Tydzień Kuchni Tureckiej 2024 pod znakiem smaków z regionu Morza Egejskiego
Synertime
Aleja Wyścigowa
02-681 Warszawa
e.potocka|synertime.pl| |e.potocka|synertime.pl
668132416
www.synertime.pl
W dniach od 21 do 27 maja 2024 roku, w ramach Tygodnia Kuchni Tureckiej, na całym świecie celebrowane będzie bogactwo kultury gastronomicznej Anatolii, pełnej smaków i tradycji, które zawdzięcza położeniu geograficznemu obfitującemu w żyzne gleby. Corocznemu wydarzeniu, które odbędzie się już po raz trzeci, mają towarzyszyć dedykowane eventy i kampanie w mediach społecznościowych, organizowane przez przedstawicielstwa Republiki Turcji w kraju i za granicą. Tegoroczna edycja Tygodnia Kuchni Tureckiej będzie poświęcona smacznym, zdrowym i tradycyjnym przepisom w duchu zero waste oraz zrównoważonej gastronomii. Podczas międzynarodowych wydarzeń zaprezentowane zostanie menu prosto z regionu Morza Egejskiego, będące odzwierciedleniem pełnego energii połączenia historii, kultury i natury kraju.
Egejskie smaki łączące tradycję, kulturę i naturę
Wybrzeże Morza Egejskiego w Türkiye (Turcji) z przepięknymi krajobrazami pełnymi zieleni i błękitu przyciąga uwagę wspaniałą scenerią, głęboko zakorzenioną historią i kulturą zdrowego żywienia. Oprócz tego, w 2010 roku UNESCO uznało dietę śródziemnomorską za niematerialne dziedzictwo kulturowe ludzkości. Te nadmorskie regiony słyną z bogactwa warzyw, takich jak karczochy i kwiaty cukinii, lokalnych ziół oraz obfitości owoców morza. Region Morza Egejskiego znany jest również z obecności wielowiekowych drzew oliwnych i posiadającej prozdrowotne właściwości oliwy z oliwek, która uważana jest za sekret długowieczności. Do tego stopnia, że ogrody oliwne rozciągają się na całej trasie z Çanakkale do Muğli, stanowiąc zarazem dziedzictwo kulturowe regionu, obejmujące oliwki i ich uprawę. W tym regionie szczególnie wyróżniają się dwa przystanki „Szlaku Drzewa Oliwnego”, zarejestrowanego przez Radę Europy, jakimi są Izmir i Milas. Co ciekawe, artefakty znajdujące się w starożytnym Klazomenai w Urli, na terenie którego mieści się najstarsza w Anatolii wytwórnia oliwy z oliwek, potwierdzają 2600-letnią historię metod przetwórstwa oliwek stosowanych do dziś.
Region Morza Egejskiego w Türkiye (Turcji) to niezwykłe miejsce, w którym celebrowana jest radość z życia dzięki wybornym produktom z oliwy z oliwek i okolicznym winnicom. W ostatnich latach powstały również miejscowe, regionalne restauracje, których gospodarzami są szefowie kuchni tworzący, kulinarne cuda, dostarczając produkty „z pola na stół”, pozyskiwane z okolicznych plantacji przy zastosowaniu zrównoważonych metod upraw.
Egejskie menu prezentowane na międzynarodowych wydarzeniach w ramach Tygodnia Kuchni Tureckiej składa się z przepisów symbolizujących obfitość regionu, w którym od dawna główną rolę odgrywa zdrowa, zrównoważona dieta w stylu śródziemnomorskim. W jej skład wchodzą m.in. egejskie oliwki i sery, zupa tarhana, puree z fasoli fava, mücver (placuszki z cukinii), zielona fasolka z oliwą z oliwek, faszerowana papryka z oliwą z oliwek, gözleme i inne wypieki z ziołami, zapiekanka z krewetek, kotleciki w izmirskim stylu, incir uyutması (pudding z mleka i suszonych fig), somata (szerbet z gorzkich migdałów) i sübye (szerbet z pestek melona) i to tylko niektóre z propozycji tego menu.
Kuchnia turecka z oznaczeniami geograficznymi
Podstawą zrównoważonego dziedzictwa Türkiye (Turcji) – unikalnego połączenia miejscowych i regionalnych produktów oraz potraw, jest oznaczona geograficznie, lokalna i sprawdzona żywność pochodząca z 81 prowincji. W związku z tym, w ramach Tygodnia Kuchni Tureckiej, menu zawierające produkty z Türkiye (Turcji) z oznaczeniami geograficznymi będą także prezentowane na wydarzeniach organizowanych w kraju. Sygnowana w ten sposób żywność pochodząca z regionów i prowincji w całym kraju, jest potwierdzeniem zrównoważonej ekologicznie tradycji kulinarnej, osiągniętej dzięki naturalnym metodom produkcji i jakości.
Turecki Instytut Patentowy zarejestrował w sumie 2218 produktów, z czego 1637 z nich zawiera miejsce pochodzenia, 565 produktów posiada oznaczenie geograficzne, a 16 produktów to znakomite tradycyjne specjały. Kraj posiada również 21 produktów zarejestrowanych przez Unię Europejską (UE), w tym baklavę z Gaziantep, Aydın kestanesi (kasztany) i Aydın inciri (figi), Bayramiç beyazı (rodzaj nektarynki), Malatya kayısısı (morele), Milas zeytinyağı (oliwa z oliwek), Taşköprü sarımsağı (czosnek), Giresun tombul fındığı (okrągłe orzechy laskowe), Antakya künefesi, Suruç narı (granaty), Çağlayancerit cevizi (orzechy włoskie), Gemlik zeytini (oliwki), Edremit zeytinyağı (oliwa z oliwek) i Edremit Körfezi yeşil çizik zeytini (Edremit Gulf green) (nacinane zielone oliwki), Milas zeytinyağı (oliwa z oliwek), Ayaş domatesi (pomidory), Maraş tarhanası (tarhana), Ezine peyniri (ser), Safranbolu safranı (szafran), Aydın Memecik zeytinyağı (oliwa z oliwek) i Araban sarımsağı (czosnek).
Niezwykła tradycja gastronomiczna kuchni tureckiej, łącząca wysokiej jakości naturalne składniki z różnymi technikami przyrządzania potraw, posiada również wiele opcji kulinarnych dla wegetarian i wegan.

