Komunikaty PR

Tylko w co trzecim polskim domu jest równy podział obowiązków

2024-12-18  |  16:10
Biuro prasowe
Kontakt

Ewa Malicka
Rocket Science

Pływacka 3/2
02-633 Warszawa
ewa.malicka|rocketscience.com.pl| |ewa.malicka|rocketscience.com.pl
781453815
https://www.rocketscience.com.pl/

Jedynie 21 proc. mężczyzn i aż dwukrotnie większy odsetek kobiet (45 proc.) deklaruje, że wykonuje większość prac domowych. Z kolei co trzecia przedsiębiorczyni także przyznaje, że wypełnia większość prac domowych samodzielnie, a co piąta ma ich więcej niż rok temu. Równy podział zadań deklaruje 39 proc. mężczyzn, jednak tylko 29 proc. kobiet. Wśród przedsiębiorczyń 34 proc. zauważa w swoim domu równy podział prac domowych. Aż 81 proc. Polek uważa, że obowiązki domowe nie są wyłącznie sprawą kobiet. Raport „Polki i przedsiębiorczość 2024: Obowiązki domowe a równouprawnienie” towarzyszy XVI edycji konkursu Sukces Pisany Szminką.

Aż 45 proc. kobiet wykonuje samodzielnie większość obowiązków domowych

W co trzecim polskim domu funkcjonuje równy podział obowiązków domowych – wskazują wyniki raportu „Polki i przedsiębiorczość 2024: Obowiązki domowe a równouprawnienie”, towarzyszącego XVI edycji konkursu Sukces Pisany Szminką. Częściej wskazują to mężczyźni niż kobiety – 39 proc. mężczyzn i 29 proc. kobiet. Jednak wśród uczestniczek badania prowadzących własną firmę jest to już 34 proc. Aż 45 proc. Polek deklaruje, że wykonuje większość obowiązków domowych samodzielnie. Ten odsetek wśród ankietowanych mężczyzn wynosi tylko 21 proc., a wśród przedsiębiorczyń – 37 proc. Okazuje się, że rodzime przedsiębiorczynie o 5 p.p. częściej mają w swoich domach równy podział obowiązków oraz o 8 p.p. rzadziej wypełniają własnoręcznie niemal wszystkie prace domowe niż przeciętna Polka.

Równy podział obowiązków najczęściej wśród osób w wieku 25-34 lata i mieszkańców dużych miast

Równy podział obowiązków domowych deklaruje 43 proc. wszystkich ankietowanych w wieku 25-34 lata i jedynie 29 proc. w wieku 55-65 lat. W tej grupie wiekowej największy odsetek respondentów przyznaje, że wykonuje wszystkie obowiązki domowe – aż 30 proc. Największy odsetek deklaracji o równym podziale prac domowych odnotowano wśród ankietowanych z miast ze 100-500 tys. mieszkańców – 42 proc., a najmniejszy wśród respondentów ze wsi – 31 proc.

– Różnice w podziale obowiązków domowych w poszczególnych grupach wiekowych wskazują na zmieniające się wzorce społeczne. Młodsze osoby częściej deklarują równy podział obowiązków, co wynika z większej świadomości równości płci i wpływu współczesnych norm społecznych. Starsze pokolenie częściej praktykuje tradycyjny model, w którym jedna osoba – zazwyczaj kobieta – wykonuje większość obowiązków. A duża część tych obowiązków domowych dotyczy opieki i wychowania dzieci – mówi Magdalena Dziewguć, Country Director w firmie Google Cloud Poland, która jest partnerem kategorii Miejsce Pracy Przyjazne Rodzicom. – W konkursie Sukces Pisany Szminką nagradzamy dobre praktyki i wyróżniamy pracodawców, którzy tworzą przyjazne środowisko pracy, sprzyjające równowadze między życiem zawodowym a prywatnym. Wskazujemy firmy, które nie tylko rozumieją wyzwania współczesnych rodziców, ale także podejmują realne działania, aby ułatwić im codzienne funkcjonowanie. Bez równouprawnienia w domu i rodzinie nie będziemy mieli równouprawnienia w pracy.

W kategorii Miejsce Pracy Przyjazne Rodzicom oraz pięciu innych kategoriach otwartych nominacje konkursowe przyjmowane są jeszcze do 31 grudnia. Przedsiębiorczynie i organizacje, które naszym zdaniem zasługują na wyróżnienie, nominować można przez formularz dostępny na stronie konkurs.sukcespisanyszminka.pl.

Kobiety częściej niż mężczyźni przypisują sobie odpowiedzialność za obowiązki domowe

Co siódmy mężczyzna uważa, że obowiązki domowe to głównie odpowiedzialność kobiet (14 proc.). Co ciekawe wśród przedsiębiorczyń ten odsetek jest niższy i wynosi jedynie 11 proc., jednak wśród wszystkich respondentek wynosi już aż o 4 p.p. więcej – 15 proc. Opinię, że obowiązki domowe są przede wszystkim sprawą kobiet podziela aż 18 proc. mieszkańców wsi i jedynie co dziesiąty mieszkaniec dużych miast. Jednocześnie wyniki badania przeprowadzonego przez Socjolożki.pl na zlecenie Fundacji WłączeniPlus wskazują, że trzech na czterech mężczyzn i 81 proc. kobiet uważa, że prace domowe nie są odpowiedzialnością głównie kobiet. Tego samego zdania jest 72 proc. badanych pochodzących z wsi i 87 proc. ankietowanych z miast 100-500 tys. mieszkańców.

