oraz przetestować się na HIV, HCV i kiłę. Wszystko anonimowo, bezpłatnie i w miłej atmosferze.” – zachęca koordynatorka projektu, Iwona Grzesiuk ze Stowarzyszenia Faros.
Taka akcja w czasie, kiedy liczba zakażeń HIV w Polsce rośnie, jest bardzo potrzebna. Od 1 stycznia do 31 lipca tego roku wykryto w naszym kraju 1056 nowych przypadków tego wirusa. To niemal o 10% więcej niż w rekordowym w historii pandemii HIV roku 2019, kiedy w analogicznym okresie zanotowano ich w Polsce 968.
„Festiwale muzyczne przyciągają młode osoby, a to właśnie one statystycznie najczęściej zakażają się HIV. Działania edukacyjne prowadzone podczas takich imprez jak Up to Date Festival mogą wielu uchronić przed zakażeniem, a także uratować życie osobom, które dzięki wykonanemu na imprezie testowi dowiedzą się, że żyją z HIV i poddadzą leczeniu. Dzięki dostępnym bezpłatnie, nowoczesnym terapiom, z wirusem tym można normalnie żyć. Trzeba jednak zdawać sobie sprawę z zakażenia i być pod stałą opieką lekarza” – powiedział Paweł Mierzejewski z Gilead Sciences, koordynator programu Pozytywnie Otwarci.
Pozytywnie Otwarci
Konkurs Pozytywnie Otwarci to najstarszy nieprzerwanie działający projekt grantowy skupiający się na edukacji i profilaktyce zakażeń HIV, a także promocji wiedzy o możliwościach normalnego życia z wirusem. Konkurs otwarty jest dla instytucji, które chciałyby prowadzić lub już prowadzą programy w obszarach edukacji i aktywizacji, a także profilaktyki i diagnostyki HIV/AIDS. Partnerami Programu są Prezydent m.st. Warszawy, Krajowe Centrum ds. AIDS, Narodowy Instytut Zdrowia Publicznego – Państwowy Instytut Badawczy, „Służba Zdrowia”, wydawnictwo Termedia oraz firma Gilead Sciences, która przeznaczyła już 2 miliony złotych na granty pozwalające realizować projekty konkursowe.

Logi rozszerza funkcje analizy nawyków i raportowania – nowe narzędzia wspierają współpracę pacjenta ze specjalistą w walce z insulinoopornością

Wpływ stosowania pestycydów na zdrowie ludzi i środowisko

Organizacje kobiece apelują do Ministerstwa Zdrowia o działania na rzecz dostępu do antykoncepcji awaryjnej
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Zdrowie

Sylwia Butor: Badania profilaktyczne powinny być częścią naszej codzienności. Jak zrobienie paznokci czy koloryzacja włosów
Influencerka uważa, że nawet o tak trudnym temacie jak choroby nowotworowe można mówić w social mediach w taki sposób, żeby nie straszyć, ale skutecznie przekonywać chociażby do profilaktyki. Raport „Polki a profilaktyka raka piersi – motywacje, bariery oraz opinie o zaangażowaniu marek w kwestie prozdrowotne” pokazuje, że kobiety w tej kwestii coraz częściej sięgają po informacje z internetu, mediów społecznościowych oraz kampanii edukacyjnych, webinarów czy warsztatów. Dlatego też Sylwia Butor w swoich rolkach zamierza w sposób przystępny i niebudzący niepotrzebnego lęku jak najczęściej zachęcać swoje obserwatorki do badań profilaktycznych.
Prawo
Koszty certyfikacji wyrobów medycznych sięgają milionów euro. Pacjenci mogą stracić dostęp do wyrobów ratujących życie

Od 2027 roku wszystkie firmy produkujące wyroby medyczne w Unii Europejskiej będą musiały posiadać certyfikat zgodności z rozporządzeniem MDR (Medical Devices Regulation). Nowe przepisy wprowadzają dużo ostrzejsze wymagania w zakresie dokumentacji, badań klinicznych oraz procedur certyfikacyjnych. Branża ostrzega, że część małych i średnich producentów nie zdąży się dostosować. Problemem jest także wysoki koszt i długi czas uzyskiwania certyfikatów. W konsekwencji z rynku mogą zniknąć urządzenia ratujące życie.
Ochrona środowiska
Lasy Państwowe wywiozły w zeszłym roku z lasów 820 tirów śmieci. Kosztowało to 34 mln zł

Lasy traktowane są nierzadko jak dzikie wysypiska śmieci, gdzie można bezkarnie wyrzucać różne odpady, nie tylko resztki jedzenia czy plastikowe torby, butelki czy puszki, ale też elektrośmieci i toksyczne substancje. Z wyliczeń Lasów Państwowych wynika, że w ubiegłym roku wywóz śmieci kosztował spółkę 34 mln zł. Każda wycieczka do lasu wymaga przestrzegania podstawowych zasad, a nieśmiecenie jest jedną z nich. Leśnicy przestrzegają także przed wjeżdżaniem do lasów samochodami, płoszeniem dzikich zwierząt czy rozpalaniem ogniska czy grilla.