TomTom: 82% Polaków jest skłonnych spędzić wakacyjny urlop w kraju
Polacy są bardziej skłonni zaplanować wakacyjną podróż w kraju, niż wyjeżdżać zagranicę – tak wynika z najnowszego, europejskiego badania opinii*, opublikowanego przez TomTom (TOM2), specjalistę w dziedzinie technologii geolokalizacji. Najbardziej preferowanym środkiem transportu jest samochód, zaś polscy ankietowani chętnie korzystają podczas jazdy z rozwiązań nawigacyjnych, które dają kierowcom większe poczucie bezpieczeństwa.
W obliczu trwającej jeszcze pandemii COVID-19, aczkolwiek w okolicznościach coraz bardziej sprzyjających podróżowaniu, związanych z luzowaniem kolejnych obostrzeń, TomTom postanowił sprawdzić, jakie plany na wakacje mają ankietowani z Polski oraz jaka forma podróży jest przez nich najbardziej preferowana. Dla 80% respondentów numerem 1 pozostaje samochód, a w dalszej kolejności samolot (24%) oraz pociąg (22%). Skłonność do podróżowania autem wynika z bezpieczeństwa – 72% Polaków zgodziło się ze stwierdzeniem, że ta forma transportu w czasie pandemii jest bezpieczniejsza od pozostałych. Ponadto kierowcy cenią sobie większą: swobodę i elastyczność (64%), wygodę (56%), kontrolę w nieprzewidywalnych czasach (45%) oraz możliwość wzięcia większej ilości bagaży (36%).
Doceniamy lokalne atrakcje
Samochód jako najbardziej preferowana forma transportu może wynikać z faktu, że Polacy są bardziej skłonni zostać w tym roku na wakacje w kraju – odpowiedziało tak aż 82% ankietowanych. 61% respondentów wolałoby zostać w kraju ze względu na niepewność co do ograniczeń w podróżowaniu w innych państwach. Pandemia COVID-19 sprawiła też, że bardziej doceniamy swój kraj jako destynację urlopową (53%). Co więcej, jest duże prawdopodobieństwo, że ten trend utrzyma się w przyszłości. Ponad połowa polskich ankietowanych (52%) jest zdania, że nawet po pandemii jest bardziej prawdopodobne, że spędzą urlop w Polsce.
Jak wynika z badania TomTom ci, którzy woleliby na wakacje zostać w kraju, preferują przede wszystkim jego północną część. Najpopularniejsze kierunki wśród polskich ankietowanych to województwa: pomorskie (28%), zachodniopomorskie (20%) oraz warmińsko-mazurskie (19%), zaś w dalszej kolejności podkarpackie (19%) oraz małopolskie (17%). Niemal co trzeci respondent (32%) pojechałby do dwóch różnych destynacji, zaś co czwarty (25%) – do jednej. Dokładna, średnia liczba destynacji wyniosła 2,3.
Pandemia zniechęca do zagranicznych podróży
Podróż zagraniczna jest mniej popularnym wyborem, aczkolwiek wciąż ponad co trzeci ankietowany z Polski (35%) jest skłonny wybrać się do innego europejskiego kraju, zaś 11% respondentów rozważałoby wycieczkę na inny kontynent. Co nie jest zaskakujące, to pandemia COVID-19 jest istotnym czynnikiem powstrzymującym w tym roku Polaków przed podróżą zagranicę – uważa tak 48% ankietowanych badania TomTom. 44% respondentów boi się wyjeżdżać poza granice kraju z powodu pandemii. Niemal połowa Polaków (46%) nie byłaby skłonna przejść dodatkowej kwarantanny po urlopie, jeśli to byłoby warunkiem umożliwiającym podróż zagranicę.
Spośród polskich ankietowanych planujących podróżować po Europie samochodem, najpopularniejszym kierunkiem jest Chorwacja (22%). W dalszej kolejności pozostają Niemcy (19%), Słowacja (12%), Włochy (12%), Czechy (10%) oraz Hiszpania (10%).
„Ostatnie miesiące były dla Polaków trudne i wymagające, dlatego nie może dziwić, że z ostrożnym optymizmem podchodzimy do zbliżających się wakacji. Wobec różnych ograniczeń wciąż obowiązujących w związku z przekraczaniem granic, większość polskich ankietowanych w badaniu TomTom woli zostać w kraju i bardziej docenia lokalne destynacje turystyczne. To bardzo dobra wiadomość dla polskiej gospodarki. Takie tendencje Polaków sprawiają, że to samochód jest najbardziej preferowanym środkiem transportu podczas wakacyjnych wojaży” – mówi Marcin Graczyk, Engineering Manager at Traffic Analytics, TomTom.
