To nie cena lotu jest dla Polaków kluczowym czynnikiem przy wyborze wakacji
Czym Polacy kierują się głównie przy wyborze kierunku podróży? Cena lotu jest nadal istotna, tym kieruje się aż 29% respondentów badania przeprowadzonego dla Kiwi.com przez agencję badawczą Stem Mark.* Jednak to koszt i jakość zakwaterowania w miejscu docelowym uplasował się na pierwszym miejscu i został wskazany przez 43% ankietowanych. Tuż za nim bezpieczeństwo - 35% i lokalne atrakcje 30%. Jak Polacy podchodzą do podróżowania i co jest dla nich istotne? Na te i wiele innych pytań odpowiadają wyniki najnowszych badań przeprowadzonych wśród Polaków na zlecenie Kiwi.com.
Pieniądze są ważne, ale podróże jeszcze ważniejsze!
Polacy lubią podróżować i nie chcą z tego rezygnować, nawet jeśli sytuacja gospodarcza temu nie sprzyja. To wnioski z jednego z badań przeprowadzonych dla Kiwi.com przez agencję Stem Mark w 2022 roku.** Rosnąca wówczas inflacja nie wpłynęła na motywację do podróżowania, a jedynie zmieniła nawyki podróżnicze. Na przykład to, że zaczęliśmy wybierać tańsze kierunki i korzystać z travel hacków, umożliwiających zaoszczędzenie choćby na kupnie biletu. Dzisiaj, jak wskazują najnowsze wyniki badań*, jesteśmy w innym miejscu. Już nie cena za lot jest kluczowym kryterium przy wyborze kierunku, na którą wskazało 29% respondentów, a koszt zakwaterowania i jego jakość - 43%.
Wielu z nas, 35%, kieruje się bezpieczeństwem, zwłaszcza rodzice podróżujący z dziećmi, a co trzeci zwraca uwagę na ofertę lokalnych atrakcji - 30%. Co ciekawe, niemal co piąty (17%) ceni miejsca mniej popularne turystycznie, choć i tu zdarzają się wyjątki - rodzice samotnie wychowujący podróżujący z pociechami - żaden z nich nie wybrał tej opcji.
Podróżowanie a inflacja
Nie oznacza to jednak, że inflacja i wysokie ceny nie mają wpływu na to, jak podróżujemy. Wyniki badań przeprowadzonych dla Kiwi.com wskazują, że 39% respondentów tegoroczne wyjazdy planowało ostrożniej, oszczędzając na ten cel i rezerwując je z wyprzedzeniem. Niemal co piąty (17%) poszukiwał tylko niedrogich opcji, zarówno pod kątem lotu, jak i zakwaterowania, w tym więcej kobiet (21,5%) niż mężczyzn (12%), a 23% nie zmieniło nawyków podróżniczych, chcąc w pełni cieszyć się wakacjami.
Najgorętsze wakacyjne trendy
Z analizy Kiwi.com wynika, że najpopularniejszymi kierunkami wakacyjnymi nadal są te, w których możemy liczyć na solidną dawkę słońca i gwarancję dobrej pogody, choć w TOP 20 rezerwowanych pojawiają się kierunki mniej typowe. W preferencjach polskich użytkowników widać także rosnący trend podróżowania o nazwie coolcationing, czyli wybieraniem nieco chłodniejszych kierunków, aby uniknąć letnich upałów, z Danią na czele. Jeśli chodzi o Niemcy i ich 5. miejsce na liście top 20, głównym powodem mogą być Mistrzostwa Europy w piłce nożnej. O ile dotychczas (rezerwacje dokonane od 1 stycznia do 25 czerwca) większość lotów została zarezerwowana na czerwiec i początek lipca, to dane całoroczne za rok 2023 pokazują, że sierpień ogółem cieszy się większą popularnością wśród polskich podróżnych. Najwięcej osób w podróż wyruszy z Okęcia, lotniska w Krakowie (Kraków-Balice), a na trzecim miejscu uplasował się port lotniczy w Gdańsku.
Kiwi.com wskazuje, że na liście top 15 destynacji znalazły się:
- Hiszpania
- Włochy
- UK
- Norwegia
- Niemcy
- Grecja
- Francja
- Holandia
- USA
- Dania
- Portugalia
- Chorwacja
- Turcja
- Szwecja
- AlbaniaIslandia
- Cypr
- Szwajcaria
- Malta
- Bułgaria
- Tajlandia
*Badania przeprowadzone metodologią online interviewing (CAWI), w 6 krajach: 3033 (n=505, SK: n=506, HU: n=505, PL: n=505, RO: n=506, ES: n=506) w dniach 13-18 maja 2024
** Badania przeprowadzone metodologią online interviewing (CAWI) w 5 krajach: CZ: n=1012, SK: n=1008, HU: n=1014, PL: n=1010, RO: n=1010 w dniach 14. 10. - 24. 10. 2022
O Kiwi.com
Kiwi.com to wiodąca globalna firma z branży technologii turystycznych z siedzibą w Czechach. Innowacyjny algorytm Kiwi.com umożliwia użytkownikom znajdowanie lepszych opcji tras i cen, których inne wyszukiwarki nie widzą, wykonując miliardy kontroli cen dziennie dla 95% globalnych zasobów lotów. Każdego dnia w witrynie Kiwi.com i kanałach partnerskich przeprowadzanych jest 100 milionów wyszukiwań. Dziennie średnio sprzedaje się ponad 70 000 miejsc.

