Komunikaty PR

TomTom: 82% Polaków jest skłonnych spędzić wakacyjny urlop w kraju

2021-06-09  |  14:25
Biuro prasowe

Polacy są bardziej skłonni zaplanować wakacyjną podróż w kraju, niż wyjeżdżać zagranicę – tak wynika z najnowszego, europejskiego badania opinii*, opublikowanego przez TomTom (TOM2), specjalistę w dziedzinie technologii geolokalizacji. Najbardziej preferowanym środkiem transportu jest samochód, zaś polscy ankietowani chętnie korzystają podczas jazdy z rozwiązań nawigacyjnych, które dają kierowcom większe poczucie bezpieczeństwa.

W obliczu trwającej jeszcze pandemii COVID-19, aczkolwiek w okolicznościach coraz bardziej sprzyjających podróżowaniu, związanych z luzowaniem kolejnych obostrzeń, TomTom postanowił sprawdzić, jakie plany na wakacje mają ankietowani z Polski oraz jaka forma podróży jest przez nich najbardziej preferowana. Dla 80% respondentów numerem 1 pozostaje samochód, a w dalszej kolejności samolot (24%) oraz pociąg (22%). Skłonność do podróżowania autem wynika z bezpieczeństwa – 72% Polaków zgodziło się ze stwierdzeniem, że ta forma transportu w czasie pandemii jest bezpieczniejsza od pozostałych. Ponadto kierowcy cenią sobie większą: swobodę i elastyczność (64%), wygodę (56%), kontrolę w nieprzewidywalnych czasach (45%) oraz możliwość wzięcia większej ilości bagaży (36%).

Doceniamy lokalne atrakcje

Samochód jako najbardziej preferowana forma transportu może wynikać z faktu, że Polacy są bardziej skłonni zostać w tym roku na wakacje w kraju – odpowiedziało tak aż 82% ankietowanych. 61% respondentów wolałoby zostać w kraju ze względu na niepewność co do ograniczeń w podróżowaniu w innych państwach. Pandemia COVID-19 sprawiła też, że bardziej doceniamy swój kraj jako destynację urlopową (53%). Co więcej, jest duże prawdopodobieństwo, że ten trend utrzyma się w przyszłości. Ponad połowa polskich ankietowanych (52%) jest zdania, że nawet po pandemii jest bardziej prawdopodobne, że spędzą urlop w Polsce.

Jak wynika z badania TomTom ci, którzy woleliby na wakacje zostać w kraju, preferują przede wszystkim jego północną część. Najpopularniejsze kierunki wśród polskich ankietowanych to województwa: pomorskie (28%), zachodniopomorskie (20%) oraz warmińsko-mazurskie (19%), zaś w dalszej kolejności podkarpackie (19%) oraz małopolskie (17%). Niemal co trzeci respondent (32%) pojechałby do dwóch różnych destynacji, zaś co czwarty (25%) – do jednej. Dokładna, średnia liczba destynacji wyniosła 2,3.

Pandemia zniechęca do zagranicznych podróży

Podróż zagraniczna jest mniej popularnym wyborem, aczkolwiek wciąż ponad co trzeci ankietowany z Polski (35%) jest skłonny wybrać się do innego europejskiego kraju, zaś 11% respondentów rozważałoby wycieczkę na inny kontynent. Co nie jest zaskakujące, to pandemia COVID-19 jest istotnym czynnikiem powstrzymującym w tym roku Polaków przed podróżą zagranicę – uważa tak 48% ankietowanych badania TomTom. 44% respondentów boi się wyjeżdżać poza granice kraju z powodu pandemii. Niemal połowa Polaków (46%) nie byłaby skłonna przejść dodatkowej kwarantanny po urlopie, jeśli to byłoby warunkiem umożliwiającym podróż zagranicę.

Spośród polskich ankietowanych planujących podróżować po Europie samochodem, najpopularniejszym kierunkiem jest Chorwacja (22%). W dalszej kolejności pozostają Niemcy (19%), Słowacja (12%), Włochy (12%), Czechy (10%) oraz Hiszpania (10%).

„Ostatnie miesiące były dla Polaków trudne i wymagające, dlatego nie może dziwić, że z ostrożnym optymizmem podchodzimy do zbliżających się wakacji. Wobec różnych ograniczeń wciąż obowiązujących w związku z przekraczaniem granic, większość polskich ankietowanych w badaniu TomTom woli zostać w kraju i bardziej docenia lokalne destynacje turystyczne. To bardzo dobra wiadomość dla polskiej gospodarki. Takie tendencje Polaków sprawiają, że to samochód jest najbardziej preferowanym środkiem transportu podczas wakacyjnych wojaży” – mówi Marcin Graczyk, Engineering Manager at Traffic Analytics, TomTom.