Pandemia COVID-19 odcisnęła duże piętno na tym, w jaki sposób planujemy wakacyjne podróże. 30% ankietowanych z Polski zadeklarowało, że będzie częściej jeździć samochodem, zaś 22% ograniczy korzystanie z transportu publicznego. Niemal połowa respondentów (47%) dopiero w ostatniej chwili zaplanuje wakacyjną wycieczkę, a ponad połowa (51%) nie zarezerwuje urlopu, dopóki nie zostaną zniesione ograniczenia w podróżowaniu. Pandemia nie sprawiła, że Polacy częściej niż dotychczas wyjeżdżają na weekendy, bądź organizują sobie wycieczki jednodniowe – odpowiedziało tak kolejno tylko 22% i 34% ankietowanych.
Spośród respondentów, którzy nie są skłonni planować wakacyjnych podróży, 43% uznało, że nie może sobie pozwolić na urlop w tym roku, zaś 31% ankietowanych boi się podróży z powodu pandemii.
Z nawigacją bezpieczniej
Jeśli już ktoś podróżuje w wakacje samochodem, to coraz trudniej jest wyobrazić sobie jazdę bez pomocy rozwiązań nawigacyjnych. Ponad połowa kierowców z Polski (54%) korzysta z aplikacji nawigacyjnej w telefonie, 17% z nawigacji wbudowanej w pojeździe, zaś 16% z dedykowanego urządzenia nawigacyjnego.
„Wyniki badania TomTom prowadzą do wniosku, że na polskich drogach możemy w te wakacje spodziewać się dużego ruchu. Korzystanie z urządzeń nawigacyjnych pozwala kierowcom sprawnie i szybko dotrzeć do wyznaczonego celu. TomTom nieustannie udoskonala swoje rozwiązania, które są dostępne w każdej formie – aplikacji na smartfony (TomTom GO Navigation), dedykowanego urządzenia - np. TomTom GO Discover, czy też nawigacji możliwej do wyświetlenia na ekranie systemu multimedialnego w pojeździe” – dodaje Marcin Graczyk.
Więcej informacji na temat tego, jak globalna pandemia zmieniła mobilność, można znaleźć na stronie TomTom Traffic Index.
Zrównoważony rozwój podczas wakacji? Polacy chcą podróżować ekologicznie
To tu odbędą się najhuczniejsze obchody Halloween
Od zachodu po wschód – najpiękniejsze, jesienne trasy w Türkiye (Turcji)
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii
Jedynka Newserii
Media
Katarzyna Dowbor: Po rewolucji telewizja publiczna już staje na wszystkie nogi. Dobrze sobie teraz radzimy i wierzymy, że część osób wróci do nas
Prezenterka wierzy, że odświeżona formuła „Pytania na śniadanie” nadawana z imponującego studia przełamie nie najlepszą passę porannego programu i wreszcie uda się odzyskać zaufanie tych widzów, którzy byli rozczarowani zmianami i odeszli do konkurencji. Katarzyna Dowbor wie, że każda rewolucja w danym formacie telewizyjnym niesie ze sobą ryzyko. Jej zdaniem w tym przypadku antidotum mogą być chociażby ciekawe cykle skierowane do osób w różnym wieku i o różnym statusie społecznym.
Edukacja
Stereotypy społeczne sprawiają, że mężczyznom trudno szukać pomocy w depresji. W zdrowiu i edukacji ich sytuacja jest trudniejsza niż kobiet
Luka edukacyjna, czyli gorsze wyniki w testach i mniejsze szanse na wyższą edukację, krótszy czas życia, późniejszy wiek emerytalny, ale przede wszystkim samotność w depresji i większa liczba samobójstw – to problemy współczesnych polskich mężczyzn. W ich naprawie przeszkadza nie tylko brak powszechnej świadomości ich występowania, ale także stereotypy społeczne, które utrudniają mężczyznom zwrócenie się o pomoc, oraz brak systemowych ram udzielania tej pomocy.
Muzyka
Krzysztof Skórzyński: Wkrótce planuję co najmniej dwa nowe single. Jeżeli moja muzyka nie znajdzie słuchaczy, to nie będę miał do nikogo pretensji
Dziennikarz przygotowuje się do premiery pierwszej autorskiej EP-ki i jak zaznacza, w ten sposób spełnia jedno ze swoich największych marzeń. Bardzo zależy mu więc na tym, by każdy utwór był dopracowany w najmniejszym szczególe i niósł wartościowy przekaz. Pierwszy singiel zatytułowany „A może tak” Krzysztof Skórzyński oficjalnie zaprezentował podczas Top of The Top Sopot Festival.