Polacy rezerwują wczasy na ostatnią chwilę

Linie lotnicze Corendon Airlines świętowały 20. lecie działalności podczas spektakularnej Gali w Antalya Cosmos Theatre

Na co zwrócić uwagę, wybierając oferty first minute?
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Muzyka

Mietek Szcześniak: Gdybym chciał zbudować karierę, tobym ją budował. Nigdy o tym nie myślałem, zawsze po prostu chciałem muzykować
Wokalista zaznacza, że płyta „Brothers”, którą nagrał z czarnoskórym chórem, to efekt jego amerykańskiej przygody. Nie planuje robić kariery za granicą, ale z entuzjazmem przyjął propozycję współpracy z ludźmi, którzy tak jak on kochają śpiewać i muzykować. Krążek utrzymany jest w klimacie starego rhytm’n’bluesa, gospelu i soulu. Producentem jest H.B. Barnum, który przez trzy dekady był kierownikiem muzycznym Arethy Franklin i produkował albumy Franka Sinatry.
Farmacja
Konieczna większa edukacja na temat dbania o zdrowie i dostępnych leków. To kluczowe dla rozwoju samoleczenia

Osoba o niskim poziomie świadomości zdrowotnej zapłaci ostatecznie za opiekę medyczną trzy razy tyle, ile osoba, która wie na ten temat więcej – wskazuje Jonathan Workman z AESGP. Świadomość to ważny element samoleczenia, czyli samodzielnego dbania o zdrowie i zajmowania się drobnymi dolegliwościami, które pełni coraz istotniejszą funkcję w przeciążonym systemie ochrony zdrowia. Dlatego eksperci wskazują na konieczność prowadzenia szeroko zakrojonych kampanii zdrowotnych, a w działania edukacyjne powinny się włączyć zarówno firmy farmaceutyczne, personel medyczny, jak i rząd.
Moda
Anna Powierza: Nie lubię kupować nowych rzeczy. Śpię w pościeli po mojej babci i używam ręczników po mojej mamie

Aktorka wyznaje zasadę: zanim coś wyrzucisz na śmietnik, upewnij się, czy nie da się tego jeszcze w jakiś sposób wykorzystać. Jak przekonuje, ona sama nadal używa pościeli po babci czy ręczników po mamie. Anna Powierza nie zapełnia też po brzegi swojej szafy i nie musi koniecznie mieć tego, co właśnie jest modne. Preferuje ubrania ponadczasowe, które śmiało można założyć kilka razy i zawsze wygląda się w nich dobrze.