Co czwarta kobieta ma więcej obowiązków domowych niż rok temu

Wśród badanych mężczyzn 22 proc. deklaruje, że obecnie wykonuje więcej obowiązków domowych niż 12 miesięcy temu, wśród kobiet – 25 proc., a w grupie przedsiębiorczyń odsetek ten wynosi 21 proc. Aż 40 proc. ankietowanych w wieku 18-24 lata i jedynie 11 proc. respondentów w wieku 55-65 lat określa, że liczba wykonywanych przez nich zadań domowych wzrosła w ostatnim roku. Co dziesiąta przedsiębiorczyni deklaruje, że wykonuje w tym momencie mniej obowiązków domowych, niż przed 12 miesiącami – to najwyższy odsetek w porównaniu do innych badanych grup, natomiast wśród mężczyzn jest to 5 proc., a wśród kobiet – i 4 proc.

– Dane pokazują, że podział obowiązków domowych wciąż stanowi dla Polaków wyzwanie. Zauważalny spadek liczby zadań domowych w grupie przedsiębiorczyń może być efektem świadomego zarządzania czasem, delegowania obowiązków i korzystania z zewnętrznego wsparcia. Warto też zwrócić uwagę, na ogromną różnicę w postrzeganiu ról domowych wśród mieszkańców wsi oraz dużych miast – komentuje Olga Kozierowska, pomysłodawczyni konkursu Sukces Pisany Szminką, prezeska Fundacji WłączeniPlus. – W konkursie Sukces Pisany Szminką od lat obserwujemy, jak przedsiębiorcze Polki wprowadzają innowacyjne rozwiązania, które pozwalają im lepiej równoważyć różne role życiowe. To dowód na to, że przedsiębiorczość może być nie tylko drogą do niezależności finansowej, ale również sposobem na budowanie lepszej jakości życia.

Newseria nie ponosi odpowiedzialności za treści oraz inne materiały (np. infografiki, zdjęcia) przekazywane w „Biurze Prasowym”, których autorami są zarejestrowani użytkownicy tacy jak agencje PR, firmy czy instytucje państwowe.
Źródło informacji: Rocket Science
Ostatnio dodane
komunikaty PR z wybranej przez Ciebie kategorii
Styl życia „Zamień jednorazowe butelki na lepsze” – mały krok, realna zmiana. Kampania SodaStream prezentuje bąbelkową rewolucję Biuro prasowe
2025-04-22 | 13:00

„Zamień jednorazowe butelki na lepsze” – mały krok, realna zmiana. Kampania SodaStream prezentuje bąbelkową rewolucję

Z okazji Dnia Ziemi marka SodaStream przypomina, że zmiana może zacząć się od jednej decyzji – i jednej butelki wielorazowej. Nowa kampania „Zamień jednorazowe butelki na
Styl życia Pierwsza kawiarnia Costa Coffee połączona z Klubem Fikołki już otwarta
2025-02-27 | 15:00

Pierwsza kawiarnia Costa Coffee połączona z Klubem Fikołki już otwarta

Lagardère Travel Retail w Polsce rozpoczyna ekspansję sieci Costa Coffee w nowym modelu biznesowym. Pierwsza kawiarnia działająca na zasadach franczyzy została uruchomiona
Styl życia Jak zadowolić Zetkę w pracy? Pokolenie Z i jego oczekiwania
2025-02-19 | 13:30

Jak zadowolić Zetkę w pracy? Pokolenie Z i jego oczekiwania

Pokolenie Z wkroczyło na rynek pracy, wnosząc na niego świeżą energię, pomysły i… oczekiwania. A te determinują podejście pracodawców do szeroko pojętego zarządzania

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Moda

Klaudia Zioberczyk: Doszłam już do takiego momentu, że jak wchodzę do sklepu, to mówię: wcale tego nie potrzebuję. Teraz stawiam na jakość, a nie na ilość

Modelka zdaje sobie sprawę z tego, że trzeba być bardzo ostrożnym, by nie dać się nabrać na różne sztuczki marketingowe, nie ulegać czarowi wyprzedaży i promocji, a zamiast tego kompletować swoją garderobę z ponadczasowych zestawów, które będzie można wykorzystać na różne okazje. Klaudia Zioberczyk uważa, że greenwashing, czyli wywoływanie u konsumentów poszukujących towarów eko mylnego wrażenia, że oferowany produkt taki właśnie jest, to nieuczciwa praktyka. Temu zjawisku postanowiła więc dokładnie się przyjrzeć w swojej pracy magisterskiej.

Konsument

Możliwość zakupu online może zachęcić kolejne grupy Polaków do ubezpieczeń zdrowotnych. Dziś korzysta z nich już prawie 5,5 mln osób

Polska jest jednym z liderów Europy w obszarze cyfryzacji sektora usług medycznych. Świadczą o tym m.in. popularność elektronicznych narzędzi zapewniających dostęp do danych zdrowotnych, e-recept czy wirtualna diagnostyka. Polacy są też otwarci na innowacje w zakresie ubezpieczeń zdrowotnych, z których korzysta już blisko 5,5 mln osób. Za pomocą nowej cyfrowej platformy Medicover chce zachęcić klientów do samodzielnej konfiguracji i zakupu polis online.

Żywienie

Wiktor Dyduła: Praca w charakterze kelnera jest bardzo ciężka fizycznie i psychicznie. Dlatego trzeba dawać napiwki, bo nawet 5 zł może zrobić komuś dzień

Zanim usłyszała o nim cała Polska, Wiktor Dyduła zarabiał między innymi jako animator zabaw dla dzieci, kelner i uliczny grajek. Każde zajęcie miało swoje plusy i minusy, ale jego najbardziej cieszyło to, że dzięki nim może poznawać ciekawych ludzi. Wokalista podkreśla, że ma duży szacunek do pieniądza i prawie zawsze daje też napiwki, bo wie, że to najlepsza forma docenienia pracy tych, którzy nas obsługują w kawiarni czy restauracji.