Na co zwrócić uwagę, wybierając oferty first minute?

20 lat Corendon Airlines – jubileuszowe niespodzianki na pokładzie!

Mateusz Waligóra przejechał zimą pustynię Gobi na rowerze. Samotnie.
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Zdrowie

Katarzyna Dowbor: Jak najszybciej muszę się zaszczepić przeciw kleszczowemu zapaleniu mózgu. Do tej pory zabezpieczałam przed tymi pasożytami tylko moje zwierzęta
Prezenterka przyznaje, że do tej pory nie zdawała sobie sprawy, że kleszczowe zapalenie mózgu to taka podstępna i groźna choroba. Jest ona wywoływana przez wirusa, który dostaje się do naszego organizmu w wyniku ukłucia przez kleszcza. Dlatego tak ważne jest, by przed tymi pajęczakami zabezpieczać nie tylko naszych pupili, ale także siebie. Katarzyna Dowbor już umówiła się na przyjęcie odpowiedniej szczepionki. Z danych opracowanych przez Ośrodek Badań Socjomedycznych Instytutu Stosowanych Nauk Społecznych UW wynika, że na taki krok decyduje się zaledwie co dziesiąty Polak.
Moda
Julia Kamińska: Założyłam sobie, że w tym roku nie będę kupować żadnych nowych ubrań. Z sukcesem sprzedaję też swoje rzeczy na popularnej platformie

Aktorka chętnie podjęła wyzwanie „no-buy 2025” i jak zapewnia, w tym roku nie zamierza kupować żadnych nowych ubrań. Poza tym systematycznie „wietrzy” swoją szafę i te rzeczy, które już nie są jej potrzebne, sprzedaje przez internet albo oddaje znajomym. Julia Kamińska zaznacza też, że kompletując stylizację na czerwony dywan, stara się nie wydawać pieniędzy na nowe ubrania. Najpierw zagląda do garderoby, by znaleźć w niej coś, co można ponownie wykorzystać.
Infrastruktura
Mazowsze turystycznie radzi sobie lepiej niż przed pandemią. Odwiedzających przyciąga już nie tylko Warszawa

Województwo mazowieckie jest liderem pod względem liczby turystów. W ubiegłym roku odwiedziło je prawie 7 mln gości. I choć lokomotywą ruchu turystycznego pozostaje Warszawa, to coraz więcej osób wybiera zwiedzanie regionu w wolniejszym tempie niż w stolicy i bliżej natury. Mazowsze od lat postrzegane było jako idealny kierunek na mikrowyprawę, ale teraz przybywa osób, które chcą się tu zatrzymać na dłużej niż 1–2 dni.