Pandemia COVID-19 odcisnęła duże piętno na tym, w jaki sposób planujemy wakacyjne podróże. 30% ankietowanych z Polski zadeklarowało, że będzie częściej jeździć samochodem, zaś 22% ograniczy korzystanie z transportu publicznego. Niemal połowa respondentów (47%) dopiero w ostatniej chwili zaplanuje wakacyjną wycieczkę, a ponad połowa (51%) nie zarezerwuje urlopu, dopóki nie zostaną zniesione ograniczenia w podróżowaniu. Pandemia nie sprawiła, że Polacy częściej niż dotychczas wyjeżdżają na weekendy, bądź organizują sobie wycieczki jednodniowe – odpowiedziało tak kolejno tylko 22% i 34%  ankietowanych.

Spośród respondentów, którzy nie są skłonni planować wakacyjnych podróży, 43% uznało, że nie może sobie pozwolić na urlop w tym roku, zaś 31% ankietowanych boi się podróży z powodu pandemii.

Z nawigacją bezpieczniej

Jeśli już ktoś podróżuje w wakacje samochodem, to coraz trudniej jest wyobrazić sobie jazdę bez pomocy rozwiązań nawigacyjnych. Ponad połowa kierowców z Polski (54%) korzysta z aplikacji nawigacyjnej w telefonie, 17% z nawigacji wbudowanej w pojeździe, zaś 16% z dedykowanego urządzenia nawigacyjnego.

„Wyniki badania TomTom prowadzą do wniosku, że na polskich drogach możemy w te wakacje spodziewać się dużego ruchu. Korzystanie z urządzeń nawigacyjnych pozwala kierowcom sprawnie i szybko dotrzeć do wyznaczonego celu. TomTom nieustannie udoskonala swoje rozwiązania, które są dostępne w każdej formie – aplikacji na smartfony (TomTom GO Navigation), dedykowanego urządzenia - np. TomTom GO Discover, czy też nawigacji możliwej do wyświetlenia na ekranie systemu multimedialnego w pojeździe” – dodaje Marcin Graczyk.

 

Więcej informacji na temat tego, jak globalna pandemia zmieniła mobilność, można znaleźć na stronie TomTom Traffic Index.

 

Newseria nie ponosi odpowiedzialności za treści oraz inne materiały (np. infografiki, zdjęcia) przekazywane w „Biurze Prasowym”, których autorami są zarejestrowani użytkownicy tacy jak agencje PR, firmy czy instytucje państwowe.
Ostatnio dodane
komunikaty PR z wybranej przez Ciebie kategorii
Podróże Malediwy drogie? Tak, ale tylko w resorcie! Biuro prasowe
2024-12-30 | 12:00

Malediwy drogie? Tak, ale tylko w resorcie!

Jesień i zima to zdecydowanie czas na Azje, w której panuje właśnie pora sucha i pełnia słońca. W tym roku Azja zaskoczyła wzrostem popularności w porównaniu do roku
Podróże Święta na stoku: dlaczego Polacy wybierają Austrię i Włochy?
2024-12-23 | 11:00

Święta na stoku: dlaczego Polacy wybierają Austrię i Włochy?

Coraz więcej Polaków decyduje się spędzać święta Bożego Narodzenia poza domem, szukając miejsc, które łączą tradycyjny klimat z możliwością wyjątkowego wypoczynku. W
Podróże SUN & SNOW dołącza do partnerów sieci handlowej Lidl
2024-12-19 | 16:25

SUN & SNOW dołącza do partnerów sieci handlowej Lidl

Sun & Snow Sp. z o.o dołączył do partnerów sieci handlowej Lidl. Od grudnia do końca stycznia 2025 polscy użytkownicy aplikacji Lidl Plus mają możliwość skorzystania ze zniżki

Więcej ważnych informacji

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Teatr

Edukacja

Idea STEM zmienia podejście do edukacji dzieci na całym świecie. Doświadczanie i współpraca zamiast wykładów

Odejście od wykładowej metody prowadzenia zajęć na rzecz doświadczeń, współpracy i partnerskich relacji z nauczycielem to podstawowe założenia idei edukacyjnej STEM. Ma ona wspierać rozwój dzieci i młodzieży w kierunkach, jakie wytycza zmieniająca się rzeczywistość i na jakie nastawiony będzie rynek pracy za kilka lat. Globalnie rynek edukacji STEM do końca dekady podwoi swoje przychody. Ten światowy trend jest obserwowany i rozwijany również w Polsce, m.in. poprzez projekt STEM Kindloteka.

Handel

Finansowanie, technologia i wola polityczna sprzyjają walce o klimat. Dołączają do niej także konsumenci

Eksperci apelują o intensyfikację wysiłków na rzecz ochrony klimatu. Tym bardziej że teraz są ku temu sprzyjające warunki: finansowanie, wola polityczna i zaawansowane technologie. Coraz częściej idzie za tym także gotowość społeczeństwa do zmian. Choć w kontekście zielonej rewolucji mówi się przede wszystkim o transformacji energetycznej i ograniczaniu emisji CO2, dbanie o zmiany zaczyna się również na poziomie decyzji konsumenckich. Polacy mają tego świadomość i wdrażają proekologiczne nawyki w codzienną rutynę i zakupy.